2009-07-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fick idag ett telefonsamtal från en anhörig till Gay Roger Karlsson som var mycket intressant.

Hon hade bl.a. förljande att berätta: Ett par tre dagar före försvinnandet är hon ute går i Göteborg. Hon är på väg hem efter att ha varit på bio. Plötsligt märker hon hur en bil sakta kör intill henne där hon går på trottoaren. Detta är den dublå PV:n. Vid ratten sitter Gay Roger Karlsson och i passagerarsätet sitter Jan Olof Dahlsjö. Bilen har kommit körande från Brämaregården eller Hisingsbron. Karlsson frågar sin syster om de skall köra henne hem. Eftersom det är vackert väder ute vill hon helst gå hem själv. Karlsson startar då den duvblå PV:n med en rivstart. Hon vänder sig om och ser att hennes bror vänder denna och hon följer sedan med blicken bilen hur denna återigen kör i rikting mot Brämaregården eller Hisingsbron. I just Brämaregården bodde Johansson. Detta var första och enda gången hon såg denna bil. Detta var också den sista gången hon såg sin bror. Alltså det stämmer inte att det sista mötet skall ha skett på det sätt som Norlén skrev i sin bok.

Mysteriet fortsätter: Någon tid efter försvinnandet beger hon sig till sin brors lägenhet på Risåsgatan 9C. Hon kommer inte ihåg när i tiden hon gör detta bara att det är sommar. Troligtvis sker detta besök under första halvan av augusti.

När hon knackar på broderns dörr så öppnas denna. I dörröppningen står för henne en helt okänd yngre man, ca 24-25 år. Han ställde sig i dörröppningen på ett sådant sätt som att han inte ville ha in henne i lägenheten. Det kanske allra mest konstiga är att denne okände man har på sig Gay Roger Karlssons tröja. Denna tröja hade den yngre systern stickat till honom och givit honom denna i present. Hon tycker det verkar konstigt och blir rädd för denne man. När hon frågar honom var hon skall leta efter brodern så säger denne "Du får leta bland pubarna i Haga". När hon går runt och frågar där efter sin bror så hade de inte sett honom där den senaste tiden. Det var nog tur för systern att hon inte propsade på att få komma in i lägenheten!

Ganska säkert så var denne man mördaren/en av mördarna eller åtminstone på något sätt varit inblandad i Karlssons försvinnande. Troligtvis är systern också den enda person som har sett någon som personligen var inblandad i "Dahlsjö-fallet".

Tyvärr blev aldrig denna mycket viktiga uppgift omnämnd för polisen. Hde denna uppgift blivit omnämnd så vet man inte hur det skulle ha gått? Kanske hade det klarats upp? Man kan fråga sig följande: Hur hade denne man fått nyckeln till Karlssons lägenhet? Varför hade han på sig Karlssons tröja? Naturligtvis därför att denne man visste att Gay Roger Karlsson var död! Annars lär han knappast ha använt denna tröja som Karlsson säkert tyckte mycket om, med tanke på att det var systern som hade stickat denna till honom.

Kjell Åke Johansson hade aldrig systern någonsin träffat men hade vid ett par tre tillfällen träffat Dahlsjö, bl.a. i dennes lägenhet en gång.

En hel del annat ang. Gay Roger Karlsson kom också fram vid samtalet med systern, som var mycket trevlig att prata med, men jag nämner inte dessa uppgifter just nu.

Gay Roger Karlsson dödförklarades 1997 av henne, men han finns tydligen inte med i dödsboken 1946-2005 konstigt nog.

Karlsson var ca 175-180 cm lång med mörkt lockigt hår och blå ögon. Han såg bra ut och hade ett trevligt sätt.

Intressant, du ligger i du!

Hade ingen koll på detta fall innan jag snubblade över denna tråd...

Är det så säkert att Kalrsson skulle ha mördats då? Om han tar livet av någon eller har kunskap om det, borde man inte då ta sig så långt från händelsernas centrum som möjligt, snarare än att verka bosätta sig i hans lägenhet?

