2009-09-02, 09:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Citat Skaraborg2 tidigare i tråden:

Detta vykort till förläldrarna var både poststämplat och daterat av "Hymme" själv den 29 juli 1965. De erhöll detta kort fredagen den 30 juli.

Avsändaren stämplar väl inte själv sina vykort? Det skedde och sker väl fortfarande hos Posten?

Skaraborg2 syftar på att det var Hymme som själv lade kortet på lådan och stämpel och datering är från samma datum.

En strålande jobb Skaraborg2, med vänner. Har följt denna tråd och tycker det har varit mycket intressant. Trist att det spårade ur lite vid bilnumret, men verkar väl vara på rätt spår igen.

Har tyvärr ingenting att tillföra denna tråd men följer den med intresse då det är en av få trådar på FB man ser medlemmarna engagerar sig i ett fall även utanför Internet.

Mycket bra jobbat och jag hoppas på en upplösning som visar på vad som hänt, eller snarare vad som troligast har hänt.

Ps, jag tror självklart att det hade varit betydligt enklare för polisen att lösa detta om det funnits Internet, mobiltelefoner och kameror på stan med mera, så detta blir för er att arbeta som det var för polisen, på den tiden. /ds
Citera
2009-09-02, 11:13
Medlem
Raouls avatar
Tack Edmond. Det var en del "observationer" i alla fall...
Citera
2009-09-02, 12:23
Bannlyst
Ville bara tilläga att jag tycker att Skaraborg2 är mycket kunnig och besitter stora kunskaper i detta ämne och även i många andra. Rätt man på rätt plats, med andra ord.

Allt jag ville veta/frågade var: Hur vet du att "grabbarna" stannade kvar i Göteborg den aktuella dagen då vädret var dåligt?

Det är nog tur att inte ascheberg styr & bestämmer här på FB, då hade inte mycket glidit i genom den "aschebergska censuren".
Citera
2009-09-02, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den duvblå PV:n och Kjell Åke Johansson.

Idag har jag nu fått bekräftat, vad det rätta registreringsnumret på bilen var.
Den duvblå Volvon 444 av 1956 års model hade registreringsnummer O 18920.

Första gången Kjell Åke Johansson efterlyses i PU (Polisunderättelser) är den 7 september 1965. # PU 184 - A -65. Den 28 oktober 1965 görs en kompletering av hans efterlysning med ett litet foto. Samma foto som ligger i inlägget # 598. Dock är antingen fotot i PU spegelvänt eller tvärtom. Kompleteringen har samma PU-nummer som efterlysningen den 7 september.

Kommer att skriva ut i ett separat inlägg vad som stod i dessa efetrlysningar.
Citera
2009-09-02, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysningen av Kjell Åke Johansson i PU 1965.

Ordalydelsen den 7 september # PU 184 - A - 65:

"JOHANSSON, Kjell-Åke, f 9/4 49 i Haga, Gbg, hh Haga, klassningsarb. har sedan den 29/7 65 varit försvunnen fr. hemmet. Beskr. omkr. 175 cm lång, ordinär kroppsbyggnad, blont hår, blå ögon, rak näsa; iklädd grå kavaj, rödsvartrutig skjorta, grå byxor. Campat trol. tills. Guy Roger KARLSSON o. Jan Olof DAHLSJÖ. Har möjl. begivit sig till Danmark. Efterspanas o. medd. lämnas skyddspol i Gbg".

Kompleteringen av PU 184 - A - 65 den 28 oktober 1965.

"JOHANSSON, Kjell-Åke, f 9/4 49, som kompletering till PU 184 - A - 65 intagen efterl. medd. att Johansson tills. med sina kamrater trol. färdas i en duvblå PV 444, 1956 års modell, O18920, som de kort före försvinnandet inköpt. Pol Gbg (Avb 221 - 65)".

