2021-08-01, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tippen kom att användas flera årtionden efter 1972.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Den användes ända fram till slutet av 90-talet har jag för mig. I varje fall övertäcktes den 2001, vilket framgår av detta dokument (sid 40) https://www.gotland.se/104652

Tack för ditt svar.

Alltså i ytterligare 26-27 år efter hans försvinnande användes den här tippen. En enorm mängd av allehanda slags sopor kom att hamna ovanpå honom. Om nu SS hamnade där.
Citera
2021-08-01, 18:42
Medlem
Citat:
Svårigheter med långsiktig planering.

En av de mer intressanta små frågeställningarna i allt det här tycker jag är just hur B.L. egentligen hade tänkt sig att kunna ta sig ur sitt dubbelspel. För hur han än vände sig skulle han ju antingen få problem med Sven eller med R.R. och vad jag förstår hade han redan satt sprätt på pengarna han hade fått, och bl.a. plöjt ner dom i renoveringen av sitt hus. Det gick alltså knappast att betala sig ur problemen. Får man skoja lite i ett allvarligt ämne så känns det väl som om målaren här kanske målade in sig i ett hörn.

Som det konstateras i podden och som även tlarsson365 har pratat lite om så ägnade ju B.L. sig åt en hel del bedrägerier genom hela sitt liv, men det gick aldrig så långt att han anklagades för mord, utom just i det här fallet. Då är det lätt att resonera som så att han var en bedragarpersonlighet - men inte en mördartyp.

Så hur skiljer då just detta fall sig från alla andra bedrägerier han ägnade sig åt? Ja, en möjlighet är kanske att han här för första gången spelade ut två människor mot varandra och själv hamnade i mitten, utan en vettig exit plan. En annan är kanske att det här var första gången han blåste "fel" person, d.v.s. en person som man kanske inte bör försöka blåsa.
Citera
2021-08-01, 21:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Fel" person.

Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
En av de mer intressanta små frågeställningarna i allt det här tycker jag är just hur B.L. egentligen hade tänkt sig att kunna ta sig ur sitt dubbelspel. För hur han än vände sig skulle han ju antingen få problem med Sven eller med R.R. och vad jag förstår hade han redan satt sprätt på pengarna han hade fått, och bl.a. plöjt ner dom i renoveringen av sitt hus. Det gick alltså knappast att betala sig ur problemen. Får man skoja lite i ett allvarligt ämne så känns det väl som om målaren här kanske målade in sig i ett hörn.

Som det konstateras i podden och som även tlarsson365 har pratat lite om så ägnade ju B.L. sig åt en hel del bedrägerier genom hela sitt liv, men det gick aldrig så långt att han anklagades för mord, utom just i det här fallet. Då är det lätt att resonera som så att han var en bedragarpersonlighet - men inte en mördartyp.

Så hur skiljer då just detta fall sig från alla andra bedrägerier han ägnade sig åt? Ja, en möjlighet är kanske att han här för första gången spelade ut två människor mot varandra och själv hamnade i mitten, utan en vettig exit plan. En annan är kanske att det här var första gången han blåste "fel" person, d.v.s. en person som man kanske inte bör försöka blåsa.

Ett mycket intressant och välskrivet inlägg.

Jag tror att det kan ha handlat om en blandning av båda. Att spela ut två människor mot varandra kan skapa mycket farliga situationer. En av dessa personer visste B.L. var definitivt "fel" person och det var inte SS i första hand. Hade SS haft egen familj eller haft andra boende hos sig i sitt hus så kan mycket hans försvinnande aldrig ha hänt. Nu bodde han ensam där utan regelbunden kontakt med vare sig syskon eller syskonbarn. En "fel" person skall man definitivt inte blåsa eller ens försöka att blåsa.
Citera
2021-08-01, 21:37
Medlem
Citat:

Bra skrivet.
Han var en bedragare . Det som talar emot att han är en mördare är just det att i det fall han var misstänkt gjordes en stor insats med massa inblandade som tex mordkommisionen och man la ner massa resurser som jag nämt tidigare. draggat och grävt upp vägar , massa förhör osv osv. Det resulterade inte i att man hittade någon kropp och därmed ingen fällande dom
Sen får man hävda att polisen var inkompetenta osv. det kan inte jag bedömma.
Hur han hade tänkt att lösa problemet med att blåsa 2 personer parallellt blir bara spekulation eftersom BL inte kan svara på den frågan själv.
Den frågan kan ni spekulera i . jag gör det inte eftersom det inte intresserar mig.
Citera
2021-08-01, 21:44
Medlem
Citat:

Mycket intressanta betraktelser!
Jag tror att du mycket väl kan ha slagit huvudet på spiken. Till skillnad från sina tidigare bedrägerier, där listan kan göras ungefär hur lång som helst (checkbedrägerier, sålde en bil som tillhörde nån flickvän, sålde en andel i en fiskebåt han inte ägde, struntade i att betala hotellräkningar och så vidare in absurdum) så hamnade han nu i en helt ny typ av situation.

