2010-04-23, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlssons eventuelle son.

Tidningen Se nr. 5 den 3 februari 1966. Sidorna 30, 31, 32 och 33.

Hittade nu den artikel som med största sannolikhet handlade om Gay Karlssons ev. son.

Namnen i artikeln är fingerade. Pojken har här fått namnet Olof och mamman har fått namnet Ulla. Pojken skall ha hetat Peter och modern Rose-Marie.

"I ett fängelse sitter en 24-årig magerlagd man och avtjänar sitt åttaåriga frihetsstraff. Fackarbetaren Sture A. har ytterligare sju år kvar att sona sitt brott."

Pojken blev ihjältrampad i en mörk garderob. Han var då 2½ år gammal. Detta togs också upp i ett TV-progran om pojken i garderoben.

"Rasande över att hans styvson Olof kved, där han låg och kräktes på en vaxduk i en mörk garderob, trampade Sture A. en augustikväll 1964 ihjäl tvååringen. Då hade pojken redan "bott" i garderoben under fyra helvetiska dygn - han hade hjärnskakning efter tidigare stryk av styvpappan och fick inte söla ner i väningen. Olof grät inte. Under sista halvåret hade styvfadern skrämt honom att tiga."

Vilken genomvidrig GM! Stackars den lille pojken. Vad han måste ha lidit dess sista dygn i livet.

Inte lär Gay Karlsson ha blivit glad och lycklig över denna händelse som måste ha omskakat honom riktigt ordentligt. Under det knappa år han själv hade kvar så var han säkert inte en lycklig ung man.

Gay skulle då ha varit ca 19 år när pojken föddes. Han blev aldrig registrerad som far till barnet men kan mycket väl ändå ha varit det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-23 kl. 15:55.
Citera
2010-04-23, 16:05
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Mållös över detta vidriga fall och denna grymhet mot barnet. Mållös över hur mamman och hennes familj kunde lämna denne lille pojke i styvfaderns våld.

Skaraborg2, du har beskrivit Gay Roger Karlsson som en snäll och hygglig person som tyckte om barn och brydde sig mycket om sina småsystrar. Vare sig han var barnets biologiska far eller ej måste han ha påverkats mycket av denna vedervärdiga behandling av ett tvåårigt barn. Stackars lilla unge och stackars Gay - dödsmisshandeln av barnet måste kastat mycket långa skuggor.
Citera
2010-04-23, 18:09
Medlem
getosts avatar
Ursäkta att jag för en ständigt kritisk granskning av uppgifterna som läggs fram här, det är enbart i syfte att skilja fakta från antaganden. Inte att sabotera tråden på något vis.

Hur kopplar man ihop den ihjältrampade pojken med Guy Karlsson?
Citera
2010-04-23, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. två identiska fall?

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Ursäkta att jag för en ständigt kritisk granskning av uppgifterna som läggs fram här, det är enbart i syfte att skilja fakta från antaganden. Inte att sabotera tråden på något vis.

Hur kopplar man ihop den ihjältrampade pojken med Guy Karlsson?

Varför skall du ursäktas att du för en ständig kritisk granskning av uppgifterna i tråden? Dessa skall granskas kritiskt och detta är definitivt inget sabotage på något sätt.

Jag kan naturligtvis inte säga till 100% att pojken i detta fall skall ev. ha varit Gay Karlsson son.

Det jag vet är att mordet på Gays son skedde 1964-65, han blev ihjältrampad/ihjälsparkad i en garderob. I denna garderob fick pojken "bo" i. Vid tiden för pojkens död var mamman havande. Detta har lillasystern berättat för mig.

Precis som i fallet som här har tagits upp. Naturligtvis kan det ha funnits två identiska fall från samma tid. Inget är omöjligt.

Det som skiljer kan isf vara åldern. Lillasystern trodde att Gays ev. son hade varit 1½ år. Skall försöka att ta reda på detta exakt hur det förhåller sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-23 kl. 18:25.
Citera
2010-04-23, 18:58
Bannlyst
Jag antar att TS. sammankopplar mig med andra som har kritiserat honom tidigare. En alltför förhastad slutsats må jag påstå. Det jag med mitt första inlägg eftersträvade var enbart att få svar på mina frågor. I ärlighetens namn så är det många saker i denna tråd som redovisas som fakta utan att det styrks. Ska det vara en seriös diskussion så är det av yttersta vikt att de som skriver har belägg för sina uppgifter.

Den svaga punkten här är uppenbar. Historien är uppbyggd utifrån TS. version. Inget fel i det. Väldigt lite styrker dessa uppgifter konkret. De flesta som deltar här tar dessa uppgifter som fakta. Det är i min värld av yttersta vikt att det som skrivs som en sanning bekräftas.
Jag ifrågasatte i viss mån "bevisningen" i detta fall. Är det otillåtet? Min ambition med mitt inlägg var enbart att stärka trovärdigheten i denna tråd.

En reflektion i all hast: Jag hänvisade till ett annat forum som avhandlar samma ämne.

Det är för mig fullständigt klart nu att det inte föll i god jord hos TS. Oavsett så är det samma TS. på båda forumen. Jag kan inte se att jag på grund av det ska få onda ögat av TS. här.

Jag förväntar mig samma bemötande som andra medlemmar här får. En ursäkt för påhoppet hade uppskattats.

Slutligen:

Ett måste i fall av detta slag är att med evidensbaserade fakta styrka det man påstår har skett.

