2022-09-17, 15:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Jag skulle bli överlycklig om dom hittar honom.
Men det är min poäng att man följer samma spår som man gjort i 50 år nu
Man lämnar alla andra alternativ och så gör man inte om man är seriös och vill hitta kroppen.
Misshandel och mord är skilda saker.
Hur mycket har man undersökt andra med motiv.
Ingenting.
En person är undersökt i 50 år utan resultat mot att ingen annan är undersökt.
Tror ni då att man är rätt ute
Min uppfattning är nej.
Man kan undersöka honom i 10 år till eller söka svaret i någon annan som tjänade mer på markäffaren än bulvanen.
Du menar direktören då antar jag? Så kan det ju vara, de kan ju i så fall ha samarbetat också.
Hur som helst, mina fördomar säger att om två personer kan misstänkas för ett grovt brott så är det tämligen säkert att den skyldiga är den som tidigare har begått brott även om dessa brott är mildare.
Citera
2022-09-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du menar direktören då antar jag? Så kan det ju vara, de kan ju i så fall ha samarbetat också.
Hur som helst, mina fördomar säger att om två personer kan misstänkas för ett grovt brott så är det tämligen säkert att den skyldiga är den som tidigare har begått brott även om dessa brott är mildare.
Är man dömd för bedrägeri ligger det nära att man kan mörda någon.
Är du seriös.
Finns inget som tyder på att det är någon av dom som utfört ett ev mord.
Någon kan ha anstiftat men en 3e person kan ha utförd det. Sk beställningsmord.
Då ligger han inte på tippen.
Citera
2022-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vem du känner men din tvärsäkerhet sänker förtroendet för det du skriver, även jag tror att det är tyvärr är osannolikt att de verkligen hittar honom på tippen. Tyvärr eftersom det nog är enda hoppet att åtminstone få ett delsvar på gåtan. Skulle han vara uppäten av minkar eller sänkt i havet så är det ju helt kört.

Minkmat och havet är osannolikt och båda kan med stor sannolikhet avskrivas . Minkmat är teoretisk osannolikt och förmodligen havet också då de är svårt. När svaret på Skelettet kommer, är det som kan ge svar annars kommer vi aldrig få ett svar .
Senast redigerad av Leko12 2022-09-17 kl. 22:37.
Citera
2022-09-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Minkmat och havet är osannolikt då dom teorierna är testade och båda kan med stor sannolikhet avskrivas . Iallafall som minkmat och förmodligen havet också. När svaret på Skelettet kommer är det som kan ge svar annars kommer vi aldrig på ett svar .
Testade på vilket sätt.
Man har draggat men havet är stort och vad jag vet undersökte man inte kvarnen klokt som gotlänningar brukar säga.
Nä att avskriva dessa är tveksamt men tippen har aldrig varit aktuell.
Citera
2022-09-17, 22:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Minkmat och havet är osannolikt och båda kan med stor sannolikhet avskrivas . Minkmat är teoretisk osannolikt och förmodligen havet också då de är svårt. När svaret på Skelettet kommer, är det som kan ge svar annars kommer vi aldrig få ett svar .
Varför skulle havet vara svårt? Bor man vid kusten och har tillgång till båt borde väl det vara enkelt och riskfritt eller vad har jag missat,
Citera
2022-09-17, 22:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
En eka som försvann.

Citat:
Varför skulle havet vara svårt? Bor man vid kusten och har tillgång till båt borde väl det vara enkelt och riskfritt eller vad har jag missat,

Har ett minne av att en eka skulle ha varit saknad vid tiden då SS försvann.

