Klar och tydlig tidsaxel.
Citat:
Det var två olika "gäster" vid två olika besök på två olika orter i västra Sverige.
Ursprungligen postat av En debattör
Tidsaxel
För att bringa ordning på alla uppgifter i tråden, stora som små, roade jag mig i några timmar med att sammanställa dem tidsmässigt. Jag tänkte också att man kanske ser samband eller får nya infall om man lägger upp en sådan tidsaxel.
Nu är det bara tiden EFTER själva försvinnandena som jag koncentrerat mig på. Givetvis reserverar jag mig för fel eller om jag missat något. Jag har inte lagt så mycket tid. Den som kommer på något kan ju mer än gärna komplettera.
En del tidpunkter är ungefärliga och därför behöver inte alla händelser ligga i tur och ordning. En del saker är inte alls placerade tidsmässigt och är inte med. Dessutom har det framkommit att fler veckotidningar eller herrtidningar uppmärksammat fallet under årens lopp utan att dessa artiklar har hittats. Helt riktigt. Allt har inte kunnat hittats tyvärr.
Det som slog mig spontant var att:
Det rör på sig som mest under 1965 för att sedan kallna. Efter 1968 händer nästan ingenting.
Iakttagelser av de försvunna sker ofta i samband med att tidningarna skriver – men inte alltid.
När Hymmes mor börjar leta, som hon gör ganska snart, är det i Göteborgs ”undre värld”.
Förutom ryktet att Karlsson skulle ha mördats spekulerades det aldrig i att det skett något brott i samband med försvinnandena. Olycksteorin eller att de håller sig borta frivilligt var det som fördes fram. Detta rykte ang. Karlsson har jag som sagt vad aldrig hört.
Dahlsjö börjar eftersökas på allvar först 1967-1968, oklart varför. Karlsson efterlystes först 1968 men det har vi ju fått förklaring till – familjen agerade inte. Dahlsjö efterforskades inte på allvar. Precis som med Karlssons familj så var det ingen i Dahlsjös som efterlyste honom. Han blev aldrig efterlyst av någon från familjemedlem. Karlsson blev iaf drygt tre år efter försvinnandet efterlyst av lillasystern.
Okej:
30 juli 1965
KÅJ skall enligt Norléns bok ha anmälts som försvunnen. Enligt Hemmets Journal 1981 var det dock efter en vecka. Det kan ha varit på så sätt att Kjell-Åkes moder anmälde honom försvunnen fredagen den 30 juli men polisen bad henne att återkomma efter en vecka.
Hösten 1965
Polisen vet att åtminstone JOD och KÅJ försvunnit och samtalar med familjerna, däremot inte GRKs familj. Dahlsjös bror får efter försvinnandet besök av polisen på sin arbetsplats på Coca Cola-fabriken på Bergsgatan. Detta har han själv berättat för mig.
Hösten 1965
Hymmes mor söker efter honom under två veckor i Göteborgs undre värld.
Augusti 1965
Efterlysning av Hymme i PU 174 A.
Tidigast början av augusti 1965
Syster till GRK ser okänd man som kan vara KÅJ i GRKs lägenhet, troligen efter 10 augusti.
Mitten av augusti 1965
KÅJ skall ha varit synlig av bekanta till familjen på Stora Essingen i Stockholm, bland ”bohemer och mods”.
28 augusti 1965
GP och GT skriver om Hymme.
30 augusti 1965
GHT skriver om Hymme.
3 september 1965
Expressen skriver om Hymme.
7 september 1965
Efterlysning av KÅJ i PU 184 A. Campar med JOD och GRK eller har åkt till Danmark.
8 september 1965
Aftonbladet skriver om Hymme.
14 september 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 189 A.
15 september 1965
GT skriver om KÅJ. Nämner Stora Essingen, att han campat och med säkerhet varit i Danmark.
Slutet av september 1965
Alternativ uppgift om när KÅJ skall ha setts utanför Coca Colafabriken, se nedan.
30 september 1965
Början av oktober 1965
JOD och KÅJ skall ha setts på Kungstorget i en vit, nyare PV.
14 oktober 1965
KÅJ skall ha setts på Café Auto på Haga Östergata och i närheten av Coca Colafabriken.
21 oktober 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme ihop. Observationen av KÅJ på Stora Essingen nämns.
28 oktober 1965
Komplettering (om bilen) i efterlysningen av KÅJ i PU 221. Första gången som bilen förs upp? Ja.
