2009-09-15, 16:15
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Skriv en bok om fallet Skaraborg2. Jag lovar att köpa den. Bara inledningen till den här tråden hade fått alla att köpa boken.

Ja, om inte annat så blir det ju ett tidsdokument över Gbg. Skaraborgs idoga grävande och entusiasm att försöka lösa detta fall och många andra, har börjat smitta av sig. Allt fler ansluter sig både i grävandet och läsandet, och det är glädjande för alla oss läsare. En helt underbar underhållning, samtidigt som några fall kanske får sin upplösning och dom anhöriga kan få ro.

Just detta med att anhöriga går och har känslor så länge efter själva händelsen är ju något jag har påpekat förut. Här ser vi vikten av att anhöriga får veta vad som hänt deras nära och kära. Själva sorgen kanske tonas ner med tiden, men den är en ständig följeslagare. Ständigt gnagande, vad hände?

Än så länge så döljer sig svaret i detta fall/fallen i dimslöjorna. Kanske Skaraborgs och CrapStacks m,fl idoga arbete kan skingra dom. Heder och respekt till er alla som försöker och jobbar på detta.

Som sagt detta kommer sedermera att bli ett tidsdokument som framtida forskare m,fl kommer att ha nytta av. Tidsandan blir ju allt mer framträdande ju mer ni gräver i detta. Redan nu kan man ju konstatera att denna tidsperiod som dom flesta trådstarter som Skaraborg har gjort handlar om, visar på att det var en exceptionell tidsepok. Dvs det hände otroligt mycket i Gbg just då vid denna tidpunkt. Någon har pekat på drogernas intåg i dom större städerna, som en orsak. Och politikernas ovilja att ta tag i saker och ting.

OBS! OT
Jag tycker mig se det mönstret upprepa sig. Om man ser till dagens händelser i Gbg och dom andra städerna, så kan man ju faktiskt dra paralleller med den tid som dom här grabbarna levde i. Mycket knark inhandlades i Kristiania, sen etablerades grupper som fick knarket att sprida sig allt fortare i landet. I spåret av det kom rån, mord, mm.

Sedan fick politiker och myndigheter upp ögonen. Sedan har då nya politiska beslut drivit upp denna händelse kedja på nytt. Gränserna har suddats ut, bron nere i Malmö har byggts osv. Vilket har gjort att div droger och vapen har fått flöda in i landet fritt. Och som följd har fått vårat samhälle att erodera. Ingen kan blunda för det längre. Nya beslut måste till. Förlåt för OT delen men kände att jag var tvungen att få ur mig det.

Keep up the god work my friends.

M.V.H.
jamsson.
Senast redigerad av jamsson 2009-09-15 kl. 16:31.
Citera
2009-09-15, 16:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aldrig ett slut för anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Ja, om inte annat så blir det ju ett tidsdokument över Gbg. Skaraborgs idoga grävande och entusiasm att försöka lösa detta fall och många andra, har börjat smitta av sig. Allt fler ansluter sig både i grävandet och läsandet, och det är glädjande för alla oss läsare. En helt underbar underhållning, samtidigt som några fall kanske får sin upplösning och dom anhöriga kan få ro.

Just detta med att anhöriga går och har känslor så länge efter själva händelsen är ju något jag har påpekat förut. Här ser vi vikten av att anhöriga får veta vad som hänt deras nära och kära. Själva sorgen kanske tonas ner med tiden, men den är en ständig följeslagare. Ständigt gnagande, vad hände?

Än så länge så döljer sig svaret i detta fall/fallen i dimslöjorna. Kanske Skaraborgs och CrapStacks m,fl idoga arbete kan skingra dom. Heder och respekt till er alla som försöker och jobbar på detta.

Som sagt detta kommer sedermera att bli ett tidsdokument som framtida forskare m,fl kommer att ha nytta av. Tidsandan blir ju allt mer framträdande ju mer ni gräver i detta. Redan nu kan man ju konstatera att denna tidsperiod som dom flesta trådstarter som Skaraborg har gjort handlar om, visar på att det var en exceptionell tidsepok. Dvs det hände otroligt mycket i Gbg just då vid denna tidpunkt. Någon har pekat på drogernas intåg i dom större städerna, som en orsak. Och politikernas ovilja att ta tag i saker och ting.

OBS! OT
Jag tycker mig se det mönstret upprepa sig. Om man ser till dagens händelser i Gbg och dom andra städerna, så kan man ju faktiskt dra paralleller med den tid som dom här grabbarna levde i. Mycket knark inhandlades i Kristiania, sen etablerades grupper som fick knarket att sprida sig allt fortare i landet. I spåret av det kom rån, mord, mm.

