Ingen sammankoppling "Hymme" och "Dahlsjö-gänget" 1965-66.
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Har grunnat lite på medias roll 1965. Till att börja med så var som alla vet tempot i samhället lägre än idag. Om någon försvann så stod det inte på expressen.se 3 timmar senare. Sen kan det nog ha betydelse att trion i PV:n (inte Hymme) var arbetarklass och delvis dito på dekis. Klassklyftorna var större då, en försvunnen arbetare från Göteborg sålde nog inga lösnummer.
Möjligheten att tipsa journalister var mer krånglig för gemene man 1965. De flesta drog sig nog för att ringa en tidning och prata om ett eventuellt försvinnande. Alla hade inte ens telefon hemma (!), Mail och mobil med mera har ju såklart helt ändrat detta.
Med detta vill jag ha sagt att den första blänkaren om försvinnandet kan mkt väl ha införts i ngn GBG-tidning först kanske i början av 1966. Notera dessutom att ingen av tidningarna som skrev om Hymmes försvinnande kopplade ihop honom med Dahlsjötrion. I vart fall inte då 1965-66.
Möjligheten att tipsa journalister var mer krånglig för gemene man 1965. De flesta drog sig nog för att ringa en tidning och prata om ett eventuellt försvinnande. Alla hade inte ens telefon hemma (!), Mail och mobil med mera har ju såklart helt ändrat detta.
Med detta vill jag ha sagt att den första blänkaren om försvinnandet kan mkt väl ha införts i ngn GBG-tidning först kanske i början av 1966. Notera dessutom att ingen av tidningarna som skrev om Hymmes försvinnande kopplade ihop honom med Dahlsjötrion. I vart fall inte då 1965-66.
Nej det har du rätt i Lage Vrängare, att någon sammankoppling mellan dessa försvinnanden var det inte tal om i början. Man kan ju undra över hur lång tid det tog innan polsien gjorde alla försvinnandena till ett gemensamt?
Naturligtvis hade mail och mobil m.m. gjort det mycket svårare att försvinna. Jag betvivlar att ett sådant fall som "Dahlsjö-fallet" skulle ha kunna inträffat idag?
Ja det var bökigare att ringa en tidning och prata med en journalist 1965. Uppenbarligen var det också bökigt att ringa och anmäla dem som försvunna? Räknar inte med "Hymme" här. Jag undrar vem som egentligen anmälde J-O Dahlsjö som försvunnen? Om det nu var någon alls? Ingen inom familjen verkade att veta detta? Bengt Dahlsjö tog för givet att någon hade anmält J-O som försvunnen p.g.a. att polisen kom och pratade med honom på hans arbetsplats? I Karlssons fall tog det iaf ett antal år innan så skedde? Hur många år kommer inte systern ihåg idag tyvärr.
Det skall bli intressant att se, om det står något under de första månaderna av 1966 om Dahlsjö och gänget. Man kan ju hoppas iaf?
.