2009-09-02, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
CrapStack

Som du säkert vet låg postens huvudkontor i Göteborg vid denna tid på Drottningtorget, som närmsta granne, 15 meter bort, ligger Centralstationen.

Vad säger egentligen, ordagrant, erat källmaterial om vykortets poststämpel? Är det ens rimligt att tro att brev postade i en brevlåda på Centralstationen skulle få en helt egen, unik poststämpel när stadens postcentral ligger rakt över gatan? Kan det helt enkelt röra sig om ännu ett simpelt missförstånd likt det om registreringsnumret på bilen, och att stämpeltexten ex.vis lyder "Göteborg Central" och snarare åsyftar just postcentralen?

Jag hypotiserar, är det orimligt att tänka sig att ett vykort lagt på en brevlåda på stationen, av brevbäraren bärs tvärs över gatan och där får en stämpel som är gemensam med en hel del andra brev och vykort som postats över hela innerstaden? Binder då vykortets poststämpel "Hymme" vid Centralstationen?

Tack swedishsteel för ditt tillrättaläggande. Postens huvudkontor benämdes Göteborg 1 vid den tidpunkten och mycket riktigt så stämplades breven även från brevlådorna på Centralen där.

Därför undrar jag ännu en gång Skaraborg2! Hur vet du som du påstår att Hymme postade brevet på Centralen?

Sen en uppmaning till "hantlangaren" CrapStack: Vårda ditt språk.
Citera
2009-09-02, 21:20
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
CrapStack

Som du säkert vet låg postens huvudkontor i Göteborg vid denna tid på Drottningtorget, som närmsta granne, 15 meter bort, ligger Centralstationen.

Vad säger egentligen, ordagrant, erat källmaterial om vykortets poststämpel? Är det ens rimligt att tro att brev postade i en brevlåda på Centralstationen skulle få en helt egen, unik poststämpel när stadens postcentral ligger rakt över gatan? Kan det helt enkelt röra sig om ännu ett simpelt missförstånd likt det om registreringsnumret på bilen, och att stämpeltexten ex.vis lyder "Göteborg Central" och snarare åsyftar just postcentralen?

Jag hypotiserar, är det orimligt att tänka sig att ett vykort lagt på en brevlåda på stationen, av brevbäraren bärs tvärs över gatan och där får en stämpel som är gemensam med en hel del andra brev och vykort som postats över hela innerstaden? Binder då vykortets poststämpel "Hymme" vid Centralstationen?

Jag ställer mig helt ärligt fullständigt neutral till era teorier om att "Hymme" skall ha stått på hisingsbron när PV:n passerar, kanske var det så, kanske inte. Jag har absolut inget destruktivt behov av att sabla ned någon annans idéer, men jag tror på en rak och ärlig debatt där påståenden måste kunna ifrågasättas utan att någon blir personligt förnärmad. Jag hoppas och tror att du och andra debattörer i tråden delar min uppfattning.

Jag var inte där och såg honom, men det står i ett flertal källor att han var där, så han skrev väl på vykortet att han var där.
Man måste ju utgå från något i ett så här gammalt fall och det vi har är tidningsartiklar och en bok, vissa saker har varit fel, men tills det visar sig vara fel måste vi anta att de stämmer annars kommer vi ingen vart.
Citera
2009-09-02, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborgs Centralstation och huvudpostkontoret.

Citat:
CrapStack

Jag ställer mig helt ärligt fullständigt neutral till era teorier om att "Hymme" skall ha stått på hisingsbron när PV:n passerar, kanske var det så, kanske inte. Jag har absolut inget destruktivt behov av att sabla ned någon annans idéer, men jag tror på en rak och ärlig debatt där påståenden måste kunna ifrågasättas utan att någon blir personligt förnärmad. Jag hoppas och tror att du och andra debattörer i tråden delar min uppfattning.

Nej det är ingen som blir förnärmad swedishsteel.

Jag har inte en aning hur det var i Göteborg och det är därför svårt att uttala mig om detta. Är det så att centralstationen i Göteborg, hade samma stämpel som Göteborg 1, så är det inget direkt som binder "Hymme" vid centralen. I Norléns bok står det att "Hymme" var på Göteborgs Central och i G-P den 14 november 1965 står det att han hade åkt tåg från Båstad till Göteborg.

I Stockholm var det annorlunda. Där hade postkontoret på Stockholms Central en egen stämpel märkt "CsT" och Stockholm 1, som låg en bit upp på Vasagatan, hade sin egen stämpel. På detta sätt var det till Stockholm 1 lades ner på 1990-talet. Alla brev och vykort som postades på Stockholms Central bars inte över till Stockholm 1. Dessa postala försändelser fick just centralstationens egen stämpel.