Sedan fick politiker och myndigheter upp ögonen. Sedan har då nya politiska beslut drivit upp denna händelse kedja på nytt. Gränserna har suddats ut, bron nere i Malmö har byggts osv. Vilket har gjort att div droger och vapen har fått flöda in i landet fritt. Och som följd har fått vårat samhälle att erodera. Ingen kan blunda för det längre. Nya beslut måste till. Förlåt för OT delen men kände att jag var tvungen att få ur mig det.

Keep up the god work my friends.

M.V.H.
jamsson.

Tack för ett intressant inlägg jamsson.

Just detta med de anhöriga är kanske det värsta. Dessa har nu i över 44 år gått och funderat på detta. Vad hände? Dog han om inte var finns han? Ett slut kan man bara få om det finns en grav att kunna gå till samt att få vetskap om vad hände deras kära. Även om dessa personer levde de i en verklig högriskgrupp (även med dagens motto mätt) så var de älskade söner till sina föräldrar (även om Karlsson far inte älskade honom så hade han en mor som brydde sig) och älskade bröder till sina syskon.

Karlssons syster hade inte orkat besöka Risåsåsgatan i Annedal sedan hösten 1965, förrän vi gjorde detta besök tillsammans. Johanssons syster hade inte heller orkat besöka Lantmätaregatan i Brämaregården under många och långa år.

Det är kanske för mycket att hoppas på att fallet skulle kunna få en delvis uppklaring samt att dessa tre personer skulle kunna begravas av anhöriga? Hoppet är iaf det sista som överger en människa.

Delar helt dina åsikter under OT.
Citera
2009-09-18, 18:32
Medlem
Citat:

Christiania ockuperades inte av hippies förrän 1971. Det var då den s.k. Fristaten etablerades.
Citera
2009-09-18, 19:14
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Christiania ockuperades inte av hippies förrän 1971. Det var då den s.k. Fristaten etablerades.

Ok, men hur var det innan då? måste väl ha funnits en anledning till skapandet av fristaden. Fyll gärna på med info, det är bara intressant.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-18, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Christiania 1971.

Citat:

Ja det är helt riktigt att det är då som denna s.k. fristat etablerades.

Man kan här se "utvecklingen" på drogfronten f.o.m 1965 och in på 1970-talet.

Trodde aldrig att det kunde vara så mycket droger som det var under åren 1965-66. Enbart stora ligor i Göteborg, var flera stycken som sprängdes av polisen, under dessa år.
Citera
2009-09-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ok, men hur var det innan då? måste väl ha funnits en anledning till skapandet av fristaden. Fyll gärna på med info, det är bara intressant.

M.V.H.
jamsson.
Det var ett tomt militärområde där ockupanter etablerade en sorts anarkistisk fristad med egna regler. Man tillät i början alla droger men förbjöd alla tyngre droger 1979. Christianiterna lyckades snacka till sig skattelättnader mot att de underhöll byggnader på 1980-talet.

Tror att många danskar retar sig på det faktum att Christianiterna bor gratis mitt inne stan och dessutom betalar lite skatt. Det finns också svartbyggen på området. Haschet som tidigare såldes öppet på den s.k. Pusher Street är nog ett mindre problem i många danskars ögon. Men ta inte mitt ord för givet angående det, har inte varit i Danmark på över 12 år.

Den som inte tagit ett par Hof och en falafel på Christiania efter att ha rökt en joint en varm sommardag har gått miste om något.

För vidare läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Christiania

Vad det gäller Sverige och droger innan den stora hippevågen som väl kom först 1967, så var väl missbruket på den tiden mest preludin och liknande centralstimulantia i de kretsar som Dahlsjö-trion kunde tänkas komma i kontakt med.
Citera
2009-09-18, 21:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag fortsätter läsa med intresse. Noterar Raouls gamla kartor, Skaraborg 2:s Göteborgsskildring i Dahlsjö-gängets fotspår, WaltzingMatildas berättelser om Lundquists m.fl. intressanta inlägg.

