2009-07-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fick idag svar från moderatorn.

Han kunde inte se att jag bröt mot Flashbacks regler så länge jag skrev "75-80% sannolikhet" osv.

Ej heller skulle Fb lämna ut vem står bakom denna pseud.

Ser man till det juridiska så skulle detta kunna vara förtal. Precis vad jag också har misstänkt hela tiden.

Så ligger det alltså till. Mycket bra att få veta detta.

Dåså. FB håller dig om ryggen, IP-numret lämnas inte ut. Du kan slappna av, förtal eller ej.
Citera
2009-07-21, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det mest udda och unika fallet i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Tack Skaraborg2. Jag delar din uppfattning att det är lite ologiskt. TRor dock att det är en lapsus, allt tyder på detta. Men osvuret är bäst... ;-)

Nåväl, alldeles oavsett vem som är närmast sanningen i denna tråd, så är det utan vidare en osannolik historia Jag menar såhär:

1.Hymme var inte med, trion har kört av vägen ut i terrängen? Borde ha upptäckts av förbipasserande, svampplockare osv.

2. Hymme var med. Se 1.

3. Hymme var inte med, ett brott begås, någon/några överlever, flyr utomlands. Osannolikt att ingen hör av sig, i vart fall efter 25 år.
Dessutom, var tog bilen vägen?

4. Hymme var med, han eller flera dödas. Se 3.
Och, var tog bilen vägen.

Hur man än vrider och vänder på saken är det förbannat underligt.

Om man tror på 3 el 4, så vänligen beakta: Killarna var av enkel bakgrund. De hade inget nätverk av resurser, som kunde slakta/bränna/dumpa en bil. De hade inga finansiärer på spanska solkusten som kunde ställa upp med pengar eller husrum eller båda. Deras bakgrund borde ha medfört att de förr eller senare hade avslöjats, eller valt att framträda.

Men, om man tror på 1 el 2, som jag gör, så erkänner jag att det är inte så lite udda att i vart fall 3 personer OCH en bil bara går upp i rök. Om man kör i vattnet från en väg, eller över en kajkant, så är ju djupet inte Marianergraven precis. Bilen borde ha upptäckts!

Och hade man kört av en bro, så hade man ju sett ett avslitet/förstört räcke, och saken hade nog undersökts.

Utan konkurrens den mest besynnerliga och intressanta tråd jag hoppat in i någonsin på fb.

Ja jag har aldrig någonsin träffat på något liknande fall i Sverige. Det är också i särklass det mest intressanta.

Ja ev. kan det vara en lapsus men när det gäller dessa försvinnanden, så kan man nog aldrig riktigt veta hur det förhåller sig? Förfärligt massa underligheter ang. handlingar av allehanda slag.

Någon bro kan de definitivt inte kört av. Detta skulle ha upptäckts ganska omgående. Samma sak om de hade kört ut i terrängen.

Ja killarna var av enkel och fattig bakgrund (iaf Karlsson). De hade inget kontaktnät uppåt s.a.s. Ändå på något sätt så tror jag att några, efter en tid i Göteborg, lyckades ta sig ur landet. Hur detta gick till kan vi också bara spekulera i.

Jag tror som jag har skrivit förut: "Hymme" plockades upp. De befann sig alla fyra (4) i denna gamla PV efter Brämaregården. Någonstans på vägen norröver så händer något mycket mycket otrevligt, som minst sagt förändrade allas liv mycket drastiskt! Händelseförloppet är mycket snabbt.

Efter att detta "något" har hänt och katastrofen är ett faktum, så dumpas bilen med två (2) lik i. Bilen blev med andra ord Karlssons och "Hymmes" grav. Var denna plats skall ligga har det ju spekulerats vilt om.

Att dumpa en bil behövs inget nätverk för att göra. Har man bara en god kunskap av de lokala förhållandena, i detta fall Göteborg, så räcker detta. Vilket de också alla tre (3) hade. Dessutom bör man också vara minst två (2) vid dumpning av en bil. Kan gå med en (1) person men det kan bli besvärligt om man är ensam "bildumpare".
Citera
2009-07-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ja jag har aldrig någonsin träffat på något liknande fall i Sverige. Det är också i särklass det mest intressanta.

