2021-08-10, 14:01
Medlem
Och om BL nu hade morfintabletter så var det väl isf mest troligt att han gav dom till sig själv så han klarade av att bita ihop ett tag och bara ta livet av SS på absolut enklast sätt möjligt. Varför gå över ån efter vatten och göra det mer komplicerat än så?
Citera
2021-08-10, 14:04
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Jo. Vi vet att Sjögren hade för vana att konstant bära en och samma arbetsoverall som han aldrig någonsin tvättade - han bara köpte en ny med jämna mellanrum. Vi vet att hans hem var en fullständig sanitär olägenhet. Vi vet att han bl.a hade ovanan att dricka mjölk som han förvarade i rumstemperatur.

Att under dessa kända omständigheter då utgå från att en uppkastning i hans hem måste härröra ifrån något så ytterst exceptionellt som en medveten förgiftning med sömnmedel/morfin är bara inte god vetenskaplighet efter mitt förmenande. Jag tycker inte det är rimligt nånstans.

Tror inte att Sjögren bodde i någon sanitär olägenhet utan snarare att hela hans kropp var mycket välanpassad till det leverna han valt. Immunologiskt var han troligen välbekant med de förhållanden under vilken han levt en lång tid. Härligt gröna bävernylonbyxor upphållna med ett rep som bälte använde han väl också.

Det som kan vara en Sanitär Olägenhet hemma hos Sjögren är nog snarast den opastöriserade mjölken vars potentiella giftighet blev större mycket snabbt tack vare förvaringen och därmed den hälsomässiga risk som normalt avses med sanitär olägenhet.

Mycket få saker kan jag säga om Sjögrens hem men jag tycker mig ha visst fog för att säga att det surnade mjölken definitivt Inte innehöll några giftiga koncentrationer av Silver, då hade mjölken nämligen inte surnat.
Senast redigerad av Scientology 2021-08-10 kl. 14:11.
Citera
2021-08-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Tror inte att Sjögren bodde i någon sanitär olägenhet utan snarare att hela hans kropp var mycket välanpassad till det leverna han valt. Immunologiskt var han troligen välbekant med de förhållanden under vilken han levt en lång tid. Härligt gröna bävernylonbyxor upphållna med ett rep som bälte använde han väl också.

Det som kan vara en Sanitär Olägenhet hemma hos Sjögren är nog snarast den opastöriserade mjölken vars potentiella giftighet blev större mycket snabbt tack vare förvaringen och därmed den hälsomässiga risk som normalt avses med sanitär olägenhet.

Mycket få saker kan jag säga om Sjögrens hem men jag tycker mig ha visst fog för att säga att det surnade mjölken definitivt Inte innehöll några giftiga koncentrationer av Silver, då hade mjölken nämligen inte surnat.

Betvivlar inte alls att hans immunförsvar var välanpassat för den "normalkultur" som rådde i hans hem. Går en bonde runt i gödsel och allt möjligt annat med sin arbetsoverall och sedan bär samma overall i huset, kanske t.o.m. sover i den riskerar han ju dock att dra in helt andra, främmande bakteriestammar än vad han är anpassad för. Sjögren hade ett kylskåp men var enligt uppgift inte så noga med att använda det vilket gör att man kanske kan misstänka att det faktiskt inte bara var mjölk som stod framme i rumstemperatur, och även om rumstemperatur för Sven eventuellt inte var 22° C så är ju detta förenat med vissa hälsomässiga risker som bl.a. skulle kunna leda till uppkastningar.

Jag har inte en aning om varför Sven har kräkts, vilket egentligen är min poäng. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att veta det med säkerhet, utan provtagning och analys.
Citera
2021-08-10, 15:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Normalkultur" i Sjögrens bostad.

Citat:
Betvivlar inte alls att hans immunförsvar var välanpassat för den "normalkultur" som rådde i hans hem. Går en bonde runt i gödsel och allt möjligt annat med sin arbetsoverall och sedan bär samma overall i huset, kanske t.o.m. sover i den riskerar han ju dock att dra in helt andra, främmande bakteriestammar än vad han är anpassad för. Sjögren hade ett kylskåp men var enligt uppgift inte så noga med att använda det vilket gör att man kanske kan misstänka att det faktiskt inte bara var mjölk som stod framme i rumstemperatur, och även om rumstemperatur för Sven eventuellt inte var 22° C så är ju detta förenat med vissa hälsomässiga risker som bl.a. skulle kunna leda till uppkastningar.

Jag har inte en aning om varför Sven har kräkts, vilket egentligen är min poäng. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att veta det med säkerhet, utan provtagning och analys.

Sjögrens immunförsvar måste ha varit anpassat efter hur han hade bott under många år så man kan säga att han var immun mot det mesta fast inte mot främmande bakteriestammar.