Lägg märke till att redan den 7 september, misstänker polisen att han försvann tills. med Dahlsjö och Karlsson. Betydligt snabbare än vad jag själv och andra har trott. Konstigt nog så skrev inte G-P något om detta hösten 1965 och våren 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-02 kl. 14:00.
Citera
2009-09-02, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
LIgger mycket i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ser visst att jag blandade ihop lite fakta (har dock för mig att jag läste i denna tråd att sonen blev ihjälsparkad lite mer än en månad innan 29 juli).

Men min poäng kvarstår.

Jag ser väldigt få anledningar för två småkriminella polare att ta med ytterligare en småkriminell polare för att... campa? Mitt i veckan dessutom!

Jag finner det troligare att de var ute på nån slags stöldturne. Kanske var de skyldiga någon pengar...

Jag delar till stor del dina åsikter ang. den 29 juli. "Kanske var de skyldiga pengar....". Just detta som du skriver MoLok, tror jag ligger mycket nära sanningen. T.ex. K-Å försökte att låna pengar av sin syster dagarna innan har försvann. Han verkade orolig den sista tiden. Tror att det berodde på att dessa tre häftade i skuld till någon/några. Man skall ha klart för sig att denna treklöver, inte var Guds bästa barn precis.
Citera
2009-09-02, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket bra karta 1965 m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Fantastisk tråd!

Nu ska vi se vilka röda trådar jag hittar att bena i. Ber om ursäkt om jag missat något här.
Jag måste säga att jag är imponerad över att det fungerat att ringa upp vilt främmande människor och få del av ny information, de som gjort det måste vara ytterst trevliga typer.

OM vi skiter i Ockham ett tag och antar Hymme liftade med JOD, KÅJ och GRK så benar jag lite vidare i Hisingen.

E6 norrut
1958 invigdes den första motorvägsdelen av E6an mellan Göteborg och Kungälv.

Och det här med broarna i norr en gång för alla: Bohusbron mellan Hisingen/Rödbo och Fästningsholmen/Kungälv invigdes 1940.
http://img259.imageshack.us/i/bohusbronmpil.jpg/
Och här finns tre bilder på den bron: http://marinas.com/view/bridge/947_Bohusbron_Bridge_Rodbo_Värmland
Bohusbron kallas den i detta dokument: http://www.vastsverige.com/upload/Broschyr%20thnkanalkarta2009.pdf
Alltså handlade det 1965 inte om något färjeåkande längs E6an. Dock fanns/finns den gamla färjerampen kvar, en sån där asfaltsremsa som leder ner till och under vattenytan – svårt att dumpa bilen där då kontrolltornet för bron ligger precis bredvid liksom det låg en bensinmack en liten bit bort.

Kuriosa; jag tror det var tidigt 1980-tal då två flickor drunknade då deras bil rullade över kajkanten på Kungälvssidan av Fästningsholmen.

Jordfallsbron mellan Hisingen/Rödbo och Bohus invigdes 1966 (eller 650923), här öppen med Nordre Älv i förgrunden och Göta Älv i bakgrunden http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Jordfallsbron.jpg. Där kan man se exempel på de strandängar som på vissa ställen utgör Hisingens kontakt med de två älvarna.

Nordreälvsbron/Kungälvsbron/motorvägsbron byggdes 1968.

Bifogad karta över Göteborg från 1965:
http://img215.imageshack.us/i/gbg1965mpilar.jpg/
Spygrön *1 - Centralstationen
Spygrön *2 – Göta Älvbrons fastlandsfäste
Spygrön *3 – Lantmätaregatan
Blå 4 – E6 norrut.
Röd 5 – Tuvevägen norrut mot Säve och Kornhalls färja, det går (gick 1965) också alldeles utmärkt att ta denna väg till Kungälv via Rödbo och Bohusbron.
Rosa 6 – Slättadamm http://img259.imageshack.us/i/slttadamm.jpg/
Orange 7 – Svartemossen (vid Biskopsgården) http://img44.imageshack.us/i/svartemossen.jpg/
Spygrön 8 – Stora Holm, sjö i närheten av trafikövningsplats/halkkörningsbana http://img26.imageshack.us/i/storaholm.jpg/, http://www.storaholm.com/
Från slutet av 1950-talet till början av 1970-talet bedrev Volvo den största delen av sin testning och provkörning på Stora Holms Trafikövningsplats. I början av 1970-talet hade Volvokoncernen vuxit ur anläggningen och 1974 flyttade koncernen till sitt nuvarande testcenter i Hällered. Stora Holm skänktes till Göteborgs stad under förutsättning att Göteborgs Trafiksäkerhetsförening skulle bedriva trafiksäkerhetsutbildning här.
Svart 9 – vägar mellan åkrarna ner mot Göta Älv, de fortsätter upp till norra Hisingen och Rödbo.

