2009-07-12, 17:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lundqvist på Risåsgatan 9C?

Citat:
Ursprungligen postat av Veggiecannibal
Det kanske var konststudenten som var i lägenheten?

Tack för visat intresse Veggiecannibal.

En mycket intressant synpunkt du kommer med där. Systern kunde inte komma ihåg ifall "den okände mannen" pratade göteborgska eller ej? Dessutom skulle han ha varit 2 - 3 år äldre än Karlsson som då var fyllda 22. "Hymme" var fyllda 18. "Den okände mannen" hade sagt till henne bl.a. "Du får väl söka bland pubarna i Haga." Kände "Hymme" till detta som stockholmare, att det fanns en stor mängd pubar i Haga vid denna tid? Ja ev. kunde han ju ha gjort detta förstås? Dock tror jag inte att han var en yngling som satt på pubar och drack öl.

Dahlsjö, Johansson ock Karlsson rörde sig i ett samhällsskikt medans Lundquist i ett helt annat. Man kan säga att de var varandras motpoler.

Jag tror inte på att det kunde ha varit "Hymme" som befann sig i Karlssons lägenhet, någon gång under första halvan av augusti 1965.
Citera
2009-07-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse Veggiecannibal.

En mycket intressant synpunkt du kommer med där. Systern kunde inte komma ihåg ifall "den okände mannen" pratade göteborgska eller ej? Dessutom skulle han ha varit 2 - 3 år äldre än Karlsson som då var fyllda 22. "Hymme" var fyllda 18. "Den okände mannen" hade sagt till henne bl.a. "Du får väl söka bland pubarna i Haga." Kände "Hymme" till detta som stockholmare, att det fanns en stor mängd pubar i Haga vid denna tid? Ja ev. kunde han ju ha gjort detta förstås? Dock tror jag inte att han var en yngling som satt på pubar och drack öl.

Dahlsjö, Johansson ock Karlsson rörde sig i ett samhällsskikt medans Lundquist i ett helt annat. Man kan säga att de var varandras motpoler.

Jag tror inte på att det kunde ha varit "Hymme" som befann sig i Karlssons lägenhet, någon gång under första halvan av augusti 1965.
Du har rätt angående åldern, men kanske "Hymme" hade ett moget utseende (finns foto?). Hur väl bevandrad han var i Göteborg lär vi heller aldrig få veta. Men man kan väl ändå anta att om han var från en välburen familj att han ändå hade besökt Göteborg och då var bekant med staden, men jag måste själv hålla med om att det låter lite långsökt att han skulle uttrycka sig på samma sätt som en tvättäkta göteborgare.

Att han skulle vara konststuderande däremot tycker jag ändå att det talar för (av egen erfarenhet av konstskolor) att han inte hade behövt vara en oskuldsfull duvunge utan snarare varit mycket "frisinnad". Jag vet inte vilken sorts kultur det var bland eleverna på Gerlesborgsskolan runt mitten på 60-talet men konststuderande brukar ju inte vara av den återhållsamma typen.
Citera
2009-07-12, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Bland pubarna i Haga".

Citat:
Du har rätt angående åldern, men kanske "Hymme" hade ett moget utseende (finns foto?). Hur väl bevandrad han var i Göteborg lär vi heller aldrig få veta. Men man kan väl ändå anta att om han var från en välburen familj att han ändå hade besökt Göteborg och då var bekant med staden, men jag måste själv hålla med om att det låter lite långsökt att han skulle uttrycka sig på samma sätt som en tvättäkta göteborgare.

Att han skulle vara konststuderande däremot tycker jag ändå att det talar för (av egen erfarenhet av konstskolor) att han inte hade behövt vara en oskuldsfull duvunge utan snarare varit mycket "frisinnad". Jag vet inte vilken sorts kultur det var bland eleverna på Gerlesborgsskolan runt mitten på 60-talet men konststuderande brukar ju inte vara av den återhållsamma typen.

Det finns ett flertal s/v foton på Hûbner "Hymme" Lundqvist. Han såg ut ungefär som en 17-18 gör. Han såg absolut inte ut att kunna vara ca 24 år.

Om jag har förstått det hela rätt så var han inte elev på ovan nämnda konstskola. Han skulle mera besöka denna, för att ev. få ny idéer samt att komma hemifrån ett slag. Han skall ha bott med föräldrarna och sin tvillingbror på Drottningholm, Ekerö, tills han försvann för alltid.