Knarkhandel har ju varit uppe som möjligt tema från o. till i tråden. Ju fler vittnesmål/minnesbilder, desto mer komplicerad blir bilden. Vid den här tiden (-65) var i alla fall alla väsentliga droger uppfunna och väl beprövade, genom världskrigen om inte annat (opiater mot smärta, amfetamin för flerdygnsoffensiver). Jag har inget direkt att tillägga annat än att om ett preparat finns på marknaden och läkare har fri förskrivningsrätt, bör detta vara orsak nog att väcka en aptit. Amfetamin som bantningspiller m.m. var ju helt i sin ordning på 50-talet. De tidiga tjackpundarna silade ut kritan ur dylika tabletter innan injicering, därav uttrycket en "sil".

Skaraborg2, förresten, får man fråga hur du bar dig åt för att få fram det korrekta registreringsnumret på Volvon? En felaktig siffra bland fem ger ju åtskilliga möjliga variationer. Har jag missat något vid läsningen?

Red: Utgick du månne från antagandet 1 felaktig siffra i kombinationen, och gjorde sökning på 5X10, d.v.s. 50 olika nummerkombinationer?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-09-18 kl. 22:07.
Citera
2009-09-18, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ritalina och preludin.

Citat:
Det var ett tomt militärområde där ockupanter etablerade en sorts anarkistisk fristad med egna regler. Man tillät i början alla droger men förbjöd alla tyngre droger 1979. Christianiterna lyckades snacka till sig skattelättnader mot att de underhöll byggnader på 1980-talet.

Tror att många danskar retar sig på det faktum att Christianiterna bor gratis mitt inne stan och dessutom betalar lite skatt. Det finns också svartbyggen på området. Haschet som tidigare såldes öppet på den s.k. Pusher Street är nog ett mindre problem i många danskars ögon. Men ta inte mitt ord för givet angående det, har inte varit i Danmark på över 12 år.

Den som inte tagit ett par Hof och en falafel på Christiania efter att ha rökt en joint en varm sommardag har gått miste om något.

För vidare läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Christiania

Vad det gäller Sverige och droger innan den stora hippevågen som väl kom först 1967, så var väl missbruket på den tiden mest preludin och liknande centralstimulantia i de kretsar som Dahlsjö-trion kunde tänkas komma i kontakt med.

Jag har också varit i Christiania två gånger. Ena gången 1972 och den andra gången 1986. Så det är som sagt vad ett bra tag sedan. Gick omkring och tittade och jag kan inte påsta att jag tyckte om stället.

Ja den stora hippievågen kom 1967, men redan 1965 kunde man märka att denna våg var så sakteligen på väg.

Om "Dahlsjö-gänget" kom i kontakt med droger så var det troligtvis främst ritalina och preludin. Ritalinan fanns redan på 1950-talet och om jag inte minns helt fel så såldes detta utan ens recept. Som ett lugnande medel.

1965 började även haschet också att dyka upp - framför allt i storstäderna. Inte helt omöjligt att de ev. kan ha kommit i kontakt med detta också.
Citera
2009-09-18, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registreringsnumret O 18920.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag fortsätter läsa med intresse. Noterar Raouls gamla kartor, Skaraborg 2:s Göteborgsskildring i Dahlsjö-gängets fotspår, WaltzingMatildas berättelser om Lundquists m.fl. intressanta inlägg.

Knarkhandel har ju varit uppe som möjligt tema från o. till i tråden. Ju fler vittnesmål/minnesbilder, desto mer komplicerad blir bilden. Vid den här tiden (-65) var i alla fall alla väsentliga droger uppfunna och väl beprövade, genom världskrigen om inte annat (opiater mot smärta, amfetamin för flerdygnsoffensiver). Jag har inget direkt att tillägga annat än att om ett preparat finns på marknaden och läkare har fri förskrivningsrätt, bör detta vara orsak nog att väcka en aptit. Amfetamin som bantningspiller m.m. var ju helt i sin ordning på 50-talet. De tidiga tjackpundarna silade ut kritan ur dylika tabletter innan injicering, därav uttrycket en "sil".

Skaraborg2, förresten, får man fråga hur du bar dig åt för att få fram det korrekta registreringsnumret på Volvon? En felaktig siffra bland fem ger ju åtskilliga möjliga variationer. Har jag missat något vid läsningen?

Red: Utgick du månne från antagandet 1 felaktig siffra i kombinationen, och gjorde sökning på 5X10, d.v.s. 50 olika nummerkombinationer?

Ja det kommer in en hel intressanta inlägg från olika håll och kanter. Många duktiga skribenter i denna tråd verkligen.

Jag har väl skrivet detta förut någonstans men tar det en gång till. Den person som skall ha varit den förste (i Sverige), som åkte dit för narkotikalangning var år 1955. Eftersom det inte fanns några lagar mot denna hantering vid denna tid, så åtalades han för receptförfalskning.

