2009-08-09, 12:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Gay Karlsson mm

Strålande med bilderna, Skaraborg2!

Äntligen har GRK fått ett ansikte! Får inga "vibbar" som motsäger fakta som presenterats om honom, tvärtom. Han ser ut att vara en hygglig men inte så framåt pojke/ung man.

Spekulationer angående Sven-Gustafs tankar om ett alternativt öde för Hymme där han aldrig lämnade Torekov: Var Hübner och Manfred lika varandra? Hade Manne kunna uppträda som Hymme? Om Manne, föreställande Hymme liftat till Göteborg, postat vykortet och sedan återvänt hade man haft ett "bevis" för att Hymme lämnat familjen och råkat ut för något långt hemifrån. Om man hypotetiskt antar att det hände Hymme något i Torekov hade familjen mycket att vinna på att tysta ner detta, så mycket kan nog anses säkert.

Å andra sidan, vidare spekulationer, Hymmes försvinnande var ju det enda som utreddes! Skulle polisen missat att det hände honom något innan den i så fall påstådda avresan till Göteborg? Hade tvillingbrodern Manfred som sannolikt hade starka band till Hübner och därtill bevisligen led av viss labilitet kunnat "hålla tätt"?

Vidare en fundering angående Johansson och hans skadade ben - som sannolikt värkte och plågade honom - och att Dahlsjö sägs ha haft vissa misspruksproblem som inte handlade om alkohol. Finns sambandet där? Kan man tänka sig att Johansson prövat att "behandla" värk och annat med något han fått av Dahlsjö? Var det därför han frågade sin syster om pengar (dvs till droger) men inte "vågade" fråga tex sina föräldrar eller äldre bror?
Citera
2009-08-09, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson och hans militärtjänstgöring.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack. Såg ut som en ganska kraftig ung man. Hade säkert kunnat göra sig bra i uniform. Om han trivts. Han såg inte ut att göra det.

Ja Karlsson hade säkert kunna göra sig i uniform. Dessvärre vantrivdes han (vilket man också kan se på fotot) och fick avlsuta sin malajtjänstgöring i förtid. Han beklagade sig en hel del för systern hur han vantrivdes där.

Vet ej hur länge han var i det militära, men troligtvis fick han lämna i förtid p.g.a. att han misskött sig.
Citera
2009-08-09, 14:06
Medlem
olasvenssons avatar
Tack för att du lade upp bilderna. Karlsson är välklädd och ser ut som en svärmorsdröm.
Citera
2009-08-09, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tvillingarna Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Först och främst, ni gör storartat intvjuarbete du och Skaraborg2, CrapStac. Det är tydligt att ni har god hand med "objekten". Bevisas i o.m att ni är välkomna "åter" med frågorna som inte ställdes första gången. De flesta av dessa är nog minst lika intresserade som vi som följer den här tråden - minst.

En detalj som jag tycker att man bör ha i tankarna när tre eller fyra människokroppar försvinner, är att det är lika sannolikt att hitta fyra kroppar som en, givet att fyra har förlagts på ett och samma ställe. Då hittar man antingen fyra eller ingen. Exakt som när en enstaka kropp försvinner - den återfinnes, eller inte. Oftast återfinnes den ju.

Men när tre eller fyra mänskliga stoftshyddor upphör att vara befintliga, och ingen av dessa någonsin återfinnes, talar ju sannolikheten för en gemensam grav. Sannolikheten för att finna en grav är ju bara fjärdedelen i förh. till fyra.

Ser fram mot fortsättningen.

Den fråga jag aldrig ställde här i tråden - det blev aldrig av, av någon anledning, kanske kändes den för plump typ... - förra veckan då jag rotade lite i konstnärsfamiljen Lundquists förhållanden, är den som egentligen rör den yttersta konsekvensen av Everts mentalt "svajiga" läggning. Den lyder:

Slog konstnären ihjäl sin egen son i ett utbrott av för vanliga människor främmande, depressiv ondska?

Sedan följer: Gick familjen med på att det var värt att göra sig av med offrets kropp, för att det fanns så mycket att förlora? - (ex. gräva ned den på tomten i Torekov, ro ut den och sänka den i Kattegatt) - efter alla års kamp hade ju E.L. framgång grand style! Fann man det värt att ljuga framför att behöva degraderas socialt - och det sociala fallet hade varit djupt och svårt, dels för gärningsmannen, dels för dem som ägnat sina dittillsvarande liv åt att stötta hans snille och ego? Arrangerade de den förmenta resan till Gerlesborg, fixade de till vykortet från Göteborg? Tvillingbrodern bör ju ha kunnat åstadkomma en hyggligt matchande handstil, eller hur? Tvillingbrodern fick ju i alla fall ett rätt problematiskt liv, bunden till föräldrarna. Möjligen var de lika bundna till honom, i egenskap av gisslan. Hållhake hade han ju då...