Är inte ett alternativ att de helt enkelt frivilligt gick under jorden av någon anledning och att mannen i lägenheten var medveten om detta, och antingen höll dem gömda eller på något sätt tog på sig "rollen" som Karlsson ett tag för att de skulle kunna försvinna?

Hmm... blev lite väl otroligt där på slutet kanske men... håll oss gärna uppdaterade!
Citera
2009-07-09, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Främmande man i Karlssons lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
ja..det var märkligt. om vi börjar med Karlsson..varför nämde aldrig systern detta om mannen i lägenheten för polisen? ett mycket konstigt beteende. var hon rädd? min första spontana reaktion är att det rör sig om missbrukare. en kallblodig mördare skulle väl aldrig stanna i offrets lägenhet och dessutom klä sig i offrets kläder? när som helst kunde ju polisen komma på besök och den risken ökade ju allt eftersom tiden gick. men om vi utgår ifrån att Karlsson blev mördad..vad hände dom andra? hela denna historia känns som en labyrint med en massa obesvarade frågor.

Ja du har så rätt i detta feffe15 att det hela är en labyrint av frågor som aldrig kommer att kunna få ett svar. Jag är dock ändå ganska säker på att om detta hade skötts på ett rätt sätt från polisen sida, samt om systern hade haft en uppbackning från vuxna så hade ev. det hela kunnat redas ut och fallet blivit uppklarat? På detta sätt har jag mycket svårt att tänka mig att det hade kunnat gå till idag.

Eftersom uppenbarligen ingen brydde sig om att Gay Roger Karlsson försvann, förutom hans ganska mycket yngre syster, så hade hon inget stöd av. t.ex. någon vuxen.

Ja hon blev mycket rädd när denne man öppnade lägenhetsdörren. Framför allt p.g.a. detta att han hade broderns tröja på sig. Nej det var ingen större risk att polisen skulle komma, låt oss säga den första halvan av augusti, därför att det tog ett tag innan han anmäldes som saknad. Dessutom visade polisen, konstigt nog, inget större intresse för försvinnandet.

Detta är år 1965. Narkotikan hade ännu inte riktigt "slagit igenom" och var ganska svår att få tag på. Nej jag fick inte den uppfattningen av systern att denne främmande skulle ha varit påverkad på något sätt.

Jag tror inte heller denne man var en kallblodig mördare? Ev. behövde han inte heller ha varit med om mordet men han var definitivt på något sätt inblandad i denna härva.Han kanske öppnade dörren för att han trodde att väntade någon annan vid just denna tid då systern anlände? Han visade gentemot henne en avvisande attityd har hon berättat, när han stod i dörröppningen. Det lär knappast ha funnits ett tittöga i dörren. Detta var vid denna tid en gammal rivningskåk.

Jag tror, att utan kunna stå för detta på något sätt, att fredagen den 30 juli 1965 är Gay Roger Karlsson och "Hymme" Lundqvist döda - troligtvis mördade?

Jag tror återigen att Jan Olof Dahlsjö och Kjell Åke Johansson var i livet den 30 juli.

Man kan också fråga sig: Den man som systern såg i broderns lägenhet, var det samma man som satt bakom ratten på en vit PV av 1964 års modell? I bilen beafann sig också Dahlsjö och Johansson. Denna bil hade stått parkerad vid Kungstorget i Göteborg, kort tid efter försvinnandet.
Citera
2009-07-09, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Intressant, du ligger i du!

Hade ingen koll på detta fall innan jag snubblade över denna tråd...

Är det så säkert att Kalrsson skulle ha mördats då? Om han tar livet av någon eller har kunskap om det, borde man inte då ta sig så långt från händelsernas centrum som möjligt, snarare än att verka bosätta sig i hans lägenhet?

Är inte ett alternativ att de helt enkelt frivilligt gick under jorden av någon anledning och att mannen i lägenheten var medveten om detta, och antingen höll dem gömda eller på något sätt tog på sig "rollen" som Karlsson ett tag för att de skulle kunna försvinna?

Hmm... blev lite väl otroligt där på slutet kanske men... håll oss gärna uppdaterade!

Ja du har helt rätt i fade out att har man tagit livet av någon eller har kännedom om ett mord, så vill man förflytta sig så långt som möjligt från händelsernas centrum. Dock var detta inte lika lätt att utföra vid denna tid som idag.

