2021-08-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men rent allmänt håller jag absolut med dig om att det kommer en gräns när djur far illa pga att man inte längre är kapabel att ta hand om det längre oberoende orsak. Det är väll typ inom samma tidsintervall man då också bör lämna in sitt körkort?

Men specifikt i Sjögrens fall är jag nog mer skeptisk till hur saker och ting skötts än du.

Jag utesluter inte maktmissbruk här heller på samma sätt Sjögren stoppats vid tex tidigare försäljningsförsök av marken och ansökan om grustag (tror jag det var?).

Jag vet hur dessa förfaranden kring djuranmälningar har handlagts över tid och i många fall hade svågerpolitiken långa tentakler, särskilt förr i slutna små samhällen.

Det är inte mer än på sin plats att även dessa anmälningar och förfaranden kring djuranmälningarna synas mer i sömmarna.
Jag känner inte till SS alla vändor med myndigheter osv.
Är det som du skriver eller kan misstänka är det en form av myndighetsutövning som är för djävligt.
Jag känner som sagt inte till detta fall specifikt men går det att få fram dokument eller bevis på att detta inte gick korrekt till så vore det bra.
Men till dess utgår jag ifrån att man tog djuren för djurens bästa.
Ska man hela tiden misstänka att någon har gjort fel för att passa den tanken/misstanken man har så spårar det lätt ur.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-26 kl. 14:40.
Citera
2021-08-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Från sidorna 142-143 i Brottsplats Gotland dock ej citat.

Sven Sjögrens far var fanjunkaren Carl Sjögren och tjänstgjorde på Ii18 i Visby. Svens mor var en välkänd gotländsk suffragett och som var aktiv i Röda korset samt drivande i hemslöjdsrörelsen på ön. Paret fick fem barn och sladdbarnet var Sven. Han var nästan 10 år yngre än den nästa yngsta i syskonskaran.

År 1914 gick fadern i pension då han var 50 år. Samma år inköptes gården Överstekvarn. 14 tunnland åker, 34 tunnland betesmarker och 30 tunnland skog. I mitten av 1930-talet fanns det två hästar, fem kor, tre ungnöt, åtta svin och ungefär 200 höns. Vid den här tiden överlämnade föräldrarna gården till Sven.

När man ser huset och den lummiga trädgården som publicerades i verket Gods och gårdar 1940 så ser det verkligen idylliskt ut. Så när Sven var fyra år köpte fadern Överstekvarn och där var han sedan boende fram tills dess han försvann 1972.
Den saknades bara en kelling i hushållet så kanske SS levt ett annorlunda liv och kanske ett längre liv.
Han verkade lite speciell men inte unik och att slås mot övermakten ( myndigheterna) är aldrig lätt eller speciellt klokt men kanske visade vilken typ av människa han var.
Tror verkligen att det finns många fler från samma generation som var som SS både på gott och ont.
Citera
2021-08-26, 15:47
Medlem
Scientologys avatar
Sjögren dömd för djurplågeri?

Citat:
Han har alltid bott själv i den stora villan han växte upp i och har tidigare i livet haft ett mindre lantbruk med bland annat lamm och höns. Det fick han sluta med när han dömdes för djurplågeri och vanvård. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Sj%C3%B6gren
Lite uppgifter står i Wikipedia utan några referenser. Finns det något stöd för uppgifterna i verkligheten månntro?
Citera
2021-08-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Lite uppgifter står i Wikipedia utan några referenser. Finns det något stöd för uppgifterna i verkligheten månntro?

Också i Wikipedia av alla ställen..
Bra fråga du ställer förresten!
Hoppas att någon i grävgruppen hittar svar på frågan så det hela kan tydliggöras lite bättre.
Citera
2021-08-26, 21:11
Medlem
Goldenties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Den saknades bara en kelling i hushållet så kanske SS levt ett annorlunda liv och kanske ett längre liv.
Han verkade lite speciell men inte unik och att slås mot övermakten ( myndigheterna) är aldrig lätt eller speciellt klokt men kanske visade vilken typ av människa han var.
Tror verkligen att det finns många fler från samma generation som var som SS både på gott och ont.

På 40-talet bodde det en kvinna där. Född 1923 kommande från Follingbo. Skriven som hembiträde i folkräkningsregistret. Ingenting för Sven verkar det som för 1949 finns hon i Växjö
Senast redigerad av Goldentie 2021-08-26 kl. 21:16.
Citera
2021-08-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
På 40-talet bodde det en kvinna där. Född 1923 kommande från Follingbo. Skriven som hembiträde i folkräkningsregistret. Ingenting för Sven verkar det som för 1949 finns hon i Växjö
Som sagt har jag känt en som påminner om den bild jag fått av SS och han försökte som ung vuxen ha förhållanden men det är inte så enkelt och dom kanske lever bättre på egenhand enligt dom själva.
Ju längre man lever ensam ju svårare att släppa in någon in på livet.
Som sagt den bild jag fått av SS men jag vet inte såklart.
Citera
2021-08-27, 10:48
Medlem
Scientologys avatar
Sjögren var nog bedrövad

Citat:
En del säger att Sven Sjögren var något av en "enstöring". En ensling, som bodde ensam med sina höns och katter på gården.
Tidigare hade han haft ett mindre lantbruk med bland annat lamm. Han kunde ses i sin epa-traktor med lammen på släpvagn, när han körde djuren till en kötthandlare i Visby. Lammuppfödningen slutade han med när han dömdes till 125 kronor i dagsböter för djurplågeri - vanvård - något år tidigare.
Sven Sjögren levde ett stillsamt, ensamt liv, på gården. Drack gjorde han aldrig eller i alla fall väldigt sällan. Mjölk. Eller läsk. Det var Sven Sjögrens favoritdrycker. https://helagotland.se/start/utredni...a-5508178.aspx

Finner det rimligt att förmoda att om uppgifterna stämmer så var Sjögren i ett pre-senilt stadium eller så djupt deprimerad att han hade förlorat översikten av sina handlingar och sin handlingsförmåga. Det är ganska oförenligt att vara lantbrukare av den gamla stammen och samtidigt bli dömd för djurplågeri.