Ja ev. kan det vara en lapsus men när det gäller dessa försvinnanden, så kan man nog aldrig riktigt veta hur det förhåller sig? Förfärligt massa underligheter ang. handlingar av allehanda slag.

Någon bro kan de definitivt inte kört av. Detta skulle ha upptäckts ganska omgående. Samma sak om de hade kört ut i terrängen.

Ja killarna var av enkel och fattig bakgrund (iaf Karlsson). De hade inget kontaktnät uppåt s.a.s. Ändå på något sätt så tror jag att några, efter en tid i Göteborg, lyckades ta sig ur landet. Hur detta gick till kan vi också bara spekulera i.

Jag tror som jag har skrivit förut: "Hymme" plockades upp. De befann sig alla fyra (4) i denna gamla PV efter Brämaregården. Någonstans på vägen norröver så händer något mycket mycket otrevligt, som minst sagt förändrade allas liv mycket drastiskt! Händelseförloppet är mycket snabbt.

Efter att detta "något" har hänt och katastrofen är ett faktum, så dumpas bilen med två (2) lik i. Bilen blev med andra ord Karlssons och "Hymmes" grav. Var denna plats skall ligga har det ju spekulerats vilt om.

Att dumpa en bil behövs inget nätverk för att göra. Har man bara en god kunskap av de lokala förhållandena, i detta fall Göteborg, så räcker detta. Vilket de också alla tre (3) hade. Dessutom bör man också vara minst två (2) vid dumpning av en bil. Kan gå med en (1) person men det kan bli besvärligt om man är ensam "bildumpare".

Jadu Skara, både din och min teori har sina svagheter. Erkännes villigt.

En/två pers skulle kunna ha dumpat bilen, absolut. Men 2 (3?) enkla arbetargrabbar från Götet som håller sig inkognito utomlands i 44 år. I beg to differ som tysken säger... ;-D

Har du försökt få ngn tidning/tv/radio intresserad av ärendet?
Citera
2009-07-21, 23:50
Medlem
Citat:
Fick idag svar från moderatorn.

Han kunde inte se att jag bröt mot Flashbacks regler så länge jag skrev "75-80% sannolikhet" osv.

Ej heller skulle Fb lämna ut vem står bakom denna pseud.

Ser man till det juridiska så skulle detta kunna vara förtal. Precis vad jag också har misstänkt hela tiden.

Så ligger det alltså till. Mycket bra att få veta detta.

Om den info du sitter inne på pekar ut en specifik person som gärningsman så kan du lösa detta genom att säga vad systern såg men pekar det ut någon så benämner du denne med X. Exempelvis att kläder från X sågs, eller ett brev undertecknat X där denne erkänner dubbelmord, eller vad det nu var systern såg. På det sättet delger du alla trådläsare vad du grundar dina misstankar på utan att peka ut någon som gärningsman.
Citera
2009-07-22, 02:53
Medlem
Jaha, här är man bortrest en vecka och så har tråden vuxit som satan... bra jobbat! mindre bra för min nattsömn

Har läst många sidor på kort tid nu och är inte helt pigg, så ber om ursäkt om några av mina funderingar kring vad som sagts den senaste veckan redan har avfärdats eller bara är dumma...

Kommer fortfarande inte ifrån det där med bilen. Även bortsett från att den kanske borde upptäckts på så lång tid så är det ändå märkligt. Oavsett vad som ledde till att Hymme/Karlsson antagligen dog i eler i anslutning till bilen så måste en ju ha dumpats någonstans. Frågan blir då, hur tar sig två eventuellt blodiga unga män tillbaka in till Göteborg? Promenerar? Stjäl någon bil de får syn på? Även om de gått upp i rök sedan dess så är den första biten intressant.