Om det förhöll sig på detta sätt 1965, att det bara fanns en stämpel för både Göteborg 1 och centralstationen så är det inget som binder "Hymme" exakt vid centralstationen. Vet ej personligen hur det förhöll sig i Göteborg om brevbären knallade över till Göteborg 1 med försändelser, men spelar detta någon roll om det bara fanna en enda gemensam stämpel?

Med den dublå PV:n var det ju på ett annat sätt. I det fallet var det ett tryckfel på en siffra i Håkanssons artikel 1984.

Nej det är ingen som kan bevisa, att "Hymme" stod där denna dag vid det södra brofästet med tummen upp i luften. Lika litet tvärtom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-02 kl. 22:17.
Citera
2009-09-02, 22:19
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag var inte där och såg honom, men det står i ett flertal källor att han var där, så han skrev väl på vykortet att han var där.
Man måste ju utgå från något i ett så här gammalt fall och det vi har är tidningsartiklar och en bok, vissa saker har varit fel, men tills det visar sig vara fel måste vi anta att de stämmer annars kommer vi ingen vart.

Det där är fullständigt förvirrande. Det är första gången jag läser påståendet att "Hymme" skulle ha skrivit att han var på Centralstationen. Intill alldeles nyss var beviset på att han varit där poststämpeln.
Citera
2009-09-02, 22:45
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Det där är fullständigt förvirrande. Det är första gången jag läser påståendet att "Hymme" skulle ha skrivit att han var på Centralstationen. Intill alldeles nyss var beviset på att han varit där poststämpeln.
Jag skriver inte att det var så (jag skriver "så han skrev väl "), men det är det enda jag för tillfället kan komma på som binder Hymme vid platsen är att han skrev det.
Om han tagit tåg, har han med stor sannolikhet varit på centralen, men rent teoretiskt hade han ju kunnat gå av tåget i Varberg och sedan gått upp till gbg och sent ett vykort.
Som du säkert förstår så vet inte jag vart alla de källorna vi använt fått sin information ifrån. Vissa saker har visat sig vara fel, men som jag skrev innan så måste man ju anta att vissa saker är rätt tills motsatsen bevisas annars blir det svårt att komma framåt. Det blir annars hopplöst om man ifrågasätter allt, dessa "fakta fel" kommer ändå att komma fram om man rotar tillräckligt och då får man ändra teorin eftersom dessa fel visar sig.

EDIT: Poststämpeln visar bara att det var postat i gbg, något annat tror jag inte någon har menat.
Senast redigerad av CrapStack 2009-09-02 kl. 22:48.
Citera
2009-09-02, 23:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Poststämplat i Göteborg den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag skriver inte att det var så (jag skriver "så han skrev väl "), men det är det enda jag för tillfället kan komma på som binder Hymme vid platsen är att han skrev det.
Om han tagit tåg, har han med stor sannolikhet varit på centralen, men rent teoretiskt hade han ju kunnat gå av tåget i Varberg och sedan gått upp till gbg och sent ett vykort.
Som du säkert förstår så vet inte jag vart alla de källorna vi använt fått sin information ifrån. Vissa saker har visat sig vara fel, men som jag skrev innan så måste man ju anta att vissa saker är rätt tills motsatsen bevisas annars blir det svårt att komma framåt. Det blir annars hopplöst om man ifrågasätter allt, dessa "fakta fel" kommer ändå att komma fram om man rotar tillräckligt och då får man ändra teorin eftersom dessa fel visar sig.

EDIT: Poststämpeln visar bara att det var postat i gbg, något annat tror jag inte någon har menat.

Har man ett sådant här gammalt fall att göra, så blir det naturligtvis en del faktafel här och där. "Dahlsjö-fallet" är inte bara gammalt utan också mycket speciellt. Fallet har inte blivit skrivit om i t.ex. G-P under tiden efter försvinnandet ända fram till den 16 maj året därpå. Förutom om "Hymme" vid två (2) tillfällen.

För att få fram faktauppgifter om dessa försvunna har vi varit tvungna att prata med anhöriga. I "Hymme" fall finns det dessutom inga anhöriga att prata med längre. Denna gren av släkten Lundquist är utdöd.

Vi har därmed fått förlitat oss på, vad som har skrivits om honom i bl.a. G-P samt Norléns bok. Vi vet att Norléns bok innehåller en hel del faktafel. Det visste vi dock inte från början. Vi vet också att i Håkanssons artikel smög det sig in ett tryckfel i samband med registreringsnumret på bilen.

"Hymme" kan denna dag den 29 juli 1965 antingen ha liftat eller åkt tåg. Ingen på tråden vet hur det förhöll sig? Åkte han tåg så kom han till centralstationen i Göteborg och därifrån kan han ha liftat. Detta vet heller ingen om han gjorde så. Lika litet som att han inte gjorde så.