Även om domen skulle vara ett utslag av Gotlandskonspirationer eller gotländska fabler så torde en sådan dom gjort honom deppig. Det är också rimligt att förmoda att Sjögrens förtroende för myndigheterna knappast ökade, snarare tvärtom. Gladare blev han nog inte.

Den utfattiga Sven Sjögren hade nog goda skäl att vara ledsen, mycket ledsen.
Citera
2021-08-27, 18:16
Medlem
Senaste avsnittet av podden

Citat:
Man har grävt vid ladan där man hittade gamla flaskor. Det var den konkreta plats man trodde det var störst chans att hitta kroppen.
Annars hade man inte börjat där.
Min far var med och hjälpe till i sökandet men inte i grävandet.
Finns det andra specifika platser i detta relativt stora område som är extra intresanta nu.
Ni famlar i blindo.
Nu ska hunden lösa detta.
Om man skulle få reda på att kroppen finns i området hypotetisk så finns det inte en chans i världen att man hittar kroppen ändå.
Som jag sagt tidigare om kroppen är nedgrävd säger personer med stor insikt i området och djurlivet att räven skulle varit där för längesedan.
Då återstår om man hittar benrester som räven släpat bort.
Polisen kan kanske skita i hunden och valla med en räv istället.

Nån som lyssnat på senaste avsnittet av podden?

Där framkommer rätt starka argument för att Sjögren kan ha fått sin sista vila på Etelhems soptipp.

Det har visat sig att en person som framträdde som vittne redan under den ursprungliga utredningen kanske inte var helt ärlig med polisen när han lämnade sin redogörelse. Det verkar som att han tillsammans med ytterligare en person velat leda polisen till att titta närmare på tippen men utan att själva rakt ut peka ut platsen.

Privat skall det dock av vittnet ha sagts att BL hade setts på tippen när han lastade ut ”något” samma dag och tid som han själv påstod att han och Sjögren hade suttit i Visby och åt köttbullar...

Motivet att vittnet lämnade felaktiga uppgifter till polisen skall ha varit antingen rädsla för BL eller för att undvika att uppdaga någon form av otrohetsaffär (vittne nr 2 som verkar varit i maskopi med vittne nr 1 var en kvinna som var gift på annat håll).

Tippen har definitivt INTE undersökts. Frågan är väl hur den i så fall skulle kunna undersökas. Några rävar tror jag inte är aktuella.
Citera
2021-08-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Senaste avsnittet av podden

Nån som lyssnat på senaste avsnittet av podden?

Där framkommer rätt starka argument för att Sjögren kan ha fått sin sista vila på Etelhems soptipp.

Det har visat sig att en person som framträdde som vittne redan under den ursprungliga utredningen kanske inte var helt ärlig med polisen när han lämnade sin redogörelse. Det verkar som att han tillsammans med ytterligare en person velat leda polisen till att titta närmare på tippen men utan att själva rakt ut peka ut platsen.

Privat skall det dock av vittnet ha sagts att BL hade setts på tippen när han lastade ut ”något” samma dag och tid som han själv påstod att han och Sjögren hade suttit i Visby och åt köttbullar...

Motivet att vittnet lämnade felaktiga uppgifter till polisen skall ha varit antingen rädsla för BL eller för att undvika att uppdaga någon form av otrohetsaffär (vittne nr 2 som verkar varit i maskopi med vittne nr 1 var en kvinna som var gift på annat håll).

Tippen har definitivt INTE undersökts. Frågan är väl hur den i så fall skulle kunna undersökas. Några rävar tror jag inte är aktuella.
Det är bara att undersöka. Lycka till.
Citera
2021-08-28, 10:35
Medlem
Citat:
Det är bara att undersöka. Lycka till.

Ja jag få nog hålla med dig här. Det är absolut troligt att Bulvanen blev iakttagen och dumpa en del saker på Etelhemtippen men kroppen tror jag snarare kan blivit undanröjd i tex en rotvälta eller annat naturlig plats och grundligt övertäckt med sten och snår.
Citera
2021-08-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag få nog hålla med dig här. Det är absolut troligt att Bulvanen blev iakttagen och dumpa en del saker på Etelhemtippen men kroppen tror jag snarare kan blivit undanröjd i tex en rotvälta eller annat naturlig plats och grundligt övertäckt med sten och snår.
Då har räven varit där. 🦊
Citera
2021-08-28, 14:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Kan BL ha känt den här mannen och hans hustru även om de var betydligt äldre?

(FB) Mordet på Selma Thimgren 1954 (Gotland)

De verkar ha haft en del gemensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in