Även jag antar att den okände "som kanske inte är så okänd" var Johansson. Ber om ursäkt om du sa det Skaraborg, men du visade bilderna från GP för systern, och hon sa att Dahlsjö såg ut precis som han gjort. Vad sa hon om Johansson? 75-80%?

Naturligtvis skulle det även vara mycket intressant att få veta vad det var systern såg som var så viktigt och på ett eller annat sätt "hemskt" dagar senare.

Fastnade även för detaljen om det som skulle ha hittats i garderoben, som skulle sagt något om i vilka kretsar Karlsson(?) umgicks. Du sa att det inte är en känslig sak idag, men att det var det då. Men det var inte narkotika, inte vapen och inte kvinnokläder. Ändå något med homosexuell anknytning? Rimmar kanske illa med vad du antytt i övrigt om umgängeskretsarna, men kan inte riktigt komma på vad det skulle vara annars.

Puh, nu ska ja försöka sova... hoppas det kommer fram mer imorgon!
Citera
2009-07-22, 03:06
Medlem
Det gick ju sådär bra att sova... kom precis på att jag har en bok med bilder från Göteborg från förr... Hittade precis en bild på kvarteret Risåsgatan 7-11 från 1967. Husen verkar vara samma som är med på flygfotot över området från 1946.

Risåsgatan 9 har idag ingen bebyggelse utan det är ett grönområde på väg upp till Skansen Kronan (ovanpå en hög mur).

67 var det dock bebyggt... dock vet jag inte om huset på bilden är just 9c (om jag minns rätt), eller om byggnaderna som låg "bakom", upp mot Skansen Kronan, där det idag inte finns någon väg, hette B och C. (Som syns på flygfotografiet)
Citera
2009-07-22, 11:34
Medlem
Hej allihop. Jag är ny på FB,,,skaffade login enbart pga Dahlsjöfallet då detta är mycket intressant. Jag har läst mycket Svensk krim-historia och jag vill minnas att jag läste om detta fallet i GP 1984. Jag är även väl bekant med KTB på Vasagatan där alla tidningsfilmer förvaras. Eftersom jag bor i närheten av GBG så vill jag gärna hjälpa till med detta fallet om jag bara kan.
Citera
2009-07-22, 13:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Roger Karlsson. Hans personliga förhållanden.

Efter att nu har erhållit en fullmakt av systern, att skriva om Karlsson och hans tragiska förhållanden, så kommer nu dessa här.

Gay Roger Karlsson föddes alltså den 25 mars 1943 i Mölndal. Redan den 19 mars 1945 blev han fosterhemsplacerad i Halmstad, bl.a. p.g.a. av skilsmässa.

Enligt Landsarkivet i Göteborg kan de sedan inte spåra honom därifrån men har själv tagit reda på att han bl.a. växte upp på Hällskriftsgatan. Omkring 1958 blev han utsparkad ur hemmet där. Varför vet jag inte exakt men att det bl.a. berodde på att Karlsson misskötte sig är uppenbart.

Vid ett tillfälle så tryckte fadern ner Karlsson i ett badkar på Hällskriftsgatan, där han tog och tryckte in ett antal smörgåsar i ansiktet på honom. Kan också tänka mig att Gay Roger fick ett rejält kok stryk i detta sammanhang. Varför fadern gjorde detta var p.g.a. att han hade gjort i ordning fina smörgåsar med pålägg på som Gay skulle ta med sig till sitt dåvarande arbete.Familjen var fattig och hade dåligt med pengar. Istället gömmer Karlsson dessa smörgåsar och skiter i att gå till arbetet. Fadern hittar dessa varav detta ovanstående sker. När Gay Roger ringde hem via olika telefonkiosker fick fadern därefter alltid heta "Gubbdjäveln".

Karlsson får därefter flytta in hos sin äldre bror. Brodern har precis gift sig och fått barn. Familjen bor i en liten etta. Efter en tid gör polisen en husrannsakan hos denne äldre broder. I en garderob hittar då polisen minst en stulen cigarettlimpa. Troligtvis från ett kioskinbrott. Sådana inbrott var "populära" vid denna tid.

