2021-08-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Min känsla är att det är ganska svårt att gömma en kropp på ett säkert ställe.

Bara en liten detalj jag reagerade på.

Vi kan ju konstatera att man inte har hittat Svens kropp under dessa ~50 år, oavsett om han tog livet av sig eller mördades.

Alltså har det i det här fallet gått att gömma kroppen på ett säkert ställe, svårt eller inte.

Jag vill nog hävda att det trots allt är lättare att undvika upptäckt av en kropp om man inte är den som är död, alltså att det är mindre bökigt för en mördare än en självmördare att klara av det, av ganska naturliga skäl. Det är svårt att dölja spåren om man är död. Du måste boka en biljett på färjan om du ska hoppa, din bil är parkerad på något udda ställe, eller din båt driver runt på Östersjön o.s.v.

Det talar isf också emot teorin om självmord. Och fortfarande måste man hitta en rimlig förklaring på varför det isf var så oerhört viktigt för Sven att försvinna spårlöst, och jag tycker inte riktigt att jag själv har funnit någon sådan.
Citera
2021-08-06, 18:30
Medlem
Citat:
Bra . Då utesluter vi det och jag tror inte han ligger på en åker eller en soptipp utan att kroppen har hittas.
Vad återstår. Minkmat?.
Är BL även misstänkt när detta kom på tal och undersöktes eller var det bara direktören.
Känns som dom flesta tänkbara alternativen redan är undersökta utan resultat.

Ja mink-teorin kom ju in i bilden på ett tidigt stadium och är väl än idag det som de flesta på ön spontant gissar på om man frågar dom. ”Han blev minkmat...”

Polisen gick ju ut och hävdade att dom minsann hade tagit prover på minkmaten och att den teorin kunde avskrivas. I poddens granskning framkom dock att man inte alls hade kollat det eller ens varit inne på minkfarmen...

Om man nu skall leka med tanken att BL är oskyldig så är väl nästa teori på tur att Sjögren och RR råkade i luven på varandra i samband med tidningsnotisen om markköpet och att Sjögren fick sätta livet till. BL fick sedan jobbet att uppehålla och vilseleda polisen och få det att framstå som att Sven åkt till fastlandet. Ett uppdrag som BL fick rejält betalt för men som gjorde att han fick leva med ryktet som ”mördaren” livet ut. Något som han visserligen inte verkar ha lidit så mycket av.

Vad tror du själv om RRs eventuella inblandning? Hur har snacket hos BLs anhöriga gått kring denna aspekt?
Citera
2021-08-06, 18:37
Medlem
Citat:
👍 Det som gör mig fundersam och som blir väldigt intressant är om vi bortser från om det är mord eller självmord.
Hur lyckas man gömma en kropp överhuvudtaget oavsett orsak.
Att ha ihjäl någon eller avsluta livet är enkelt om man ser det rent praktiskt. men hur ser man till att kroppen aldrig går att hittas på ett sätt som verkar troligt.
Folk dyker upp i tid och otid som personer har försökt att gömma.
Nu kom jag på ett fall men minns inte vad det kallades. Det var väl en dotter och hennes pojkvän som slog ihjäl sin far/svärfar i någon konflikt om arv/pengar och pojkvännen grävde ner honom på en åker med en grävare och då hade personer fattat misstanke eftersom det syntes på åkern att någon grävt där och när man pressade pojkvännen så gav han upp och han kunde grävas upp.

Det måste vara Förlösa-mordet. https://www.expressen.se/kvallsposte...n-lundblad-63/

Det är intressant. Där handlade det just om en på förväg grävd grop i en åker!
Citera
2021-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja mink-teorin kom ju in i bilden på ett tidigt stadium och är väl än idag det som de flesta på ön spontant gissar på om man frågar dom. ”Han blev minkmat...”

Polisen gick ju ut och hävdade att dom minsann hade tagit prover på minkmaten och att den teorin kunde avskrivas. I poddens granskning framkom dock att man inte alls hade kollat det eller ens varit inne på minkfarmen...

Om man nu skall leka med tanken att BL är oskyldig så är väl nästa teori på tur att Sjögren och RR råkade i luven på varandra i samband med tidningsnotisen om markköpet och att Sjögren fick sätta livet till. BL fick sedan jobbet att uppehålla och vilseleda polisen och få det att framstå som att Sven åkt till fastlandet. Ett uppdrag som BL fick rejält betalt för men som gjorde att han fick leva med ryktet som ”mördaren” livet ut. Något som han visserligen inte verkar ha lidit så mycket av.

