2009-09-11, 00:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Betyder mycket för systern.

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Vilken målande beskrivning av Haga du hade där Skara2. Har själv bott i dessa trakter, dock i "modern" tid. Café Japan omnämns ofta i tv-serien "Albert o Herbert" men är nu en annan restaurang som sagt. Jag kan tänka mig att detta betyder oerhört mycket för b,l,a Karlssons syster att få gå igenom det som en gång var och kanske på något sätt bearbeta. Återigen ett mycket imponerande arbete av de som engagerat sig i detta fall.

Ja det har betytt mycket för henne att gå Risåsgatan och Haga Östergata efter alla dessa år. Hon hade inte varit på dessa ställen sedan strax efter försvinnadet av brodern 1965. Berättar mera om detta senare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-11 kl. 01:02.
Citera
2009-09-11, 01:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Platser som figurerar i försvinnandena.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Mycket intressant att du varit här i Götet i dagarna Skaraborg och besökt de platser som figurerar i dramat. Jag känner väl till dessa platser eftersom jag är uppväxt på Hisingen och fortfarande bor här. Det är inte omöjligt att jag i min ungdom har stött på några av dessa personer,Karlsson eller Johansson. Jag är i Kjell-Åkes ålder. Apropå lägenheten på Risåsgatan så undrar jag om det var de sociala myndigheterna som tog hand om sakerna där efteråt? Karlsson hade ju tydligen fått den av det sociala som en utslussningslägenhet.
Hoppas du har en fortsatt trevlig vistelse i Göteborg med intressanta möten och upplevelser Skaraborg!

Nej det skall inte ha varit de sociala myndigheterna. Återkommer mera ang. detta med utslussninglägenhet senare.

Är du i Kjell-Åkes ålder så är det mycket möjligt att du kan ha träffat dessa personer. Stamlokusen var bl.a. ölstugan Japan, Café Tärnan (ölfik) samt Café Mården (vanligt fik).
Citera
2009-09-11, 08:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla foton på Gay Roger Karlsson.

Det är mycket tråkigt att det finns knappt några foton på honom. Endast några få stycken på honom som barn. Skall dock ta kopior på dessa.
Citera
2009-09-11, 09:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ölstugan Japan i nutid.

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Vilken målande beskrivning av Haga du hade där Skara2. Har själv bott i dessa trakter, dock i "modern" tid. Café Japan omnämns ofta i tv-serien "Albert o Herbert" men är nu en annan restaurang som sagt. Jag kan tänka mig att detta betyder oerhört mycket för b,l,a Karlssons syster att få gå igenom det som en gång var och kanske på något sätt bearbeta. Återigen ett mycket imponerande arbete av de som engagerat sig i detta fall.

Glömde att skriva att denna vegetariska resturang heter Solrosen. Vid vårt besök utanför denna så var uteplatserna välbesökta.

T.o.m. den karakteristiska ingången på hörngaveln fanns kvar.
Citera
2009-09-11, 10:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson och skorna på Inägogatan ca 1960.

Det finns mycket att berätta om denne unge mans liv på väg mot den totala undergången.

Anser att det är viktigt att "känna" dessa försvunna unga män. Kommer därför att skriva ut en del om just Karlsson.

När Karlsson för sista gången lämnade sin äldre brors lägenhet på Inägogatan, så gjorde han det på sitt eget lilla speciella sätt.

Brodern hade köpt sig ett par nya skor. En morgon när brodern skulle ta på sig dessa skor, för att gå till arbetet var dessa försvunna. Kvar stod i stället Gays egna som var utslitna. Brodern blev naturligtvis förbannad. Han ringde då till Hällskriftsgatan, för att höra om den förlupne Gay var där. Vilket han inte var. Detta var den sista gången som brodern såg Gay ca 1960.

Många underligheter skedde med GRK. När man hör hur han var som person samt hur han levde, så verkar det idag som att det var förutbestämt att det skulle sluta mycket tråkigt.