Finns en större blå prick till i närheten av dagens Gerrebacka: Kärra Mo. http://img383.imageshack.us/i/svankllan.jpg/

Jag vet inte om det gick att ta sig fram till Slättadamm, Svartemossen och Kärra Mo med bil 1965 – att det gick vid Stora Holm utgår jag ifrån.

Tiden den 650729
Vad baseras antagandet att Hymme skulle varit i närheten av Centralstationen och blivit upplockad mellan 11 och 13? Är det för att PVn lämnade Risåsgatan på förmiddagen?
Är det inte möjligt att de drog ner på Cafe Japan för ett par stänkare innanför västen, vänta ut vädret för att lista ut vad de skulle ta sig för – någon av dom blev kanske mer lynnig vilket blev ödesdigert när en fjollig, konstnärs-08:a plockades upp.

Det skulle också medföra dumpning av bil i dagsljus.
Kanske har de fördröjts någonstans och är på väg norröver framåt kvällningen, med Hymme i bilen.

Rån?
Verkar vara dumt att planera att råna Hymme i en bil som sägs vara ens egen.
Verkar vara dumt att planera att råna Hymme, men först hämta upp en tredje konspiratör vid dennes hemadress på Lantmätaregatan.

Dumpning av bil – dykcert
Hisingen är ju som bekant en ö http://img259.imageshack.us/i/hisingen.jpg/, där finns inte allt för många sjöar och tjärn. Om man räknar bort ”havet” – vilket jag gör – två ordentligt strömmande älvar, Göta och Nordre. Båda dessa muddras regelbundet, Göta Älv är väl trafikerad av yrkestrafik på väg till och från Vänern – Nordre Älv trafikeras enbart av Börjessons Sighseeingbåtar (round Hising Island-tours) samt fritidsbåtar. Den delen utanför den väl markerade farleden i Göta Älv som inte muddras är enligt min uppfattning rejält dyig och outforskad, där skulle en PV kunna ligga begravd bara några meter från stranden i 44 år utan upptäckt. Förmodligen skulle den inte gå att hitta alls nu. De åkrar som gränsar till Göta Älv har grusvägar som går hela vägen ner, även om jag är osäker rent praktiskt hur en dumpning av bil i vatten går till – hur långt ut kommer den innan den stannar (jag har bara sett sådant på film).

Fördelen med att dumpa en bil där på den nordöstra sidan av Hisingen för de inblandade är att de faktiskt kan gå hem till Gbg. Även om det spöregnar, är dagsljus och de har blod på kläderna. Det är heller inte säkert att någon ska ha uppmärksammat deras tilltag. Om det är vad som hände får jag anta att de handlade i panik i närheten av där det inträffade - vad det nu var som inträffade...

Om bråk uppstod i bilen redan innan Hisingen lämnats (alltså innan Kungälv passerats), är det mitt dumpningstips. Det finns förmodligen ett par motsvarande vägar som leder hela vägen ner till Nordre älv på nordvästsidan av ön.