Men det här ju bara "psykologiska" spekulationer. Jag håller det fortfarande inte för troligt, som jag sade, att det var en familjens angelägenhet. Men jag vill ställa frågan, inte desto mindre. Och skulle det ligga något i dessa spekulationer, talar vi om två fall. Fortfarande mer sannolikt än fyra separata försvinnanden.

Johanssons bror Stig hade ju nämnt en "liftare" i samband med Interpols efterforskningar (din första intervjurapport). Så förknippandet av fallen med varandra är ju inte nytt, även om det aldrig tidigare publicerats, eller tagits på allvar.

Tack för din uppskattning av bl.a. det interjuvarbete CrapStack och jag gör. Nu kommer iaf jag att inrikta mig på vad gamla tidningar skrev. Skall börja nu i veckan. Vi har båda hört av oss till den ende överlevande av bröderna Dahlsjö. Tyvärr inget svar vare sig per telefon, e-mail eller per "snigelpost".

Nej jag tror inte att "Hymmes" försvinnande var "familjerelaterat". Skulle det ha varit det, så är det också konstigt att detta sker just den 29 juli 1965?

Naturligtvis kan det vara två separata försvinnanden som sker denna dag i Göteborg? Återigen ett konstigt sammanträffande är att försvinnandena sker just denna dag? Personligen så tror jag att dessa försvinnanden hör ihop på något sätt?
Citera
2009-08-09, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svärmorsdrömmen.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Tack för att du lade upp bilderna. Karlsson är välklädd och ser ut som en svärmorsdröm.

Ja nu "lever" även Karlsson vidare på nätet.

Det är möjligt att han såg ut att vara en svärmorsdröm, men det var han tyvärr inte. Hade han varit detta, så hade han troligtvis än idag varit i livet? Kanske hade han varit en aktiv pensionär?
Citera
2009-08-09, 20:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilderna på Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Strålande med bilderna, Skaraborg2!

Äntligen har GRK fått ett ansikte! Får inga "vibbar" som motsäger fakta som presenterats om honom, tvärtom. Han ser ut att vara en hygglig men inte så framåt pojke/ung man.

Spekulationer angående Sven-Gustafs tankar om ett alternativt öde för Hymme där han aldrig lämnade Torekov: Var Hübner och Manfred lika varandra? Hade Manne kunna uppträda som Hymme? Om Manne, föreställande Hymme liftat till Göteborg, postat vykortet och sedan återvänt hade man haft ett "bevis" för att Hymme lämnat familjen och råkat ut för något långt hemifrån. Om man hypotetiskt antar att det hände Hymme något i Torekov hade familjen mycket att vinna på att tysta ner detta, så mycket kan nog anses säkert.

Å andra sidan, vidare spekulationer, Hymmes försvinnande var ju det enda som utreddes! Skulle polisen missat att det hände honom något innan den i så fall påstådda avresan till Göteborg? Hade tvillingbrodern Manfred som sannolikt hade starka band till Hübner och därtill bevisligen led av viss labilitet kunnat "hålla tätt"?

Vidare en fundering angående Johansson och hans skadade ben - som sannolikt värkte och plågade honom - och att Dahlsjö sägs ha haft vissa misspruksproblem som inte handlade om alkohol. Finns sambandet där? Kan man tänka sig att Johansson prövat att "behandla" värk och annat med något han fått av Dahlsjö? Var det därför han frågade sin syster om pengar (dvs till droger) men inte "vågade" fråga tex sina föräldrar eller äldre bror?

Tack för det WaltzingMatilda.

Ja nu har även GRK fått ett ansikte. Han var med största sannolik en ung man, som tidigt hade kommit litet på sned i livet. Nej jag tror inte heller att han var en speciell framåt ung man.

Jag tror att "Hymme" och "Manne" var enäggstvillingar, men jag kan ha fel. Kanske någon annan vet detta? Jag tror inte på att "Hymmes" försvinnande var familjerelaterat.

Sambandet mellan Johansson å ena sidan samt Dahlsjö/Karlsson å andra sidan kan ha varit på det sätt du skrev ang. hans troligtvis värkande ben. Åtminstone Dahlsjö hade säkert goda kontakter att få fram sådana här piller.

