2009-07-30, 17:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur sonens död påverkade Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Mycket intressant, Skaraborg2!

Hoppas du vill lägga ut bilden på Gay Roger Karlsson.

Funderar över hur han påverkades av den lille sonens död, du beskriver honom som en snäll och hygglig människa, empatisk, på något sätt måste han ha förändrats av att hans barn dog på ett vidrigt sätt? Frågan är bara hur?

Norab (Johanssons arbetsgivare) verkar idag vara ett företag som sysslar med sprängningsarbeten, är det samma bransch som på 60-talet månntro? Johansson ger intryck av att vara en stadig bit, skulle inte förvåna mig om han fann sig tillrätta i en sysselsättning med tungt kroppsarbete trots sin ungdom. Får - som andra som påpekat samma sak - inte ihop detta att han umgicks med Dahlsjö och Karlsson, vad var det som knöt dem samman?

Detta med att sonen sparkades ihjäl skedde bara 2-4 månader innan han försvann. Naturligtvis måste detta ha påverkat honom något rent otroligt. Jag vet iaf att han söp ännu mera efter detta. Han måste ha varit en mycket olycklig ung man den 29 jul 1965.

Det enda som jag kan se som knöt Johansson samman med de övriga två (2) var deras gemensamma intressen. Förresten vem tror ni var den bestämmande och drivande personen av dessa tre (3)? Vi vet iaf en hel del om Karlsson samt en del om Dahlsjö nu. Dock väldigt litet om Johansson.

Ja naturligtvis kommer bilden på Karlsson i militäruniform att läggas ut i tråden samt också en bild på honom då han komfimerades från ca 1957.
Citera
2009-07-30, 17:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell Åke Johanssons 2 år äldre bror.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Har precis pratat med Stig Anker Johansson.
En trevlig prick som gärna delade med sig av sina minnen från sin två är yngre bror Kjell-åke. Han tyckte även att det var ok att det skrevs på tråden.

Efter ungefär en vecka efter försvinnandet så görs en efterlysning och interpol kopplades in, kriminalinspektören (borde varit Olle Broström) som fick fallet ska ha sagt att detta var det konstigaste fall han hade haft.
Stig minns att kriminalinspektören trodde att de tagit upp en liftare som också hade försvunnit!
Hans yngre bror var en "stark jävel" ca: 180 lång.
Han verkar inte direkt varit någon "nintendo unge", ganska vild helt enkelt:
Kjell-Åke hade ett 3-4cm ärr på halsen efter ha svalt en nål som barn!
En takbjälka hade ramlat ner på hans ben så att det bröts på två ställen!
Han hade satt sig på en glas bit så han fick ytterligare "ett hål i röven", detta fick också nålas!
Han åkte som liten trehjuling ner för någon backe kring skansenkronan (väldigt branta backar) vurpade natuligtvis och in till sjukan igen!

Stig hade bott med K-Å en kortare tid i sin lägenhet, han tyckte att hans bror var mycket kamratlig till de han kände, men han skulle inte bli förvånad om han sysslade med "lättare kriminalitet".

Att han inte dödsförklarats beror visst på att hans numera gamla mamma vägrat att ge upp hoppet.

Toppenbra gjort av dig som vanligt. Då har vi båda idag pratat med var sin äldre broder.

Mycket intressanta uppgifter CrapStack. Detta med ett mera utförligare signalement är mycket viktigt samt hur Kjell Åke hade varit som person tills han försvann.

Verkligen intressant (troligtvis Broström) trodde att de hade tagit upp en liftare som också försvann hux flux!

Nu vet vi också att Interpol blev inkopplade ca en vecka efter försvinnandena.
Citera
2009-07-30, 18:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Drivande

Tack för svar, Skaraborg2.

Tror definitivt inte Karlsson var den drivande, då han beskrivits som en mjuk och lättledd person. Satsar mina pengar på Johansson trots hans ålder. CrapStacks inlägg tyder på en utagerande personlighet som förmodligen kunde dra med sig de äldre kamraterna. Alternativet skulle ju annars varit att han fick hänga med som en betydligt yngre maskot och det stämmer inte med den personlighet som börjar tona fram.
Citera
2009-07-30, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu vet jag inte riktigt hur det ser därifrån han startade sin resa. Du kanske känner till dessa delar bättre än jag? Han lämnade iaf Torekov för att liftande bege sig via Göteborg till Gerlesborgs konstskola på morgonen den 29 juli 1965. Detta med att han skulle lifta hade han åtminstone berättat för sin mamma. Precis när han skulle ge sig av hade han ha frågat sin mor: "Du kanske skulle göra mig sällskap?" Modern började då göra sig klar samt att ta reda på trafikförbindelserna. Då plötsligt ändrade "Hymme" sig och sade: "Nej förresten. Jag vill klara det här själv."

Därefter lämnar han familjens sommarstuga. Han hade iaf inte köpt någon eller några biljetter innan för färd med buss och tåg till Göteborg.

Han hade inte heller med sig sitt pass. I plånboken hade 60-70 kr.

Ovanstående uppgifter lämnades av åtminstone hans mamma, som sedan skrevs ner och kom i tryck.

I den polisutredning som sedan företogs, så framkom det inget som pekade på, att han skulle ha färdats med allmänna kommunikationer. Åtminstone har jag inte läst någonstans att så skulle ha varit fallet.