November 1965
Bilen skall ha setts av en person i Jokkmokk.
12 november 1965
14 november 1965
GP skriver om Hymme.
16 november 1965
18 november 1965
Tips till polisen om att Hymme och en annan yngling klivit av en spårvagn på Eketrägatan.
19 november 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme. Tipset från dagen innan nämns.
22 november 1965
Expressen skriver om flera av de inblandade, alla fyra? Bilen nämns.
Någon gång hösten 1965
Polisen får tips om en liftare, som skulle ha varit Hymme, i eller i närheten av Trollhättan. Liftaren skulle till Abisko.
Slutet av 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 205.
21 december 1965
Hymme efterlys av sin mor i radio. Hon tror att han är ombord på en båt.
22 december 1965
Troligtvis sent 1965 – tidigt 1966
Lägenheten på Risåsgatan töms. Enligt rykte vid denna tid av GRK själv.
Slutet av 1965 och början av 1966
Rykte går i Haga att GRK är mördad.
22 mars 1966
GT spekulerar om Hymme i samband med ett likfynd utanför Lysekil.
1 april 1966
GP skriver om Hymme, även de i samband med likfyndet.
Juli 1966
Expressen skall enligt Norlén ha skrivit om fallet men artikeln finns inte. Ej heller i Göteborgstidningarna eller i Aftonbladet.
Juli 1966
Två personer skall ha sett bilen med KÅJ och två män i Bräcke i Jämtland.
4 juli 1966
Hemmets Journal skriver kort om Hymme.
Sommaren 1966
KÅJ skall ha dansat på Parapeten i Helsingborg. Väntade på att åka med en lastbåt.
1967
Huset på Risåsgatan rivs.
1967
Efterlysning av JOD i PU 227 A (vilket av löpnumret att döma bör vara ganska sent på året). Måste ha varit i november-december. Den här efterlysningen görs inte av hans familj utan av polisen som vill veta hans vistelseort. I denna efterlysning finns mycket riktigt datumet 29/7 med men inte årtalet 1965. Läser man efterlysningen tror man att detta datum gäller för år 1967!
Slutet av 1960-talet
Styrman på Transatlantic skall ha mött en svensk som liknade Hymme i Australien och som ville ta hyra.
28 februari 1968
Personblad (Polisens?) på JOD upprättat men inte utlämnat av Landsarkivet p.g.a. sekretess. Däremot gick det att få en kopia på fotot på Dahlsjö när han blir fotad hos polisen 1960.
1 augusti 1968
Ansökan om dödförklaring av JOD ingiven ”e.u.” enligt handling 1 och 2 (se nedan om dessa).
Efter 10 oktober 1968
Efterlysning av GRK i PU 204. Till GRKs syster skall polisen ha sagt att det är för sent och att hon inte får se honom igen.
30 oktober 1969
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.
12 oktober 1970
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.
18 december 1970
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.
1971
JOD skall ha setts av två vänner nedknarkad på ett hospital i Köpenhamn.
2 mars 1971
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.
26 augusti 1971
KÅJ antecknad som utan känd hemvist (handling 1).
1 mars 1972
KÅJ antecknad som obefintlig (handling 2).
14 december 1972
JOD antecknad som utan känd hemvist (handling 1).
Cirka 1975
Kvinnlig bekant till KÅJ träffar honom i Lidköping eller Linköping.
1975
Boken Polisen griper in utkommer med fyra sidor om Hymme.
3 mars 1975
JOD överförs till obefintlighetsboken (handling 2).
31 juli 1975
Hymme dödförklaras.
4 oktober 1981
Hemmets Journal har en artikel om de tre (men nämner dock Hymme) av Olof Svedelid. Olycksteorin framhålls.
29 juli 1984
GP skriver om alla de fyra.
12 december 1985
Folkbokföringshandling på GRK upprättad.
2 mars 1987
GRK överförs till obefintlighetsboken (enligt handlingen). Någon bortgallring av papper skall ha skett.
25 januari 1993
Artikel i Hemmets Journal skriven av Norlén, handlar om alla de fyra.
Mitten av 1990-talet
”Slutbesiktning” som ”avskedsvisit”.
1995
Norléns bok Nordens Mata Hari utkommer.
Januari 1998
GRK dödförklaras.
Bra bit in på 2000-talet
”Gäst” kommer på besök vid ett speciellt tillfälle, som ”avskedsvisit”.
