2009-08-25, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen sammankoppling "Hymme" och "Dahlsjö-gänget" 1965-66.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Har grunnat lite på medias roll 1965. Till att börja med så var som alla vet tempot i samhället lägre än idag. Om någon försvann så stod det inte på expressen.se 3 timmar senare. Sen kan det nog ha betydelse att trion i PV:n (inte Hymme) var arbetarklass och delvis dito på dekis. Klassklyftorna var större då, en försvunnen arbetare från Göteborg sålde nog inga lösnummer.

Möjligheten att tipsa journalister var mer krånglig för gemene man 1965. De flesta drog sig nog för att ringa en tidning och prata om ett eventuellt försvinnande. Alla hade inte ens telefon hemma (!), Mail och mobil med mera har ju såklart helt ändrat detta.

Med detta vill jag ha sagt att den första blänkaren om försvinnandet kan mkt väl ha införts i ngn GBG-tidning först kanske i början av 1966. Notera dessutom att ingen av tidningarna som skrev om Hymmes försvinnande kopplade ihop honom med Dahlsjötrion. I vart fall inte då 1965-66.

Nej det har du rätt i Lage Vrängare, att någon sammankoppling mellan dessa försvinnanden var det inte tal om i början. Man kan ju undra över hur lång tid det tog innan polsien gjorde alla försvinnandena till ett gemensamt?

Naturligtvis hade mail och mobil m.m. gjort det mycket svårare att försvinna. Jag betvivlar att ett sådant fall som "Dahlsjö-fallet" skulle ha kunna inträffat idag?

Ja det var bökigare att ringa en tidning och prata med en journalist 1965. Uppenbarligen var det också bökigt att ringa och anmäla dem som försvunna? Räknar inte med "Hymme" här. Jag undrar vem som egentligen anmälde J-O Dahlsjö som försvunnen? Om det nu var någon alls? Ingen inom familjen verkade att veta detta? Bengt Dahlsjö tog för givet att någon hade anmält J-O som försvunnen p.g.a. att polisen kom och pratade med honom på hans arbetsplats? I Karlssons fall tog det iaf ett antal år innan så skedde? Hur många år kommer inte systern ihåg idag tyvärr.

Det skall bli intressant att se, om det står något under de första månaderna av 1966 om Dahlsjö och gänget. Man kan ju hoppas iaf?
Citera
2009-08-25, 20:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Huvudet på spiken CrapStack!

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
När väl det kommer fram att det är tre som försvinner samtidigt så spelar det nog mindre roll vilka det är. Men fram till dess så skrivs det nog sparsamt, därimot har Skara skrivit att de tar upp liknade försvinnanden när han plöjer igenom microfilmerna. Så det är lite konstigt att det inte omnämns alls! Den ända förklaringen till det måste ju vara att "ingen" vet att de är borta! K-Å är ju iof anmäld så det är lite märkligt att inte han står med.

Kopplingen till Hymme är jag tveksam till om vi får se i tidningarna, men det får vi se.

Just det. Det är ingen som vet att de är borta. Detta gäller Dahlsjö och Karlsson iaf. Med den kunskap jag har erhållit om åtminstone familjen Karlsson och delvis om familjen Dahlsjö, så kan jag tänka mig att det gick ett antal månader innan de förstod att de hade försvunnit.

Vi vet att det kunde gå lång tid mellan varven då de träffades. Speciellt under våren/försommaren 1965 har kontakterna mellan Dahlsjö och Karlsson och deras familjer börjat att "tunnas ut" s.a.s. Detta vet vi faktiskt från samtal med anhöriga.

De tar upp en mängd liknande fall, men där har någon gjort en anmälan. Det skulle verkligen vara intressant att veta när exakt K-Å:s familj gör en anmälan? Norléns bok kan man tyvärr inte lita på att det skulle ha varit fredagen den 30 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-25 kl. 20:27.
Citera
2009-08-25, 23:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viola Widegren och "Dahlsjö-gänget".

Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
håller inte med riktigt där. fallet Viola Widegren (hon försvann 1948) lär vara mest omskrivna i pressen om man undantar Palme-mordet. hon var också kommen från enkla förhållanden.

Du har helt rätt i att Viola Widegren också kom från enkla förhållanden. Dock var det vissa skillnader mellan henne och denna trio.

1. Åtminstone Karlsson var småkriminell och söp kraftigt. Vi får antaga att Jan-Olof Dahlsjö var på ett liknande sätt eftesom de umgicks flitigt. Med andra ord något på dekis. K-Å vet jag mindre om, men även han var nog inte helt "snövit" när han umgicks i dessa kretsar.

2. Viola var flicka. Det har också en viss betydelse, framför allt vid denna tid. Hon var dessutom skötsam.

3. Viola blev anmäld som försvunnen ganska omgående, vilket dessa inte blev.

Att denna trio tillhörde fattig arbetarklass från Haga, spelade definitivt en viss roll. Att de sedan inte var speciellt skötsamma, bidrog naturligtvis till att intresset inte blev större från polisens sida.

