2010-06-03, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klar och tydlig tidsaxel.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Tidsaxel

För att bringa ordning på alla uppgifter i tråden, stora som små, roade jag mig i några timmar med att sammanställa dem tidsmässigt. Jag tänkte också att man kanske ser samband eller får nya infall om man lägger upp en sådan tidsaxel.

Nu är det bara tiden EFTER själva försvinnandena som jag koncentrerat mig på. Givetvis reserverar jag mig för fel eller om jag missat något. Jag har inte lagt så mycket tid. Den som kommer på något kan ju mer än gärna komplettera.

En del tidpunkter är ungefärliga och därför behöver inte alla händelser ligga i tur och ordning. En del saker är inte alls placerade tidsmässigt och är inte med. Dessutom har det framkommit att fler veckotidningar eller herrtidningar uppmärksammat fallet under årens lopp utan att dessa artiklar har hittats. Helt riktigt. Allt har inte kunnat hittats tyvärr.

Det som slog mig spontant var att:

Det rör på sig som mest under 1965 för att sedan kallna. Efter 1968 händer nästan ingenting.

Iakttagelser av de försvunna sker ofta i samband med att tidningarna skriver – men inte alltid.

När Hymmes mor börjar leta, som hon gör ganska snart, är det i Göteborgs ”undre värld”.

Förutom ryktet att Karlsson skulle ha mördats spekulerades det aldrig i att det skett något brott i samband med försvinnandena. Olycksteorin eller att de håller sig borta frivilligt var det som fördes fram. Detta rykte ang. Karlsson har jag som sagt vad aldrig hört.

Dahlsjö börjar eftersökas på allvar först 1967-1968, oklart varför. Karlsson efterlystes först 1968 men det har vi ju fått förklaring till – familjen agerade inte. Dahlsjö efterforskades inte på allvar. Precis som med Karlssons familj så var det ingen i Dahlsjös som efterlyste honom. Han blev aldrig efterlyst av någon från familjemedlem. Karlsson blev iaf drygt tre år efter försvinnandet efterlyst av lillasystern.

Okej:

30 juli 1965
KÅJ skall enligt Norléns bok ha anmälts som försvunnen. Enligt Hemmets Journal 1981 var det dock efter en vecka. Det kan ha varit på så sätt att Kjell-Åkes moder anmälde honom försvunnen fredagen den 30 juli men polisen bad henne att återkomma efter en vecka.

Hösten 1965
Polisen vet att åtminstone JOD och KÅJ försvunnit och samtalar med familjerna, däremot inte GRKs familj. Dahlsjös bror får efter försvinnandet besök av polisen på sin arbetsplats på Coca Cola-fabriken på Bergsgatan. Detta har han själv berättat för mig.

Hösten 1965
Hymmes mor söker efter honom under två veckor i Göteborgs undre värld.

Augusti 1965
Efterlysning av Hymme i PU 174 A.

Tidigast början av augusti 1965
Syster till GRK ser okänd man som kan vara KÅJ i GRKs lägenhet, troligen efter 10 augusti.

Mitten av augusti 1965
KÅJ skall ha varit synlig av bekanta till familjen på Stora Essingen i Stockholm, bland ”bohemer och mods”.

28 augusti 1965
GP och GT skriver om Hymme.

30 augusti 1965
GHT skriver om Hymme.

3 september 1965
Expressen skriver om Hymme.

7 september 1965
Efterlysning av KÅJ i PU 184 A. Campar med JOD och GRK eller har åkt till Danmark.

8 september 1965
Aftonbladet skriver om Hymme.

14 september 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 189 A.

15 september 1965
GT skriver om KÅJ. Nämner Stora Essingen, att han campat och med säkerhet varit i Danmark.

Slutet av september 1965
Alternativ uppgift om när KÅJ skall ha setts utanför Coca Colafabriken, se nedan.

30 september 1965

Början av oktober 1965
JOD och KÅJ skall ha setts på Kungstorget i en vit, nyare PV.

14 oktober 1965
KÅJ skall ha setts på Café Auto på Haga Östergata och i närheten av Coca Colafabriken.

21 oktober 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme ihop. Observationen av KÅJ på Stora Essingen nämns.

28 oktober 1965
Komplettering (om bilen) i efterlysningen av KÅJ i PU 221. Första gången som bilen förs upp? Ja.

November 1965
Bilen skall ha setts av en person i Jokkmokk.

12 november 1965

14 november 1965
GP skriver om Hymme.

