2009-08-05, 10:48
Medlem
Skidaddles avatar
Det är nog dags att plocka fram occams rakkniv igen. vad är egentligen troligt och sannolikt i denna historia?

Om ingen har sett PV:n sen den försvann, är det troligt att den är borta för gott. antingen demolerad, skrotad, eller på havets botten. Men om den inte har setts sen dess, är det rimligt att anta att den inte kommer att dyka upp igen.

Om ingen har sett någon av dom fyra inblandade sedan dom försvann, är det rimligt att anta att dom är döda. Framförallt är det rimligare att anta att dom är döda, än att dom skulle ha flytt utomlands, med dom knappa kontakter och resurser man kan anta att dom hade vid tillfället. Inte ens om dom hade gått till sjöss hade dom försvunnit spårlöst i fyrtio år. Har dom inte setts sen dess, är det sannolikt att dom inte kommer att ses levande i livet.

Så, vad hände då? vi har egentligen inga som helst bevis för att dom faktiskt åkte norrut eller söderut, alltså kan vi inte anta någonting när det gäller färdväg eller riktning. Vi vet inte vilka mål dom hade, och vi vet inte vad dom faktiskt tog sig till.

Däremot är det rimligt att anta att "något" hände under färden. Oavsett vilket väderstreck dom åkte, så hände något som gjorde att varken de tre (eller fyra) människorna eller den bil de färdades i sågs igen. Men utan fakta blir allting bara tröstlösa spekulationer.

Om historien ska nystas upp, måste alla korten upp på bordet. Om dom togs av daga, så finns det folk som vet något, som känner till det. Det finns alltid någon som vet. Jag tror att det är dags att hela den här historien kommer fram, så att killarna kan vila i frid. Dom har väntat länge nog...
Citera
2009-08-05, 11:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Mården.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Tack Crapstack för intressant info från Kjell-Åkes syster! Hon tycks veta mer än sin bror om K-Å. Om hur Dahlsjö och K-Å träffades, om bilen m.m. Kjell-Åke verkar ha varit något av en olycksfågel som råkade illa ut. Alltifrån barndomen.Kafé Mården låg troligtvis i Haga där Dahlsjö och tidvis också K-Å bodde. Men jag undrar verkligen vad de hade gemensamt K-Å och Karlsson/Dahlsjö? Vad var det för "affärer" de hade ihop? Något speciellt måste det ha varit!
Kanske kommer detta fram också så småningom. Det är mycket underligt om han inte skulle hört av sig på något sätt till sin familj om han varit i livet efter 29/7-65. Han verkar ju ha varit fäst vid denna inte minst sin mor.

Café Mården skall ha legat på Haga Östergata, samma gata som Dahlsjö bodde på.

K-Å måste ha lärt känna Dahlsjö via hans båda yngsta bröder. Dessa var också mer i hans egen ålder. Troligtvis var det på detta café som dessa kontakter knöts mellan olika personer som var inblandade i denna härva.

Om just K-Å och Dahlsjö så har det efter deras försvinnande, inkommit en mängd vittnesmål om att de har varit synliga. Framför allt K-Å. Jag vet inte riktigt hur det förhöll sig ang. Karlsson?

Jag vet inte hur många vittnesmål men det var "en lång rad av uppgifter". Dessutom kom en del av uppgifterna från personer som kände de försvunna till utseendet. Ibland var t.o.m. tipsarna bekanta med dem. Jag vet mycket väl att man inte alltid kan lita på på sådana iaktagelser, som t.ex. i fallet med Viola Widegren. Dock är det verkligen mycket märkliga uppgifter.
Citera
2009-08-05, 15:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte enbart tröstlösa spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det är nog dags att plocka fram occams rakkniv igen. vad är egentligen troligt och sannolikt i denna historia?

Om ingen har sett PV:n sen den försvann, är det troligt att den är borta för gott. antingen demolerad, skrotad, eller på havets botten. Men om den inte har setts sen dess, är det rimligt att anta att den inte kommer att dyka upp igen.

Om ingen har sett någon av dom fyra inblandade sedan dom försvann, är det rimligt att anta att dom är döda. Framförallt är det rimligare att anta att dom är döda, än att dom skulle ha flytt utomlands, med dom knappa kontakter och resurser man kan anta att dom hade vid tillfället. Inte ens om dom hade gått till sjöss hade dom försvunnit spårlöst i fyrtio år. Har dom inte setts sen dess, är det sannolikt att dom inte kommer att ses levande i livet.

Så, vad hände då? vi har egentligen inga som helst bevis för att dom faktiskt åkte norrut eller söderut, alltså kan vi inte anta någonting när det gäller färdväg eller riktning. Vi vet inte vilka mål dom hade, och vi vet inte vad dom faktiskt tog sig till.