Kommer senare att skriva ner, var Gay tog vägen efter skostölden på Inägogatan.
Citera
2009-09-11, 21:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lantmätaregatan 12C i Brämaregården. 09.09.12.

Var idag och besökte denna adress där Kjell-Åke Johansson en gång hade bott.

Detta var än idag ett idylliskt område och måste ha varit så i ännu högra grad 1965. Huslängan måste ha varit byggd under sent 1940-tal eller i början av 1950-talet.

En lång trevåningslänga med ingångarna till lägenheterna på baksidan. Fortfarande ganska orört under alla dessa år. Huslängan är i mycket gott skick.

När Kjell-Åke lämnade Lantmätaregatan 12C för sista gången och gick gången fram till tvärgatan, så stod kanske "den duvblå" och väntade på honom? På tomgång med Karlsson bakom ratten? Eller KÅJ skyndade på i busvädret denna dag upp till Vågmästareplatsen?

Ett rätt kuriöst läge har Lantmätaregatan. Denna adress ligger ungefär mitt emellan Vågmästareplatsen och där GRK under en kort tid arbetade på Gustaf Dalénsgatan. Dessutom ligger Lantmätaregatan i närheten av där systern för sista gången träffade GRK, JOD och "den duvblå".

Fick fram ytterligare mycket om GRK och hans tragiska levnad under dessa dagar i Göteborg.
Citera
2009-09-11, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
GRK och hans fortsatta liv mot sin egen undergång.

Efter stölden av dessa skor försvann som sagt vad Karlsson både från Inägogatan och Hällskriftsgatan.

Genom att prata med modern (styvmodern) så framkom ytterligare mycket intressanta uppgifter om honom.

Karlsson kom efter skostölden till Gamla Sahlgrenska, vilket idag är rivet. Detta var ett ställe för ungdomar som hade hamnat snett. Hur länge han var där vet jag inte men det var inte så länge. Troligtvis erhöll han denna ruffiga lägenhet på Risåsgatan, som en utslussningslägenhet av de sociala myndigheterna. Det kan också ha varit så att myndigheterna stod för hyran. Kanske var denna månadshyra ca 25-50 kr.

Det var flera hus av detta slag, på som låg på dessa branta backar upp emot Skansen Kronan. Där fanns en stor bakgård med utedass. Trorligtvis körde man med bil dit upp vid gamla f.d. Korsettfabriken som byggdes 1898.

En gång var modern och besökte Gay i hans lägenhet. När hon kom dit, så var det gamla slitna köksbordet belamrat med flaskor och glas. I Gays säng låg ett fruntimmer (som hon kallade denna tjej) som inte orkade stiga upp när modern kom. Förutom Gay befann sig i lägenheten också två (2) av hans kamrater.

Hur länge han hade denna lägenhet vet jag inte? Dock redan den 12 november 1963 så står antecknat om Karlsson i hans personakt: "Annedal, Göteb. På förs.". Alltså redan detta datum så var Karlsson skriven på församlingen. Förstår verkligen inte, varför han redan 1 år 9 månader innan han försvann, var skriven på Annedals församling?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-11 kl. 22:13.
Citera
2009-09-12, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under försommaren 1965. Sista gången på Hällskriftsgatan.

Detta har återigen berättats av Gay Karlssons mamma.

Under försommaren 1965 ringer han hem till sin familj och undrar om han kan komma på besök tillsammans med en tjej. Modern som svarar och säger att han alltid är välkommen hem.

När han kommer gående mot lägenheten så ser hon att han är så full så att han behöver hela gångbanan (på bredden)för att gå på. När han kommer in i lägenheten så slänger hans sig om moderns hals och börjar att gråta.

Han frågar sedan var "gubbdjäveln" (fadern) är någonstans? Det höll på att utvecklas till ett slagsmål mellan far och son, men modern gick emellan.