Jag tror dock att huvudorsaken för polisens bristande intresse, var att det inte kom in några anmälningar med en gång.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-25 kl. 23:13.
Citera
2009-08-26, 20:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några uppgifter från microfilmstittande.

Inte har det kommit fram mycket men iaf litet.

När "den duvblå" försvann 1965 fanns som jag misstänkte inga OB-nummer i Göteborg och Bohuslän. Inte ens under 1966 behövdes denna bokstavskombination.

Hittade en lista över bilar som var efterlysta i början av 1966. De som fanns och som var blå Volvobilar samt var O-registerade var inte många. En Volvo 444 av 1958 års model samt en Volvo 544 av 1960 års modell. Det fanns en Volvo 444 av 1956 års modell men den var S-registrerad (Värmlands län).

Normalt sett så tog två (2) veckor till tre (3) månader att en efterlysning hamnade i GP. Ofta gjorda anhöriga detta på eget bevåg på denna tid.
Citera
2009-08-26, 23:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personuppgifter Dahlsjö, Johansson och Karlsson.

Dahlsjö, Jan-Olof. På en handling om honom upprättat 69.10.30. finns följande antecknat om honom: Utan känd hemvist 72.12.14. På det andra bladet finns följande anteckning om honom: "Försvunnen sedan 1965. Ans: om dödförklaring e.u. ingiven 1/8-68. (Se bil. till Diariet)". Detta är skrivet för hand. Vad menas exakt med denna anteckning egentligen?

Nästa uppsättning handlingar om Dahlsjö är upprättade 70.12.18. Han har nu blivit överförd till OB (obefintlighetsboken) 75.03.03. På det andra bladet står det antecknat med samma handstil återigen "Försvunnen sedan 1965. Ans: om dödförklaring e.u. ingiven 1/8-68. (Se bil. till Diariet). I dessa handlingar står hans yrke som transportarbetare.

Johansson, KJell Åke. Handlingen på två (2) sidor är upprättad 70.10.12. Han är här antecknad såsom utan känd hemvist 71.08.26. På det andra bladet står det: "Barn u.ä.se p.a.". (Barn utom äktenskapet se personakt).

Den andra handlingen är upprättad 71.03.02. Här är Johansson nu betecknad såsom obenfintlig. Detta gjordes 72.03.01. Även här står det "Barn u.ä. se pa". Det står inte på dessa handlingar antecknat vad Johansson hade för yrke.

Karlsson, Gay Roger. Hans handling är bara på ett blad upprättat 85.12.12. Han överfördes till OB så sent som 87.03.02. Alltså över 21 år efter han försvann? Hans yrke står antecknat som fabriksarbetare.

När blev egentligen Karlsson anmäld som försvunnen kan man fråga sig?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-26 kl. 23:23.
Citera
2009-08-27, 12:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekräftat att också K-Å Johansson försvann den 29 juli 1965.

Idag fick jag efter en mängd olika samtal bekräftat från Landsarkivet i Göteborg detta.

K-Å finns med i en efterlysning och en kompletering med foto i PU. Där står det bl.a. att han har varit försvunnen från hemmet sedan den 29 juli. Nu vet vi, att iaf både K-Å Johansson och "Hymme" Lundquist försvann samma dag i Göteborg.

Kommer att gå ut med mera information, bl.a. datum och årtal, när jag har fått dessa kopior skickade till mig.
Citera
2009-08-27, 13:41
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Idag fick jag efter en mängd olika samtal bekräftat från Landsarkivet i Göteborg detta.

K-Å finns med i en efterlysning och en kompletering med foto i PU. Där står det bl.a. att han har varit försvunnen från hemmet sedan den 29 juli. Nu vet vi, att iaf både K-Å Johansson och "Hymme" Lundquist försvann samma dag i Göteborg.

Kommer att gå ut med mera information, bl.a. datum och årtal, när jag har fått dessa kopior skickade till mig.

Toppen, det var på tiden med något handfast.
Konstigt att inte gp tagit upp detta försvinnande då !
Skall bli kul att se när de får in vittnesuppgifter på att de var tre i bilen denna dag .
Citera
2009-08-27, 17:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgift med substans.

Till sist så kom det fram en sådan uppgift som verkligen behövs, i detta mycket komplicerade fall.

Försvann Johansson denna dag, så lär även Dahlsjö och Karlsson tillsammans med "den duvblå" har försvunnit. Detta är inget som vi vet, men det får man nog förutsätta att så var fallet.

Att samma dag också "Hymme" försvinner, så försvinner denna trio med tillhörande bil. Är detta en tillfällighet?