För att bringa ordning på alla uppgifter i tråden, stora som små, roade jag mig i några timmar med att sammanställa dem tidsmässigt. Jag tänkte också att man kanske ser samband eller får nya infall om man lägger upp en sådan tidsaxel.
Nu är det bara tiden EFTER själva försvinnandena som jag koncentrerat mig på. Givetvis reserverar jag mig för fel eller om jag missat något. Jag har inte lagt så mycket tid. Den som kommer på något kan ju mer än gärna komplettera.
En del tidpunkter är ungefärliga och därför behöver inte alla händelser ligga i tur och ordning. En del saker är inte alls placerade tidsmässigt och är inte med. Dessutom har det framkommit att fler veckotidningar eller herrtidningar uppmärksammat fallet under årens lopp utan att dessa artiklar har hittats. Helt riktigt. Allt har inte kunnat hittats tyvärr.
Det som slog mig spontant var att:
Det rör på sig som mest under 1965 för att sedan kallna. Efter 1968 händer nästan ingenting.
Iakttagelser av de försvunna sker ofta i samband med att tidningarna skriver – men inte alltid.
När Hymmes mor börjar leta, som hon gör ganska snart, är det i Göteborgs ”undre värld”.
Förutom ryktet att Karlsson skulle ha mördats spekulerades det aldrig i att det skett något brott i samband med försvinnandena. Olycksteorin eller att de håller sig borta frivilligt var det som fördes fram. Detta rykte ang. Karlsson har jag som sagt vad aldrig hört.
Dahlsjö börjar eftersökas på allvar först 1967-1968, oklart varför. Karlsson efterlystes först 1968 men det har vi ju fått förklaring till – familjen agerade inte. Dahlsjö efterforskades inte på allvar. Precis som med Karlssons familj så var det ingen i Dahlsjös som efterlyste honom. Han blev aldrig efterlyst av någon från familjemedlem. Karlsson blev iaf drygt tre år efter försvinnandet efterlyst av lillasystern.
Okej:
30 juli 1965
KÅJ skall enligt Norléns bok ha anmälts som försvunnen. Enligt Hemmets Journal 1981 var det dock efter en vecka. Det kan ha varit på så sätt att Kjell-Åkes moder anmälde honom försvunnen fredagen den 30 juli men polisen bad henne att återkomma efter en vecka.
Hösten 1965
Polisen vet att åtminstone JOD och KÅJ försvunnit och samtalar med familjerna, däremot inte GRKs familj. Dahlsjös bror får efter försvinnandet besök av polisen på sin arbetsplats på Coca Cola-fabriken på Bergsgatan. Detta har han själv berättat för mig.
Hösten 1965
Hymmes mor söker efter honom under två veckor i Göteborgs undre värld.
Augusti 1965
Efterlysning av Hymme i PU 174 A.
Tidigast början av augusti 1965
Syster till GRK ser okänd man som kan vara KÅJ i GRKs lägenhet, troligen efter 10 augusti.
Mitten av augusti 1965
KÅJ skall ha varit synlig av bekanta till familjen på Stora Essingen i Stockholm, bland ”bohemer och mods”.
28 augusti 1965
GP och GT skriver om Hymme.
30 augusti 1965
GHT skriver om Hymme.
3 september 1965
7 september 1965
Efterlysning av KÅJ i PU 184 A. Campar med JOD och GRK eller har åkt till Danmark.
8 september 1965
Aftonbladet skriver om Hymme.
14 september 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 189 A.
15 september 1965
GT skriver om KÅJ. Nämner Stora Essingen, att han campat och med säkerhet varit i Danmark.
Slutet av september 1965
Alternativ uppgift om när KÅJ skall ha setts utanför Coca Colafabriken, se nedan.
30 september 1965
Början av oktober 1965
JOD och KÅJ skall ha setts på Kungstorget i en vit, nyare PV.
14 oktober 1965
KÅJ skall ha setts på Café Auto på Haga Östergata och i närheten av Coca Colafabriken.
21 oktober 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme ihop. Observationen av KÅJ på Stora Essingen nämns.
28 oktober 1965
Komplettering (om bilen) i efterlysningen av KÅJ i PU 221. Första gången som bilen förs upp? Ja.
November 1965
Bilen skall ha setts av en person i Jokkmokk.
12 november 1965
14 november 1965
GP skriver om Hymme.