Valde de att köra Tuvevägen norrut hamnar de i de krokarna, eller möjligen i närheten av att dumpa vid Stora Holm…

Åsa
Verkar långsökt att trassla sig hela vägen dit ner i regn för att bada, dock skulle det öppna för en hel del andra vattendrag och sjöar…
Låter som tidigare skrivits i tråden som en "bekväm" ursäkt för att vara hemmavid och hitta på hyss.

Gärlesborg
Inte en chans i hela helvetet att JOD, KÅJ eller GRK plockar upp Hymme för att skjutsa honom hela vägen dit. Har de så ont om slantar som det sägs här tänker de nog inte slänga ut soppapengar på ett sånt äventyr, kanske är de överens om att köra honom till Kungälv innan det ballar ur?

Kanske visste de om någon/några kiosker i Kungälvstrakten där det fanns bra med cigg?

Kling&Klang
Kanske ska man ha i åtanke att Poliserna inte direkt hade ett brott, en brottsplats, något offer eller ens en tidpunkt för brottet att börja jobba med. Lite olika anmälningar droppade väl in efterhand, men fortfarande idag är det ingen som säkert vet att något brott egentligen har begåtts…

Tack för din uppskattning. Får smtidigt passa på att tacka dig för en ypperlig karta samt till din väl genomarbetade frågeställning.

1. Tiden 650729.
Ja detta är mest gissningar och lösa antaganden. Från början har vi trott att "Hymme" liftade upp till Göteborg. Nu kan han istället ha åkt tåg från Båstad upp till Göteborg. Dessutom hade han en sovsäck med sig på denna sista resa. Att bilen kan ha lämnat Risåsgatan den morgon/förmiddag kan den ha gjort men detta vet vi inte. Det är mycket möjligt med ett par stänkare innför västen på t.ex. ölstugan Japan eller Café Tärnan. Numera tror jag inte att det hände något i bilen mellan "de tre" och "Hymme". Vem vet, de kanske trots allt hade någon gemansam bekant? "Hymme" kanske hade bott ett kortare tag i Gbg inom konstnärsvälrden? Eller att någon från Gbg hade bott uppe i Stockholm? Det går inte säga att det förhöll sig på detta sätt, men eftersom vi inte vet något så kan det ha varit på detta sätt? Under ljusa asommarnätter så blev bilen isf dumpad under dygnets få mörka timmar.

2. Jag är övertygad om att denna bil inte kom långt från Göteborg. Tror aldrig att den någonsin kom så långt som t.ex. Kungälv.

3. Inte faen åkte de till Åsa! Vad hade de där att göra i det spöregn och blåst som rådde denna dag? Bara ett villopspår. Ev. hade de tänkt sig att åka till Åsa om vädret hade varit bättre? Jag betvivlar ändå "Åsa-spåret" och betecknar detta som ett villospår. Troligtvis utlagt av åtminstone Dahlsjö och Johansson själva.

4. Lika liten är möjligheten att, numera, O 18920, skulle ha körts ända upp till Gerlesborgs konstskola som ligger i Tanums kommun. Dessutom med en kanske berusad Karlsson bakom ratten?

Jag skulle bli förvånad om det denna dag skulle handla om några kioskinbrott. Personligen tror jag på bl.a. att Dahlsjö, Johansson och Karlsson var skyldig någon/några pengar? Eller något liknande? Åtminstone Dahlsjö och Karlsson levde i en högriskgrupp i första klass s.a.s.

5. Rån-teorin. Jag har trott på denna förut. Har nu mera fått reviderat denna - åtminstone delvis.

Jag har faktiskt i dagsläget fått en ganska bra uppfattning om "saker och ting" från den 29 juli 1965. Tystnadslöfte är tystnadslöfte och sådant är till för att hållas. Eller hur?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-02 kl. 18:18.
Citera
2009-09-02, 18:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nog om vykortet!

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Har du aldrig sätt en avsändare skriva datum på snigelposten/vykort ?
Nog om detta jävla brev

Det var ett förfärligt tjatande om detta vykort.

"Hymme" hade själv daterat detta vykort till föräldrarna. Dessutom var detta vykort stämplat av posten i Göteborg.