Ändå blir man förvånad över, hur litet uppgifter det egentligen finns om detta fall hos Landsarkivet. Fick också reda på, att innan polismyndigheten överlämnar en gammal polisutredning till Landsarkivet, så gallras det i den.

Tror ni att "Hymmes" försvinnande, hade något med "Dahlsjö-gängets" försvinnande att göra?

Detta får alltså bli en gissning eller antagande åt det ena eller andra hållet? Än så länge iaf går det inte bevisa, att "Hymme" följde med i "den duvblå". Lika litet som det går att bevisa att han inte följde med i den.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-27 kl. 17:26.
Citera
2009-08-27, 19:38
Medlem
I morgon

ska jag sätta mig med lokaltidningen för juli 1966 och gå igenom den.
Citera
2009-08-27, 21:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror ni att "Hymmes" försvinnande, hade något med "Dahlsjö-gängets" försvinnande att göra?

När du först lanserade teorin så var den helt originell, ur ditt perspektiv, det är riktigt va? D.v.s. ingenstans i de texter som låg till grund för ditt förmodande, finns något som uttryckligen antyder ett samband (?).

De flertaliga gemensamma nämnarna hade du själv lagt märke till, eller hur?

Sedan visar det sig - g.m. Stig Johansson - att polisen åtminstone snuddat vid tanken på Hymme som liftare t. trion (att han var en liftare i sig var ju känt). Man får nog utgå från att det här inte är en "läsefrukt" som fastnat i Stigs medvetande. Åtminstone som hittills känt, har inget sådant funnits att läsa.

Polisens eventuella gissningar och förmodanden kanske inte talar för eller emot. Men att de överhuvudtaget sysselsatt sig med tanken tyder på att de betraktade sammanträffandet som något uppseendeväckande.

Ja... Jag vill nog gärna tro på ett samband. Det ligger kanske önsketänkande däri - knäcks den ena gåtan så knäcks den andra. Min gissning lutar åt det hållet.
Citera
2009-08-27, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
I morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
ska jag sätta mig med lokaltidningen för juli 1966 och gå igenom den.

Jättebra svenne-i-viken. Hittar du något så får du lägga ut det på tråden, så att vi andra får läsa.

Själv skall jag också i morgon fortsätta med läsandet av microfilmerna. Kanske hittar man något denna gång som är av intresse för fallet?
Citera
2009-08-27, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fanns det ett samband mellan "Dahlsjö-gänget" och "Hymme"?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
När du först lanserade teorin så var den helt originell, ur ditt perspektiv, det är riktigt va? D.v.s. ingenstans i de texter som låg till grund för ditt förmodande, finns något som uttryckligen antyder ett samband (?).

De flertaliga gemensamma nämnarna hade du själv lagt märke till, eller hur?

Sedan visar det sig - g.m. Stig Johansson - att polisen åtminstone snuddat vid tanken på Hymme som liftare t. trion (att han var en liftare i sig var ju känt). Man får nog utgå från att det här inte är en "läsefrukt" som fastnat i Stigs medvetande. Åtminstone som hittills känt, har inget sådant funnits att läsa.

Polisens eventuella gissningar och förmodanden kanske inte talar för eller emot. Men att de överhuvudtaget sysselsatt sig med tanken tyder på att de betraktade sammanträffandet som något uppseendeväckande.

Ja... Jag vill nog gärna tro på ett samband. Det ligger kanske önsketänkande däri - knäcks den ena gåtan så knäcks den andra. Min gissning lutar åt det hållet.

Ja teorin var originell när jag först lanserade denna här i tråden. Har iof trott på ett samband, på något sätt sedan Håkanssons artikel i G-P 1984. Nej det fanns ingenting direkt i texterna av Håkansson och Norlén som låg till grund för mitt förmodande. Dock frågar sig Håkansson om de båda fallen hade med varandra att göra?

Jag har faktiskt hela tiden tyckt, att det är för mycket som sker för att det skall vara rena tillfälligheter denna dag? De tre och bilen försvinner den 29 juli. Detta vet vi nu, iaf ang. Johansson. "Hymme" kommer samma dag till Göteborg. Detta vet vi också. Vi vet också att han skulle lifta vidare. Vi vet återigen att han aldrig kom fram till bestämmelseorten.

Just detta att Stig Anker Johansson nämnde, att polisen trodde att "Hymme" hade fått lift med "den duvblå", pekar på de hade troligtvis något stöd för detta antagande. Kanske ett vittne? Vad vet jag?

Jag tror inte att frågorna går att knäcka helt, men bara det att ha kommit så långt att vi skulle veta att "Hymme" hade liftat med dem resp. inte lyftat med dem, så tycker jag att vi har kommit en bra bit på vägen s.a.s.

Personligen tror jag (och har trott hela tiden) att dessa försvinnanden hör ihop på något sätt? Det troligaste är att "Hymme" har liftat med dem, från Hisingsbrons södra brofäste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in