2009-06-03, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr känner jag inte till så mycket som jag önskar ang. denne brottsling.

"Gotlands med all säkerhet populäraste brottsling" kallade Gotlands Allehanda den 12 april 1972 denne man i en artikel.

Kalkugnsarbetaren Petter Hagström dömdes till döden 1823 tillsammans med sin fästmö pigan Anna Cajsa Norberg för stöld och mordbrand. Mordbranden hade ägt rum i Hejdeby gård.

Petter Hagström skall ha varit en tusenkonstnär när det gällde att rymma. Fästmön hade hållit honom gömd under rymmartiden.

Han var den ende på Gotland som avrättades under hela 1800-talet utan att ha mördat.

Anna Cajsa Norberg "benådades" med 30 par ris, uppenbar kyrkoplikt och livstid i spinnhuset i Norrköping.

Petter Hagström själv skall ha blivit avrättad genom halshuggning onsdagen den 2 juli kl. 10:00, år 1823.

Någon annan som känner till något ang. denna gotländska kriminalhistoria?
Citera
2009-06-03, 17:53
Medlem
Ung_Fascists avatar
Mycket intressant läsning som vanligt Skaraborg2!

Har tyvärr inte mera info men denna tråden åker direkt i premunations mappen.
Citera
2009-06-03, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Mycket intressant läsning som vanligt Skaraborg2!

Har tyvärr inte mera info men denna tråden åker direkt i premunations mappen.

Tack återigen för visat intresse Ung_Fascist.

Dock måste något slags gotländskt krimimalhistoriskt forum ha tagit t.ex. upp ett sådant här fall tycker jag?

Alla känner ju till avrättningen av Tector som jag antar var den sista avrättningen där, men det måste ju ha förekommit en hel del annat också?
Citera
2009-06-03, 19:18
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack återigen för visat intresse Ung_Fascist.

Dock måste något slags gotländskt krimimalhistoriskt forum ha tagit t.ex. upp ett sådant här fall tycker jag?

Alla känner ju till avrättningen av Tector som jag antar var den sista avrättningen där, men det måste ju ha förekommit en hel del annat också?

Som du säger lär det förekommit mycket annat också. Om det finns nåt gotländskt kriminalhistoriskt forum vågar jag inte uttala mej om, tvivlar dock på det.

Försökt sökt på google som besatt efter flera av (framförallt dom gotländska) fallen du skriver om. Hittils inget resultat!
Citera
2009-06-03, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Som du säger lär det förekommit mycket annat också. Om det finns nåt gotländskt kriminalhistoriskt forum vågar jag inte uttala mej om, tvivlar dock på det.

Försökt sökt på google som besatt efter flera av (framförallt dom gotländska) fallen du skriver om. Hittils inget resultat!

Jag var själv precis inne på Google just nu och hittade faktiskt något med rubriken Brott och Straff med adressen www.webgotland.com

Var inte själv inne där och kollade men jag googlade på namnet Petter Hagström så något måste finnas där under denna adress om bl.a. Hagström.
Citera
2009-06-03, 22:14
Medlem
Ung_Fascists avatar
Sökte runt lite och det visade sej att "webgotland" var lite matnyttig endå.

Hittade blandannat detta om Peter Hagström -

Använder spoiler, lång text.

Nu har jag bara skumläst igenom lite men kanske finns lite nyttig och ny information där.

Sidan där det togs ifrån;
http://www.webgotland.com/brott/brott.htm

Där finns en lång sammanställning över dödsdomar på Gotland.
Sammanställd utav Gunnar Sandström.
Citera
2009-06-03, 22:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Sökte runt lite och det visade sej att "webgotland" var lite matnyttig endå.

Hittade blandannat detta om Peter Hagström -

Använder spoiler, lång text.

Nu har jag bara skumläst igenom lite men kanske finns lite nyttig och ny information där.

Sidan där det togs ifrån;
http://www.webgotland.com/brott/brott.htm

Där finns en lång sammanställning över dödsdomar på Gotland.
Sammanställd utav Gunnar Sandström.

Vad bra att det fanns litet matnyttigt där. Skall kolla på länken du skickade mig sedan.

Jaså det var över alla dödsdomar på ön. Låter intressant.
Citera
2009-06-08, 16:14
Medlem
Robacks avatar
Förmodligen finns det lite mer kött på benen i den här boken:

http://libris.kb.se/bib/11220699

Daun, Torsten, Med våldsam hand: om mord, dråp, mordbrand och mordförsök på Gotland under 1800-talet, Gotlandica förlag, Klintehamn, 2008
Citera
2009-06-08, 16:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Förmodligen finns det lite mer kött på benen i den här boken:

http://libris.kb.se/bib/11220699

Daun, Torsten, Med våldsam hand: om mord, dråp, mordbrand och mordförsök på Gotland under 1800-talet, Gotlandica förlag, Klintehamn, 2008

Stort tack för länken Roback.
Citera
2015-09-02, 10:47
Medlem
Intressant läsning!
Citera
2015-09-02, 20:37
Medlem
Någon som vet varför han benämns som Gotlands populäraste brottling?
Är det p.g.a alla rymningar som det skapades mytbildning kring honom eller liknande?
Citera
2015-09-03, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mytbildning?

Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Någon som vet varför han benämns som Gotlands populäraste brottling?
Är det p.g.a alla rymningar som det skapades mytbildning kring honom eller liknande?

Jag vet inte detta, men det kan mycket väl ha berott på det som du har tagit upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in