Minns nu inte om denna tillhörde SS eller någon annan? Med ordentliga vikter så är havet ett mycket bra ställa att få en kropp att försvinna.
Citera
2022-09-17, 23:11
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Är man dömd för bedrägeri ligger det nära att man kan mörda någon.
Är du seriös.
Finns inget som tyder på att det är någon av dom som utfört ett ev mord.
Någon kan ha anstiftat men en 3e person kan ha utförd det. Sk beställningsmord.
Då ligger han inte på tippen.
Det är absolut närmare för en dokumenterat brottslig person att mörda än för en icke brottslig person om man talar i generella termer.
Citera
2022-09-17, 23:39
Medlem
Nilsbofinks avatar
Benbitar och overall hittad på tippen. Trodde att nu blir det fart men polisen verkar måttligt intresserad av att ta över utgrävningarna och leta vidare.. Lite anti klimax över det hela
Citera
2022-09-18, 07:13
Medlem
Citat:
Det är absolut närmare för en dokumenterat brottslig person att mörda än för en icke brottslig person om man talar i generella termer.
1 promille mer sannolikhet möjligtvis.
Men menar du att för att bulvanen är dömd för bedrägeri så mördare han SS.
Det är allt du har som du grundar din tro på.
50 års efterforskning utan resultat av bulvanen. Spelar det någon roll eller tror du fortfarande på honom som gärningsman med motiveringen att mordet är ett återfallsbrott.
Citera
2022-09-18, 07:22
Medlem
Citat:
Havet och beställningsmord är sanningen.
Bulvanen är inte gärningsman men kände till det.
Var inte så dyrt och han som betalde hade råd.
Sen får ni räkna ut resten själva.
Där har ni sanningen och gissa vem som sagt det.
Släpp alla andra teorier nu.
Jag har vetat det hela tiden men har roats av att dra ut på det.
Grävgruppen är amatörer och hade man ställt rätt frågor till rätt personer hade man fått samma information.
Men då hade dom inte fått en podd och det ångrar jag dock.
Dom far med osanning och det är ren smörja.
Tippen och ladan var ett skämt från början till slut.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-09-18 kl. 07:27.
Citera
2022-09-18, 08:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det finns inga garantier för att denna unghund enbart markerar mänskligt skelett. Hunden är helt oprövad. Vilket är förståeligt, med tanke på att den är så ung. Säkert inget fel på den gulliga hundens nos, men det kan lätt uppstå problem vid hantering av träningsmaterial.

Om benbiten t.ex. visar sig tillhöra ett djur, så har förmodligen något gått snett under hundens träning.

Om benbiten visar sig vara från en människa men hundratals år gammal, så har hunden antingen gjort ett bra jobb eller så kan man få en ful misstanke i denna mediacirkus.

Samtidigt är det långt ifrån orimligt att det ligger gamla människoskelettrester lite här och där. Gravar grävs upp och schaktas bort osv.

Vilka "problem vid hantering av träningsmaterial" anser du kan ha uppstått?

Det finns inget som hindrar även en unghund från att vara skicklig i SS, träningen börjar tidigt o man ser snabbt vilket intresse de har för arbetet. Att man skulle hantera träningsmaterialet på ett oskickligt sätt ser jag faktiskt som ytterst otroligt.

Någon gjorde dessutom en märklig jämförelse med en hund i svampskogen. Även i den typen av SS tränas inte hunden på svamp, generellt utan man lägger till olika etiketter såsom kantarell, svart trumpetsvamp eller vad man nu är ute efter. Hunden markerar den svamp av det slag inom det område den anvisats. Naturligtvis kan den missa några men en hund med etiketten kantarell markerar ju inte Karl Johan, av misstag.

Ännu någon annan påstod att hunden markerat just det ben man nu funnit. Det vet vi inte, det kan finnas fler ben på samma plats.
Hunden har INTE markerat overallen, den fann man ändå.
Citera
2022-09-18, 08:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Vilka "problem vid hantering av träningsmaterial" anser du kan ha uppstått?

Det är ju uppenbart. Hunden söker efter material som tränaren har hanterat, i stället för det egentliga materialet.

Det konstigaste i det här fallet är ju att den unga sökhunden (inte just hunden) tvunget skulle ha betalt (200 000 var det väl som samlades in i november förra året?) och då var hunden knappt ett år gammal. En valp.

Men någon har bestämt sig för att detta är en "skelettsökhund" - helt oavsett tidigare prestation och resultat från hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in