2009-07-28, 01:18
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Men..Just Gay Roger Karlsson, har klistrat sig i mitt sinne.

Gay Roger Karlsson...HUR vanligt var detta namn. Det ÄR ett "resande/tattare" namn. Kanske systern inte vill tillstå detta..med all respekt.

Jag i min ringa person har lite svårt för att se vad det skall spela för någon roll
Citera
2009-07-28, 04:30
Medlem
Manicks avatar
Nu har jag precis sträckläst hela tråden - och det är enda anledningen till att jag sitter uppe till efter 4 en vardagsnatt.

Det här var en otroligt spännande tråd, jag instämmer i lovsången till Skaraborg2.

Jag kan heller inte få ihop det här med registreringsnumret!
-Killarna har inte körkort, fick man ändå äga en bil på den tiden?
-Man registrerar sig knappast som ägare till en stulen bil, eller? Så varifrån kommer numret? Även om de totat ihop numret med Sahlins bil som förebild, hur har numret hamnat i något slags register, sammankopplat med männen? Vad är det jag har missat?
-Kan de ha köpt bilen, packad och klar med falska plåtar, och fick den därmed billigt, om den ändå skulle dumpas, av tidigare tjuvar? Nu vet jag ingenting om att stjäla bilar, men om man tjuvkopplar en PV, måste man inte ha igång motorn hela tiden efter start (eller är det bara något jag fått för mig efter för mycket film-tittande)? Kunde de ha stulit den med nycklar och allt?

Och jag är inte heller riktigt redo att släppa det här med Mölndal. Kan Sahlin ha känt GRK eller dennes familj, sedan deras vistelse i staden? På den tiden var Mölndal ganska litet... Vet någon var exakt de bodde? Jag vet var Stenbrog ligger. Gillar inte mystiska sammanträffanden, även om jag nu kanske spekulerar alldeles för vilt.

Tyvärr skulle jag inte lita på något damen har att säga. Senila människor kan komma ihåg saker som inte har hänt
Citera
2009-07-28, 05:47
Medlem
körkort..

Citat:
Ursprungligen postat av Manick
Nu har jag precis sträckläst hela tråden - och det är enda anledningen till att jag sitter uppe till efter 4 en vardagsnatt.

Det här var en otroligt spännande tråd, jag instämmer i lovsången till Skaraborg2.

Jag kan heller inte få ihop det här med registreringsnumret!
-Killarna har inte körkort, fick man ändå äga en bil på den tiden?
-Man registrerar sig knappast som ägare till en stulen bil, eller? Så varifrån kommer numret? Även om de totat ihop numret med Sahlins bil som förebild, hur har numret hamnat i något slags register, sammankopplat med männen? Vad är det jag har missat?
-Kan de ha köpt bilen, packad och klar med falska plåtar, och fick den därmed billigt, om den ändå skulle dumpas, av tidigare tjuvar? Nu vet jag ingenting om att stjäla bilar, men om man tjuvkopplar en PV, måste man inte ha igång motorn hela tiden efter start (eller är det bara något jag fått för mig efter för mycket film-tittande)? Kunde de ha stulit den med nycklar och allt?

Och jag är inte heller riktigt redo att släppa det här med Mölndal. Kan Sahlin ha känt GRK eller dennes familj, sedan deras vistelse i staden? På den tiden var Mölndal ganska litet... Vet någon var exakt de bodde? Jag vet var Stenbrog ligger. Gillar inte mystiska sammanträffanden, även om jag nu kanske spekulerar alldeles för vilt.

Tyvärr skulle jag inte lita på något damen har att säga. Senila människor kan komma ihåg saker som inte har hänt

vem som helst får stå som ägare till en bil..oavsett om vederbörande har körkort eller ej.
Citera
2009-07-28, 11:02
Medlem
cheringens avatar
Bara för att....

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag i min ringa person har lite svårt för att se vad det skall spela för någon roll

HAN som person har väckt ett intresse och funderingar. Intresserad av att veta mer om honom och hans bakgrund. Inte för något annat.
Citera
2009-07-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Denna uppgift finns i Ingmar Norléns bok.Det står så här:

"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de". Sid 219.

Det var allt. Man kan undra hur mycket sanning det finns i detta. Man kanske ska söka i Danmark.