16 november 1965

18 november 1965
Tips till polisen om att Hymme och en annan yngling klivit av en spårvagn på Eketrägatan.

19 november 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme. Tipset från dagen innan nämns.

22 november 1965
Expressen skriver om flera av de inblandade, alla fyra? Bilen nämns.

Någon gång hösten 1965
Polisen får tips om en liftare, som skulle ha varit Hymme, i eller i närheten av Trollhättan. Liftaren skulle till Abisko.

Slutet av 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 205.

21 december 1965
Hymme efterlys av sin mor i radio. Hon tror att han är ombord på en båt.

22 december 1965

Troligtvis sent 1965 – tidigt 1966
Lägenheten på Risåsgatan töms. Enligt rykte vid denna tid av GRK själv.

Slutet av 1965 och början av 1966
Rykte går i Haga att GRK är mördad.

22 mars 1966
GT spekulerar om Hymme i samband med ett likfynd utanför Lysekil.

1 april 1966
GP skriver om Hymme, även de i samband med likfyndet.

Juli 1966
Expressen skall enligt Norlén ha skrivit om fallet men artikeln finns inte. Ej heller i Göteborgstidningarna eller i Aftonbladet.

Juli 1966
Två personer skall ha sett bilen med KÅJ och två män i Bräcke i Jämtland.

4 juli 1966
Hemmets Journal skriver kort om Hymme.

Sommaren 1966
KÅJ skall ha dansat på Parapeten i Helsingborg. Väntade på att åka med en lastbåt.

1967
Huset på Risåsgatan rivs.

1967
Efterlysning av JOD i PU 227 A (vilket av löpnumret att döma bör vara ganska sent på året). Måste ha varit i november-december. Den här efterlysningen görs inte av hans familj utan av polisen som vill veta hans vistelseort. I denna efterlysning finns mycket riktigt datumet 29/7 med men inte årtalet 1965. Läser man efterlysningen tror man att detta datum gäller för år 1967!

Slutet av 1960-talet
Styrman på Transatlantic skall ha mött en svensk som liknade Hymme i Australien och som ville ta hyra.

28 februari 1968
Personblad (Polisens?) på JOD upprättat men inte utlämnat av Landsarkivet p.g.a. sekretess. Däremot gick det att få en kopia på fotot på Dahlsjö när han blir fotad hos polisen 1960.

1 augusti 1968
Ansökan om dödförklaring av JOD ingiven ”e.u.” enligt handling 1 och 2 (se nedan om dessa).

Efter 10 oktober 1968
Efterlysning av GRK i PU 204. Till GRKs syster skall polisen ha sagt att det är för sent och att hon inte får se honom igen.

30 oktober 1969
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.

12 oktober 1970
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.

18 december 1970
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.

1971
JOD skall ha setts av två vänner nedknarkad på ett hospital i Köpenhamn.

2 mars 1971
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.

26 augusti 1971
KÅJ antecknad som utan känd hemvist (handling 1).

1 mars 1972
KÅJ antecknad som obefintlig (handling 2).

14 december 1972
JOD antecknad som utan känd hemvist (handling 1).

Cirka 1975
Kvinnlig bekant till KÅJ träffar honom i Lidköping eller Linköping.

1975
Boken Polisen griper in utkommer med fyra sidor om Hymme.

3 mars 1975
JOD överförs till obefintlighetsboken (handling 2).

31 juli 1975
Hymme dödförklaras.

4 oktober 1981
Hemmets Journal har en artikel om de tre (men nämner dock Hymme) av Olof Svedelid. Olycksteorin framhålls.

29 juli 1984
GP skriver om alla de fyra.

12 december 1985
Folkbokföringshandling på GRK upprättad.

2 mars 1987
GRK överförs till obefintlighetsboken (enligt handlingen). Någon bortgallring av papper skall ha skett.

25 januari 1993
Artikel i Hemmets Journal skriven av Norlén, handlar om alla de fyra.

Mitten av 1990-talet
”Slutbesiktning” som ”avskedsvisit”.

1995
Norléns bok Nordens Mata Hari utkommer.

Januari 1998
GRK dödförklaras.

Bra bit in på 2000-talet
”Gäst” kommer på besök vid ett speciellt tillfälle, som ”avskedsvisit”.
Det var två olika "gäster" vid två olika besök på två olika orter i västra Sverige.

En mycket bra och klar tidsaxel En debattör.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-03 kl. 21:33.
Citera
2010-06-03, 21:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Fin sammanfattning där av En debattör!