Att Johansson försökte låna pengar av sin yngre syster, strax innan han försvann kan ha haft andra orsaker. Han kan ev. ha råkat in i något kriminellt och att Johansson hade "en skuld" att betala? Då menar jag inte att han själv hade gjort något kriminellt, utan mera att han hade hamnat bland mindre nogräknade personer. Dit lär vi nog få räkna de tre (3) yngsta bröderna Dahlsjö, där Jan-Olof var den äldste av dessa född 1944.
Citera
2009-08-09, 21:48
Medlem
CrapStacks avatar
Grk

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja nu "lever" även Karlsson vidare på nätet.
Det kan man säga, då har vi alla samlade utom mannen i den vita PV:n, har möjligtvis Skara kort på honom också
Roligt att se hur grabben såg ut.
Tycker bara att det är tragiskt när man ser konfirmations kortet, han såg iaf välmående och prydlig ut här.
Militär kortet ser han inte ut att vilja vara med på, vem hade inte viljat komma ut lumpen om man fick göra den som malaj.

Angående familjen Lundquists öden och äventyr så är det kanske alltför osannolikt att pappa Evert (eller varför inte Manne) skulle döda Hymme, men det värsta med denna soppa är att alla andra scenarior också är tämligen osannolika!

Bonus:
Hittade detta när jag surfade runt för att hitta gamla små kriminella haga pojkar.
http://www.lisstorp.com/profbrev.html
Hans Norrman var visst en begåvad ung konstnär som dog tidigt 80-tal förmodligen pga av missbruk.
Citera
2009-08-09, 22:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Familjens bostad/ateljé

Tack för svar, Skaraborg2.

Det blev ett besök i ateljén ute vid Kina slott idag. Till att börja med, korrigerar mig själv att Hymmes bror var döpt till Emanuel, ingenting annat.

Ateljén, ligger vid det som heter Kantongatan idag men bortanför de samlade villorna. Man fortsätter mot Mälaren och familjens hem och ateljé är de byggnader som ligger på vänster sida, i spetsen av Kantongatan och den allé som löper från baksidan av Kina slott. Bostadshuset syns skapligt på eniro.se:s kartor. Miljön är ren lantlig idyll med ett skogsparti bakom husen upp mot Kina och åkrar som breder ut sig på vägens andra sida, samt Mälaren ett par hundra meter bort.

Guiden visste mycket lite om Hymmes försvinnade. Däremot berättade hon att Hymme och Manne var enäggstvillingar och att båda anses ha ärvt faderns manodepressivitet (hade hon varit PK hade hon ju sagt bipolär sjukdom). Familjen flyttade från Olle Nymankolonin 1958, då hade Evert använt ateljén sedan några år tillbaka.

Evert Lundquists familj ska ha varit förmögen, enligt guiden var hans psykiska problem påtagliga redan i ung ålder och därför fick han privat undervisning. Han ska ha beskrivit hustrun Ebbas måleri som "ljust och sprudlande, precis som hon själv".

Hymme var verkligen snygg, det enda foto som fanns av bröderna i ateljén ska föreställa honom och fadern i Rom. Han var dessutom lik pappan från ungdomsporträtt av denne. Den olja samt skulptur av Hymme som finns att se föreställer båda en kvinna, skulpturen www.ekero.se/t/Page.aspx?id=7115 bild nr sex uppifrån.

Dessa uppgifter är naturligtvis inte så viktiga för själva gåtan med de unga männens försvinnanden men ger lite kött på benen vad gäller Hymme och hans familjeförhållanden.
Citera
2009-08-09, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mannen i den vita PV:n av årsmodell 1964.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Det kan man säga, då har vi alla samlade utom mannen i den vita PV:n, har möjligtvis Skara kort på honom också
Roligt att se hur grabben såg ut.
Tycker bara att det är tragiskt när man ser konfirmations kortet, han såg iaf välmående och prydlig ut här.
Militär kortet ser han inte ut att vilja vara med på, vem hade inte viljat komma ut lumpen om man fick göra den som malaj.

Angående familjen Lundquists öden och äventyr så är det kanske alltför osannolikt att pappa Evert (eller varför inte Manne) skulle döda Hymme, men det värsta med denna soppa är att alla andra scenarior också är tämligen osannolika!

Bonus:
Hittade detta när jag surfade runt för att hitta gamla små kriminella haga pojkar.
http://www.lisstorp.com/profbrev.html
Hans Norrman var visst en begåvad ung konstnär som dog tidigt 80-tal förmodligen pga av missbruk.

Tack för länken Crapstack. Intressant att läsa brevet från Evert Lundquist till "kolonin" i Haga.

Nej du, tyvärr har jag ingen bild på den okände i den vita PV:n. Vi lär inte heller få se ett gammalt foto, på denna och "den okände mannen bakom ratten".

