Tyvärr känner jag inte till så mycket som jag önskar ang. denne brottsling.
"Gotlands med all säkerhet populäraste brottsling" kallade Gotlands Allehanda den 12 april 1972 denne man i en artikel.
Kalkugnsarbetaren Petter Hagström dömdes till döden 1823 tillsammans med sin fästmö pigan Anna Cajsa Norberg för stöld och mordbrand. Mordbranden hade ägt rum i Hejdeby gård.
Petter Hagström skall ha varit en tusenkonstnär när det gällde att rymma. Fästmön hade hållit honom gömd under rymmartiden.
Han var den ende på Gotland som avrättades under hela 1800-talet utan att ha mördat.
Anna Cajsa Norberg "benådades" med 30 par ris, uppenbar kyrkoplikt och livstid i spinnhuset i Norrköping.
Petter Hagström själv skall ha blivit avrättad genom halshuggning onsdagen den 2 juli kl. 10:00, år 1823.
Någon annan som känner till något ang. denna gotländska kriminalhistoria?
Dock måste något slags gotländskt krimimalhistoriskt forum ha tagit t.ex. upp ett sådant här fall tycker jag?
Alla känner ju till avrättningen av Tector som jag antar var den sista avrättningen där, men det måste ju ha förekommit en hel del annat också?
Som du säger lär det förekommit mycket annat också. Om det finns nåt gotländskt kriminalhistoriskt forum vågar jag inte uttala mej om, tvivlar dock på det.
Försökt sökt på google som besatt efter flera av (framförallt dom gotländska) fallen du skriver om. Hittils inget resultat!
Som du säger lär det förekommit mycket annat också. Om det finns nåt gotländskt kriminalhistoriskt forum vågar jag inte uttala mej om, tvivlar dock på det.
Försökt sökt på google som besatt efter flera av (framförallt dom gotländska) fallen du skriver om. Hittils inget resultat!
Jag var själv precis inne på Google just nu och hittade faktiskt något med rubriken Brott och Straff med adressen www.webgotland.com
Var inte själv inne där och kollade men jag googlade på namnet Petter Hagström så något måste finnas där under denna adress om bl.a. Hagström.
Sökte runt lite och det visade sej att "webgotland" var lite matnyttig endå.
Hittade blandannat detta om Peter Hagström -
Använder spoiler, lång text.
1823. Stöld och Mordbrand:
Kalkungskarlen Peter Hagström och Pigan Anna Cajsa Norberg, för stöld och Mordbrand till Döden dömda medelst Halshuggning. Anna Cajsa Norberg benådad till trettio par Ris, tre slag af Paret, uppenbar Kyrkioplikt en Söndag, samt lifstids Tukthus i Norrköping. (Mordbranden ägde rum i Hejdeby gård) Sedan Vederbörande Fång Predikant anmält att arrestanten Petter Hagström är beredd att undergå det honom ådömde dödsstraff, har jag till detta staffs werkställande utsatt nästkommande Onsdag den 2dra Julii kl. 10 f.m. ägande Tit. att ej allenast upbåda nödigt Manskap till Spetsgårds formerande, samt Skarprättaren till straffets Verkställande beordra.
Fångförpassning. Fånggewaldiger Bökelund beordras att nästkommande Onsdag den 2 instundande Julu kl.8 f.m. med wanlig skjuts inställa sig wid Landsfängelset härstädes för att derifrån uttaga och till Norra Häradets Afrättsplats i Endre utföra arrestanten Petter Hagström till undergående af det honom ådömde dödsstraff W. L: C. den 30 Junu 1823. Gustaf Wendell Lars Hambreus
No 375. Swea Hof Rätt. Att det genom Tit Utslag af den 17 sistl. Febr. af Kongl. Majt under den 2dre sistförslutne Maj i Nåder faststäldt Kalkungns Karlen Petter Hagström ådömde straff af Halshuggning blifwit förliden gårdag den 2dra dennes werkställt, får jag äran inberätta W.L.C.d.3 Julu 1823 Lars Hambreus. Gustaf Wendell.
Nu har jag bara skumläst igenom lite men kanske finns lite nyttig och ny information där.
Sökte runt lite och det visade sej att "webgotland" var lite matnyttig endå.
Hittade blandannat detta om Peter Hagström -
Använder spoiler, lång text.
1823. Stöld och Mordbrand:
Kalkungskarlen Peter Hagström och Pigan Anna Cajsa Norberg, för stöld och Mordbrand till Döden dömda medelst Halshuggning. Anna Cajsa Norberg benådad till trettio par Ris, tre slag af Paret, uppenbar Kyrkioplikt en Söndag, samt lifstids Tukthus i Norrköping. (Mordbranden ägde rum i Hejdeby gård) Sedan Vederbörande Fång Predikant anmält att arrestanten Petter Hagström är beredd att undergå det honom ådömde dödsstraff, har jag till detta staffs werkställande utsatt nästkommande Onsdag den 2dra Julii kl. 10 f.m. ägande Tit. att ej allenast upbåda nödigt Manskap till Spetsgårds formerande, samt Skarprättaren till straffets Verkställande beordra.
Fångförpassning. Fånggewaldiger Bökelund beordras att nästkommande Onsdag den 2 instundande Julu kl.8 f.m. med wanlig skjuts inställa sig wid Landsfängelset härstädes för att derifrån uttaga och till Norra Häradets Afrättsplats i Endre utföra arrestanten Petter Hagström till undergående af det honom ådömde dödsstraff W. L: C. den 30 Junu 1823. Gustaf Wendell Lars Hambreus
No 375. Swea Hof Rätt. Att det genom Tit Utslag af den 17 sistl. Febr. af Kongl. Majt under den 2dre sistförslutne Maj i Nåder faststäldt Kalkungns Karlen Petter Hagström ådömde straff af Halshuggning blifwit förliden gårdag den 2dra dennes werkställt, får jag äran inberätta W.L.C.d.3 Julu 1823 Lars Hambreus. Gustaf Wendell.
Nu har jag bara skumläst igenom lite men kanske finns lite nyttig och ny information där.
Någon som vet varför han benämns som Gotlands populäraste brottling?
Är det p.g.a alla rymningar som det skapades mytbildning kring honom eller liknande?
Någon som vet varför han benämns som Gotlands populäraste brottling? Är det p.g.a alla rymningar som det skapades mytbildning kring honom eller liknande?
Jag vet inte detta, men det kan mycket väl ha berott på det som du har tagit upp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!