2010-01-04, 15:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln GT torsdagen den 21 oktober 1965, sidan sex.

Här kommer nu artikeln som Edmond hittade och den är ganska lång.

Längst upp i det högra hörnet syns det foto på Kjell-Åke Johansson som finns med i artikeln i GP den 29 juli 1984 samt i PU den 28 oktober 1965. Detta foto finns också i tråden.

Fotot på "Hymme" är det samma som förekom i GP den 28 augusti 1965, GT den 28 augusti 1965 samt i GP den 1 april 1966.

Redan när denna artikel trycktes så visste GT att detta som skrevs delvis var felaktigt, p.g.a. att man inte omnämnde Jan Olof Dahlsjö, Gay Roger Karlsson samt O 18920.

"De två försvann samtidigt."

"DE KÄNNER INTE VARANN. MEN POLISEN TROR DE RYMDE TILLSAMMANS!"

""Fullständiga gåtor är två pojkars försvinnande från Göteborg den 29 juli i år. Trots att pojkarna, göteborgaren Kjell-Åke Johansson, 16, och stockholmaren Hybner Lundqvist, 18, inte kände varann tidigare tror polisen nu att de har försvunnit tillsammans. Kjell-Åkes mor, fru Johansson*, är utom sig av förtvivlan över att sonen inte givit sig tillkänna och i Stockholm frågar sig Hybners föräldrar varje dag vad som kan ha hänt deras son.

Ordet mysterium använder garvade poliser mycket sällan.I detta fall kommer emellertid ordet helt spontant - man kan inte finna någon utväg i denna gåta. Skyddspolisen i Göteborg - tidigare göteborgskriminalens riksbekanta spaningsrotel - har hitills aldrig gått bet på något försvinnande. Därför blir de båda ynglingarnas samtidiga försvinnande från Göteborg alltmer mystiskt för varje dag.

Kjell-Åke försvann från sitt hem torsdagen den 29 juli. Så här berättar fru Johansson om sonen:
- Några dagar före försvinnandet förklarade Kjell-Åke att han inte ämnade gå till arbetet. Min make och jag tyckte detta var litet underligt - under ett års tid hade han arbetat och skött sig bra efter vad vi kunde förstå. Vi visste att han hade ett speciellt personligt problem, men detta gjorde inte att han på något sätt stod på kant med familjen. Vi var istället alla överens om att hans problem även var vårt.

Kjell-Åke gick på vår uppmaning till arbetet som vanligt men torsdagen den 29 juli var det slut. Han hade fått ut sin lön, det kunde röra sig om en hundralapp, och med den försvann han.

Föräldrarna har sedan endast fått ett livstecken från Kjell-Åke. En bekant säger sig i Stockholm på Stora Essingen ha sett honom tillsammans med ett par ynglingar.

Detta gör att man har visst fog för misstanken att Kjell-Åke försvann tillsammans med stockholmaren Hybner Lundqvist, Hymme kallad. Även om man anser detta är en fantastisk tanke så vill man inte helt avfärda den som orealistisk.

Stockholmspojken var tillsammans med sina föräldrar i sommarstugan i Torekov, då han plötsligt fick för sig att han skulle åka till en konstskola, som tillfälligt slagit upp sina bopålar i Lysekil. Avresan skedde mer eller mindre mot föräldrarnas önskan."

"Bohem."

"Hybner Lundqvist är något av en bohemtyp. Det anser man däremot inte Kjell-Åke Johansson vara och föräldrarna var givetvis från början mycket oroliga vad som Hymme tagit sig för. Man tröstades dock något när man från Göteborg fick ett vykort från sonen, där han förklarade att allt var väl och att han skulle fortsätta till Lysekil. Kortet skickades från Göteborg den 29 juli. Sedan dess har man inte hört något från Hymme - till konstskolan i Lysekil kom han aldrig.

Fru Johansson säger:
- Jag tror inte personligen att min son försvunnit tillsammans med stockholmspojken. Jag tror att han finns någonstans i närheten av Göteborg.

Detta grundar hon på ett mystiskt telefonsamtal som kom till familjen för några dagar sedan. En anonym röst sade:
- Söker ni fortfarande Kjell-Åke så finns han på Café Auto.

Fadern kastade allt han hade för händer och for till kafeet. Där fanns emellertid inte Kjell-Åke - varken gäster eller personal hade sett honom."

Tips."

"Skyddspolisen har fått tips om Kjell-Åke, som dock inte givit något resultat. Ett säger bl.a. att han skulle ha campat i Danmark tillsammans med ett par ynglingar.