Tänk om han t. o. m. sov i sin skitiga overall? T. o. m. mat kan mycket väl ha stått framme som sedan ruttnade. Åt han ändå sådan mat? SS var inte en sådan person som badade och/eller duschade alltför ofta. Jag förutsätter att det inte fanns sådana möjligheter att göra det i hans hus. Någon gång lär han ändå ha gjort detta. Badade han i havet? Åkte han till ett badhus?

Jag vet inte heller vad som var orsaken till spyan över hans TV men denna skulle ha undersökts ifall den ev. innehöll gift av något slag.
Citera
2021-08-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sjögrens immunförsvar måste ha varit anpassat efter hur han hade bott under många år så man kan säga att han var immun mot det mesta fast inte mot främmande bakteriestammar.

Tänk om han t. o. m. sov i sin skitiga overall? T. o. m. mat kan mycket väl ha stått framme som sedan ruttnade. Åt han ändå sådan mat? SS var inte en sådan person som badade och/eller duschade alltför ofta. Jag förutsätter att det inte fanns sådana möjligheter att göra det i hans hus. Någon gång lär han ändå ha gjort detta. Badade han i havet? Åkte han till ett badhus?

Jag vet inte heller vad som var orsaken till spyan över hans TV men denna skulle ha undersökts ifall den ev. innehöll gift av något slag.

Visst blir man lite illa berörd av att läsa detaljer kring hur Sven faktiskt levde? Nu hade han säkert i viss mån valt detta liv själv och trivdes kanske med det, men jag tycker ändå det är lite extra sorgligt när man vet hur illa det slutade och att detta förmodligen inte ens hade hänt om han hade levt ihop med en dam som hade lite koll på honom. Uscha.
Citera
2021-08-10, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Den 22 september 1972 enligt hans egna uppgifter. Den 25 september besökte han akuten och fick diagnosen. Så ganska långt före försvinnandet. Annars hade det ju varit frestande att tänka att de uppstått i en konfrontation med Sjögren, men så verkar det alltså inte.

Nej det är ju en bra poäng, det känns ju dumt att planera för att behöva göra en så omfattande transport om man är själv och har brutit ett/flera revben.

Ja, jag funderar på om jag inte kan vara inne på något här ändå. Med brutna revben vill man väl varken hamna i handgemäng eller behöva bära en tung kropp, så han kan mycket väl tänkt att han skulle kunna ge Sjögren något som satte honom ur spel samtidigt som han körde ut honom till åkrarna, och där var planen att slutföra jobbet och sen lasta in kroppen i bakluckan för vidare transport till dumpningsplats. BL säger ju själv att episoden där de fikade i Sjögrens finrum var innan de åkte ut till åkern. Så det kanske var så den ursprungliga planen såg ut. Sen tog Sjögren för lång tid på sig eller att dosen var för stark och då brast planen i viss mån, men BL lyckades ändå rädda upp situationen någolunda genom att antingen leda ut den omtöcknade Sjögren till bilen, eller avsluta jobbet i sovrummet genom t.ex. kvävning och sen stålsatt sig och burit ned kroppen med brandmansgrepp trots smärtorna.

En sak som talar mot hammare-i-skallen och liknande scenarier som innefattar knivar, skjutvapen mm är ju den totala bristen på blodspår någonstans.

Ja, det känns som att något scenario där kroppen bara behöver lyftas ur bilen ändå är troligast i så fall. Tankarna går tillbaka till den där tippen... Bara lasta av och vräk ned för kanten så är det klart sen.

Alltså enligt egen utsago 13 dagar innan SS försvann.

Ligger s. a. s. "rätt" i tiden ur BLs synvinkel.

Det skulle ha kunnat gå till på det sättet. Kanske skedde "något" i finrummet innan? Undersöktes glaset som Sjögren drack mjölk ur? Fanns det något kvar i glaset? Hur var det med tillbringaren som stod på bordet där? Har för mig att denna inte kollades upp?
Citera
2021-08-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
I alla hem på Gotland jag varit i under slutet på 70 och minst hela 80 talet och framåt fanns en sk FINSAL .
Där var man enbart vid högtidliga tillfällen och trots att det kunde vara det störta rummet i huset så skulle det vara så .
Där hade man allt från finporslin , fotoalbum till linnedukar och silverbestick mm.
Det fanns en tradition i detta men säkert också ett sätt att visa andra hur fint man hade.
Då fanns inte sociala medier för att visa upp sin rikedom och flärd men en Finsal hade man.

Ja men det är klart att man hade ”finrummet” som du säger men tycker ändå att det i övrigt är mer ordning bland sakerna än oreda frånsett det som är utspritt.

Ingen mängd odiskade saker på köksbordet, inte direkt mer än papper utspridda i sovrummet och förhållandevis snyggt runt huset. Finns fler bilder på köket, diskho etc.?

Tittade på bilderna i https://hittasjogren.nu/ och i köket är det typ samma oreda som när min granne hade inbrott i sitt sommarhus.

