2009-07-26, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var någonstans i Sverige såg du denna gamla bil? Med alla största sannolikhet så har den gamla Volvon inget med "Dahlsjö-gänget" att göra.
Det är inte jag som har hittat den. Ramlade in på den sidan av en slump under kvällen här och fick se bilden. Så jag tänkte att 1+1=2, även om det skulle vara lite väl långsökt.
Citera
2009-07-26, 01:16
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Nej Karlssons flickvän bodde inte permanent hos Karlsson. Yvonne skall leva än idag. Hon sov över där ibland, men skall ha haft eget boende.

Systern har haft kontakt med Yvonne långt efter att han försvann. En gång hade hon träffat Yvonne, ca tre (3) år efter försvinnandet, och då hade Yvonne frågat om hon hade hört något från brodern.

Flickvännen skall bo kvar i Göteborg. Antar att hon sedermera bildade familj med någon annan kille?

Som jag har skrivit förut, så undrar jag hur många nycklar det fanns till Karlssons gamla rivningslägenhet? Skulle vara otroligt intressant att veta? Skall fråga systern, men med största sannolikhet så vet hon inte detta.

Finns det möjlighet att veta något mer om eller från denna Yvonne?
Kanske kan ragga fram tel. till henne så kan man plinga damen.
Lite info om henne borde ju finnas genom systern till GRK
Citera
2009-07-26, 04:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton: Jan Olof Dahlsjö, Kjell Ake Johansson, och Hubner Lundquist

http://img190.imageshack.us/gal.php?g=janolofdahlsjoq.jpg
Citera
2009-07-26, 06:44
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
http://img190.imageshack.us/gal.php?g=janolofdahlsjoq.jpg

Så kom de då äntligen, bilderna. Mitt tack för det!

Kjell-Åke såg ju mycket riktigt åtskilligt äldre ut än sina 16 år. Men den "förbrytarfysionomi" man hade "hoppats" på uteblev, får man säga. Jag ser en bild av en mycket vaken ung man, med god intelligens - ev. ondska må finnas där inne, men det är ingen självklarhet. Bilden talar inte det språket till mig. Jag är fördomsfull, och måste så vara. Hur annars skulle man kunna tolka innehållet i dessa gamla bilder? Mitt antagande blir att han är en ung "kraftkarl". Huruvida han är "ond" eller inte, tycker jag inte framgår. Det finns en intelligens som glimrar där i ögonen...

Dahlsjö, om man ska gå på fysionomi, är helt klart mindre beslutsam i sitt sätt. Han är säkert också mindre snabbtänkt än Johansson. Återigen utifrån fördomar (man har ju läst tråden), och utifrån bilden.

Hübners porträtt är lite av en besvikelse. Förmodligen mest för att det är suddigt. Hans påstått fördelaktiga utseende framkommer inte riktigt. Klart är att han är en välutvecklad man, för att vara blott 18 år gammal. Käkpartiet är kraftigt, kraftigare än Johanssons.

Detta tål att tänka på. Tack för de efterlängtade bilderna så länge, Skaraborg2.
Citera
2009-07-26, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fotona Dahlsjö, Johansson och Lundquist.

Ja nu finns tre (3) av de fyra (4) huvudpersonerna med på bild i tråden. Viktigt att folk kan se hur de såg ut, vid den tid de försvann.

Lundquist fick bara "hänga med av farten" s.a.s. eftersom hans foto har funnits med en hel del under årens lopp. Dessutom är fotot på honom av dålig kvalite. Han såg faktiskt bra ut - man kanske skulle ha kallat honom för bildskön?
Citera
2009-07-26, 13:45
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Nej det går aldrig att idag hitta den plats var bilen ligger. Var den än kan ligga? Vad kan idag ev. finnas kvar av denna? Någon som vet?

Intressant historia.

Tänkte likadant att om man hade vetat vad bilen fanns dumpad, hur mycket skulle det finnas kvar av bilen idag? Mycket beror på syrehalten i vattnet. Troligtvis hade man väl bara funnit växellådan. Alllt annat är väl bortrostat efter så många år? Men jag tror att -precis som du säger, bilen är dumpad tillsammans med liken!
Citera
2009-07-26, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen flickvännen Yvonne.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Finns det möjlighet att veta något mer om eller från denna Yvonne?
Kanske kan ragga fram tel. till henne så kan man plinga damen.
Lite info om henne borde ju finnas genom systern till GRK

Ja jag skall försöka att få fram så mycket info som möjliget ang. Yvonne. Systern har pratat en hel del om henne. Jag hoppas bara att hon kommer ihåg efternamnet? Troligtvis är hon idag gift med ett annat efternamn? Kan kanske bli svårt, men hoppas på det bästa?
Citera
2009-07-26, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen dumpad tillsammans med liken?

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Intressant historia.

Tänkte likadant att om man hade vetat vad bilen fanns dumpad, hur mycket skulle det finnas kvar av bilen idag? Mycket beror på syrehalten i vattnet. Troligtvis hade man väl bara funnit växellådan. Alllt annat är väl bortrostat efter så många år? Men jag tror att -precis som du säger, bilen är dumpad tillsammans med liken!