I Hybner Lundqqvists fall tror hans föräldrar att han tagit sig över till Danmark. Polisen kommer därför att genom två nyhetsbyråer, Ritzaus i Köpenhamn och NTB, Norsk Telegrambyrå i Oslo, efterlysa pojken. Man överväger dessutom att skicka ut en internationell efterlysning av Kjell-Åke Johansson - den utväg som man anser vara sista möjligheten att få något tips om vart 16-åringen tagit vägen."

"Vädjan."

"I dag vädjar två föräldrapar till sina söner: Pojkar läser ni detta, sätt er då genast i förbindelse med hemmen!

Polisen vädjar också. Man vänder sig till alla som kan ge något tips om de båda försvunna pojkarna. Skyddspolisen i Göteborg, telefon 17 22 60, ankn 325 eller 324, tar emot alla upplysningar."

Artikeln är skriven av en journalist som kallade sig Åje Eriksson.

* Betyder att moderns förnamn har tagits bort. Övrigt är detta ordagrant avskrivet originalartikeln.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-04 kl. 16:12.
Citera
2010-01-04, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga andra tidningar skrev.

Kollade också om DN, GP (en gång till) samt Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning skrev något i samband med artikeln den 21 oktober 1965 i GT.

I inga andra av dessa tidningar den 21 oktober, skrevs det något om detta.

Det verkar som om Kjell-Åkes och "Hymmes" föräldrar hade gjort gemensam sak tillsammans och själva vänt sig till just GT, för att få ut denna artikel samt efterlysning.

Man kan ju också undra över om fru Johansson också hade varit i kontakt med GP? Man kan isf undra vad de då hade svarat henne?
Citera
2010-01-05, 17:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning måndagen den 30 augusti 1965.

Eftersom jag visste att GP och GT hade publicerat samma dag, 28/8, en artikel ang. "Hymme", så tänkte jag att även GHT kanske hade publicerat något. Mycket riktigt men två dagar senare. Något annorlunda text men med samma foto på honom. Denna artikel finns på sidan 20 i tidningen.

"18-årig pojke spårlöst borta sedan en månad."

"18-årige Hybner "Hymme" Lundquist från Drottningholm försvann 29 juli från sin sommarbostad i Torekov. Sista gången hans föräldrar hörde av honom var denna dag då han sände ett vykort från Göteborg.

Hans föräldrar vädjar till honom att återvända hem. Personer, som sett den försvunne eller kan lämna andra meddelanden om honom bedes ta kontakt med Skyddspolisen i Göteborg tel 17 22 60 ankn 325 eller med närmaste polismyndighet.

Hybner "Hymme" Olof Alexis Lundquist är av medellängd och är kraftigt byggd. Han har ovalt ansikte, mellanblont hår och kraftiga ögonbryn. Då han lämnade sitt sommarställe i Torekov var han iklädd brun mockajacka, grå byxor, bruna skor, marinblå pollover och vit skjorta."
Citera
2010-01-08, 00:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare upplysningar om Kjell-Åke Johansson.

Först vill jag omnämna att journalisten, Åje Eriksson, som skrev artikeln om Kjell-Åke och "Hymme" den 21 oktober 1965 var en ganska flitig journalist som tydligen skrev om just kriminalfall i GT. Bl.a. hittade jag en längre artikel av honom, som kallades "Pingstmordet". Denna handlade om mordet på Thomas Blomgren i Växjö.

Kjell-Åke och de andra i "Dahlsjö-gänget" måste ha förekommit minst 3-4 gånger under årtiondernas lopp i veckotidningar. Tyvärr kan ingen säga när i tiden eller exakt i vilka tidningar. Den första artikeln måste redan ha kommit någon gång under första halvan av 1970-talet, ev i slutet på 1960-talet.

Har lyckats få reda på, att Kjell-Åke också blev efterlyst hos Frälsningsarmén. De har/hade en sådan enhet som tog/tar emot efterlysningar.

Efterlysningen av honom samt alla kontakter därefter med polisen, var varken med Olle Broström eller Nils-Sture Trädgårdh. Detta var med en helt annan polistjänsteman. Har sett detta ganska ovanliga efternamn i något annat sammanhang förut från denna tid.