Jag och många med mig har fortsatt ,med den lilla information vi hade från början, att jobba vidare med att anta att uppgifterna vi hade var riktiga. Det hade annars varit omöjligt att kunna gå vidare i fallet.

När jag har pratat om poststämpeln på detta vykort som "Hymme" skickade, så har jag menat hela tiden att den hade stämplats i Göteborg. Senare när det började att diskuteras var det hade stämplats, så utgick jag ifrån att den hade stämplats med en speciell stämpel gällande för centralstationen. Precis som i Stockholm. Om nu "Hymme" hade varit på centralstationen. Detta vet inte heller. Vad vi vet är att han var i Göteborg.

Jag skulle nu vilja fråga, om det är någon som känner till hur det förhöll sig med följande: Hade centralstationen i Göteborg en egen poststämpel, eller stämplades alla post som lades ner i brevlådorna där Göteborg 1? Dessutom hade Göteborgs centralstation ett eget postkontor som i Stockholm?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-03 kl. 00:31.
Citera
2009-09-03, 00:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" på Göteborgs centralstation?

Citat:

Om "Hymme" var på centralstationen så kan han ha skrivit att han var på Centralstationen. Med detta menar jag nu inte att han gjorde så, utan bara att vi vet inte detta heller.

Poststämpeln skulle säga oss en hel del förstås, men skulle det ha varit så att brev som postades på centralstationen fick stämpeln Göteborg 1, så säger oss denna inte så mycket faktiskt. Bara att "Hymme" hade varit någonstans i närheten av dessa båda ställen. "Hymme" kunde då själv ha gått över till Göteborg 1, eller han kunde ha postat den på centralen?

Därför är det mycket viktig att veta hur det förhöll sig ang. stämpling, om det fanns endast ett postkontor etc. Hoppas att någon kunnig göteborgare känner till detta?

Ser att detta blev inlägg # 1000.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-03 kl. 00:35.
Citera
2009-09-03, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om "Hymme" var på centralstationen så kan han ha skrivit att han var på Centralstationen. Med detta menar jag nu inte att han gjorde så, utan bara att vi vet inte detta heller.

Poststämpeln skulle säga oss en hel del förstås, men skulle det ha varit så att brev som postades på centralstationen fick stämpeln Göteborg 1, så säger oss denna inte så mycket faktiskt. Bara att "Hymme" hade varit någonstans i närheten av dessa båda ställen. "Hymme" kunde då själv ha gått över till Göteborg 1, eller han kunde ha postat den på centralen?

Därför är det mycket viktig att veta hur det förhöll sig ang. stämpling, om det fanns endast ett postkontor etc. Hoppas att någon kunnig göteborgare känner till detta?

Ser att detta blev inlägg # 1000.

Det fanns inget postkontor på centralen i Göteborg. Jag kommer ihåg att det fanns en brevlåda vid sidan av huvudingången. Så det närmaste postkontoret var stora posthuset som låg tvärs över gatan.
Citera
2009-09-03, 08:54
Bannlyst
Poststämpel

Då vart det inte fel av mig att ifrågasätta poststämpeln Skaraborg2 och CrapStack.
Citera
2009-09-03, 10:59
Medlem
CrapStacks avatar
Ena polisen jag har haft kontakt med kunde i dagsläget inte svara på vart utredningen kunde finnas, men han skulle fortsätta leta

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Då vart det inte fel av mig att ifrågasätta poststämpeln Skaraborg2 och CrapStack.
Jag uppfattade inte dina frågor på det sättet som swedishsteel:s, jag trodde du undrade vad för källa som fanns för att kort hade avsänts över huvudtaget det datumet från gbg.
Citera
2009-09-03, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Det är din läsförståelse som det är fel på.
Nja du Raol. Efter mitt ifrågasättande så ser väl även du att herrar Skaraborg2 och CrapStack tar ett par steg tillbaka beträffande sina påstående om just poststämplen. Tråden är väldigt intressant men jag kan se ett antal påståenden från Ts och närstående som är rena spekulationer från deras sida. Då måste det vara på sin plats att ifrågasätta inte minst för att upplysa den som påstår saker om att det kanske inte riktigt bär. Att bli ifrågasatt och även synad får man räkna med och stå upp för utan att bli härsken.
Senast redigerad av Skaraborg1 2009-09-03 kl. 12:25.
Citera
2009-09-03, 15:13
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Trist att det spårade ur lite vid bilnumret, men verkar väl vara på rätt spår igen.
Spårade ur och spårade ur Det hade sannolikt tagit längre tid att komma på att registreringsnumret var felaktigt om inte jag begärt ut information från Länstyrelsen, Västra Götalands Län, angående O19920.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in