Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Flera teorier innefattar ju att det skulle finnas kvarlevor bilen.
Även om så bilen är väldigt illa angripen så verkar det (enligt alla exempel) finnas goda möjligheter till att skelettdelar och kläder fastnar i vraket. Ett skelett är trots allt ganska omfattande och stryktåligt.
Nog borde detta komma fram om bilen hittas, innan den skrotas.
Jag gick igenom dina länkar. Bilen som störtdök i en insjö i Seattle-trakten 1929 (en Chevrolet av 1927 års modell tror jag det var) och återfanns efter ett års enträget arbete både till lands (år 2008), där de första spåren återfanns i form av en blomvas i keramik och locket till en tvättmaskin, och i sjön, som skannades med specialutrustning (kolla din egen länk vid behov), låg på sidan på sjöbotten:
De hjul som vette uppåt satt fortfarande på plats. Bladfjädringen fanns där och kunde igenkännas som sådan. Avgassystemet satt på plats och framträdde tydligt, del för del. Karosseriet var på det hela taget intakt. Taket på bilen, en sedanmodell med långt platt tak, var däremot försvunnet. Jag gissar att det försvann redan vid nedslaget i sjön - det kan vara så att stora delar av karosseriet bestod av trä, eller plåt på trä - de två saknade kropparna avskildes antagligen omedelbart från ekipaget så fort det hamnade i sjön, enligt ovanstående förmodande.
Bilen ifråga låg djupt. Sjön var sannolikt syrefattig, det var just en insjö. Beväxning minimal.
Om Dahlsjö-bilen befinner sig i sötvatten är chassiet, gissar jag, tillräckligt helt för att eventuellt mänskligt innehåll ska kunna ha inneslutits där under alla år, även om det är ett vattendrag med mera syretillförsel än en djup, stillastående insjö (saltvatten är n.b. en annan femma). PV:n var kraftigt byggd, den var byggd med rundad form, det fanns ingenting hos den som inbjöd till särskilt motstånd (möjligen undantaget den "tvära" vindrutan), vare sig vid nedslag i vattendrag eller:
Kan ett mudderverk tänkas ha plöjt ned en bil av det här slaget djupare i dyn om så vore?
Jag vet inte mycket om muddring. Någon annan som vet?