Det är mycket möjligt att han fortfarande är i livet men eftersom det inte finns ett förnamn så går det inte att säga det till 100%.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-08 kl. 00:31.
Citera
2010-01-08, 01:23
Medlem
angående artikeln i GT

Några tankar som föll mig in när jag läste artikeln var:

Ingenting nämns längre om ev. utflykt till Åsa.

Artikelförfattaren skriver att Göteborgspolisen eller Skyddspolisen aldrig tidigare gått bet på ett försvinnande. Det måste ha pratats väldigt mycket om detta fall inom polisen eftersom det var så gåtfullt.

Det säjs i artikeln att Kjell-Åke hade ett personligt problem. Undrar om detta vad det nu var hade något med hans försvinnande att göra?

Danmark nämns ett par gånger.Ett tips hade kommit in om att K-Å åkt dit med ett par kamrater för att campa. En antydan här kanske om Karlsson och Dahlsjö? Hymmes föräldrar trodde att han kanske hade åkt till just Danamark.

Hymme hade enligt artikeln plötsligt lämnat hemmet i Torekov och mot föräldrarnas önskan. Hade han kanske stämt träff med någon i Göteborg?

Kjell-Åkes mor trodde att han var kvar i Göteborg p.g.a det telefonsantal som familjen fått om att han fanns på café Auto. Det är ju intressant om detta ägde rum innan något skrevs om hans försvinnande. Det är ju troligt att hon hade rätt när vi tänker på mannen i dörren på Risåsgatan.

En intressant kuriositet angående café Auto. Detta café låg på Östra Hamngatan,nära det som nu är Nordstans köpcentrum. Det var tydligen öppet på nätterna. Samma år som killarna försvann 1965 gjordes en TV film "Nattcafé" som spelades in just på café Auto. Bengt Bratt hade skrivit manus och Bergenstråhle var regissör. En rad kända skådespelare medverkade t.ex. Kent Andersson,Gösta Ekman, Catrin Westerlund,Ove Tjernberg m.fl. Så i den filmen kan man se hur det såg ut på detta café.
Senast redigerad av Edmond 2010-01-08 kl. 01:54.
Citera
2010-01-09, 00:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln i GT 21/10 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Några tankar som föll mig in när jag läste artikeln var:

Ingenting nämns längre om ev. utflykt till Åsa.

Citat:
Artikelförfattaren skriver att Göteborgspolisen eller Skyddspolisen aldrig tidigare gått bet på ett försvinnande. Det måste ha pratats väldigt mycket om detta fall inom polisen eftersom det var så gåtfullt
.

Citat:
Det säjs i artikeln att Kjell-Åke hade ett personligt problem. Undrar om detta vad det nu var hade något med hans försvinnande att göra
?

Danmark nämns ett par gånger.Ett tips hade kommit in om att K-Å åkt dit med ett par kamrater för att campa.
Citat:
En antydan här kanske om Karlsson och Dahlsjö? Hymmes föräldrar trodde att han kanske hade åkt till just Danamark
.

Hymme hade enligt artikeln plötsligt lämnat hemmet i Torekov och mot föräldrarnas önskan.
Citat:
Hade han kanske stämt träff med någon i Göteborg?

Citat:
Kjell-Åkes mor trodde att han var kvar i Göteborg p.g.a det telefonsantal som familjen fått om att han fanns på café Auto.
Det är ju intressant om detta ägde rum innan något skrevs om hans försvinnande. Det är ju troligt att hon hade rätt när vi tänker på mannen i dörren på Risåsgatan.

En intressant kuriositet angående café Auto. Detta café låg på Östra Hamngatan,nära det som nu är Nordstans köpcentrum. Det var tydligen öppet på nätterna. Samma år som killarna försvann 1965 gjordes en TV film "Nattcafé" som spelades in just på café Auto. Bengt Bratt hade skrivit manus och Bergenstråhle var regissör. En rad kända skådespelare medverkade t.ex. Kent Andersson,Gösta Ekman, Catrin Westerlund,Ove Tjernberg m.fl. Så i den filmen kan man se hur det såg ut på detta café.

Ja det måste ha pratats en hel del om detta massförsvinnande ihop med en bil. Sedan är frågan hur mycket det gjordes för att lösa det hela?

Detta tror jag inte hade något med hans försvinnande att göra. Jag antar att det handlade om hur han fick sitt ena ben brutet på två ställen och haltade något efter detta.

Vid ett enda tillfälle ges en liten svag antydan om detta att Kjell-Åke skulle ha varit tillsammans med Dahlsjö och Karlsson. Det är just på detta ställe.

