Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu vet jag inte riktigt hur det ser därifrån han startade sin resa. Du kanske känner till dessa delar bättre än jag? Han lämnade iaf Torekov för att liftande bege sig via Göteborg till Gerlesborgs konstskola på morgonen den 29 juli 1965. Detta med att han skulle lifta hade han åtminstone berättat för sin mamma. Precis när han skulle ge sig av hade han ha frågat sin mor: "Du kanske skulle göra mig sällskap?" Modern började då göra sig klar samt att ta reda på trafikförbindelserna. Då plötsligt ändrade "Hymme" sig och sade: "Nej förresten. Jag vill klara det här själv."
Därefter lämnar han familjens sommarstuga. Han hade iaf inte köpt någon eller några biljetter innan för färd med buss och tåg till Göteborg.
Han hade inte heller med sig sitt pass. I plånboken hade 60-70 kr.
Ovanstående uppgifter lämnades av åtminstone hans mamma, som sedan skrevs ner och kom i tryck.
I den polisutredning som sedan företogs, så framkom det inget som pekade på, att han skulle ha färdats med allmänna kommunikationer. Åtminstone har jag inte läst någonstans att så skulle ha varit fallet.
Kanske någon annan som känner till mera om "Hymmes" resa till Göteborg denna dag?
Torekov är som bekant beläget på Bjärehalvön. Därifrån tar man sig ut till E6 vilken går rakt upp till Gbg.
Det jag personligen funderar över är följande:
Är det enbart "Hymmes" moders uppgifter som ligger till grund för att sonen avsåg att fara till Gbg?
Kan någon bekräfta att denna "sköra konstnärsson" verkligen kom fram till Gbg?
Om så är fallet så har jag totalt missat detta.
Är den enda kopplingen till "trion" och "Hymme" att de försvan samma dag Skaraborg2?
Som gammal "avdankad" jurist fängslar detta fall mig oerhört mycket.
Vid tiden för denna händelse hade jag inte inlett den juridiska banan var fortfarande en glad "student".
Jag är av den uppfattningen att det kan vara helt fel att koppla ihop "Hymme" med "trion"!
En nyckelfråga i sammanhanget ser jag att reda ut vilket registreringsnummer denna Volvo PV var utrustad med.
Vad är din åsikt i frågan om dessa saker Skaraborg2?