Däremot är det rimligt att anta att "något" hände under färden. Oavsett vilket väderstreck dom åkte, så hände något som gjorde att varken de tre (eller fyra) människorna eller den bil de färdades i sågs igen. Men utan fakta blir allting bara tröstlösa spekulationer.

Om historien ska nystas upp, måste alla korten upp på bordet. Om dom togs av daga, så finns det folk som vet något, som känner till det. Det finns alltid någon som vet. Jag tror att det är dags att hela den här historien kommer fram, så att killarna kan vila i frid. Dom har väntat länge nog...

Ja det hoppas jag också att fok som verkligen känner till fakta skall träda fram. Nu har 44 år gått. Folk har glömt, folk har flyttat, folk har avlidit etc. Tror inte att det blir så lätt, men man kan aldrig veta med bestämdhet.

Det är faktiskt inte enbart tröstlösa spekulationer. T.ex. mannen som hade Karlssons tröja på sig efter försvinnandet. Det finns faktiskt en hel del indikationer på att flera av de inblandade har setts efter den 29 juli. Lika litet som man kan säga att detta är riktiga vittnesuppgifter lika lite går de att avfärdas. En del av vittneslämnarna var personligen bekanta med de försvunna, som t.ex. K-Å. och Dahlsjö.

Om man ville försvinna för gott vid denna tid så gick det faktiskt. Franska främlingslegionen samt även att gå till sjöss från utländsk hamn. Jag säger absolut inte att så skulle ha skett utan bara att det faktiskt gick.

Vi får också ha detta i åtanke: Dessa fyra (4) personer efterlystes iofs via Interpol, men de efterlystes som försvunna. Inte p.g.a. något brott. Det är faktiskt inget brott att vilja försvinna. Både Dahlsjö och Karlsson var dessutom myndiga. Sådana efterlysningar togs nog inte så allvarligt på.

Den stora skillnaden hade varit om de hade blivit efterlysta för något grovt brott. Jag har också den känslan, precis som Johanssons syster, att intresset för detta ärende inte precis stod på topp s.a.s. av någon anledning?

Jag tror också som du att bilen kan ha skrotas eller blivit dumpad. Om "den duvblå" gick detta öde till mötes vem hade då gjort detta? Om dessa tre personer och kanske "Hymme" hade avlidit? Det enda sätt som detta kan ha skett på är genom en olycka där alla omkom. Om den skulle ha skrotas måste isf ytterligare personer ha varit inblandade? Säger absolut inte att detta är omöjligt, men jag tror inte på en olycka där alla fyra omkom sittande i "den duvblå".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-05 kl. 15:39.
Citera
2009-08-05, 22:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Om man ville försvinna för gott vid denna tid så gick det faktiskt. Franska främlingslegionen samt även att gå till sjöss från utländsk hamn. Jag säger absolut inte att så skulle ha skett utan bara att det faktiskt gick.

Jo, men efteråt. Det finns alltid spår, det är alltid någon som vet. Vad hände efter fem år i främlingslegionen då? Dom är spårlöst borta, allihopa. Inte ett spår sen dess. I min bok betyder det att dom är döda.
Citera
2009-08-05, 23:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jo, men efteråt. Det finns alltid spår, det är alltid någon som vet. Vad hände efter fem år i främlingslegionen då? Dom är spårlöst borta, allihopa. Inte ett spår sen dess. I min bok betyder det att dom är döda.

Ja det har du helt rätt i Skidaddie. Det finns faktiskt folk än idag i Göteborg som känner till detta med "den duvblå".

Till med det lilla jag vet, så visst finns det vissa spår. Problemet är att det blev så himla dåligt skött från början. T.ex. så tog det troligtvis flera år innan Gay Karlsson överhuvudtaget anmäldes som saknad.

Till 75-80% så var inte alla personer döda efter den 29 juli. Det finns faktiskt spår som säger att så var fallet. Hoppas att få klarlagt mer ang. dessa vittnen, som skall ha sett Dahlsjö, Johansson och Karlsson den 29 juli.

Vad som också försvårar det hela i allra högsta grad, är att det finns ingen av Dahlsjös alla bröder att prata med. Åtminstone de två (2) yngsta fanns också med i kretsen runt "den duvblå". Den ende som är i livet verkar inte vara intresserad att höra av sig tyvärr.