Personligen så tror jag, att han hade stämt träff med en viss person i Göteborg denna dag.

Jag tror också att Kjell-Åke aldrig lämnade Göteborg.

Tack för informationen ang. Café Auto, Edmond. Intressant.

När det gäller Frälsningsarméns eftersökningsbyrå, så finns den kvar än i dag. Vet inte hur det såg ut 1965 men det finns iaf en sådan i Stockholm.

Att Kjell-Åke inte ville gå till sitt arbete, är nog inte så svårt att förstå. Han måste ha varit mycket rädd och orolig dessa sista dagar i slutet på juli.
Citera
2010-01-09, 01:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Efterlysningen av honom samt alla kontakter därefter med polisen, var varken med Olle Broström eller Nils-Sture Trädgårdh. Detta var med en helt annan polistjänsteman. Har sett detta ganska ovanliga efternamn i något annat sammanhang förut från denna tid.

Det är mycket möjligt att han fortfarande är i livet men eftersom det inte finns ett förnamn så går det inte att säga det till 100%.

Det vore tacknämligt om du ville droppa hans efternamn då, Skaraborg2. Kan väl inte finnas något skäl att hemlighålla det, en polisman i allmänhetens tjänst, inte misstänkt för något ont. Broström och Trädgårdh har ju låtit sig nämnas. Varför inte den aktuelle tjänstemannen?
Citera
2010-01-09, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efternamnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det vore tacknämligt om du ville droppa hans
Citat:
efternamn då, Skaraborg2. Kan väl inte finnas något skäl att hemlighålla det, en polisman i allmänhetens tjänst, inte misstänkt för något ont. Broström och Trädgårdh har ju låtit sig nämnas. Varför inte den aktuelle tjänstemannen
?

Absolut inte Sven-Gustaf. Jag har bara själv försökt, att få fram ytterligare uppgifter om denne man som kunde tillfogas.

Vet ej vad denne polisman hade för tjänstetitel, eller vad han heter/hette i förnamn tyvärr. Ev. kan han dock vara fortfarande i livet.

Hans efternamn är/var Björndahl.
Citera
2010-01-09, 17:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Absolut inte Sven-Gustaf. Jag har bara själv försökt, att få fram ytterligare uppgifter om denne man som kunde tillfogas.

Vet ej vad denne polisman hade för tjänstetitel, eller vad han heter/hette i förnamn tyvärr. Ev. kan han dock vara fortfarande i livet.

Hans efternamn är/var Björndahl.

Tackar!

Göteborg erbjuder enligt Ratsit bara en möjlig kandidat. Denne skulle i så fall ha varit en ung man 1965. Mölnlycke har ett par stycken, dock med den avvikande stavningen Björndal. Google och Altavista ger inget så här långt. En anonym man verksam före internetåldern eller bara en anonym man.
Citera
2010-01-09, 18:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björndahl.

Citat:
Tackar!

Göteborg erbjuder enligt Ratsit bara en möjlig kandidat. Denne skulle i så fall ha varit en ung man 1965.
Citat:
Mölnlycke har ett par stycken, dock med den avvikande stavningen Björndal. Google och Altavista ger inget så här långt
. En anonym man verksam före internetåldern eller bara en anonym man.

Jättebra att du också har kollat upp hans efternamn. Nu vet jag inte om det stavas Björndahl eller Björndal? Det vet inte källan heller.

Det var just kandidaterna i Mölnlycke jag hade i åtanke.

Nu kan ju iofs Björndahl ha flytta ifrån Göteborg vid sin pensionering, precis som Broström och Trädgårdh gjorde.
Citera
2010-01-09, 18:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Björndahl eller Björndal?

Citat:
Tackar!

Göteborg erbjuder enligt Ratsit bara en möjlig kandidat. Denne skulle i så fall ha varit en ung man 1965.
Citat:
Mölnlycke har ett par stycken, dock med den avvikande stavningen Björndal. Google och Altavista ger inget så här långt
. En anonym man verksam före internetåldern eller bara en anonym man.

Jättebra att du också har kollat upp hans efternamn. Nu vet jag inte om det stavas Björndahl eller Björndal? Det vet inte källan heller.

Det var just kandidaterna i Mölnlycke jag hade i åtanke.

Nu kan ju iofs Björndahl ha flytta ifrån Göteborg vid sin pensionering, precis som Broström och Trädgårdh gjorde.
Citera
2010-01-09, 23:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Kan Dahlsjö-mappen tänkas befinna sig i Hymme-mappen hos polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in