I de flesta tidningsartiklar mm brukar ju situationen beskrivas som att Sjögren hade anförtrott sig till BL och låtit honom köpa hans mark. Mark som BL därefter sålt vidare till RR. Sjögren skulle givetvis blivit mycket upprörd av detta, men försvann i samma veva som sanningen kom fram.

Problemet med denna beskrivning är att den inte riktigt stämmer. I den mer djuplodande granskningen i podden och i Horisont framgår att det egentligen snarare var så att den markbit Sjögren sålde till BL var en markbit som han hela tiden velat sälja. Det var dock inte en del av de mer värdefulla markbitar som RR var intresserad av. De kontrakt på markbitar som BL sålde vidare till RR var dels rena förfalskningar och dels ett skenkontrakt som - om Sjögren inte hade försvunnit - sannolikt hade visat sig vara juridiskt ogiltigt.

Antagligen hade BL tänkt sig att han så småningom skulle lyckad övertala Sjögren att sälja även de bitar som RR var intresserad av. Men Sjögren var helt enkelt för seg, envis och försiktig. Inte ens BL med sin charm och övertalningskonst kunde få honom att sälja marken. Men då hade BL redan tagit emot stora förskott från RR som han redan hade spenderat. Han hade då inget annat val än att dels få Sjögren att skriva på ett skenkontrakt, dels upprätta förfalskade kontrakt.

När det så småningom blev mer och mer oundvikligt att sanningen skulle komma fram hamnade BL i en väldigt besvärlig situation mellan Sjögren och RR.
Hade Sjögren inte försvunnit hade han fått en fly förbannad minkfarmare på halsen som hade en hög av värdelösa kontrakt och tiotusentals kronor att kräva tillbaka...
Citera
2021-08-01, 22:06
Medlem
Citat:
Mycket intressanta betraktelser!
Jag tror att du mycket väl kan ha slagit huvudet på spiken. Till skillnad från sina tidigare bedrägerier, där listan kan göras ungefär hur lång som helst (checkbedrägerier, sålde en bil som tillhörde nån flickvän, sålde en andel i en fiskebåt han inte ägde, struntade i att betala hotellräkningar och så vidare in absurdum) så hamnade han nu i en helt ny typ av situation.

I de flesta tidningsartiklar mm brukar ju situationen beskrivas som att Sjögren hade anförtrott sig till BL och låtit honom köpa hans mark. Mark som BL därefter sålt vidare till RR. Sjögren skulle givetvis blivit mycket upprörd av detta, men försvann i samma veva som sanningen kom fram.

Problemet med denna beskrivning är att den inte riktigt stämmer. I den mer djuplodande granskningen i podden och i Horisont framgår att det egentligen snarare var så att den markbit Sjögren sålde till BL var en markbit som han hela tiden velat sälja. Det var dock inte en del av de mer värdefulla markbitar som RR var intresserad av. De kontrakt på markbitar som BL sålde vidare till RR var dels rena förfalskningar och dels ett skenkontrakt som - om Sjögren inte hade försvunnit - sannolikt hade visat sig vara juridiskt ogiltigt.

Antagligen hade BL tänkt sig att han så småningom skulle lyckad övertala Sjögren att sälja även de bitar som RR var intresserad av. Men Sjögren var helt enkelt för seg, envis och försiktig. Inte ens BL med sin charm och övertalningskonst kunde få honom att sälja marken. Men då hade BL redan tagit emot stora förskott från RR som han redan hade spenderat. Han hade då inget annat val än att dels få Sjögren att skriva på ett skenkontrakt, dels upprätta förfalskade kontrakt.