Nu är jag mindre säker på vad som exakt sker, men antingen blir Gay Roger även nu utslängd ur broderns lägenhet. Detta med stulna cigarettlimpor, sågs av myndigheterna, under 1960-talet, som mýcket allvarligt. Antingen blir nu Karlsson omhändertagen av myndigheterna eller också flyttar han någon annanstans.

Till sist hamnar iaf Karlsson på en ungdomsvårdsskola (eller något liknande). Det är i samband med att han blir utskriven därifrån, som han då erhåller denna rivningslägenhet på Risåsgatan 9C. Denna lägenhet var en utslussningslägenhet. Vet ej exakt hur länge han hade bott där vid försvinnandet? Troligtvis ca två - tre (2 - 3) år.

Fadern avlider senare på Bautastensgatan och den biologiska modern i Borås.

Även om Gay Roger Karlsson inte var något dygdemönster och var småkriminell, så förtjänade han verkligen inte detta vidriga öde som hände honom den 29 juli 1965. Han förtjänade inte att ev. ha fått den duvblå gamla PV:n till begravningsplats.

Jag har mig veterligen ej heller stött på någon person som han, som har efterlämnat så få spår efter sig. T.ex. det finns knappt ett enda foto på honom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-22 kl. 13:04.
Citera
2009-07-22, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
TV och NK.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Jadu Skara, både din och min teori har sina svagheter. Erkännes villigt.

En/två pers skulle kunna ha dumpat bilen, absolut. Men 2 (3?) enkla arbetargrabbar från Götet som håller sig inkognito utomlands i 44 år. I beg to differ som tysken säger... ;-D

Har du försökt få ngn tidning/tv/radio intresserad av ärendet?

Har försökt vid ett tillfälle att få en kanal intreserad av detta. Erhöll inget svar ens. NK (Nordisk Kriminalkrönika) är totalt ointresserade också och dessutom ljög de i sitt enda svar till mig.
Citera
2009-07-22, 13:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åter igen intressanta synpunker.

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Jaha, här är man bortrest en vecka och så har tråden vuxit som satan... bra jobbat! mindre bra för min nattsömn

Har läst många sidor på kort tid nu och är inte helt pigg, så ber om ursäkt om några av mina funderingar kring vad som sagts den senaste veckan redan har avfärdats eller bara är dumma...

Kommer fortfarande inte ifrån det där med bilen. Även bortsett från att den kanske borde upptäckts på så lång tid så är det ändå märkligt. Oavsett vad som ledde till att Hymme/Karlsson antagligen dog i eler i anslutning till bilen så måste en ju ha dumpats någonstans. Frågan blir då, hur tar sig två eventuellt blodiga unga män tillbaka in till Göteborg? Promenerar? Stjäl någon bil de får syn på? Även om de gått upp i rök sedan dess så är den första biten intressant.

Även jag antar att den okände "som kanske inte är så okänd" var Johansson. Ber om ursäkt om du sa det Skaraborg, men du visade bilderna från GP för systern, och hon sa att Dahlsjö såg ut precis som han gjort. Vad sa hon om Johansson? 75-80%?

Naturligtvis skulle det även vara mycket intressant att få veta vad det var systern såg som var så viktigt och på ett eller annat sätt "hemskt" dagar senare.

Fastnade även för detaljen om det som skulle ha hittats i garderoben, som skulle sagt något om i vilka kretsar Karlsson(?) umgicks. Du sa att det inte är en känslig sak idag, men att det var det då. Men det var inte narkotika, inte vapen och inte kvinnokläder. Ändå något med homosexuell anknytning? Rimmar kanske illa med vad du antytt i övrigt om umgängeskretsarna, men kan inte riktigt komma på vad det skulle vara annars.

Puh, nu ska ja försöka sova... hoppas det kommer fram mer imorgon!

Tack återigen för dina friska och intressanta synpunkter ang. "Dahlsjö-fallet" fade out.

