2009-09-13, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 9C.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Är detta stigen du skriver om som går upp mot Skansen Kronan?
I den högra bilden.

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=102305819&sho wstreet=true

Ja denna gångstig som syns på den högra bilden, går uppemot där huset Risåsgatan 9C en gång låg. Vet ej om det går att gå den vägen ända upp till Skansen Kronan? Skall man gå upp till Skansen Kronan får man gå upp vid den gamla Korsettfabriken. Denna ligger intill ett dagis (som inte fanns 1965). Dagiset ligger i hörnat av Risåsgatan/Kastellgatan 5.

Det var nedför denna gångstig som systern, Gay och Yvonne åkte nedför på målarburkslocken.
Citera
2009-09-13, 19:19
Medlem
CrapStacks avatar
Fantastiskt intressant och tragisk läsning om GRK.
Kanske inte alltför överaskande att han skulle dö i förtid tyvärr.

Då gäller det bara att få reda på vad som hänt honom.
Citera
2009-09-13, 19:38
Bannlyst
Är g död?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack

Är han död?
Citera
2009-09-13, 19:45
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandrax1111
Är han död?
Nja, han är iaf försvunnen sedan 44 år tillbaka.
Citera
2009-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandrax1111
Är han död?
Då inställer sig ju frågan.

Tror du han lever ?
Senast redigerad av ascheberg 2009-09-13 kl. 20:43.
Citera
2009-09-13, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget överraskande precis.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack

Nej CrapStack detta är inget överraskande vad som hände denne unge man. Han levde verkligen i den högsta högriskgrupp man kan leva i.
Citera
2009-09-13, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson i livet än idag?

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Då inställer sig ju frågan.

Tror du han lever ?

Ja då inställer sig just denna fråga som du ställde.

Jag är övertygad om att han är död sedan länge. Jag tror att han dog den 29 juli 1965.
Citera
2009-09-14, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopplingar mellan Jan-Olof Dahlsjö och Kjell-Åke Johansson 1965.

Ju mer man frågar anhöriga om deras saknade desto mera kommer det fram.

Vid samtal med KÅJ:s syster idag 09.09.15. så framkom det att familjen Johansson hade flyttat till Brämaregården så sent som våren 1965. Kan ev. också vara våren 1964.

Innan hade de bott på Haga Östergata 12 - alltså samma gata som JOD bodde på och på samma gata som "Ölstugan Japan" låg på.

På Lantmätaregatan 12C i Brämaregården, hade familjen bott i en lägenhet på den högra sidan av ingången, på våning två (2).
Citera
2009-09-14, 21:37
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Lite mer om Lundquists

Får gratulera till din lyckosamma Göteborgsresa, Skaraborg2.

Mycket intressant också med bildlänkarna, säger mer än tusen ord.

Jag fortsätter att försöka samla lite upplysningar om Hymme, i hans fall finns det ju inte några nära släktingar kvar att fråga och kom härom dagen i samspråk med en god vän som är jämnårig med tvillingarna Lundquist. Hade inte en tanke på att han skulle känna till familjen men det gjorde han - och hade dessutom en hel del kontakt med Evert och Manne och även med Ebba under 70- och 80-talen, därefter upphörde detta. Han var dessutom snäll nog att erbjuda sig att försöka få upplysningar av goda vänner som är uppvuxna på Drottningholm och kände bröderna Lundquist som barn/unga. Tyvärr har han inte fått fatt i någon som kände dem senare än de tidiga tonåren. Inget revolutionerande för vad som hände i Göteborg men ändå något som bidrar till helhetsbilden.

Min väns uppfattning om Evert Lundquist var att han var en ganska underhållande och humoristisk person, något av ett konstnärsego kanske men en trevlig bekantskap. Hustru/mamma Ebba beskrev han som lite konstnärsbohemisk och hans uppfattning om Manne var att han hade relativt märkbara psykiska problem, var "egen". Enligt min väns minnesbild var Manne kortvuxen vilket låter märkligt, Hübner var ju ca 175-180 cm lång och det får mig att undra om bröderna verkligen var enäggstvillingar (som guiden i ateljén uppgav).

Hymme och Manne gick de skolår som motsvarar mellanstadiet idag i den helt vanliga skola som ligger nära Kantonområdet och en skolkamrat minns bröderna som ganska ordinära, inga påtagliga psykiska problem i den åldern. Däremot uppfattade han Hymme som utåtriktad och Manne som mer introvert och bröderna ska inte haft några "snobbfasoner" utan smält in väl bland de andra eleverna.

