2010-06-10, 22:53
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vi får heller inte glömma Johanssons skadade ben. Hur lätt är det att få jobb på båt då? Som potatatisskalare kanske...

Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Detta handikappet hade gjort honom till en särling, lätt att känna igen i dåtidens arbetsmiljöer.

Den här skadan kommer också, om han - jag hoppas inte - är död, att göra det enkelt att identifiera kvarlevorna om dessa återfinnes.
Citera
2010-06-11, 05:23
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Play
TRÅDEN levde ett lyckligt år.....

Innan den invaderades av okunnigt respektlösa debattörer som inte har känsla för varken tråd ämne eller topografi...

Förstår om Skara tröttnar...

Jag har ...

Sedan det kom kritiker till tråden har den dock blivit mer stringent och teorierna börjar få kött på benen och fantasierna blir utsållade genom kritisk granskning. Teorierna börjar även korsbefrukta varandra vilket just är det fiffiga med forskning. Någonstans i dessa motsättningar gömmer sig svaret om vi orkar att lyssna och sedan tänka ett steg i taget.

Sen det där med topologi:

Rent topologiskt är det orealistiskt att gissa att bilen ligger under vatten på Hymmes tänkta väg norrut. Sånt händer inte. Förmodligen har man grävt ner bilen i jorden istället. Det är just under jord långt ifrån hemmaplan i riktningar dit personen inte hade planerat att åka som "cold case" bilar brukar hittas rent statistiskt.

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

http://noord-holland.blog.nl/politieberichten-en-112-nieuws/2009/08/23/vermiste-henk-bezembinder-na-14-jaar-gevonden

Hymme ångrade sig nog och åkte söder ut istället och tog upp klasskampen mot trojkan och började knarka samt slogs med kniv. Iallafall under trådens första lyckliga år fick Hymme gå på pojkboksäventyr

Haha, det blev lite raljant svar mot slutet, men vafan...detta e ju flashback
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-11 kl. 06:16.
Citera
2010-06-11, 06:12
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Nu har jag pratat med polisen och kustbevakningen.
Om de hittar en bil i vattnet så skrotas den och den skrotningen registreras.
Om bilen har efterlysts så registreras detta hos polisen och efter ett antal år så går detta till centralregistret för att sedan hamna hos landsarkivet. Om de anser att bilen är viktig så behåller polisen den att tag, annars åker den till skroten.
Däremot finns det inget register över bilar som man inte har kunnat identifiera en ägare till, dessa skickas bara till skroten.

Flera teorier innefattar ju att det skulle finnas kvarlevor bilen.

Även om så bilen är väldigt illa angripen så verkar det (enligt alla exempel) finnas goda möjligheter till att skelettdelar och kläder fastnar i vraket. Ett skelett är trots allt ganska omfattande och stryktåligt.
Nog borde detta komma fram om bilen hittas, innan den skrotas.
Citera
2010-06-11, 07:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Flera teorier innefattar ju att det skulle finnas kvarlevor bilen.

Även om så bilen är väldigt illa angripen så verkar det (enligt alla exempel) finnas goda möjligheter till att skelettdelar och kläder fastnar i vraket. Ett skelett är trots allt ganska omfattande och stryktåligt.
Nog borde detta komma fram om bilen hittas, innan den skrotas.

Jag gick igenom dina länkar. Bilen som störtdök i en insjö i Seattle-trakten 1929 (en Chevrolet av 1927 års modell tror jag det var) och återfanns efter ett års enträget arbete både till lands (år 2008), där de första spåren återfanns i form av en blomvas i keramik och locket till en tvättmaskin, och i sjön, som skannades med specialutrustning (kolla din egen länk vid behov), låg på sidan på sjöbotten:

De hjul som vette uppåt satt fortfarande på plats. Bladfjädringen fanns där och kunde igenkännas som sådan. Avgassystemet satt på plats och framträdde tydligt, del för del. Karosseriet var på det hela taget intakt. Taket på bilen, en sedanmodell med långt platt tak, var däremot försvunnet. Jag gissar att det försvann redan vid nedslaget i sjön - det kan vara så att stora delar av karosseriet bestod av trä, eller plåt på trä - de två saknade kropparna avskildes antagligen omedelbart från ekipaget så fort det hamnade i sjön, enligt ovanstående förmodande.

Bilen ifråga låg djupt. Sjön var sannolikt syrefattig, det var just en insjö. Beväxning minimal.

Om Dahlsjö-bilen befinner sig i sötvatten är chassiet, gissar jag, tillräckligt helt för att eventuellt mänskligt innehåll ska kunna ha inneslutits där under alla år, även om det är ett vattendrag med mera syretillförsel än en djup, stillastående insjö (saltvatten är n.b. en annan femma). PV:n var kraftigt byggd, den var byggd med rundad form, det fanns ingenting hos den som inbjöd till särskilt motstånd (möjligen undantaget den "tvära" vindrutan), vare sig vid nedslag i vattendrag eller:

Kan ett mudderverk tänkas ha plöjt ned en bil av det här slaget djupare i dyn om så vore?