Vad tror du själv om RRs eventuella inblandning? Hur har snacket hos BLs anhöriga gått kring denna aspekt?
Ska jag tro något som jag anser vara rimligt är det du skriver.
Om det visar sig att det var mord och BL skulle vara inblandad kan detta scenario vara möjlig.
Han kan ha varit delaktig men jag stänger och utesluter honom som ensam gärningsman eller skött alla ev moment ensam.
När det gäller RR eller hela denna historia så har detta inte diskuteras under några längre perioder. det kan ha nämts några enstaka gånger under alla åren.
Sen lurade han sin far och bror och det satte djupa spår i dom och det nämndes i podden.
BL har haft sitt liv och dom övriga sina.
Jag personligen vet inget om RR men det jag hört via podden osv så kan väl en sådan person göra ett och annat för lite "para".
Det är en spekulation och eftersom jag har min uppfattning av BL och skaffat mig en bild på egenhand gällande RR så är det du skriver mer rimligt helt enkelt.
Men jag säger inte att det är så.
Citera
2021-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Man brukar plöja och eller harva åkrar och sen hur djupt man gör det vet nog andra bättre än mig.
Tror inte en bondsork skulle göra detta om han inte blev tvingad eller att det var det enda alternativet.
Sen tror jag inte vem som helst kan gräva en grav hur lätt som helst på samma sätt som att transpotera en manskropp.
Skulle du eller jag ställas inför det arbetet så är jag säker på att jag inte skulle fixa det ensamt.
Tror vi båda skulle inse att det inte är möjligt och kanske fått en chock även om vissa säger att ALLT är möjligt.
Sen var BL inte jättestor eller superstark utan han hade andra fördelar han använde i livet.

Jag har inte grävt ner så många lik men har grävt en hel del skyttevärn i mina dagar i stenig skog full av rötter. Kan bekräfta att det är förjävligt. Fruktansvärt tungt och frustrerande, därav tankegångar kring hur mycket trevligare det vore att gräva i en nyplöjd åker - men det är såklart inget jag utgår ifrån har skett.

Som du säkert vet sägs det ju att BL gjorde värnplikt som fallskärmsjägare. Har det på något vis pratats om det, eller andra militära äventyr, bland folk i släkten? Han lär ju själv ha sagt att han hade varit i Främlingslegionen och varit legosoldat i Afrika. Vad trodde familjen om det? Vet du om han höll sig i form sålänge han var frisk och kry?
Citera
2021-08-06, 18:49
Medlem
Citat:
Det måste vara Förlösa-mordet. https://www.expressen.se/kvallsposte...n-lundblad-63/

Det är intressant. Där handlade det just om en på förväg grävd grop i en åker!

Exakt och den var inte handgrävd kan jag lova.
Citera
2021-08-06, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
SS ej med på Gotlandsfärjan den 6 oktober.

Citat:
Att han krupit in i en grotta och tagit livet av sig är uteslutet. Då hade han hittats. Sveriges samlade grottforskare samlas nämligen i just lummelunda varje sommar och utforskar varenda litet skrymsle i jakt på något ”nytt”, så har väldigt svårt att tänka mig att han inte dykt upp vid det här laget.

Vad gäller självmord till sjöss så hade Sven ingen båt. Ingen båt i närheten försvann heller eller liknande. Återstår då gotlandsfärjan (vilket var det BL hävdade). Den avgång han i så fall skulle ha åkt (kvällen den 6 oktober) befann sig flera personer som kände Sven ombord på båten, men ingen av dem hade sett honom.

Då kan vi utesluta Lummelunda-grottorna.

Nej varför skulle SS ha tagit sig en tripp med Gotlandsfärjan? Han hade åtminstone sina säckar säd som han var orolig över och som han behövde ta hand om. Utan att jag vet hur det förhöll sig så undrar man hur ofta Sven reste in till fastlandet? Det var nog inte alltför ofta detta skedde.
Citera
2021-08-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Jag har inte grävt ner så många lik men har grävt en hel del skyttevärn i mina dagar i stenig skog full av rötter. Kan bekräfta att det är förjävligt. Fruktansvärt tungt och frustrerande, därav tankegångar kring hur mycket trevligare det vore att gräva i en nyplöjd åker - men det är såklart inget jag utgår ifrån har skett.

