2021-01-22, 22:48
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Även om Sven Sjögrens försvinnande och död officiellt har förblivit ouppklarat, så anser jag detta fall som polisiärt uppklarat.

Kan du utveckla?
Vem tror du är GM t.ex?
Motiv?
Citera
2021-01-22, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske en gotländsk seriemördare?

Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Kan du utveckla?
Vem tror du är GM t.ex?
Motiv?

Jag tror att det var flera personer inblandade i Sjögrens försvinnande och död.

Du hittar dessa i tråden där de har diskuterats flitigt. Att komma över Sjögrens stora och mycket värdefulla markområden. Man kan ju fråga sig hur många personer som en av de MGM kom att mörda? Kanske var han en gotländsk seriemördare?
Citera
2021-01-28, 18:19
Medlem
Finns det någon bild på den sk ”Bullvanen”? Länkar till reportage i kvällstidning verkar inte fungera. Har någon möjlighet lägga upp?
Citera
2021-01-31, 14:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton.

Citat:
Ursprungligen postat av SimonssonLennart
Finns det någon bild på den sk ”Bullvanen”? Länkar till reportage i kvällstidning verkar inte fungera. Har någon möjlighet lägga upp?

Jag tror aldrig att jag har sett ett foto på denne man.

Däremot som misstänktes, ensam eller tillsammans med andra, för Sjögrens försvinnande och död. Denne man gick själv ut i en artikel med foto och namn att han var oskyldigt misstänkt. Han avled sedermera på ett äldreboende på Gotland.

Som sagt vad denne B. kan mycket väl ha varit en gotländsk seriemördare.
Citera
2021-01-31, 18:00
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Otroligt intressant tråd. Konstigt att en så liten ö kan ha så många spektakulära mord och försvinnandet. Nu i modernare tid är ju exempelvis det där hotellmordet i Visby olöst.
Hörde i något P1 program (släktband?) att Gotland var ett särfall när det gällde mord och även antal utdömda dödsstraff.
Citera
2021-01-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu kollat om denna info som jag fick från en insatt person via PM fanns kvar. Tyvärr inte. Handlade bl.a. om just Adolfssons sista resa till Gotland och kopplingarna till Sjögren.

Ev. kan jag ha gjort en utskrift på detta PM?
Så här blir det när du sitter och håller på info du får i stället för att dela med dig.
Du sitter och raggar info via PM och jag förstår inte varför folk ens ger dig info för det har ingen annan nån glädje av.
Citera
2021-02-01, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalitet på Gotland.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hörde i något P1 program (släktband?) att Gotland var ett särfall när det gällde mord och även antal utdömda dödsstraff.

Har skett många mord och avrättningar på Gotland.

Ön hade ju också en avrättningsplats utanför Visby.

(FB) Petter Hagström: "Gotlands med all säkerhet populäraste brottsling", 1823.

(FB) Gotländska mord

En intressant bok om gotländsk kriminalvårdshistorik är Från Kajsarn till Sjumastarn, 1984, är Torsten Daun.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-01 kl. 21:19.
Citera
2021-02-02, 11:13
Medlem
https://play.acast.com/s/olostamord/...jogrendel1av21

21 delar om försvinnandet av Sven.
Citera
2021-02-02, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Följer hela kedjan av händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av mastaflex
https://play.acast.com/s/olostamord/...jogrendel1av21

21 delar om försvinnandet av Sven.

Stort tack för den mycket intressanta länken.

Verkar vara mycket noggrant gjort och med stort intresse och följer hela kedjan av händelser som leder fram till Sjögrens försvinnande och död.
Citera
2021-03-10, 14:45
Medlem
Huset i fråga till försäljning.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...t-506-16442680
Citera
2021-03-10, 16:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Husets toppiga tak.

Citat:
Ursprungligen postat av chek87
Huset i fråga till försäljning.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...t-506-16442680

Tack för länken.

Huset är verkligen förändrat sedan då Sjögren bebodde detta stora hus ensam.

Jag känner igen det toppiga taket som går att se ovanför husets högra gavel. Har sett ett foto som togs 1972 efter att han var försvunnen på denna del av hans hus. Utanför stod hans bil parkerad.
Citera
2021-04-20, 12:04
Medlem
Sjögrenfallet nu Sveriges äldsta aktiva cold case?

Som en person med insyn i "grävgruppen" som arbetar med fallet för podden Olösta mords räkning (https://play.acast.com/s/olostamord) så kan jag idag gå ut med uppgiften att polisen på Gotland har fått in uppgifter som tydligen gjort att de nu arbetar aktivt med fallet. I och med att kroppen aldrig hittades så är det formellt sett inte klassat som ett mord utan ett försvinnande. Det omfattas därför inte av de preskriptionsregler som gäller andra fall.

Extremt spännande utveckling!

Kommer att uppdatera här när jag vet mer. Svarar gärna på frågor om någon undrar något.
Senast redigerad av WisbyPils 2021-04-20 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in