Jag vet inte mycket om muddring. Någon annan som vet?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-06-11 kl. 07:42.
Citera
2010-06-11, 07:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den här skadan kommer också, om han - jag hoppas inte - är död, att göra det enkelt att identifiera kvarlevorna om dessa återfinnes.
Det hänger på om Johansson hade en skada på skelettet. Är det en mjukdelsskada så lär det inte gå att se.
Citera
2010-06-11, 09:26
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag gick igenom dina länkar. Bilen som störtdök i en insjö i Seattle-trakten 1929 (en Chevrolet av 1927 års modell tror jag det var) och återfanns efter ett års enträget arbete både till lands (år 2008), där de första spåren återfanns i form av en blomvas i keramik och locket till en tvättmaskin, och i sjön, som skannades med specialutrustning (kolla din egen länk vid behov), låg på sidan på sjöbotten:

De hjul som vette uppåt satt fortfarande på plats. Bladfjädringen fanns där och kunde igenkännas som sådan. Avgassystemet satt på plats och framträdde tydligt, del för del. Karosseriet var på det hela taget intakt. Taket på bilen, en sedanmodell med långt platt tak, var däremot försvunnet. Jag gissar att det försvann redan vid nedslaget i sjön - det kan vara så att stora delar av karosseriet bestod av trä, eller plåt på trä - de två saknade kropparna avskildes antagligen omedelbart från ekipaget så fort det hamnade i sjön, enligt ovanstående förmodande.

Bilen ifråga låg djupt. Sjön var sannolikt syrefattig, det var just en insjö. Beväxning minimal.

Om Dahlsjö-bilen befinner sig i sötvatten är chassiet, gissar jag, tillräckligt helt för att eventuellt mänskligt innehåll ska kunna ha inneslutits där under alla år, även om det är ett vattendrag med mera syretillförsel än en djup, stillastående insjö (saltvatten är n.b. en annan femma). PV:n var kraftigt byggd, den var byggd med rundad form, det fanns ingenting hos den som inbjöd till särskilt motstånd (möjligen undantaget den "tvära" vindrutan), vare sig vid nedslag i vattendrag eller:

Kan ett mudderverk tänkas ha plöjt ned en bil av det här slaget djupare i dyn om så vore?

Jag vet inte mycket om muddring. Någon annan som vet?

En mycket intressant teori som komplement till min olycksteori och den borde även vara intressant för alla som tror att bilen dumpats av mördare!

Jag vet heller inget om muddring. Vore uppskattat om någon kunnig som läser detta bidrar med muddringskunskap!

Vi kan tänka oss att PV:n på ett normalt sätt som i alla exempelfall först har legat ett par decennier i vattnet. Bilen har därmed blivit MJUK och täckt av SLAM. Då kommer det ett väldigt mudderverk och helt enkel klämmer ihop bilen (känns ej som en sten) eller kanske enbart trycker ner den i dyn? Därmed täcks PV:n med slam och blir osynlig för all framtid tyvärr.

Som sagt detta borde intressera många. Bilen finns ju i vatten enligt flera teorier.

Denna pusselbit kompletterar faktiskt min teori om att "Grodmansrånet sänkte Dalsjökvartetten" (just nu post #2364, numret kan ändras pga spamrensningar).

Jag påstår dämed ej att denna teori är den rätta, men den är i skrivande stund en KOMPLETT teori som gärna får granskas kritiskt!
Citera
2010-06-11, 09:32
Medlem
En systers tankar.

En sommardag för snart 45 år sedan såg jag min bror Kjell-Åke för sista gången.
Jag står i närheten av Sandplan .
Så får jag se Kjell-Åke komma glidande på Mellangatan .Han stannar upp och vi pratar lite.Han frågar mig om jag kunde låna honom pengar var på jag undrar vad han ska ha dem till.
Han säger att han ska åka till Åsa och campa.
Vi säger hej då och går åt var sitt håll.Det var den sista gången vi sågs.
Sommaren övergick i höst utan ett livstecken.Familjen hoppades att Kjell-Åke skulle komma hem till julen.

Ingen kom och det var en hemsk jul utan glädje.alla satt i egna tankar.Det saknades någon och den saknaden har vi alla burit med oss sen dess.Ovissheten om vad som hänt har varit hemsk.

Min mamma har gråtit över att hon inte haft en aning om vad som hänt.

Jag vände mig till mediumet Zaida .Hon sa att min bror hade gått till sjös och att han var mycket förändrad.Zaida berättade vidare att jag skulle få träffa honom igen.

En vän till mig sa sig ha träffat Kjell-Åke cirka 10 år efteråt.Enligt henne skulle han höra av sig till familjen ,men det kunde ta en tid.

En strimma av hopp tändes,men vi väntar ännu.

Det är viktigt att påpeka att det inte är några minnesfel.