När det så småningom blev mer och mer oundvikligt att sanningen skulle komma fram hamnade BL i en väldigt besvärlig situation mellan Sjögren och RR.
Hade Sjögren inte försvunnit hade han fått en fly förbannad minkfarmare på halsen som hade en hög av värdelösa kontrakt och tiotusentals kronor att kräva tillbaka...
Kan stämma men det är spekulation i många delar och finns det antydningar i slutet att det sista som återstår för att lösa problemet/spekulationerna är att SS försvinner och det skulle BL ordnat.
Om så är fallet är vi tillbaka på ruta ett.
Finns det andra möjliga gärningmän med motiv?.
Är den/dessa granskade på samma sätt som BL.
Kan SS avslutat det på egen hand. Har man kunnat utesluta det.
Ni hör . En massa spekulation som inte avslutar detta om kroppen inte hittas.
När är det tänkt att polisen kommer tillföra resurser till utredningen och undersöka dom nya ledtrådarna som framkommit.
Ex sopptippen i Ethelhem.
Citera
2021-08-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Kan stämma men det är spekulation i många delar och finns det antydningar i slutet att det sista som återstår för att lösa problemet/spekulationerna är att SS försvinner och det skulle BL ordnat.
Om så är fallet är vi tillbaka på ruta ett.
Finns det andra möjliga gärningmän med motiv?.
Är den/dessa granskade på samma sätt som BL.
Kan SS avslutat det på egen hand. Har man kunnat utesluta det.
Ni hör . En massa spekulation som inte avslutar detta om kroppen inte hittas.
När är det tänkt att polisen kommer tillföra resurser till utredningen och undersöka dom nya ledtrådarna som framkommit.

Jag skulle bedöma att sannolikheten att BL var inblandad på något sätt i försvinnandet är väldigt nära 100%. Men därefter kan jag tänka mig många olika typer av scenarion.

En öppen fråga är ju minkfarmarens inblandning i det hela. Där kan jag tänka mig alltifrån helt ovetande ”offer” ända till huvudsaklig gärningsman.

En väldigt besvärande omständighet är ju att minkfarmaren skickade hela sin familj utomlands dagen innan Sjögren försvann. Samma dag som Sjögren försvann tog han ut 10.000 i kontanter (vilket motsvarar nästan 100.000 idag). Vad de pengarna skulle användas till vet vi inte.

Ett exempel på en alternativ teori skulle kunna vara att när Sjögren på torsdagen den 5 oktober läser tidningsnotisen där det framgår att minkfarmaren köpt hans mark så går Sjögren helt enkelt den korta sträckan över till minkfarmen. Där kan han (inte utan viss skadeglädje) meddela att kontraktet som minkfarmaren betalt dyra pengar för endast är ett skenkontrakt och att köpet inte kommer gå igenom. Minkfarmaren tappar fullständigt fattningen när han inser att hans ansträngningar ännu en gång håller på att gå till spillo och råkar helt enkelt i stundens hetta skjuta Sjögren. (Minkfarmaren hade ett stort antal vapen hemma.) Därefter grips han av panik. Han ringer BL och säger åt honom att han måste hjälpa honom att ordna detta. Detta gör BL i utbyte mot kontant ersättning samt att minkfarmaren inte kräver tillbaka några av de pengar han tidigare lagt ut för de förfalskade/ogiltiga kontrakten. BL ser därefter till att göra sig av med kroppen och ”städa upp” de besvärande papper som fanns hemma hos Sjögren och som skulle kunna få markaffären att gå i kvav. Därefter får BL polisens hela intresse vilket gör att minkfarmaren hamnar i skymundan. Detta skulle förklara varför BL hade minkfarmarens fulla stöd under rättegången och varför han fortsatte att betala stora summor till BL när denna satt i fängelset (straffad för bedrägeri mot just minkfarmaren själv!)

Ett annat scenario skulle kunna vara att minkfarmaren i något skede fick reda på att de kontrakt han hade köpt inte skulle hålla hela vägen fram så länge Sjögren fortfarande var i livet. Då beslutade han sig för att göra något åt saken och fick BLs hjälp att ordna fram någon tredje person som ordnade saken mot betalning. I utbyte för hjälpen och att BL därefter tog på sig misstankarna så ”förlät” minkfarmaren alla de pengar BL blåst honom på och gav honom till och med lite extra ”bonus”.

I vilket fall som helst så framkommer det tydligt att såväl BL som minkfarmaren har någon form av hållhakar på varandra.
Citera
2021-08-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365

När det lugnat ned sig efter sommarsemestrarna enligt artikel i Gotlandstidningen.
Citera
2021-08-02, 00:15
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt svar.

Alltså i ytterligare 26-27 år efter hans försvinnande användes den här tippen. En enorm mängd av allehanda slags sopor kom att hamna ovanpå honom. Om nu SS hamnade där.
de verkar handla om runt tippen, inte i tippen enligt tidningarna
Citat:
Under lördagen fokuserade man på två områden vid den gamla tippen i Etelhem. Med hjälp av Missing People, ett tjugotal frivilliga och ett tv-team letade man efter kvadratiska sänkor i marken. Enligt det senaste tipset ska nämligen Sjögrens kropp finnas nedgrävd i närheten.
https://duckduckgo.com/?t=ffcm&q=tip...=v266-1&ia=web
Citera
2021-08-02, 08:38
Medlem
Citat:
I det senaste numret av magasinet Horisont så framgick det att Sjögrens släkt redan har beslutat att han skall få en minnessten på Lummelunda kyrkogård intill sina föräldrar och syskon.

