Citat:
Ursprungligen postat av Veggiecannibal
Du har rätt angående åldern, men kanske "Hymme" hade ett moget utseende (finns foto?). Hur väl bevandrad han var i Göteborg lär vi heller aldrig få veta. Men man kan väl ändå anta att om han var från en välburen familj att han ändå hade besökt Göteborg och då var bekant med staden, men jag måste själv hålla med om att det låter lite långsökt att han skulle uttrycka sig på samma sätt som en tvättäkta göteborgare.
Att han skulle vara konststuderande däremot tycker jag ändå att det talar för (av egen erfarenhet av konstskolor) att han inte hade behövt vara en oskuldsfull duvunge utan snarare varit mycket "frisinnad". Jag vet inte vilken sorts kultur det var bland eleverna på Gerlesborgsskolan runt mitten på 60-talet men konststuderande brukar ju inte vara av den återhållsamma typen.
Det finns ett flertal s/v foton på Hûbner "Hymme" Lundqvist. Han såg ut ungefär som en 17-18 gör. Han såg absolut inte ut att kunna vara ca 24 år.
Om jag har förstått det hela rätt så var han inte elev på ovan nämnda konstskola. Han skulle mera besöka denna, för att ev. få ny idéer samt att komma hemifrån ett slag. Han skall ha bott med föräldrarna och sin tvillingbror på Drottningholm, Ekerö, tills han försvann för alltid.
Det som talar mest för att denne okände man
inte var "Hymme" var att han svarade Karlssons syster med orden: "Du får väl söka bland pubarna i Haga." Alltså denne man
visste att Gay Roger Karlsson brukade hänga på pubarna där. Detta kunde omöjligt "Hymme" känna till.
Hur väl bevandrad "Hymme" var i Göteborg får vi aldrig veta. Dock tror jag inte, att när han besökte Göteborg (vilket han troligen hade gjort innan den 29 juli), antingen ensam eller med familjen, så lär jag inte att han hade gått till pubarna i Haga och druckit öl.
Nu vet inte jag vad Haga var för slags stadsdel i mitten av 1960-talet? Var det en s.k. arbetarstadsdel som t.ex. Södermalm i Stockholm var?
Bara detta att Lundquist bodde på Drottningholm säger precis allt, vilken samhällsklass han tillhörde.