Kanske någon annan som känner till mera om "Hymmes" resa till Göteborg denna dag?
Torekov är som bekant beläget på Bjärehalvön. Därifrån tar man sig ut till E6 vilken går rakt upp till Gbg.

Det jag personligen funderar över är följande:

Är det enbart "Hymmes" moders uppgifter som ligger till grund för att sonen avsåg att fara till Gbg?

Kan någon bekräfta att denna "sköra konstnärsson" verkligen kom fram till Gbg?

Om så är fallet så har jag totalt missat detta.

Är den enda kopplingen till "trion" och "Hymme" att de försvan samma dag Skaraborg2?

Som gammal "avdankad" jurist fängslar detta fall mig oerhört mycket.

Vid tiden för denna händelse hade jag inte inlett den juridiska banan var fortfarande en glad "student".

Jag är av den uppfattningen att det kan vara helt fel att koppla ihop "Hymme" med "trion"!

En nyckelfråga i sammanhanget ser jag att reda ut vilket registreringsnummer denna Volvo PV var utrustad med.

Vad är din åsikt i frågan om dessa saker Skaraborg2?
Citera
2009-07-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avveckling
Är En nyckelfråga i sammanhanget ser jag att reda ut vilket registreringsnummer denna Volvo PV var utrustad med.

Instämmr. Detta måste kunna gå att få fram.
Citera
2009-07-30, 19:36
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Är det enbart "Hymmes" moders uppgifter som ligger till grund för att sonen avsåg att fara till Gbg?

Ett vykort ska ha skickats från gbg till mamman samma dag som han senare försvann
Citera
2009-07-30, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ett vykort ska ha skickats från gbg till mamman samma dag som han senare försvann
Intressant uppgift. Går den att bekräfta?
Citera
2009-07-30, 20:16
Medlem
Om Interpol blev inkopplade tyder detta väl ändå på att polisen ägnade fallet lite mer än ett förstrött intresse (jag bortser från Hymme, där ju stora insatser gjordes).

Att mkt kunde ha gjorts bättre och mer entusiastiskt, är ju en annan sak.

Det ovan sagda menar jag gör att det rimligen måste kunnna gå att få fram reg.numret.

Kanske lossnar det när Skara m.fl. får tid att titta igenom arkivet i Gbg.
Citera
2009-07-30, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den duvblå PN:s registreringsnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Instämmr. Detta måste kunna gå att få fram.

Detta kommer med den allra största sannolikhet också att "grävas" fram.
Citera
2009-07-30, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vykortet från Göteborg.

Citat:

Detta vykort till förläldrarna var både poststämplat och daterat av "Hymme" själv den 29 juli 1965. De erhöll detta kort fredagen den 30 juli.

Detta har föräldrarna själva berättat i massmedia. Om inte journalisten som interjuvade dem inte for med osanning, så har ju föräldrarna ingen anledning att ljuga om en sådan sak.

Detta har stått i ett flertal tidningsartiklar samt i åtminstone en bok. I artikeln skriven av journalisten Bertil Håkansson den 29 juli 1984 omnämns just detta med vykortet. "När han kom till Göteborg så skickade han ett vykort till föräldrarna: "Allt väl Hûber". Daterat och stämplat den 29 juli 1965".

Om just "Hymme" så har det till skillnad mot de tre övriga skrivits en hel del.
Citera
2009-07-30, 21:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lossnar i samband med artiklar?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Om Interpol blev inkopplade tyder detta väl ändå på att polisen ägnade fallet lite mer än ett förstrött intresse (jag bortser från Hymme, där ju stora insatser gjordes).

Att mkt kunde ha gjorts bättre och mer entusiastiskt, är ju en annan sak.

Det ovan sagda menar jag gör att det rimligen måste kunnna gå att få fram reg.numret.

Kanske lossnar det när Skara m.fl. får tid att titta igenom arkivet i Gbg.

Ja Lage Vrängare och så skall jag också få en kopia på det gamla tidningsurklippet från Gay Karlssons äldre bror. Detta där det finns en bild på Karlsson i militäruniform.
Citera
2009-07-30, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registreringsnumret en nyckelfråga.

Citat:
Torekov är som bekant beläget på Bjärehalvön. Därifrån tar man sig ut till E6 vilken går rakt upp till Gbg.

Det jag personligen funderar över är följande:

Är den enda kopplingen till "trion" och "Hymme" att de försvan samma dag Skaraborg2?

Som gammal "avdankad" jurist fängslar detta fall mig oerhört mycket.

Vid tiden för denna händelse hade jag inte inlett den juridiska banan var fortfarande en glad "student".

Jag är av den uppfattningen att det kan vara helt fel att koppla ihop "Hymme" med "trion"!

En nyckelfråga i sammanhanget ser jag att reda ut vilket registreringsnummer denna Volvo PV var utrustad med.

Vad är din åsikt i frågan om dessa saker Skaraborg2?

Jag delar helt och hållet din åsikt Avveckling, att just registreringsnumret som denna duvblå PV var utrustad med är en otroligt viktig nyckelfråga.

Det finns ytterligare en uppgift, som har inkommit i form av PM. Detta har med Lundquist och "de tre i bilen" att göra. Går dock inte ut med dessa uppgifter för tillfället, innan jag har diskuterat med en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in