Sen ser det nästan ut som om det är ett brev med poststämpel som ligger på tv:n med uppkastningen.
Citera
2021-08-10, 16:55
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att människor som i huvudsak är enstöringar men ändå har vissa sociala kontakter kanske delar in sin bostad i en del som är någorlunda presentabel där man till nöds kan bjuda in folk, och en annan del där man absolut inte släpper in någon och där det är fullständigt kaos. Tycker det är ganska svårt att sätta sig in riktigt i hur sådana människor tänker men det här är nog den bästa förklaring jag kommer på.

Jag vet iaf att någon av Svens bekanta varnade polisen i förväg för att han har det fruktansvärt snuskigt och ostädat hemma, så det där är definitivt inte något som gärningspersonen har åstadkommit.

Om det är som de flesta av oss tror, så vore det ju direkt konstigt om inte gärningsmannen sökte igenom huset, tycker man. Så att det har skett drar jag personligen inga större växlar på. Egentligen tycker jag isf att det mest konstiga är att den personen som rotade runt överallt i huset inte blaskade över uppkastningarna lite med en trasa, om uppkastningarna på något sätt hade med försvinnandet att göra.

Du antyder ju ganska friskt att den namngivna polisen kanske inte skulle ha ett gott rykte, eller tolkar jag dig fel? På vilket sätt isf, att han inte var så kompetent eller att han skulle vara korrupt eller vad?

Nja jag var mest nyfiken i största allmänhet.

Och ja det finns ett par saker som jag anser är tjänstefel: som att han inte koppla ihop Sjögren och BA trots att koppling fanns i huset i form av telefonnummer och att fastlandspolisen gjorde en direkt förfrågan, vilket han avfärda. Och sen har vi det här med att inga förhör gjordes med RR eller dennes fru. Inte heller drev han på eller följde upp svar på innehållet av uppkastningen hos SKL.

Tror kanske listan kan göras längre men blir intressant när man tänker på vad som faktiskt kan ha missats.

Tanken finns att man ibland kanske har betalt för att inte göra vissa saker och i den positionen lär man inte ha för mycket opinion av grannar etc.
Citera
2021-08-10, 16:59
Medlem
Tack WisbyPils för infon om Seriehuset! Jag tror det finns mer information att hämta här.

Ganska intressant att det även härifrån nämns att hammaren skulle vara vapnet.
Citera
2021-08-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Ingen mängd odiskade saker på köksbordet, inte direkt mer än papper utspridda i sovrummet och förhållandevis snyggt runt huset. Finns fler bilder på köket, diskho etc.?

Njaä. Inte med bästa vilja i världen kan man väl påstå att det var snyggt runt huset? Sjögren hade en väldig massa olika fordon och maskiner stående runtomkring på tomten som han hade plundrat på reservdelar och en lada som var statt i förfall och delvis hade rasat.
Citera
2021-08-10, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det "perfekta" BO.

Citat:
Visst blir man lite illa berörd av att läsa detaljer kring hur Sven faktiskt levde? Nu hade han säkert i viss mån valt detta liv själv och trivdes kanske med det, men jag tycker ändå det är lite extra sorgligt när man vet hur illa det slutade och att detta förmodligen inte ens hade hänt om han hade levt ihop med en dam som hade lite koll på honom. Uscha.

Ja, SS hade själv valt detta liv och han lär också ha trivts med det.

Hade han varit gift, eller haft någon annan boende hos sig, så hade hans försvinnande och död troligtvis inte inträffat. Hade SS haft egna barn så hade hans försvinnande aldrig inträffat. Han hade heller inte mycket kontakt med vare sig syskon eller syskonbarn. Som det nu var så bodde han mol alena i sitt hus och just detta har många gånger visat sig vara mycket farligt. SS var faktiskt ett helt "perfekt" BO.
Citera
2021-08-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nja jag var mest nyfiken i största allmänhet.

Och ja det finns ett par saker som jag anser är tjänstefel: som att han inte koppla ihop Sjögren och BA trots att koppling fanns i huset i form av telefonnummer och att fastlandspolisen gjorde en direkt förfrågan, vilket han avfärda. Och sen har vi det här med att inga förhör gjordes med RR eller dennes fru. Inte heller drev han på eller följde upp svar på innehållet av uppkastningen hos SKL.

Tror kanske listan kan göras längre men blir intressant när man tänker på vad som faktiskt kan ha missats.

Tanken finns att man ibland kanske har betalt för att inte göra vissa saker och i den positionen lär man inte ha för mycket opinion av grannar etc.

Ja, jag håller absolut med om att vissa saker i utredningen framstår som lite amatörmässigt skötta. Som helt utomstående får man nästan lite av en känsla av att det kan ha funnits viss..provinsiell vänskapskorruption..eller hur man nu skall uttrycka det, på Gotland vid den här tiden. Att exempelvis en stor arbetsgivare på en relativt liten ö, och som har planer på att anlägga en potentiell turistmagnet kanske inte riktigt behandlas på samma sätt som andra människor av lokala myndigheter o.s.v?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in