Detta onmämns i G-P den 28 augusti och 14 november 1965, i bokverket Polisen griper in, del:2, 1975, Norlén och i Håkanssons artikel i G-P den 29 juli 1984. Dessutom på flera andra ställen som jag nu inte kommer ihåg var.

Är man ute för att bara misstolka allt, så kan man ju naturligtvis göra detta på det mesta!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-02 kl. 18:37.
Citera
2009-09-02, 18:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
En ny teori?

Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
S1 kanske har en ny teori på gång, att postmästaren blev sur på Hymme när han såg att Hymme stämplade och daterade kortet själv. Och därmed slog ihjäl Hymme och packade ner honom i en postsäck, och skickade honom till kanske Kualalumpur?

M.V.H.
jamsson.

Ja du jamsson, vilken teori! Nej jag tror inte att postmästaren hade ihjäl "Hymme" p.g.a. att han daterade sitt egenhändigt inköpta vykort.
Citera
2009-09-02, 18:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från Norléns bok.

[quote=Edmond]
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Ok, hur är det med de rykten som luftats här i tråden?
- Bräcke
- Köpenhamn
- KÅJ i lägenheten på Risåsgatan efter 650729

Är det från GP-artikeln, boken samt systern?
Finns några fler kända iakttagelser?

Hymme? Där borde det finnas något.

Spelar ingen roll hur "löst" det är, borde vara intressant att se det uppunktat bara.[/QUOT

I Norléns bok står om följande vittnesmål:

1. Att Dahlsjö skulle setts på ett hospital i Köpenhamn 1971. Han var nerknarkad och hade färgat håret vitt.Det var två bekanta till honom som uppgav detta.

2.I okt-65 vände sig en av Dahlsjös bröder till polisen.Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg. Karlsson var inte med vid tillfället.De hade suttit i en vit PV av 64 års modell. Vid ratten hade det suttit en okänd man."Tala inte om att du har sett oss här" skulle Dahlsjö ha sagt.

3.Den 14 okt-65. K-Å Johansson skulle ha setts på café Auto på Haga Östergata. Hans far och syster begav sig dit men ingen hade sett honom där. 4.Samma dag skulle han ha setts i närheten av Coca cola fabriken på Bergsgatan.

5.Polisen fick uppgifter om att K-Å Johansson skulle ha setts bland "bohemer och mods" på Stora Essingen i Stockholm. Bekanta till familjen hade gjort iakttagelsen.Tidpunkt ej angiven här.

6.I nov 65 skulle den duvblå PV.n ha setts av en person i Jokkmokk. Han var "nästan säker" på att reg.numret stämde.

7.I juli 66 kom två turister till polisstationen i Arvika. I Bräcke i Jämtland skulle de ha sett den duvblå PV:n parkerad.Intill bilen stod K-Å. Johansson. De kände igen honom från en bild i Expressen samma dag. De uppgav också att det satt två män i bilen som var sliten och illa medfaren.

8.Samma sommar-66 hörde en kvinna i Helsinborg av sig till polisen. Hon hade besökt dansrestaurangen Parapeten. Där hade hon dansat med en ung man som hon kände igen som K-Å Johansson,till hundra procent som sa. Han hade talat med en utpräglad Göteborgsdialekt och sa att han arbetade på ett fartyg. "Vi väntar bara på last,sen sticker vi" hade han sagt.

9.Ett vittne ringde och sa att de tre hade flyttat till ett land söderut.Där hade de startat en bar tillsammans och levde gott där. Ej uppgivet vilkett land.

10.Hymme Lundquist skulle ha setts i Australien. Föräldrarna fick ett brev från en styrman på Transatlantics fartyg Elgaren. Styrmannen uppgav att Hymme steg ombord i Adelaide och ville ta hyra på båten.Den unge mannen som åtminstånde liknande Hymme sa att han lämnat Sverige ett par år tidigare.