Det som talar mest för att denne okände man inte var "Hymme" var att han svarade Karlssons syster med orden: "Du får väl söka bland pubarna i Haga." Alltså denne man visste att Gay Roger Karlsson brukade hänga på pubarna där. Detta kunde omöjligt "Hymme" känna till.

Hur väl bevandrad "Hymme" var i Göteborg får vi aldrig veta. Dock tror jag inte, att när han besökte Göteborg (vilket han troligen hade gjort innan den 29 juli), antingen ensam eller med familjen, så lär jag inte att han hade gått till pubarna i Haga och druckit öl.

Nu vet inte jag vad Haga var för slags stadsdel i mitten av 1960-talet? Var det en s.k. arbetarstadsdel som t.ex. Södermalm i Stockholm var?

Bara detta att Lundquist bodde på Drottningholm säger precis allt, vilken samhällsklass han tillhörde.
Citera
2009-07-12, 21:43
Medlem
Apekatts avatar
Citat:

Nu vet inte jag vad Haga var för slags stadsdel i mitten av 1960-talet? Var det en s.k. arbetarstadsdel som t.ex. Södermalm i Stockholm var?

Ja det var det, det var nog utan tvekan det mest slitna delen av GBG på 60-talet. Jag kan i alla fall inte komma på något område som skulle ha varit värre.

Vill passa på att tacka för en bra tråd, och lägg upp artikeln nu
Citera
2009-07-12, 23:01
Medlem
Citat:
Om jag har förstått det hela rätt så var han inte elev på ovan nämnda konstskola. Han skulle mera besöka denna, för att ev. få ny idéer samt att komma hemifrån ett slag. Han skall ha bott med föräldrarna och sin tvillingbror på Drottningholm, Ekerö, tills han försvann för alltid.

Jag trodde att han studerade där och målade upp en bild av hur han var van vid att resa själv mellan hemmet i Stockholm, skolan och sommarhuset i skåne. Men om det bara var frågan om ett besök och att han troligtvis hade en fast punkt i hemmet så faller mina spekulationer platt.

Jag håller med dig om att ett uttryck som "Du får väl söka bland pubarna i Haga'' är en aning malplacerat i munnen på en 18-åring som inte är bosatt i Göteborg.

Jag fortsätter att följa tråden och dina undersökningar med största nyfikenhet.
Citera
2009-07-12, 23:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stadsdelen Haga, Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Ja det var det, det var nog utan tvekan det mest slitna delen av GBG på 60-talet. Jag kan i alla fall inte komma på något område som skulle ha varit värre.

Vill passa på att tacka för en bra tråd, och lägg upp artikeln nu

Tack för uppskattningen Apekatt.

Vilken artikel tänker du på att jag skall lägga upp nu?

Då var mina misstankar om stadsdelen Haga riktiga.

Ja då kan man vara helt övertygad om att "Hymme" inte åkte till Haga och klämde en bira på pubarna där. Helt totalt uteslutet.
Citera
2009-07-12, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fast punkt i tillvaron.

Citat:
Jag trodde att han studerade där och målade upp en bild av hur han var van vid att resa själv mellan hemmet i Stockholm, skolan och sommarhuset i skåne. Men om det bara var frågan om ett besök och att han troligtvis hade en fast punkt i hemmet så faller mina spekulationer platt.

Jag håller med dig om att ett uttryck som "Du får väl söka bland pubarna i Haga'' är en aning malplacerat i munnen på en 18-åring som inte är bosatt i Göteborg.

Jag fortsätter att följa tråden och dina undersökningar med största nyfikenhet.

Nja egentligen som jag har förstått det hela så var "Hymme" trött på konst. Han kände sig hämmad och ville göra något annat. Helst kroppsarbete.

Han kanske inte var helt harmonisk. Enligt fadern, konstprofessor Evert Lundquist (1904-1994), hade "Hymme" en lite labil läggning. Han kunde emellanåt vara tungsint. Hade hade fått tabletter som han skulle ta vid behov.

Lika osannolikt var det att "Hymme" skulle svänga en bägare på pubarna i Haga, med tanke på vilken nedslitet område detta var 1965.