Nej jag tror inte heller att det skulle vara mycket kvar av denna bil om det skedde en dumpning.

Ja vi har alla olika uppfattningar ang. detta med bil/bilar, dumpning eller ej, olycka eller ej m.m. Personligen tror jag att en dumpning skedde på något sätt. Isf vilken bil användes? Ja jag vet inte? Hoppas att vi kan få något klarläggande svar ang. detta nu i veckan som kommer?
Citera
2009-07-26, 15:30
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:

Den okände man som systern såg på Risåsgatan 9C hade till 100% med detta fall att göra på något sätt.

Här måste man ställa sig frågorna: Hur hade denne okände man fått tag i nyckeln till Karlssons lägenhet? Hur många nycklar fanns det till denna? Karlsson måste naturligvis själv ha haft en (1). Hade hans flickvän också en (1)? Till många sådana här gamla lägenheter så finns ofta bara en (1) nyckel. Har själv bott i gamla lägenheter med endast en (1) nyckel.

Jag tror att detta med nyckeln talar om för oss att "den okände" hade kommit över Karlssons nyckel på något sätt? Frågan är dock hur? Dessutom har han på sig Karlssons tröja? Varför? Jo Karlsson kommer aldrig mera att använda denna tröja!

Det stämmer säkert det du säger och det låter trovärdigt. Vad som verkar ologiskt är att "den okända" man som befinner sig i Karlssons lägenhet öppnar dörren när systern kommer på besök? Verkar inte det lite väl konstigt?
Citera
2009-07-26, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den okände på Risåsgatan 9C samt nycklar.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det stämmer säkert det du säger och det låter trovärdigt. Vad som verkar ologiskt är att "den okända" man som befinner sig i Karlssons lägenhet öppnar dörren när systern kommer på besök? Verkar inte det lite väl konstigt?

Personligen så tror jag att denne man öppnade dörren, därför att han väntade på att någon annan skulle komma vid denna tid. Istället står systern till lägenhetsinnehavaren där. Detta var säkerligen ett "streck i räkningen"! Tacka för att han ville bli av med henne så snabbt som möjligt. Därför betedde han sig på det sätt han gjorde.

Jag vet inte om han kände igen henne eller ej? Troligtvis misstänkte han ganska snabbt vem hon var. Detta p.g.a. att systern och Karlsson liknande varandra mycket.

Vi vet inte heller om det befann sig ytterligare någon eller några personer i lägenheten. Där systern stod så kunde hon inte se in i köket och ej heller in i vardagsrummet/sovrummet.

Tänk om man ändå kunde få veta hur många nycklar det fanns till den här lägenheten vid tiden före den 29 juli 1965? Detta skulle faktiskt ge svar på flera mycket betydelsefulla frågor.
Citera
2009-07-26, 16:19
Medlem
Citat:
Personligen så tror jag att denne man öppnade dörren, därför att han väntade på att någon annan skulle komma vid denna tid. Istället står systern till lägenhetsinnehavaren där. Detta var säkerligen ett "streck i räkningen"! Tacka för att han ville bli av med henne så snabbt som möjligt. Därför betedde han sig på det sätt han gjorde.

Jag vet inte om han kände igen henne eller ej? Troligtvis misstänkte han ganska snabbt vem hon var. Detta p.g.a. att systern och Karlsson liknande varandra mycket.

Vi vet inte heller om det befann sig ytterligare någon eller några personer i lägenheten. Där systern stod så kunde hon inte se in i köket och ej heller in i vardagsrummet/sovrummet.

Tänk om man ändå kunde få veta hur många nycklar det fanns till den här lägenheten vid tiden före den 29 juli 1965? Detta skulle faktiskt ge svar på flera mycket betydelsefulla frågor.

Vad gäller nycklar är det nog i princip omöjligt att få klarhet i, det är väl bara att gå till en låssmed och kopiera en nyckel utan att det registreras på något sätt, och om det är gjort eller inte i detta fall känns som bara något man kan spekulera i.
Citera
2009-07-26, 17:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nycklar till lägenheten?

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Vad gäller nycklar är det nog i princip omöjligt att få klarhet i, det är väl bara att gå till en låssmed och kopiera en nyckel utan att det registreras på något sätt, och om det är gjort eller inte i detta fall känns som bara något man kan spekulera i.

Ja det har du förstås rätt i daniel_andersso.

Vad jag menar är följande: Detta var en gammal rivningslägenhet. Oftast fanns det bara en (1) nyckel till sådana. Förutom Karlsson själv så kan man ju fundera över, om det fanns ytterligare någon person med en nyckel till denna? Alltså innan den 29 juli 1965. T.ex. flickvännen Yvonne?

Den person som stod i dörröppningen efter den 29 juli innehade uppenbarligen en nyckel till lägenheten? Hur hamnade den hos "den okände"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in