Så klart vore det allra bästa om stenen även fick bli en ”riktig” gravsten ifall några kvarlevor skulle kunna återfinnas.

Blev han verkligen dumpad på tippen som de här nya uppgifterna gör gällande så känns det som att det kommer bli svårt att återfinna kroppen bland alla lager av sten, grus, bilvrak, slaktavfall, sopor, kemikalier och annat kul som ansamlats där under årtiondenas lopp. Tippen är i alla fall inte längre aktiv utan täkt med jord och framträder nu som en vacker grön kulle mitt ute på heden.

Men vem vet? Tekniken går ju framåt. Platsen är ju ändå ganska avgränsad, så kanske kommer man en dag kunna ”scanna”, ta prover eller på annat sätt lokalisera kroppen om den nu finns där någonstans.

Ja det hade verkligen varit ett kapitelavslut att få ge Sjögren en ordentlig viloplats till slut.

Var inte spårgruppen inne på att hyra in en specialtränad spårhund för att hjälpa till i sökandet?

För ett tag sen läste jag om en svensk arkeolog som också använde hund för att spåra fynd via skelett. Kanske det skulle vara en lösning på nära håll att prova i fallet. Hon har gjort en del samarbete med Kalmar museum med sökningar på Öland.

Arkeologihunden
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-02 kl. 08:56.
Citera
2021-08-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
de verkar handla om runt tippen, inte i tippen enligt tidningarna

https://duckduckgo.com/?t=ffcm&q=tip...=v266-1&ia=web

Det är nog båda och. Det finns en uppgiftslämnare som sagt sig ha sett BL lasta av något på själva tippen i anslutning till försvinnandet. Sedan finns det ett eller ett par vittnesmål som säger sig ha sett BL lämna området. Dessa observationer är mer specifika vad gäller tiden och knyter händelsen till mitt på dagen den 6 oktober 1972. Slutligen finns det ett vittnesmål från en person som hösten 1972 skall ha hittat en 2x1 m uppgrävd och omsorgsfullt igengrävd ”grav” med mycket spyflugor omkring. Detta skulle då ha varit i skogen i närheten av tippen.

Personligen så tycker jag att det känns mer logiskt att dumpa en kropp på själva tippen istället för att gräva ned den i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det hade verkligen varit ett kapitelavslut att få ge Sjögren en ordentlig viloplats till slut.

Var inte spårgruppen inne på att hyra in en specialtränad spårhund för att hjälpa till i sökandet?

För ett tag sen läste jag om en svensk arkeolog som också använde hund för att spåra fynd via skelett. Kanske det skulle vara en lösning på nära håll att prova i fallet. Hon har gjort en del samarbete med Kalmar museum med sökningar på Öland.

Arkeologihunden

Det är den hunden som grävgruppen varit i kontakt med, ja. Tyvärr har den hunden fått hälsoproblem och kan inte längre arbeta. En ny hund är dock under träning för närvarande. Ett annat alternativ skulle vara att plocka in en kroatisk grupp som sysslar med liknande saker: https://canine-caffe.com/
Citera
2021-08-02, 10:23
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Det är nog båda och. Det finns en uppgiftslämnare som sagt sig ha sett BL lasta av något på själva tippen i anslutning till försvinnandet. Sedan finns det ett eller ett par vittnesmål som säger sig ha sett BL lämna området. Dessa observationer är mer specifika vad gäller tiden och knyter händelsen till mitt på dagen den 6 oktober 1972. Slutligen finns det ett vittnesmål från en person som hösten 1972 skall ha hittat en 2x1 m uppgrävd och omsorgsfullt igengrävd ”grav” med mycket spyflugor omkring. Detta skulle då ha varit i skogen i närheten av tippen.

Personligen så tycker jag att det känns mer logiskt att dumpa en kropp på själva tippen istället för att gräva ned den i närheten.

Det är den hunden som grävgruppen varit i kontakt med, ja. Tyvärr har den hunden fått hälsoproblem och kan inte längre arbeta. En ny hund är dock under träning för närvarande. Ett annat alternativ skulle vara att plocka in en kroatisk grupp som sysslar med liknande saker: https://canine-caffe.com/

Minnet måste vara grumligt efter så många år, den 6 Okobter var en fredag det året, vet vi vilken tid MGM skulle varit där?
Jag är uppväxt på Gotland och på det glada 80talet så hängde ungar runt socken tippen ifall det fanns något häftigt och det var inte ovanligt att äldre tonåringar var där och sköt råttor med luft eller salongsgevär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in