Detta är ju i själva verket en extremt intressant uppgift, som ju går att kolla relativt enkelt. Förutsatt att kompisarna är i livet så bör de väl ha kunnat se om det var Dahlsjö eller inte som de träffade. Och vad kompisarna hette kanske Dahlsjös moder kan berätta om. Dock är väl risken hög att hon är avliden, då Dahlsjö var född mitten 40-tal.

Kanske vet Norlén vad kompisarna heter.

För egen del tror jag inte på storyn, dvs. jag tror inte kompisarna träffade Dahlsjö, me jag tror att de iofs träffade modern.
Citera
2009-07-28, 12:14
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
HAN som person har väckt ett intresse och funderingar. Intresserad av att veta mer om honom och hans bakgrund. Inte för något annat.

Ok, om vi hoppas på något från "snorig" så kan det vara bra om han är det, pga att "snorig" är själv fd resande. De brukar ju ha koll på varandra sas.
Citera
2009-07-28, 12:22
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Detta är ju i själva verket en extremt intressant uppgift, som ju går att kolla relativt enkelt. Förutsatt att kompisarna är i livet så bör de väl ha kunnat se om det var Dahlsjö eller inte som de träffade. Och vad kompisarna hette kanske Dahlsjös moder kan berätta om. Dock är väl risken hög att hon är avliden, då Dahlsjö var född mitten 40-tal.

För egen del tror jag inte på storyn, dvs. jag tror inte kompisarna träffade Dahlsjö, me jag tror att de iofs träffade modern.

Tycker att det borde vara någon mer Dahlsjö:are som man kan höra med kanske någon bror/syster, mamman är förmodligen borta/mycket gammal.

Norlen mindes väl knappt fallet? tror Skara skrev det tidigare i tråden någonstans.

Jag kan personligen tänka mig att det kan stämma om man utgår från att det var Johansson i dörren, alltså ursprungs versionen med Hymme och GRK som dödade.
Då tycker jag att det är rimligt i någon mening att de haft GRK:s lägenhet tills det var dax att dra utomlands och varför inte Danmark till att börja med sedan kanske de fastnade?
Citera
2009-07-28, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjös moder avliden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare

Modern avled den 4 december 1971. Hon var född den 20 november 1918, och alltså endast 53 år gammal när hon avled.

Hon var då skriven på samma adress som Jan-Olof Dahlsjö. Alltså Haga Östergata 5D, 413 01 Göteborg.

Modern var född i Göteborgs Haga och hon avled också i Göteborgs Haga.

Det står också att hon var frånskild den 20 januari 1958.

Vet ej om Dahlsjö och modern delade lägenhet, eller om de hade var sin på samma adress?

Systern har berättat att när hon var uppe i Dahlsjös lägenhet, en tid innan försvinnandena, så såg hon ingen annan i llägenheten. Dahlsjö och Karlsson började att supa så hon gick sin väg. De satt vid ett köksbord i köket och pimplade ordentligt.

Varför hon följde med upp, var att Dahlsjö och brodern skulle bjuda på middag. Hon berättade hur de kokade potatis och kokade (eller stekte fisk). P.g.a. av supandet så tappade hon matlusten och lämade duon själva med sin mat och sina flaskor.
Citera
2009-07-28, 13:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olika bekantskaper vid namn Yvonne.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag tror inte den var falskskyltad, det vore puckat av snuten att efterlysa en bil som var falskskyltad utan att nämna det .Det är naturligtvis inte puckat om de gick ut med det i tidningen att den var falskskyltad, det kanske vi kan få svar på från "killen med microfilmerna".
De två broarna tycker jag inte spelar någon roll då det "nästan är samma", hade varit värre om den hade legat längre ifrån varandra, oas så är det nog det naturligaste att lifta från något brofäste eller centralen iaf oas vad broarna ligger. (idiotiskt formulerat och krångligt skrivet märker jag )
Har försökt att få kontakt med en avstängd användare vid namn "snorig", en fd kriminell från gbg, det kan vara i tidigaste laget för honom, men han har kanske hört något?
Försöker med Eriks son imorgon igen då han vägrat svara idag.

