2019-07-27, 07:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: "markägaren" och "Gotland/Lummenlunda" tillagt.

/Moderator
Citera
2019-07-27, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
En eller flera GM?

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Om han vägde 100 kg och var 1,75 lång måste han antingen varit väldigt stark, alternativt tjock, eller både och. Bör ha varit svår att övermanna om inte förövaren är ännu starkare eller tog offret med överraskning.

Sven Sjögren var troligtvis både och.

Han hade hela sitt liv arbetat inom lantbruket. Han kan mycket väl ha blivit överraskad. Dessutom vet vi inte hur många personer som gjorde detta i s f. Det behöver inte ha varit en ensam GM.
Citera
2019-09-07, 19:59
Medlem
Tisdag 23 januari 73 åtalades den misstänkte... domen kom den 12 eller 13 februari? När kom domen från hovrätten?

FU:n kanske finns kvar hos Riksarkivet?
Citera
2019-09-08, 14:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns sparad.

Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Tisdag 23 januari 73 åtalades den misstänkte... domen kom den 12 eller 13 februari? När kom domen från hovrätten?

FU:n kanske finns kvar hos Riksarkivet?

Tack för din information.

Med den allra största sannolikhet så finns förundersökningen sparad. Ytterst sällan att en sådan försvinner. Har bara varit med om detta i ett enda fall och då städades denna bort i en flytt.
Citera
2021-01-09, 12:53
Medlem
Börjar 15/1 i podden Olösta mord.
Citera
2021-01-09, 15:14
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I HISTORISKA BROTT, 2-23 juli 2019, tas detta försvinnande upp på sidorna 56-63.

"På ett bord i vardagsrummet står en urdrucken ölflaska"Guldhansa" och en oöppnad läsk av märket Rio - blodapelsin." Dessutom på bordet kan man se att det står två glas, en tillbringare och en vas.

Ytterligare några citat:

"Det skulle senare visa sig vara elva ödesdigra dagar av förlust för polisens tekniska arbete. Svens gård har stått helt obevakad, fullt tillgänglig för vem som helst att sopa undan eventuella spår."

Intressant gammalt fall. Glasen kan tolkas som att BO fick besök. Fingeravtryck togs väl inte givet den taffliga inledningen på utredningen?

Idag skulle DNA kunnat säkras från dessa föremål och intressanta verktyg och maskiner på nämnda farm.
Citera
2021-01-09, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 15 januari 2021.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Börjar 15/1 i podden Olösta mord.

Tack för den här upplysningen.

Kommer att lyssna på detta program med intresse.
Citera
2021-01-12, 19:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis besök av en eller flera personer innan försvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Intressant gammalt fall. Glasen kan tolkas som att BO fick besök. Fingeravtryck togs väl inte givet den taffliga inledningen på utredningen?

Idag skulle DNA kunnat säkras från dessa föremål och intressanta verktyg och maskiner på nämnda farm.

Ja, glasen kan tolkas som att BO fick besök av någon eller kanske flera personer.

Har inte läst FUP men man tycker att fingeravtryck skulle ha tagits men jag vet inte. Fingeravtryck var ju inte precis något nytt 1972. Hade då gjorts i över 60 år i Sverige. Jag är ganska säker på att Sjögrens försvinnande och död hade blivit uppklarat om det hade skett idag.
Citera
2021-01-15, 07:56
Medlem
EdKempers avatar
Nu kommer Dan Hörning med en podd om fallet, Poddnamn: Olösta mord.

Citat från Dan:

För fyra år sedan blev jag ombedd att ta upp det här i Seriemördarpodden. Jag tvekade då men sedan kom jag i kontakt med de som kan fallet allra bäst.

Det här är något jag aldrig har vågat mig på tidigare. Olöst svenskt fall. Minst 21 avsnitt. Fyra grävare hjälper mig. De har studerat fallet i tio år. Nu ska vi försöka lösa det!

Vet du något om fallen Sven Sjögren eller Björn Adolfsson som kan bidra till att de hittas? Maila grävgruppen på tips.olostamord@gmail.com

Välkomna till Sven Sjögren del 1! Olösta mord finns på alla podappar. /Dan
Citera
2021-01-15, 12:29
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Nu kommer Dan Hörning med en podd om fallet, Poddnamn: Olösta mord.

Citat från Dan:

För fyra år sedan blev jag ombedd att ta upp det här i Seriemördarpodden. Jag tvekade då men sedan kom jag i kontakt med de som kan fallet allra bäst.

Det här är något jag aldrig har vågat mig på tidigare. Olöst svenskt fall. Minst 21 avsnitt. Fyra grävare hjälper mig. De har studerat fallet i tio år. Nu ska vi försöka lösa det!

Vet du något om fallen Sven Sjögren eller Björn Adolfsson som kan bidra till att de hittas? Maila grävgruppen på tips.olostamord@gmail.com

Välkomna till Sven Sjögren del 1! Olösta mord finns på alla podappar. /Dan
Ser nu att jag va sen på bollen 😉
Citera
2021-01-16, 11:44
Medlem
”Sven Sjögren del 1 av 21 Anmäld försvunnen

Den 16:e oktober 1972 anmäler en orolig släkting att hans morbror Sven Sjögren inte synts till på mer än en vecka. Sven är en 62-årig urstark lantbrukare som äger värdefull mark vid Lummelundagrottorna norr om Visby. Föga anar gotlandspolisen att det som först verkar som ett rutinärende kommer bli inledningen på en av Gotlands största polisutredningar genom tiderna.

Manus av Urban Gärdek med research av Thorbjörn Brehmer och Tobias von Braun.”

https://play.acast.com/s/olostamord/...jogrendel1av21
Citera
2021-01-16, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat?

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
”Sven Sjögren del 1 av 21 Anmäld försvunnen

Den 16:e oktober 1972 anmäler en orolig släkting att hans morbror Sven Sjögren inte synts till på mer än en vecka. Sven är en 62-årig urstark lantbrukare som äger värdefull mark vid Lummelundagrottorna norr om Visby. Föga anar gotlandspolisen att det som först verkar som ett rutinärende kommer bli inledningen på en av Gotlands största polisutredningar genom tiderna.

Manus av Urban Gärdek med research av Thorbjörn Brehmer och Tobias von Braun.”

https://play.acast.com/s/olostamord/...jogrendel1av21

Tack för länken.

Även om Sven Sjögrens försvinnande och död officiellt har förblivit ouppklarat, så anser jag detta fall som polisiärt uppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in