Ja på konfirmationskortet ser han både glad, prydlig och välmående ut. Verkligen tragiskt det som sedan skedde. År 1957 så hade han ju ej heller, alla dessa problem som sedan uppstod. Jag vet iaf att 1959 så började dessa att "ta fart" s.a.s.
Citera
2009-08-09, 22:52
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:

Detta är naturligtvis inta alls osannolikt att han började ta dem som någon form av medicin, för att sedan bli beroende av det. Enda svagheten med teorin är att K-Å enligt syster och bror absolut inte var som Dahlsjö (inte var piller knaprande halv pundare).
Jag tror att kompisskapet snarare bestod av "små kriminalitet", men det är ju naturligtvis bara en gissning/känsla.
Pengarna kunde vara en skuld/inköp av något, men av en art som inte lämpade sig att fråga föräldrarna om.

Citat:
Det blev ett besök i ateljén ute vid Kina slott idag. Till att börja med, korrigerar mig själv att Hymmes bror var döpt till Emanuel, ingenting annat.

Ateljén, ligger vid det som heter Kantongatan idag men bortanför de samlade villorna. Man fortsätter mot Mälaren och familjens hem och ateljé är de byggnader som ligger på vänster sida, i spetsen av Kantongatan och den allé som löper från baksidan av Kina slott. Bostadshuset syns skapligt på eniro.se:s kartor. Miljön är ren lantlig idyll med ett skogsparti bakom husen upp mot Kina och åkrar som breder ut sig på vägens andra sida, samt Mälaren ett par hundra meter bort.

Guiden visste mycket lite om Hymmes försvinnade. Däremot berättade hon att Hymme och Manne var enäggstvillingar och att båda anses ha ärvt faderns manodepressivitet (hade hon varit PK hade hon ju sagt bipolär sjukdom). Familjen flyttade från Olle Nymankolonin 1958, då hade Evert använt ateljén sedan några år tillbaka.

Evert Lundquists familj ska ha varit förmögen, enligt guiden var hans psykiska problem påtagliga redan i ung ålder och därför fick han privat undervisning. Han ska ha beskrivit hustrun Ebbas måleri som "ljust och sprudlande, precis som hon själv".

Hymme var verkligen snygg, det enda foto som fanns av bröderna i ateljén ska föreställa honom och fadern i Rom. Han var dessutom lik pappan från ungdomsporträtt av denne. Den olja samt skulptur av Hymme som finns att se föreställer båda en kvinna, skulpturen www.ekero.se/t/Page.aspx?id=7115 bild nr sex uppifrån.

Dessa uppgifter är naturligtvis inte så viktiga för själva gåtan med de unga männens försvinnanden men ger lite kött på benen vad gäller Hymme och hans familjeförhållanden.

Kanske som du säger inte så intressant för fallet men intressant iaf.
Hade du åkt dit om du inte varit intresserad av detta fall?
Citera
2009-08-09, 23:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enäggstvillingarna Lundquist.

Citat:
Tack för svar, Skaraborg2.

Tack för infon ang. familjen Lundquist. Ja jag hade för mig att "Hymme" och "Manne" var enäggstvillingar. Hade "Hymme" fått leva så hade han följt "Manne" på samma sätt som han blev.

Jag har själv varit där ute, men det är ett tag sedan. Har ännu inte besökt familjens ateljé. Ang. familjens lägenhet. Är denna också till visning eller bor det ev. någon annan där nu?

En verkligt otroligt vacker miljö där ute. Verkligen rogivande.

Det där fotot du nämner finns också med i en bok från 1970-talet.

Det förstår jag att familjen Lundquist var förmögna. Guiden nämnde inget om ifall "Manne" hade barn? Om inte så har väl allt testamenterats bort.
Citera
2009-08-10, 01:18
Medlem
Det var intressant att se foton av Gay Karlsson.Tack för dessa Skaraborg! Nej, han ser inte glad ut på fotot i uniform!Men han ser ut som en person man skulle tycka om. Man känner en stark sorg när man tänker på hans liv.Att ingen brydde sig när han försvann trots att han hade anhöriga.Förutom hans syster då. Vad som sedan hände med hans lille son måste ha tagit knäcken på honom. Kanske hade de tre killarna blivit inblandade i mindre kriminalitet. Att Kjell-Åke Johansson var orolig för något dagarna innan kan ju tyda på att de hade något på gång. Kanske kom de i alltför nära kontakt med Göteborgs undre värld på något sätt och blev offer för denna? Men alla scenarier verkar lika osannolika. Ska bli intressant att följa fortsättningen av "grävandet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in