Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Får gratulera till din lyckosamma Göteborgsresa, Skaraborg2.
Mycket intressant också med bildlänkarna, säger mer än tusen ord.
Jag fortsätter att försöka samla lite upplysningar om Hymme, i hans fall finns det ju inte några nära släktingar kvar att fråga och kom härom dagen i samspråk med en god vän som är jämnårig med tvillingarna Lundquist. Hade inte en tanke på att han skulle känna till familjen men det gjorde han - och hade dessutom en hel del kontakt med Evert och Manne och även med Ebba under 70- och 80-talen, därefter upphörde detta. Han var dessutom snäll nog att erbjuda sig att försöka få upplysningar av goda vänner som är uppvuxna på Drottningholm och kände bröderna Lundquist som barn/unga. Tyvärr har han inte fått fatt i någon som kände dem senare än de tidiga tonåren. Inget revolutionerande för vad som hände i Göteborg men ändå något som bidrar till helhetsbilden.
Min väns uppfattning om Evert Lundquist var att han var en ganska underhållande och humoristisk person, något av ett konstnärsego kanske men en trevlig bekantskap. Hustru/mamma Ebba beskrev han som lite konstnärsbohemisk och hans uppfattning om Manne var att han hade relativt märkbara psykiska problem, var "egen". Enligt min väns minnesbild var Manne kortvuxen vilket låter märkligt, Hübner var ju ca 175-180 cm lång och det får mig att undra om bröderna verkligen var enäggstvillingar (som guiden i ateljén uppgav).
Hymme och Manne gick de skolår som motsvarar mellanstadiet idag i den helt vanliga skola som ligger nära Kantonområdet och en skolkamrat minns bröderna som ganska ordinära, inga påtagliga psykiska problem i den åldern. Däremot uppfattade han Hymme som utåtriktad och Manne som mer introvert och bröderna ska inte haft några "snobbfasoner" utan smält in väl bland de andra eleverna.
Familjen Lundquist gjorde vad de kunde för att följa upp de påstådda siktningarna av Hymme, Ebba Lundquist reste då och då utomlands och det ska ha varit med enda syfte att följa upp dessa eventuella spår. Tyvärr kom hon alltid tomhänt tillbaka, spåren gav ingenting. Tydligen gav föräldrarna aldrig upp hoppet om att återfinna Hymme vid liv.
Önskar fortsatt god jakt, Skaraborg2 - och alla andra som engagerar sig i Dahlsjögängets och Hymmes öden!
Stort tack för dessa intressanta upplysningar om familjen Lundquist WaltzingMailda.
Ja bildlänkar är viktiga. I detta fall att få se hur personerna såg ut.
Ang. brödernas längd så skall "Hymme" ha varit 177 cm. "Manne" har jag ingen aning om. Vet ej om de var enäggstvillingar men jag har också hört från annat håll att så skulle ha varit fallet.
Nej det är ju ett verkligt problem när det inte finns några anhöriga att fråga. I "Dahlsjö-gänget" så finns det ju ett flertal att prata med, även om det är tunnsått numera vad beträffande Jan-Olof Dahlsjö.
Föräldrarna trodde ända tills de dog att "Hymme" flackade jorden runt. T.ex. att han var i Australien och i Sydamerica. Nej dessa spår som modern följde upp gav aldrig någonting. Alltid lika tomhänt kom hon hem. Måste ha varit en hemsk känsla för henne och den övriga familjen. Personligen
tror jag att han aldrig kom längre än till Göteborg.