Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag skriver inte att det var så (jag skriver "så han skrev väl "), men det är det enda jag för tillfället kan komma på som binder Hymme vid platsen är att han skrev det.
Om han tagit tåg, har han med stor sannolikhet varit på centralen, men rent teoretiskt hade han ju kunnat gå av tåget i Varberg och sedan gått upp till gbg och sent ett vykort.
Som du säkert förstår så vet inte jag vart alla de källorna vi använt fått sin information ifrån. Vissa saker har visat sig vara fel, men som jag skrev innan så måste man ju anta att vissa saker är rätt tills motsatsen bevisas annars blir det svårt att komma framåt. Det blir annars hopplöst om man ifrågasätter allt, dessa "fakta fel" kommer ändå att komma fram om man rotar tillräckligt och då får man ändra teorin eftersom dessa fel visar sig.
EDIT: Poststämpeln visar bara att det var postat i gbg, något annat tror jag inte någon har menat.
Har man ett sådant här gammalt fall att göra, så blir det naturligtvis en del faktafel här och där. "Dahlsjö-fallet" är inte bara gammalt utan också mycket speciellt. Fallet har inte blivit skrivit om i t.ex. G-P under tiden efter försvinnandet ända fram till den 16 maj året därpå. Förutom om "Hymme" vid två (2) tillfällen.
För att få fram faktauppgifter om dessa försvunna har vi varit tvungna att prata med anhöriga. I "Hymme" fall finns det dessutom inga anhöriga att prata med längre. Denna gren av släkten Lundquist är utdöd.
Vi har därmed fått förlitat oss på, vad som har skrivits om honom i bl.a. G-P samt Norléns bok. Vi
vet att Norléns bok innehåller en hel del faktafel. Det visste vi dock inte från början. Vi
vet också att i Håkanssons artikel smög det sig in ett tryckfel i samband med registreringsnumret på bilen.
"Hymme" kan denna dag den 29 juli 1965 antingen ha liftat eller åkt tåg. Ingen på tråden vet hur det förhöll sig? Åkte han tåg så kom han till centralstationen i Göteborg och därifrån
kan han ha liftat. Detta vet heller ingen om han gjorde så. Lika litet som att han inte gjorde så.
Jag och många med mig har fortsatt ,med den lilla information vi hade från början, att jobba vidare med att anta att uppgifterna vi hade var riktiga. Det hade annars varit omöjligt att kunna gå vidare i fallet.
När jag har pratat om poststämpeln på detta vykort som "Hymme" skickade, så har jag menat hela tiden att den hade stämplats i Göteborg. Senare när det började att diskuteras
var det hade stämplats, så utgick jag ifrån att den hade stämplats med en speciell stämpel gällande för centralstationen. Precis som i Stockholm.
Om nu "Hymme" hade varit på centralstationen. Detta vet inte heller. Vad vi
vet är att han var i Göteborg.
Jag skulle nu vilja fråga, om det är någon som känner till hur det förhöll sig med följande: Hade centralstationen i Göteborg en egen poststämpel, eller stämplades alla post som lades ner i brevlådorna där Göteborg 1? Dessutom hade Göteborgs centralstation ett eget postkontor som i Stockholm?