Detta var Karlssons sista besök på Hällskriftsgatan 8 E. Modern berättade att detta besök var på försommaren 1965, men kan inte säga exakt i tiden. Hon såg honom sedan aldrig mera.

Efter detta besök och fram till den 29 juli så hörde han av sig en gång per telefon. Återigen var det modern som svarade. Detta var det sista telefonsamtal Gay gjorde till föräldrahemmet och systern.
Citera
2009-09-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var idag och besökte denna adress där Kjell-Åke Johansson en gång hade bott.

Detta var än idag ett idylliskt område och måste ha varit så i ännu högra grad 1965. Huslängan måste ha varit byggd under sent 1940-tal eller i början av 1950-talet.

En lång trevåningslänga med ingångarna till lägenheterna på baksidan. Fortfarande ganska orört under alla dessa år. Huslängan är i mycket gott skick.

När Kjell-Åke lämnade Lantmätaregatan 12C för sista gången och gick gången fram till tvärgatan, så stod kanske "den duvblå" och väntade på honom? På tomgång med Karlsson bakom ratten? Eller KÅJ skyndade på i busvädret denna dag upp till Vågmästareplatsen?

Ett rätt kuriöst läge har Lantmätaregatan. Denna adress ligger ungefär mitt emellan Vågmästareplatsen och där GRK under en kort tid arbetade på Gustaf Dalénsgatan. Dessutom ligger Lantmätaregatan i närheten av där systern för sista gången träffade GRK, JOD och "den duvblå".

Fick fram ytterligare mycket om GRK och hans tragiska levnad under dessa dagar i Göteborg.
Bild: Lantmätaregatan 12C

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=102288654&sho wstreet=true
Senast redigerad av ascheberg 2009-09-12 kl. 22:39.
Citera
2009-09-12, 23:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilder på Lantmätaregatan 12C i Brämaregården.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Bild: Lantmätaregatan 12C

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=102288654&sho wstreet=true

Tack för bilderna Ascheberg.

Precis så såg det ut när jag var där. Den enda skillnaden var att i balkongerna på vänster sida om ingången till 12C var det det hängde svenska flaggor där.

Den stenbelagda gången som man kan se, är med största sannolikhet den väg Kjell-Åke Johansson gick när han lämnade familjens lägenhet för alltid.
Citera
2009-09-13, 00:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 9C i Annedal.

Ytterligare några saker från besöket i Göteborg.

När jag och systern kom till Risåsgatan den 10 september så hade hon inte varit där på ca 44 år.

Vid gångstigen nere på Risåsgatan upp mot Skansen Kronan, där husen en gång låg så stannade hon till och tittade uppåt. Så sade hon plötsligt: "Det var nedför här vi åkte på locken. Har jag inte berättat det"? Eftersom hon aldrig hade gjort det så visste jag inte vad hon menade.

Hon berättade då att hon, Gay och Yvonne hade åkt på målarlock på snön nedför gångstigen. Hon berättade att hon hade varit rädd men Gay hade sagt att det var inte farligt. Den här gångstigen är ganska smal med en kraftig högersväng. Troligtvis såg denna gångstig ut på samma sätt 1965 som idag.

Det hade målats om i de gamla husen vid denna tid. Därför hade det stått ett antal tomma målarburkar och på dessa lock hade de åkt på, ner till markplanet på Risåsgatan. Resan nedför gångstigen hade gått bra utan missöden. Detta hade skett någon gång under de första månaderna 1965.

Sedan berättade modern också, att Gay hade varit med i en mindre liga. Denna höll på med att göra kioskinbrott - bl.a. hos Pressbyrån. Om deras framfart hade det stått att läsa om i tidningarna. Detta måste ha skett antingen 1960 eller 1961.
Citera
2009-09-13, 08:59
Medlem
Är detta stigen du skriver om som går upp mot Skansen Kronan?
I den högra bilden.

http://www.hitta.se/viewdetailsplace.aspx?streetnumberid=102305819&sho wstreet=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in