Nej vi kan till 99% avfärda "Hymme" som den okände mannen, som uppehöll sig i lägenheten, när Gay Roger Karlssons syster kom och sökte honom där.
Citera
2009-07-12, 23:27
Medlem
Apekatts avatar
Citat:
Tack för uppskattningen Apekatt.

Vilken artikel tänker du på att jag skall lägga upp nu?

Hade du inte en artikel ifrån GP 1984 eller något sånt? Tror alla i tråden vill se bilder på dessa personer.

Citat:
Då var mina misstankar om stadsdelen Haga riktiga.

Ja då kan man vara helt övertygad om att "Hymme" inte åkte till Haga och klämde en bira på pubarna där. Helt totalt uteslutet.

*tänker bara högt*
Jag är alldeles för ung för att han upplevt Haga, men jag har fått bilden av att det var en välkänd rövarkula på den tiden. Det skulle alltså inte förvåna mig det minsta om en beläst yngling ifrån Sthlm kände till vad Haga var för typ av område även om han inte har satt sin fot där.
Citera
2009-07-12, 23:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel från GP 1984.

Citat:
Ursprungligen postat av Apekatt
Hade du inte en artikel ifrån GP 1984 eller något sånt? Tror alla i tråden vill se bilder på dessa personer.

*tänker bara högt*
Jag är alldeles för ung för att han upplevt Haga, men jag har fått bilden av att det var en välkänd rövarkula på den tiden. Det skulle alltså inte förvåna mig det minsta om en beläst yngling ifrån Sthlm kände till vad Haga var för typ av område även om han inte har satt sin fot där.

Jaså du menade så. Ja då förstår det hela. Har en artikel med med bl.a. två (2) rätt stora s/v foton på Jan Olof Dahlsjö och Kjell Åke Johansson. Kan inte lägga ut dessa för jag har inte den utrustningen. Har heller aldrig gjort detta.

Däremot kommer jag att skicka en fotostatkopia till en person i morgon, som har varit inne och skrivit i den här tråden. Kanske denna person kan lägga ut fotona och den lilla text som finns i samband med dessa försvinnanden. I denna artikel ingick "Dahlsjö-fallet" tillsammans med en del andra försvinnanden i Göteborg. Kopian är dock bara på detta fall.

Ja det är nog troligt att "Hymme" kände till vad Haga var för en välkänd rövarkula vid denna tid. Dock kunde han inte veta att Gay Roger Karlsson brukade besöka dessa pubar. Så den okände mannen var någon som kände Karlsson.
Citera
2009-07-12, 23:46
Medlem
CrapStacks avatar
Bilder på Haga

På dessa "pundar" bilderna finns en del som är från haga från 70-talet, man kan väl anta att det såg lika risigt ut på 60 - talet.

http://www.lisstorp.com/map5/collagemiljo.html
Citera
2009-07-12, 23:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta bilder från Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
På dessa "pundar" bilderna finns en del som är från haga från 70-talet, man kan väl anta att det såg lika risigt ut på 60 - talet.

http://www.lisstorp.com/map5/collagemiljo.html

Tack för de intressanta bilderna från Haga, CrapStack.

Ja det såg säkert lika risigt och ruffigt ut 1965.
Citera
2009-07-13, 01:20
Medlem
Nu har jag suttit och läst igenom hela tråden och måste säga att detta fallet verkligen är fascinerande och spännande. Stort tack till dig Skaraborg2 som tar dig tid för detta.

Jag har egentligen inte något on topic att säga, utan ville bara ge lite ros.

För den skrockfulle, så hade jag en dröm i förrgår, som blev ännu mer kusligare nu när jag läste denna historien. En del av drömmen utspelade sig såhär:

"Jag" satt till höger i baksätet på en bil. En person körde, en annan person satt i passagerarsätet. En person låg i bakluckan och samtidigt var det ett upprivet hål genom baksätet så att man såg bakluckan från insidan av bilen. Personen som satt i framsätet på bilen lutade sig bakåt och utdelade massor av hugg med ett skarpt vapen samtidigt som "jag" satt förlamad. Jag såg inga ansikten eller hörde inga röster.

Det var en hemsk dröm och har ingenting med detta att göra, jag ville bara dela med mig av denna nu när man sitter fascinerad på jobbet och har tråkigt

Förlåt för stort offtopic!

Mvh Theodore.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in