Vad som hittades i denna garderob har jag nu lagt ut i tråden så du kan nu själv läsa detta om du vill.

Jag har inte på något sätt fått några som helst belägg att skulle ha funnits något homosexuellt med i bliden. Karlsson var vid försvinnadet ihop med en tjej och hade fått en son med ena annan tjej. Johansson hade vid försvinnandet gjort en tjej med barn. Dahlsjö vet jag ingenting om ang. tjejer. Även "Hymme" Lundquist var känd hemma på Mälaröarna att tillsammans med tvillingbrodern jaga tjejer hela tiden.

Ja scenariot efter den ev. dumpningen norr om Göteborg är betydligt svårare att kunna förutse? På något sätt fick de hjälp av någon/några som umgicks i dessa hel och halvkriminella kretsar vid denna tid. Kanske den okände mannen som satt bakom ratten på en PV 544 av 1964 års modell, var en av dessa? Bilen skulle i oktober 1965 ha stått parkerad vid Kungstorget med Dahlsjö och Johansson sittande i denna bil.

Man måste också fråga sig varför anhöriga till Dahlsjö och Johansson aldrig har begärt att få dessa dödförklarade efter alla dessa år? För att få någon dödförklarad så fodras en aktiv handling från anhöriga. Detta ahr alltså aldrig blivit gjort. Dahlsjö och Johansson står alltså efter 44 år avregistrerade som obefintliga.

Bilen måste ha blivit dumpad (jag inte se bilens försvinnande på annat sätt) på ett ställe som då (och även idag) aldrig var speciellt flitigt besökt. Dessutom som ligger litet "vid sidan om" s.a.s. Dahlsjö, Johansson och Karlsson kände till Hisingen och Haga/Annedal lika väl som sina egna fickor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-22 kl. 13:36.
Citera
2009-07-22, 13:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Om den info du sitter inne på pekar ut en specifik person som gärningsman så kan du lösa detta genom att säga vad systern såg men pekar det ut någon så benämner du denne med X. Exempelvis att kläder från X sågs, eller ett brev undertecknat X där denne erkänner dubbelmord, eller vad det nu var systern såg. På det sättet delger du alla trådläsare vad du grundar dina misstankar på utan att peka ut någon som gärningsman.

Ja jag vet att Fb inte lämnar ut uppgifter om mig vid eventuella förfrågningar. Dock finns det andra som vet vem jag är. Något ev. åtal för förtal vill jag inte få på mig och bli ev. tvungen att betala skadestånd. Så "roligt" vill jag inte ha.

Däremot så skall bilderna på Dahlsjö, Johansson och Lundquist läggas ut på "Dahlsjö-tråden" under denna vecka. På så sätt kan ni se hur Dahlsjö och Johansson såg ut i unga dagar.

Ang. foton så fick jag idag ytterligare foton på en (1) i trion från Landsarkivet i Göteborg. Dessa foton har ursprungligen kommit från polisen till Landsarkivet och därefter till mig. Dessa foton togs höger profil, rakt framifrån samt vänster profil.
Citera
2009-07-22, 14:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 9C år 2009.

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Det gick ju sådär bra att sova... kom precis på att jag har en bok med bilder från Göteborg från förr... Hittade precis en bild på kvarteret Risåsgatan 7-11 från 1967. Husen verkar vara samma som är med på flygfotot över området från 1946.

Risåsgatan 9 har idag ingen bebyggelse utan det är ett grönområde på väg upp till Skansen Kronan (ovanpå en hög mur).

67 var det dock bebyggt... dock vet jag inte om huset på bilden är just 9c (om jag minns rätt), eller om byggnaderna som låg "bakom", upp mot Skansen Kronan, där det idag inte finns någon väg, hette B och C. (Som syns på flygfotografiet)

Tack för denna intressanta info ang. hur det ser ut idag där dessa gamla rivningsåkar en gång låg.

Då vet jag vad jag har att förvänta mig när jag kommer att besöka denna gata och detta husnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in