Däremot så tror jag inte att någon skulle vara i livet idag. Troligtvis dog alla för länge sedan.
Citera
2009-08-08, 23:49
Medlem
CrapStacks avatar
I väntans tider

Just nu händer det inte mycket i grävandet, men en hel del beten är utlagda och vi kan bara sitta och vänta och hoppas på resultat.
Skara väntar på att få upplysningar via länsarkivet på bl a bilen och GRK som han nämnt.
Jag har försökt att få kontakt med folk som bott i haga under den specifika tiden eller strax efter, jag misstänker att dessa personer kan veta en del.
Har också försökt få kontakt med 2 FB:are som skall varit verksamma i haga under denna tid, tyvärr så är båda väldigt inaktiva just nu.
Har kontaktat polisen och hört vad utredningen tagit vägen, väntas svar om någon vecka.
Den enda Dahlsjöaren som verkar vara i livet vägrar svara på brev och telefon, troligtvis semester.
Personligen tror jag att vi kommer få ut något av dessa "försök", det finns dessutom indikationer på att det kan bli riklig utdelning, tänker inte gå in på varför men jag redovisar senare oavsett resultat.

Vad kan vi då dra för slutsattser av det som framkommit på slutet?

Jag tycker bilen har fått sin förklaring även om det bara är från en person så verkar det trovärdigt, alltså GP har fått fel reg. nr på bilen av någon anledning.

Kopplingen mellan den pillertuggande Dahlsjö och den "vilda" men tidigare laglydiga Johansson har fått om inte en förklaring så indicier till en sådan.
Personligen tror jag att något hände med Johansson efter han blev sjukskriven för benbrottet. Från att ha varit laglydig och arbetssam (men vild) så har han nu ett "malaj jobb" för att få pengar, han blir inte av med skadan heller, han är och förblir lätt halt. Jag tror att det är i denna veva han sugs in i "Dahlsjös gäng", "lättare kriminalitet" verkar kanske lite lockande i dessa dystra tider? Att systern inte visste att de var kompisar har nog sin förklaring i att Johansson bodde hos sin bror när han började "slå dank", det kanske var därför som Stig och K-Å inte kom så bra överrens ?

Att K-Å frågade sin fjortonåriga syster om pengar istället för föräldrarna tycker mig vara ett desperat drag, något var i görningen dessa dagar, frågan är VAD? Kan ju varit så banalt som att kunna komma över till Danmark, men då hade väl man kunnat fråga "päronen".
Undra om inte grabbarna hade något större i tankarna än tältning, frågan vad i allsin dar skulle det vara.

Det finns tusen frågor och några svar, vi behöver dock många fler svar för att få kläm på detta märkliga försvinnande och jag är säker på att vi kommer komma en bit på vägen.
Citera
2009-08-09, 02:08
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Ang. "väntans tider"

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Just nu händer det inte mycket i grävandet, men en hel del beten är utlagda och vi kan bara sitta och vänta och hoppas på resultat.
Skara väntar på att få upplysningar via länsarkivet på bl a bilen och GRK som han nämnt.
Jag har försökt att få kontakt med folk som bott i haga under den specifika tiden eller strax efter, jag misstänker att dessa personer kan veta en del.
Har också försökt få kontakt med 2 FB:are som skall varit verksamma i haga under denna tid, tyvärr så är båda väldigt inaktiva just nu.
Har kontaktat polisen och hört vad utredningen tagit vägen, väntas svar om någon vecka.
Den enda Dahlsjöaren som verkar vara i livet vägrar svara på brev och telefon, troligtvis semester.
Personligen tror jag att vi kommer få ut något av dessa "försök", det finns dessutom indikationer på att det kan bli riklig utdelning, tänker inte gå in på varför men jag redovisar senare oavsett resultat.

Vad kan vi då dra för slutsattser av det som framkommit på slutet?

Jag tycker bilen har fått sin förklaring även om det bara är från en person så verkar det trovärdigt, alltså GP har fått fel reg. nr på bilen av någon anledning.

Kopplingen mellan den pillertuggande Dahlsjö och den "vilda" men tidigare laglydiga Johansson har fått om inte en förklaring så indicier till en sådan.
Personligen tror jag att något hände med Johansson efter han blev sjukskriven för benbrottet. Från att ha varit laglydig och arbetssam (men vild) så har han nu ett "malaj jobb" för att få pengar, han blir inte av med skadan heller, han är och förblir lätt halt. Jag tror att det är i denna veva han sugs in i "Dahlsjös gäng", "lättare kriminalitet" verkar kanske lite lockande i dessa dystra tider? Att systern inte visste att de var kompisar har nog sin förklaring i att Johansson bodde hos sin bror när han började "slå dank", det kanske var därför som Stig och K-Å inte kom så bra överrens ?

Att K-Å frågade sin fjortonåriga syster om pengar istället för föräldrarna tycker mig vara ett desperat drag, något var i görningen dessa dagar, frågan är VAD? Kan ju varit så banalt som att kunna komma över till Danmark, men då hade väl man kunnat fråga "päronen".
Undra om inte grabbarna hade något större i tankarna än tältning, frågan vad i allsin dar skulle det vara.