Ang. det rätta registreringsnumret så fanns detta med i efterlysningen i PU redan den 7 september 1965. Detta var Landsarkivet i Göteborg som hjälpte mig här.

Väntar fortfarande på ytterligare information ang. "den duvblå" från två olika håll.
Citera
2009-09-18, 23:03
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Gay Karlsson verkar onekligen ha varit en människa med stark inriktning på att ha skoj. Om än pacifistiskt fredlig så fanns där ett drag av äventyrlighet: åka pulka på färgburkslock nedför backen, dricka öl och roa sig på blanka vardagen. Föga tanke på följderna, som med brorsans skor. Det finns en sorts barnslig form av hänsynslöshet i det här sättet att uppföra sig. Snäll - ändå inte. Knarksvängen bör inte ha utgjort något tabu för honom.

Men ett mord inom denna bransch - 1965 - med tre eller fyra försvunna som följd?
Citera
2009-09-19, 00:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Gay Karlsson verkar onekligen ha varit en människa med stark inriktning på att ha skoj. Om än pacifistiskt fredlig så fanns där ett drag av äventyrlighet: åka pulka på färgburkslock nedför backen, dricka öl och roa sig på blanka vardagen. Föga tanke på följderna, som med brorsans skor. Det finns en sorts barnslig form av hänsynslöshet i det här sättet att uppföra sig. Snäll - ändå inte. Knarksvängen bör inte ha utgjort något tabu för honom.

Men ett mord inom denna bransch - 1965 - med tre eller fyra försvunna som följd?

Ja han hade en mycket stark inriktning att just a skoj - helst utan att ha ett ordnat arbete.

Enligt släktingar till honom så beskrivs han som dumsnäll. Han hade bl.a. empati, var barnvän samt var djurvän. Dessa var hans goda sidor.

Han drogs med den allra största sannolikhet in i kretsar, som han nog inte riktigt förstod vad det var för slags kretsar. När han till sist förstod detta, så var det för sent.

Just detta att han hade föga tanke på följderna av sitt handlande, hade också varit ett drag hos honom enligt släktingarna. Just denna barnslighet som fanns hos Karlsson, ledde honom också mot undergången den 29 juli 1965.

Nu lär det nog inte ha varit så mycket öl han drack, utan var nog mest starksprit. Åtminstone den sista tiden i hans liv.

Nej att arbeta inom knarksvängen var helt säkert inget tabu hos honom. Bara det var ett lätt jobb med ganska bra betalning.

Vad som exakt hände denna dag vet vi inte. En sak är säker och det är att han dog denna dag. Detta är också hans släktingar helt övertygade om. Han var ej heller en sådan person som skulle begå självmord enligt dem.

Om också Dahlsjö och Johansson dog denna dag är jag inte helt säker på? Däremot så tror jag att de är döda idag.

Det kanske mest märkliga är att vare sig G-P eller GT, skrev något om dessa försvinnanden under tiden 30 juli 1965 - tills i augusti 1966?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-19 kl. 00:16.
Citera
2009-09-19, 10:07
Medlem
Herostratoss avatar
Karl Pauksch

Angående narkotikaaffärer som möjligt motiv:
-Cannabismarknaden 1965 tror jag var så pass liten att pengarna det rörde sig om inte skulle berättiga mord. Inbitna flummare är också som regel både slöa och rätt fredliga.

-Preludin eller andra amfetaminliknande preparat hade däremot en större marknad. Det är i mitten på 60-talet som den i Holland baserade tysken(?) Karl Pauksch dyker upp i Sverige och börjar sin omfattande smuggelverksamhet. Där handlar det om relativt stora pengar. Tjackpundare med kriminell livstil kan vara väldigt våldsbenägna.

Kan någon med tillgång till Nordisk Kriminalkrönika kolla upp Pauksch? Han borde vara nämnd där. Undertecknad kommer t.o.m. ihåg honom från tidningsrubriker på 70-talet.

Men jag tycker att spekulationerna kring motiv känns väldigt långsökta fast det kanske blir så när det finns så stora luckor:

-Ingen bil
-Inga kroppar
-Ingen kontakt med någon efter 29 juli 1965

Att alla tre skulle försvinna och samtidigt vara vid livet utan att höra av sig får man väl hålla för otroligt. Så det enda vi vet med någorlunda säkerhet är att trion kilat vidare. Troligen den 29 eller någon dag senare.
Senast redigerad av Herostratos 2009-09-19 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in