16 november 1965
18 november 1965
Tips till polisen om att Hymme och en annan yngling klivit av en spårvagn på Eketrägatan.
19 november 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme. Tipset från dagen innan nämns.
22 november 1965
Expressen skriver om flera av de inblandade, alla fyra? Bilen nämns.
Någon gång hösten 1965
Polisen får tips om en liftare, som skulle ha varit Hymme, i eller i närheten av Trollhättan. Liftaren skulle till Abisko.
Slutet av 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 205.
21 december 1965
Hymme efterlys av sin mor i radio. Hon tror att han är ombord på en båt.
22 december 1965
Troligtvis sent 1965 – tidigt 1966
Lägenheten på Risåsgatan töms. Enligt rykte vid denna tid av GRK själv.
Slutet av 1965 och början av 1966
Rykte går i Haga att GRK är mördad.
22 mars 1966
GT spekulerar om Hymme i samband med ett likfynd utanför Lysekil.
1 april 1966
GP skriver om Hymme, även de i samband med likfyndet.
Juli 1966
Expressen skall enligt Norlén ha skrivit om fallet men artikeln finns inte. Ej heller i Göteborgstidningarna eller i Aftonbladet.
Juli 1966
Två personer skall ha sett bilen med KÅJ och två män i Bräcke i Jämtland.
4 juli 1966
Hemmets Journal skriver kort om Hymme.
Sommaren 1966
KÅJ skall ha dansat på Parapeten i Helsingborg. Väntade på att åka med en lastbåt.
1967
Huset på Risåsgatan rivs.
1967
Efterlysning av JOD i PU 227 A (vilket av löpnumret att döma bör vara ganska sent på året). Måste ha varit i november-december. Den här efterlysningen görs inte av hans familj utan av polisen som vill veta hans vistelseort. I denna efterlysning finns mycket riktigt datumet 29/7 med men inte årtalet 1965. Läser man efterlysningen tror man att detta datum gäller för år 1967!
Slutet av 1960-talet
Styrman på Transatlantic skall ha mött en svensk som liknade Hymme i Australien och som ville ta hyra.
28 februari 1968
Personblad (Polisens?) på JOD upprättat men inte utlämnat av Landsarkivet p.g.a. sekretess. Däremot gick det att få en kopia på fotot på Dahlsjö när han blir fotad hos polisen 1960.
1 augusti 1968
Ansökan om dödförklaring av JOD ingiven ”e.u.” enligt handling 1 och 2 (se nedan om dessa).
Efter 10 oktober 1968
Efterlysning av GRK i PU 204. Till GRKs syster skall polisen ha sagt att det är för sent och att hon inte får se honom igen.
30 oktober 1969
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.
12 oktober 1970
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.
18 december 1970
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.
1971
JOD skall ha setts av två vänner nedknarkad på ett hospital i Köpenhamn.
2 mars 1971
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.
26 augusti 1971
KÅJ antecknad som utan känd hemvist (handling 1).
1 mars 1972
KÅJ antecknad som obefintlig (handling 2).
14 december 1972
JOD antecknad som utan känd hemvist (handling 1).
Cirka 1975
Kvinnlig bekant till KÅJ träffar honom i Lidköping eller Linköping.
1975
Boken Polisen griper in utkommer med fyra sidor om Hymme.
3 mars 1975
JOD överförs till obefintlighetsboken (handling 2).
31 juli 1975
Hymme dödförklaras.
4 oktober 1981
Hemmets Journal har en artikel om de tre (men nämner dock Hymme) av Olof Svedelid. Olycksteorin framhålls.
29 juli 1984
GP skriver om alla de fyra.
12 december 1985
Folkbokföringshandling på GRK upprättad.
2 mars 1987
GRK överförs till obefintlighetsboken (enligt handlingen). Någon bortgallring av papper skall ha skett.
25 januari 1993
Artikel i Hemmets Journal skriven av Norlén, handlar om alla de fyra.
Mitten av 1990-talet
”Slutbesiktning” som ”avskedsvisit”.
1995
Norléns bok Nordens Mata Hari utkommer.
Januari 1998
GRK dödförklaras.
Bra bit in på 2000-talet
”Gäst” kommer på besök vid ett speciellt tillfälle, som ”avskedsvisit”.
En mycket bra och klar tidsaxel En debattör.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-03 kl. 21:33.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-03 kl. 21:33.