Detta är de fall som Norlén skriver om. Men man får tydligen ta bokens uppgifter,och vittnesmål med en stor nypa salt. Man märker i alla fall här att det är Kjell-Åke som setts mest enligt dessa vittnen.

Jättebra Edmond, att du lade ut rubbet från Norléns bok. Har inte blivit gjort förut.
Citera
2009-09-02, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen mycket intressant tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Skaraborg2 syftar på att det var Hymme som själv lade kortet på lådan och stämpel och datering är från samma datum.

En strålande jobb Skaraborg2, med vänner. Har följt denna tråd och tycker det har varit mycket intressant. Trist att det spårade ur lite vid bilnumret, men verkar väl vara på rätt spår igen.

Har tyvärr ingenting att tillföra denna tråd men följer den med intresse då det är en av få trådar på FB man ser medlemmarna engagerar sig i ett fall även utanför Internet.

Mycket bra jobbat och jag hoppas på en upplösning som visar på vad som hänt, eller snarare vad som troligast har hänt.

Ps, jag tror självklart att det hade varit betydligt enklare för polisen att lösa detta om det funnits Internet, mobiltelefoner och kameror på stan med mera, så detta blir för er att arbeta som det var för polisen, på den tiden. /ds

Tack för din uppskattning Lalajla.

Ja det spårade ut en del ang. bilnumret sedan kom det på rätt spår igen. Därefter var det bra ända tills tjatet och tjafset ang. vykortet.

Här har faktiskt en hel del medlemmar engagerat sig i "Dahlsjö-fallet", utanför nätet. Vad jag känner till så måste det vara ett dryga tiotalet människor som har bidragit med engagemang utanför nätet. På ett eller annat sätt. Verkligen trevligt och uppskattat.

Jag tror att vi kan vara nära gåtans lösning snart. Jag har förut trott till 50% men kan nu tänka mig ända uppemot ca 90%. Detta under förutsättning att det inte hakar upp sig under vägen s.a.s.

Sedan får vi se vad som kan läggas ut i tråden när det gäller "slutresultatet"? Jag betvivlar tyvärr att allt kommer att läggas ut i tråden? Detta beror både på händelsen i sig men även som jamsson skrev i inlägg # 906.

Jag har mycket svårt att se att ett sådant här fall, skulle ha kunnat utspela sig idag, utan att det skulle ha uppklarats? Fast osvuret är bäst. Ja det blir att jobba i detta fall, under de förhållanden som rådde 1965, men det är inga problem för egen del.
Citera
2009-09-02, 20:02
Medlem
swedishsteels avatar
CrapStack

Som du säkert vet låg postens huvudkontor i Göteborg vid denna tid på Drottningtorget, som närmsta granne, 15 meter bort, ligger Centralstationen.

Vad säger egentligen, ordagrant, erat källmaterial om vykortets poststämpel? Är det ens rimligt att tro att brev postade i en brevlåda på Centralstationen skulle få en helt egen, unik poststämpel när stadens postcentral ligger rakt över gatan? Kan det helt enkelt röra sig om ännu ett simpelt missförstånd likt det om registreringsnumret på bilen, och att stämpeltexten ex.vis lyder "Göteborg Central" och snarare åsyftar just postcentralen?

Jag hypotiserar, är det orimligt att tänka sig att ett vykort lagt på en brevlåda på stationen, av brevbäraren bärs tvärs över gatan och där får en stämpel som är gemensam med en hel del andra brev och vykort som postats över hela innerstaden? Binder då vykortets poststämpel "Hymme" vid Centralstationen?

Jag ställer mig helt ärligt fullständigt neutral till era teorier om att "Hymme" skall ha stått på hisingsbron när PV:n passerar, kanske var det så, kanske inte. Jag har absolut inget destruktivt behov av att sabla ned någon annans idéer, men jag tror på en rak och ärlig debatt där påståenden måste kunna ifrågasättas utan att någon blir personligt förnärmad. Jag hoppas och tror att du och andra debattörer i tråden delar min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in