I släktens bekantskapskrets finns två vid namn Yvonne i 60-65 års åldern, skulle vara kul om någon av dem var GRK:s gamla flamma .

EDIT: Märker när jag läser igenom mina inlägg att jag verkar aggressiv, det är inte min mening jag är bara exalterad.

Nej jag tycker inte du låter aggressiv i dina inlägg. Jag tycker att de är mycket intressanta och vettiga att läsa - i allra högsta grad.

I vilken släktens bekantskapskrets finns det två (2) olika kvinnor med namnet Yvonne i 60-65 års åldern. I vilken släkts bekantskapkrets menar du exakt? Sahlins?

Ang. microfilmerna så har jag själv nu tagit reda på var jag skall gå för att läsa gamla GP. Kommer att sitta större delen av en dag när jag är i "Götet".

Ang. broarna CrapStack så undrar jag om det var möjligt att gå till båda från centralstationen 1965?
Citera
2009-07-28, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registrerad som ägare till bil.

Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
vem som helst får stå som ägare till en bil..oavsett om vederbörande har körkort eller ej.

Ja detta är helt riktigt feffe15.

Jag har själv stått registrerad som ägare till en bil, utan att vid denna tid innehaft körkort.
Citera
2009-07-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Denna uppgift finns i Ingmar Norléns bok.Det står så här:

"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de". Sid 219.

Det var allt. Man kan undra hur mycket sanning det finns i detta. Man kanske ska söka i Danmark.

Känner mig tveksam till denna uppgift. Har svårt att tro att man med ett gott syfte säger till någons mamma att "jag såg din son, han var totalt nedknarkad". Även om det är sant formulerar man sig inte på det sättet, förmodligen tar man inte upp drogerna alls, och gör man det så formulerar man sig antagligen mer finkänsligt, som "tyvärr fick jag intrycket att han tagit droger". Visst kan det vara så att kompisarna formulerat sig på ett väldigt olyckligt sätt, men det kan lika gärna vara ett väldigt dåligt skämt, eller en helt felaktig uppgift.
Citera
2009-07-28, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan ha betydelse?

Citat:
Men..Just Gay Roger Karlsson, har klistrat sig i mitt sinne.

Gay Roger Karlsson...HUR vanligt var detta namn. Det ÄR ett "resande/tattare" namn. Kanske systern inte vill tillstå detta..med all respekt.

Just kombinationen Gay Roger......Hans bakgrund är så intressant. Jag förstår att han va en "strul-putte", familjens svarta får. Men ändock han hade syskon, han hade föräldrar...bara EN syster brydde sig...INGEN brydde sig och tog hand om hans kvarlåtenskap.....eller INGEN av de anhöriga blev ens informerade?!

Troligen, har mördaren plockat lägenhetsnycklarna ur hans ficka..EFTER hans frånfälle...av ngn anledning tagit lägenheten i besittning, samt Gay Rogers stickade tröja med veteskapen om att gay Roger ALDRIG skúlle ställa krav på sina ägodelar...

CrapStack får ursäkta, men det kan faktiskt ha haft sin betydelse om Karlsson var av t.ex. tattarsläkt. År 1965 sågs allting på ett helt annat sätt.

Vad jag menar med ordet "betydelse" är just detta: Om Karlsson hade varit detta, så hade polisens intresse att efterlysa honom samt att försöka få detta uppklarat minskat betydligt. Så var det på denna tid. Upplevde själv hela 1960-talet. Dessutom var Karlsson småkriminell samt "glad i flaskan" som inte direkt ökade intresset för hans försvinnande.

Jag kan tänka mig att det tog en ganska bra tid, innan systern till sist gjorde en polisanmälan att han hade försvunnit. Nej ingen brydde sig. T.o.m. hans familj tyckte att hans försvinnande var ointressant. Helt otroligt men faktiskt sant!

Har aldrig hört talats om att han skulle ha varit av denna släkt. Fadern arbetade i alla år på Eriksbergsvarvet. Fadern och hans familj bodde alla år på just Hisingen. Även han var född i Göteborgs Haga.

Dessa tre (3) personers familjer var i stort sett renodlade göteborgare. Förutom Johanssons far som var född i Norge samt Karlssons moder som kom från Borås. Hans moder hette som ogift Hansson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in