Borde inte alla de där tidningsartiklarna vara scannade och upplagda på nätet, förresten??
Citera
2010-06-03, 21:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scomberscombrus
När jag åkte förbi järnvägsarbetena i närheten av Gamlestadstorget igår, såg jag från spårvagnsfönstret att de hade grävt fram något som liknade resterna efter ett rostigt bilvrak.

Det var en hel hög av sönderrostat järnskrot men jag såg också något som liknade bilhjul.

Kanske PV:n vi söker ..?
Kan du fixa en karta med platsen utmärkt?

Grodmansrånstrakter minsann...
Citera
2010-06-03, 21:41
Medlem
Får tacka för uppskattningen då.

Det känns lite som att den personen som polisen sökte aktivt efter var Dahlsjö, även om det dröjde innan man satte igång. Han fick tydligen en egen akt hos polisen. Allt detta utan att familjen bett om hjälp. Fast, i början dök polisen upp och ställde frågor.
Vidare har vi väl inte fått något svar på vem som ansökte om hans dödförklaring.

Är det någon de borde lagt krut på är det Johansson, kan man tycka. Han var till och med minderårig och hans mor bad om hjälp.
Citera
2010-06-03, 22:01
Medlem
scomberscombruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Kan du fixa en karta med platsen utmärkt?

Grodmansrånstrakter minsann...

Tyvärr kan jag inte hitta någon bättre karta än den här:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=gamlestadstorget+g%f6teborg

Platsen jag syftar ligger vid spårvagnsbron precis innan man kommer till gamlestadstorget med spårvagn (om man kommer från city). Just nu håller man på med byggarbeten där. Tyvärr vet jag inte vem eller vilka som är byggentreprenör.

Som sagt, kanske ett stickspår ...
Citera
2010-06-03, 22:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Platsen jag syftar ligger vid spårvagnsbron precis innan man kommer till gamlestadstorget med spårvagn (om man kommer från city). Just nu håller man på med byggarbeten där. Tyvärr vet jag inte vem eller vilka som är byggentreprenör.

Tack för hjälpen!
Du kan inte hoppa av spårvagnen nästa gång och fråga gubbarna vad de hade hittat?
Citera
2010-06-03, 22:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamlestaden.

Citat:

Tack för kartan scomberscombrus.

Ja här gick "Grodmansrånet" av stapeln för snart 45 år sedan.

Är det någon som vet hur det såg ut där 1965 där det rostiga bilskrotet nu hittades?

Det kan ju förstås vara möjligt men ingen vet ju med säkerhet hur det förhåller sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-03 kl. 22:15.
Citera
2010-06-03, 22:47
Medlem
personas avatar
En liten fundering från min sida kring besöket av GRK:s syster vid sin brors lägenhet på Risåsgatan 9C: När hon knackar på broderns dörr står för henne en man som eventuellt kan vara KÅJ. När hon frågar honom var hon skall leta efter brodern så säger denne "Du får leta bland pubarna i Haga". Vi har hittills utgått från att han ljuger när han svarar och vill dölja något. Men om GRK var vid liv vid denna tidpunkt är hans svar på systerns fråga trovärdig. Om nu mannen som öppnade dörren i GRK:s bostad ljög och var inblandad i 'likvideringen av GRK', varför uppmana henne att söka på platser i närheten där personer kunde ha information om hennes brors försvinnade? Även den mest trögtänkte hade kommit på ett bättre svar som lett in henne på villovägar.
Citera
2010-06-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för kartan scomberscombrus.

Ja här gick "Grodmansrånet" av stapeln för snart 45 år sedan.

Är det någon som vet hur det såg ut där 1965 där det rostiga bilskrotet nu hittades?

Det kan ju förstås vara möjligt men ingen vet ju med säkerhet hur det förhåller sig.

Ja, det är då själva den att det här grodmansrånet skall poppa upp med jämna mellanrum.

Jag vet inte vilka av rånarna som fortfarande lever men en av dem blev visst politiskt aktiv för miljöpartiet någonstans i Närke. Det står någonstans i denna tråd.
Det är ingen som vill testa att ta kontakt och fråga om de hade räknat med stöd av tre grabbar med bil och lokalkännedom vid rånet?