Som du säkert vet sägs det ju att BL gjorde värnplikt som fallskärmsjägare. Har det på något vis pratats om det, eller andra militära äventyr, bland folk i släkten? Han lär ju själv ha sagt att han hade varit i Främlingslegionen och varit legosoldat i Afrika. Vad trodde familjen om det? Vet du om han höll sig i form sålänge han var frisk och kry?
Min far har pratat om att han var fallskärmsjägare och jag har sett kort på när han står vid något flygplan i samband med värnplikten. Så det stämmer.
Det övriga har jag inte hört och det tror jag inte på.
Han var inte den som hjälpe till mest på gården även om alla var delaktiga i viss mån. Vissa mer än andra.
Motorcyklar lockade mer .
Vet inte om han var något athlet men bra gener och det boxades en del på gården.
En av bröderna tog det och sig själv vidare till fastlandet och blev landslagsman och med 3 SM guld.
Sen var alla igång från tidig ålder och många är otroligt starka eftersom på den tiden var det muskelkraft som krävdes i allt arbete och det gäller även BL.
( Lite kuriosa)
Eftersom vi tidigare nämt Lundsmyr i denna tråd cyklade min farfar i väldigt många år från gården till Lundsmyr vid 04.30 varje morgon för att mjölka kor och sen hem igen med mjölkspannet på pakethållaren och sen startade övriga arbeten till sena kvällen.
Det speglar vilket arbete som krävdes och med 5 söner på gården behövde dom hjälpa till.
Han blev 96 år och var pigg och han hade en humor som var oslagbar.
Han är saknad om någon
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-06 kl. 19:15.
Citera
2021-08-06, 19:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant inlägg.

Citat:
Min far har pratat om att han var fallskärmsjägare och jag har sett kort på när han står vid något flygplan i samband med värnplikten. Så det stämmer.
Han var inte den som hjälpe till mest på gården även om alla var delaktiga i viss mån. Vissa mer än andra.
Vet inte om han var något athlet men bra gener och det boxades en del på gården.
En av bröderna tog det och sig själv vidare till fastlandet och blev landslagsman och med 3 SM guld.
Sen var alla igång från tidig ålder och många är otroligt starka eftersom på den tiden var det muskelkraft som krävdes i allt arbete och det gäller även BL.
( Lite kuriosa)
Eftersom vi tidigare nämt Lundsmyr i denna tråd cyklade min farfar i väldigt många år från gården till Lundsmyr vid 04.30 varje morgon för att mjölka kor och sen hem igen med mjölkspannet på pakethållaren och sen startade övriga arbeten till sena kvällen.
Det speglar vilket arbete som krävdes och med 5 söner på gården behövde dom hjälpa till.
Han är saknad om någon

Stort tack för ditt intressanta inlägg.

Det förstår jag att din farfar är mycket saknad.
Citera
2021-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
( Lite kuriosa)
Han är saknad om någon

Kul att höra om krutgubben till farfar! Oavsett om BL "bara" var en bedragare så tycker man ju synd om farfar som fick utstå att familjens namn släpades i smutsen och att även familjemedlemmar blev blåsta. Förstår att ni saknar honom!
Citera
2021-08-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då kan vi utesluta Lummelunda-grottorna.

Nej varför skulle SS ha tagit sig en tripp med Gotlandsfärjan? Han hade åtminstone sina säckar säd som han var orolig över och som han behövde ta hand om. Utan att jag vet hur det förhöll sig så undrar man hur ofta Sven reste in till fastlandet? Det var nog inte alltför ofta detta skedde.

Detta skall ha varit väldigt sällan. Det handlade om någon gång per år maximalt, och aldrig längre perioder.
Citera
2021-08-06, 20:10
Medlem
Citat:
( Lite kuriosa)
Han är saknad om någon

Håller med, väldigt intressant. Som jag har förstått det ”ryktesvägen” var BL lite av en ”udda fågel” i familjen L vad gäller bedrägligt beteende osv. Det var inte nått som resten av familjen höll på med eller var inblandade i utan de var hårt arbetande och ärliga personer. Och vad än BL var inblandad i (bedrägeri eller värre) tycker jag inte att någon skugga skall falla över resten av familjen.
Senast redigerad av WisbyPils 2021-08-06 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in