Ett minne som för alltid är inpräntat i mitt huvud är denna sista gång jag möter honom på Mellangatan.
Senast redigerad av Locky 2010-06-11 kl. 09:37.
Citera
2010-06-11, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Så får jag se Kjell-Åke komma glidande på Mellangatan .Han stannar upp och vi pratar lite.Han frågar mig om jag kunde låna honom pengar var på jag undrar vad han ska ha dem till.
Sommaren övergick i höst utan ett livstecken.Familjen hoppades att Kjell-Åke skulle komma hem till julen.

Ingen kom och det var en hemsk jul utan glädje.alla satt i egna tankar.Det saknades någon och den saknaden har vi alla burit med oss sen dess.Ovissheten om vad som hänt har varit hemsk.

Jag vände mig till mediumet Zaida .Hon sa att min bror hade gått till sjös och att han var mycket förändrad.Zaida berättade vidare att jag skulle få träffa honom igen.

En vän till mig sa sig ha träffat Kjell-Åke cirka 10 år efteråt.Enligt henne skulle han höra av sig till familjen ,men det kunde ta en tid.

Ett minne som för alltid är inpräntat i mitt huvud är denna sista gång jag möter honom på Mellangatan.
Vad är din egen uppfattning om vad som har hänt din bror?
Citera
2010-06-11, 14:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky

Hej Locky,
Välkommen till Flashback och varmt tack för din berättelse. Som du ju sett har din brors och hans vänners försvinnande fångat många av oss, och även om vi har ett privat intresse som kommer av en fascination över mysteriet, är det självklart att vi hoppas att ni anhöriga som ännu undrar kan få ett avslut efter alla dessa år. Jag gör mig inga anspråk på att kunna föreställa mig vad ni gått igenom.

Jag antar att du läst tillräckligt mycket här för att ha bildat dig en uppfattning om bredden när det gäller typen av inlägg här - både vad gäller innehåll och ton. Flashback är Flashback, och det är både styrkan och svagheten. Du kan räkna med både ifrågasättanden och mindre känsliga kommentarer men det är du nog införstådd med efter att ha läst här ett tag...

Efter att ha hängt här ett antal år har jag lärt mig att inte ta något för givet, men att man för den skull oftast vinner på att testa att lita på människor så länge inget talar emot, och så länge man behåller sin sunda skepsis - detta både när det gäller vad människor skriver och när det gäller vilken position man skriver utifrån. I anonymiteten här gäller räknar å andra sidan med att det är ömsesidigt.

Så än en gång - välkommen! Jag tror det är många här som med stor nyfikenhet hoppas att du har kommentarer till våra funderingar... Säkert har du också många egna funderingar. I den mån du känner dig bekväm med att lägga ut dem skulle vi givetvis välkomna dem mycket!
Senast redigerad av Venator 2010-06-11 kl. 14:08.
Citera
2010-06-11, 14:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Jag instämmer i Venators välskrivna inlägg, välkommen Locky, och tack för att du har kommit hit!
Det är som sagt omöjligt att föreställa sig vad du och din familj har gått igenom.
Citera
2010-06-11, 19:06
Bannlyst
Citat:
En mycket intressant teori som komplement till min olycksteori och den borde även vara intressant för alla som tror att bilen dumpats av mördare!

Jag vet heller inget om muddring. Vore uppskattat om någon kunnig som läser detta bidrar med muddringskunskap!

Vi kan tänka oss att PV:n på ett normalt sätt som i alla exempelfall först har legat ett par decennier i vattnet. Bilen har därmed blivit MJUK och täckt av SLAM. Då kommer det ett väldigt mudderverk och helt enkel klämmer ihop bilen (känns ej som en sten) eller kanske enbart trycker ner den i dyn? Därmed täcks PV:n med slam och blir osynlig för all framtid tyvärr.

Som sagt detta borde intressera många. Bilen finns ju i vatten enligt flera teorier.

Denna pusselbit kompletterar faktiskt min teori om att "Grodmansrånet sänkte Dalsjökvartetten" (just nu post #2364, numret kan ändras pga spamrensningar).

Jag påstår dämed ej att denna teori är den rätta, men den är i skrivande stund en KOMPLETT teori som gärna får granskas kritiskt!
Bra tänkt.

Men GhettoSven. Att få någon ansvarig myndighet att utföra dykningar/muddring efter denna bil ter sig onekligen aningen svårt efer 45 år. Har det gått till som du teoriserar om i fallet, så lär bilen ligga där den ligger.

Om signaturen Locky vill utveckla sina tankar om broderns försvinnande så är det en intressant aspekt beträffande hur hon uppfattade det som hände i första hand när brodern försvann även om hon har något att berätta om de andra försvunna personerna. Det var ett plötsligt uppdykande av "Syster Locky" må jag säga.
Citera
2010-06-11, 22:03
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Det var ett plötsligt uppdykande av "Syster Locky" må jag säga.

Varför var det plötsligt? När skulle hon dyka upp då menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in