Angående kartan borde platsen ligga väster om spårvagnsspåren. Där har det väl varit industriområde av det enklare slaget i alla tider. Möjligen har man kört bort verksamheter på 70-talet när man dragit om spårvägen och byggt ut E20.
Banken låg lite mer österut om jag minns rätt. Men fortfarande skulle det kunna vara högst några hundra meter mellan platserna.
Senast redigerad av En debattör 2010-06-03 kl. 23:20.
Citera
2010-06-03, 23:17
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
En liten fundering från min sida kring besöket av GRK:s syster vid sin brors lägenhet på Risåsgatan 9C: När hon knackar på broderns dörr står för henne en man som eventuellt kan vara KÅJ. När hon frågar honom var hon skall leta efter brodern så säger denne "Du får leta bland pubarna i Haga". Vi har hittills utgått från att han ljuger när han svarar och vill dölja något. Men om GRK var vid liv vid denna tidpunkt är hans svar på systerns fråga trovärdig. Om nu mannen som öppnade dörren i GRK:s bostad ljög och var inblandad i 'likvideringen av GRK', varför uppmana henne att söka på platser i närheten där personer kunde ha information om hennes brors försvinnade? Även den mest trögtänkte hade kommit på ett bättre svar som lett in henne på villovägar.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Varför koncentrerar du dig på det mest osannolika vittnesmålet, när uppgifterna från den som säger sig ha samtalat med JOD på Kungstorget, samt Karlssons syster ju är de mest intressanta?
De är fortfarande inga bevis, men går ändå inte att ignorera.
Och här kommer vi nog inte mycket längre innan bilen är hittad, alternativt att Skaraborg2 berättar mer om slutbesiktning etc.

Personen i Karlssons lägenhet:
Teori 1:
Karlssons syster minns fel. Hon var och sökte vid lägenheten innan försvinnandet istället. Personen var en kompis tex Johansson eller någon annan som senare kanske tom hörts av polisen men haft alibi och heller inte vetat något av narturliga skäl och därför arkiverats som ointressant.
Denna teori kan utvecklas mer och ges stort utrymme pga av den dåliga och sena kommunikationen mellan polis och Karlssons syster i samband med försvinnandet.
Jag vet själv hur svårt det är att exakt tidsplacera ungdomsminnen.

Personen i Karlssons lägenhet:
Teori 2:
Personen i Karlssons lägenhet var en vanlig kompis till Karlsson. Denne person trodde helt enkelt (!som många andra eftersom ingen anmälan gjorts!) att Karlsson var på luffen och passade därför på att låna lägenheten eftersom han slafat över hos Karlsson tidigare och kanske till och med visste var nyckeln gömdes (det behövdes knappast heller några nycklar till dåtidens "lås". Jag själv låste inte ens min bostad på 80-talet.).
Att han öppnat dörren lite halvt på glänt för systern betyder ingenting, det är helt normalt introvert beteende, många vanliga människor är introverta.
Denna typen av informella bostadlån var vanliga i min ungdom bland kompisar. Han hade kanske fått lov att gå in på egen hand där av Karlsson själv. Kompisar var viktiga i denna ålder och gick före privatliv. Jag minns själv på rak hand tre konkreta fall då jag på detta sätt lånade polares bostäder. Min ungdom var väldigt snarlik trojkans dito.

Uppgiften om JOD på Kungstorget:
låter tunn eftersom den inte uppföljdes. Försvann han åter spårlöst? Hur kunde han ha resurser att försvinna i trakter där så många kände igen honom?
Citat: "Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg"
Ett bevisled med MINST tre personer mun till mun, helt värdelöst!
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-03 kl. 23:36.
Citera
2010-06-03, 23:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Uppgifterna från CrapStacks samtal med Johanssons syskon gör att det känns mindre troligt att Kjell-Åke frivilligt skulle ha hållit sig undan från sin familj och sitt arbete.

''Mycket fäst vid sin mamma.''
''Mycket trogen sitt arbete.''
Han skulle genomgå en operation för ''trattbröst''.
Och dessutom hade han skadat benet i en olycka på jobbet. Och nu skulle han alltså som 16-åring rymma iväg utomlands.

Hrm?

Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-03 kl. 23:43.
Citera
2010-06-03, 23:30
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt.

En kvinna sade sig ha plockat upp "Hymme" i Trollhättan (eller i dess närhet) hösten 1965.

Enligt denna kvinna skulle den här liftande personen ha omnämnt att han skulle till Abisko.

Tack för ditt svar Skaraborg2. Vi kan nog utesluta att Hymme och den 'liftande personen i Trollhättan' är samma person.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka trådstartaren Skaraborg2, och alla dedikerade bidragsgivare, ingen nämnd, ingen glömd. Jag är egentligen inte intresserad av kriminalhistoria i allmänhet eller har någon anknytning till Göteborg, men det här fallet engagerar mig av någon anledning, kanske av det osannolika skeendet och mystiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in