Det finns tusen frågor och några svar, vi behöver dock många fler svar för att få kläm på detta märkliga försvinnande och jag är säker på att vi kommer komma en bit på vägen.

Först och främst, ni gör storartat intvjuarbete du och Skaraborg2, CrapStac. Det är tydligt att ni har god hand med "objekten". Bevisas i o.m att ni är välkomna "åter" med frågorna som inte ställdes första gången. De flesta av dessa är nog minst lika intresserade som vi som följer den här tråden - minst.

En detalj som jag tycker att man bör ha i tankarna när tre eller fyra människokroppar försvinner, är att det är lika sannolikt att hitta fyra kroppar som en, givet att fyra har förlagts på ett och samma ställe. Då hittar man antingen fyra eller ingen. Exakt som när en enstaka kropp försvinner - den återfinnes, eller inte. Oftast återfinnes den ju.

Men när tre eller fyra mänskliga stoftshyddor upphör att vara befintliga, och ingen av dessa någonsin återfinnes, talar ju sannolikheten för en gemensam grav. Sannolikheten för att finna en grav är ju bara fjärdedelen i förh. till fyra.

Ser fram mot fortsättningen.

Den fråga jag aldrig ställde här i tråden - det blev aldrig av, av någon anledning, kanske kändes den för plump typ... - förra veckan då jag rotade lite i konstnärsfamiljen Lundquists förhållanden, är den som egentligen rör den yttersta konsekvensen av Everts mentalt "svajiga" läggning. Den lyder:

Slog konstnären ihjäl sin egen son i ett utbrott av för vanliga människor främmande, depressiv ondska?

Sedan följer: Gick familjen med på att det var värt att göra sig av med offrets kropp, för att det fanns så mycket att förlora? - (ex. gräva ned den på tomten i Torekov, ro ut den och sänka den i Kattegatt) - efter alla års kamp hade ju E.L. framgång grand style! Fann man det värt att ljuga framför att behöva degraderas socialt - och det sociala fallet hade varit djupt och svårt, dels för gärningsmannen, dels för dem som ägnat sina dittillsvarande liv åt att stötta hans snille och ego? Arrangerade de den förmenta resan till Gerlesborg, fixade de till vykortet från Göteborg? Tvillingbrodern bör ju ha kunnat åstadkomma en hyggligt matchande handstil, eller hur? Tvillingbrodern fick ju i alla fall ett rätt problematiskt liv, bunden till föräldrarna. Möjligen var de lika bundna till honom, i egenskap av gisslan. Hållhake hade han ju då...

Men det här ju bara "psykologiska" spekulationer. Jag håller det fortfarande inte för troligt, som jag sade, att det var en familjens angelägenhet. Men jag vill ställa frågan, inte desto mindre. Och skulle det ligga något i dessa spekulationer, talar vi om två fall. Fortfarande mer sannolikt än fyra separata försvinnanden.

Johanssons bror Stig hade ju nämnt en "liftare" i samband med Interpols efterforskningar (din första intervjurapport). Så förknippandet av fallen med varandra är ju inte nytt, även om det aldrig tidigare publicerats, eller tagits på allvar.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-08-09 kl. 03:07.
Citera
2009-08-09, 02:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bild: Gay Roger Karlsson i miltäruniform: Ca 1964

http://img190.imageshack.us/img190/3379/gayrogerkarlssonimiltrui.jpg
Citera
2009-08-09, 02:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bild: Gay Roger Karlsson Konfirmation 1957

http://img190.imageshack.us/img190/4262/gayrogerkarlssonkonfirmn.jpg
Citera
2009-08-09, 02:25
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Tack. Såg ut som en ganska kraftig ung man. Hade säkert kunnat göra sig bra i uniform. Om han trivts. Han såg inte ut att göra det.
Citera
2009-08-09, 02:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Konfirmation -57

Citat:
http://img190.imageshack.us/img190/4262/gayrogerkarlssonkonfirmn.jpg

Jag kan bara säga att det är mycket sorgligt att detta barn försvann.
Citera
2009-08-09, 12:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson i militäruniform.

Citat:

Tyvärr har fotot blivit litet suddigt. Det är mycket svårt att komma över foton på denne unge man som vuxen. Jag är ganska säker på att detta är det enda idag existerande fotot.

Under detta foto som har klippts ur från någon veckotidning står det följande text: "Gay Karlsson är ensamstående. Han har inga anhöriga. Ingen har anmält honom som försvunnen. Men vittnen påstår att tre pojkar klev in i den duvblå Volvon".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in