Familjen Lundquist gjorde vad de kunde för att följa upp de påstådda siktningarna av Hymme, Ebba Lundquist reste då och då utomlands och det ska ha varit med enda syfte att följa upp dessa eventuella spår. Tyvärr kom hon alltid tomhänt tillbaka, spåren gav ingenting. Tydligen gav föräldrarna aldrig upp hoppet om att återfinna Hymme vid liv.

Önskar fortsatt god jakt, Skaraborg2 - och alla andra som engagerar sig i Dahlsjögängets och Hymmes öden!
Citera
2009-09-14, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Får gratulera till din lyckosamma Göteborgsresa, Skaraborg2.

Mycket intressant också med bildlänkarna, säger mer än tusen ord.

Jag fortsätter att försöka samla lite upplysningar om Hymme, i hans fall finns det ju inte några nära släktingar kvar att fråga och kom härom dagen i samspråk med en god vän som är jämnårig med tvillingarna Lundquist. Hade inte en tanke på att han skulle känna till familjen men det gjorde han - och hade dessutom en hel del kontakt med Evert och Manne och även med Ebba under 70- och 80-talen, därefter upphörde detta. Han var dessutom snäll nog att erbjuda sig att försöka få upplysningar av goda vänner som är uppvuxna på Drottningholm och kände bröderna Lundquist som barn/unga. Tyvärr har han inte fått fatt i någon som kände dem senare än de tidiga tonåren. Inget revolutionerande för vad som hände i Göteborg men ändå något som bidrar till helhetsbilden.

Min väns uppfattning om Evert Lundquist var att han var en ganska underhållande och humoristisk person, något av ett konstnärsego kanske men en trevlig bekantskap. Hustru/mamma Ebba beskrev han som lite konstnärsbohemisk och hans uppfattning om Manne var att han hade relativt märkbara psykiska problem, var "egen". Enligt min väns minnesbild var Manne kortvuxen vilket låter märkligt, Hübner var ju ca 175-180 cm lång och det får mig att undra om bröderna verkligen var enäggstvillingar (som guiden i ateljén uppgav).

Hymme och Manne gick de skolår som motsvarar mellanstadiet idag i den helt vanliga skola som ligger nära Kantonområdet och en skolkamrat minns bröderna som ganska ordinära, inga påtagliga psykiska problem i den åldern. Däremot uppfattade han Hymme som utåtriktad och Manne som mer introvert och bröderna ska inte haft några "snobbfasoner" utan smält in väl bland de andra eleverna.

Familjen Lundquist gjorde vad de kunde för att följa upp de påstådda siktningarna av Hymme, Ebba Lundquist reste då och då utomlands och det ska ha varit med enda syfte att följa upp dessa eventuella spår. Tyvärr kom hon alltid tomhänt tillbaka, spåren gav ingenting. Tydligen gav föräldrarna aldrig upp hoppet om att återfinna Hymme vid liv.

Önskar fortsatt god jakt, Skaraborg2 - och alla andra som engagerar sig i Dahlsjögängets och Hymmes öden!

Stort tack för dessa intressanta upplysningar om familjen Lundquist WaltzingMailda.

Ja bildlänkar är viktiga. I detta fall att få se hur personerna såg ut.

Ang. brödernas längd så skall "Hymme" ha varit 177 cm. "Manne" har jag ingen aning om. Vet ej om de var enäggstvillingar men jag har också hört från annat håll att så skulle ha varit fallet.

Nej det är ju ett verkligt problem när det inte finns några anhöriga att fråga. I "Dahlsjö-gänget" så finns det ju ett flertal att prata med, även om det är tunnsått numera vad beträffande Jan-Olof Dahlsjö.

Föräldrarna trodde ända tills de dog att "Hymme" flackade jorden runt. T.ex. att han var i Australien och i Sydamerica. Nej dessa spår som modern följde upp gav aldrig någonting. Alltid lika tomhänt kom hon hem. Måste ha varit en hemsk känsla för henne och den övriga familjen. Personligen tror jag att han aldrig kom längre än till Göteborg.
Citera
2009-09-15, 09:07
Medlem
Soterns avatar
Skriv en bok om fallet Skaraborg2. Jag lovar att köpa den. Bara inledningen till den här tråden hade fått alla att köpa boken.
Citera
2009-09-15, 15:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok om "Dahlsjö-fallet"?

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Skriv en bok om fallet Skaraborg2. Jag lovar att köpa den. Bara inledningen till den här tråden hade fått alla att köpa boken.

Tack för din uppskattning sotern.

Ja det har du rätt i att inledningen börjar intressant. Hela detta flerförsvinnadefall är både otroligt intressant och unikt.

Vi får väl se vad det kan bli i slutändan? Många har skrivit både i tråden samt i PM att de vill att det skall skrivas en bok om fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in