Här är det mycket som påstås ha hänt utan att det styrks av argument eller konkreta bevis för att det förhåller sig så.

Allt det här är skrivet enbart för att tråden ska vara trovärdig och för att kritikerna ska tystna.
Citera
2010-04-23, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stackars lille pojk och stackars Gay.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Citat:
Mållös över detta vidriga fall och denna grymhet mot barnet.
Mållös över hur mamman och hennes familj kunde lämna denne lille pojke i styvfaderns våld.

Skaraborg2, du har beskrivit Gay Roger Karlsson som en snäll och hygglig person som tyckte om barn och brydde sig mycket om sina småsystrar. Vare sig han var barnets biologiska far eller ej måste han ha påverkats mycket av denna vedervärdiga behandling av ett tvåårigt barn. Stackars lilla unge och stackars Gay - dödsmisshandeln av barnet måste kastat mycket långa skuggor.

Ja jag känner verkligen samma sak som du här.

Ja Gay var enligt lillasystern, mycket barnkär och var mycket mån om sina mycket yngre halvsystrar. Den äldsta av dessa systrar har än i dag svaga minnen av honom. Den yngsta systern minns honom inte alls. Han måste ha tagit detta enormt hårt. Stackars lille pojk och stackars Gay.

Nu kan det iofs vara så att det fanns två identiska fall vid denna tid? Bl.a. detta med pojkens ålder.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-23 kl. 19:13.
Citera
2010-04-23, 19:22
Bannlyst
Nu vill det nog till en uppsträckning här i tråden. Hur vet TS. eller någon annan att det är Gay Roger Karlssons son? Han är inte ens fastställd som fader. Låt nu inte återigen fantasin skena iväg.

Evidensbaserade fakta rfterfrågas.
Citera
2010-04-23, 19:35
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx-kungen
Nu vill det nog till en uppsträckning här i tråden. Hur vet TS. eller någon annan att det är Gay Roger Karlssons son? Han är inte ens fastställd som fader. Låt nu inte återigen fantasin skena iväg.

Evidensbaserade fakta rfterfrågas.

Det finns inga bevis för att pojken var Gays. Det är sedan länge klart att det är minst sagt osäkert. TS benämner honom också "eventuelle son" i det inlägg som refererar artikeln om mördaren.
Citera
2010-04-23, 19:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifterna från systern ang. Gays ev. son.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det finns inga bevis för att pojken var Gays. Det är sedan länge klart att det är minst sagt osäkert. TS benämner honom också "eventuelle son" i det inlägg som refererar artikeln om mördaren.

Dessa uppgifter ang. den ev. sonen har helt och hållet kommit från lillasystern. Det är hennes uppgifter jag går efter.

Han berättade för henne att han hade blivit far till en pojk vid namn Peter. Han ville att lillasystern skulle sticka något till honom. Styvmodern hade dock haft sina misstankar om att Gay inte var far till barnet. Detta p.g.a. att modern till barnet hade ett antal olika förbindelser. Vad han i sin tur hade svarat kom hon inte exakt ihåg men något i stil med "att han var barnafadern". Hon, R-M, hade sagt detta till honom så uppenbarligen trodde han på det. Han verkade iaf mycket glad över det. Varken lillasystern eller styvmodern fick någonsin träffa denne ev. son.

En dag ringde styvmodern till lillasystern och berättade om att det hade stått i tidningen (kanske GP?) att Gays son hade blivit ihjältrampad/ihjälsparkad. Det verkar inte som om Gay själv hade berättat detta för dem.

Tyvärr kommer inte lillasystern ihåg när detta skedde men måste ha inträffat 1964-65. Hon trodde att det hade skett innan den 29 juli 1965. Styvmodern frågade jag aldrig om detta och nu är hon avliden tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-23 kl. 19:50.
Citera
2010-04-23, 20:14
Bannlyst
All respekt för detta. Men. Det jag motsätter mig här är att först framställs saker på ett sätt. Sedan när det ifrågasätts så korrigeras uppgiften.
Återigen lägg vikten vid evidensbaserade fakta. Det eliminerar frågetecken vid nya uppgifter.

Hela tråden kan inte bygga på lösa antagenden, om den ska framstå som en faktatråd med trovärdighet.

Därför är min önskan att svar erhålles av TS. på mina frågor från mitt första inlägg.

Med all respepkti övrigt.
Tack på förhand.
Citera
2010-04-23, 20:43
Bannlyst
Citat TS.:
Det jag vet är att mordet på Gays son skedde 1964-65, han blev ihjältrampad/ihjälsparkad i en garderob. I denna garderob fick pojken "bo" i. Vid tiden för pojkens död var mamman havande. Detta har lillasystern berättat för mig.

Vad är oklart i detta?

Måste allt påtalas flera gånger? Ovan är ett direkt utdrag från TS. tidigare inlägg.
Citera
2010-04-23, 21:24
Medlem
Jag har inte varit inne i tråden så ofta som jag vill på sistone, men jag kopplar inte riktigt vilken roll den här tragiska händelsen med Gays eventuelle son har att göra med det som vi alla här undrar över. Vad hände grabbarna i den duvblå PVn? Finns det någon koppling eller är det ett sidospår som dykt upp under efterforskningarnas gång?`

Mycket intressant utveckling för övrigt kring att en av i gänget ska vara i livet än idag. Synd att det inte går att offentliggöra vem, och vad de här incidenterna genom decennierna består av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in