Däremot tror jag att Dahlsjö och Johansson tog sig ut ur Sverige, men att de kan ha uppehållit sig gömda i Sverige fram till sommaren 1966.

Detta skedde 1965. Karlsson hade inget pass, ingen sjömansbok, inga pengar samt mycket skrala kunskaper i engelska. Han hade t.o.m. den 28 juli 1965 inte varit utanför Sveriges gränser. Ev. kan han ha varit i Danmark och Norge för till dessa länder samt Finland behövdes inget pass.

Systern trodde tidigt att han var död. Han skulle aldrig ha försvunnit en längre tid utan att ha meddelat sig med henne. De stod varandra nära.

Nej jag tror absolut inte på att de gick under jorden frivilligt. Anledningen kan vi bara spekulera om förstås. Jag har dock min synpunkt varför de gjorde detta.

Jag tror inte att "mannen i lägenheten" hade tagit på sig "rollen" som Karlsson. När denne man stod där iförd Karlssons tröja så var Karlsson död. Detta trodde också systern samt även en annan person som jag berättade om detta fall för.
Citera
2009-07-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ja du har helt rätt i fade out att har man tagit livet av någon eller har kännedom om ett mord, så vill man förflytta sig så långt som möjligt från händelsernas centrum. Dock var detta inte lika lätt att utföra vid denna tid som idag.

Däremot tror jag att Dahlsjö och Johansson tog sig ut ur Sverige, men att de kan ha uppehållit sig gömda i Sverige fram till sommaren 1966.

Detta skedde 1965. Karlsson hade inget pass, ingen sjömansbok, inga pengar samt mycket skrala kunskaper i engelska. Han hade t.o.m. den 28 juli 1965 inte varit utanför Sveriges gränser. Ev. kan han ha varit i Danmark och Norge för till dessa länder samt Finland behövdes inget pass.

Systern trodde tidigt att han var död. Han skulle aldrig ha försvunnit en längre tid utan att ha meddelat sig med henne. De stod varandra nära.

Nej jag tror absolut inte på att de gick under jorden frivilligt. Anledningen kan vi bara spekulera om förstås. Jag har dock min synpunkt varför de gjorde detta.

Jag tror inte att "mannen i lägenheten" hade tagit på sig "rollen" som Karlsson. När denne man stod där iförd Karlssons tröja så var Karlsson död. Detta trodde också systern samt även en annan person som jag berättade om detta fall för.

hehe, ja nej jag snöade väl kanske in en aning där på slutet

men om Karlsson och Stockholmaren skulle vara döda och Johansson och Dahlsjö hade försvunnit, tror du att de var inblandade i deras död eller snarare att de var rädda för att gå samma öde till mötes?

ber om ursäkt om jag glömt något du pekat på tidigare i tråden, läste igenom hela imorse och en del saker kan ha ramlat ur minnet...
Citera
2009-07-09, 14:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kontakten med systern.

Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Intressant händelse. Jag bor precis i närheten av Risåsgatan 9C.

Hur kom du i kontakt med systern Skaraborg2? Eller hur och varför kom hon i kontakt med dig?

Lust att berätta det andra hon hade att säga?

Det var intressant att du bor alldeles i trakterna av Risåsgatn 9C Ap-ungen. Dock är huset där Karlsson hade sin lägenhet rivet sedan mycket länge. Hur ser det ut idag på Risåsgatan 9C Ap-ungen?

Jag fick tag på hennes namn och adress och eftersom hon har ett ovanligt efternamn, så förstod jag att det var rätt person.

Jag skrev ett brev till henne via "snigelposten", med de uppgifter jag hade om fallet. Några dagar därefter så ringde hon upp mig. Hon var mycket lätt att prata med. Jag frågade också henne om jag fick lägga ut dessa uppgifter på Fb? Detta hade hon absolut inget emot.

Jag skall också erhålla en fullmakt av henne så att jag ev. kan få fram några uppgifter på Landsarkivet i Göteborg? Man kan säga att hon har sedan han försvann varit en "förmyndare" för sin försvunne broder.

En del av de övriga uppgifterna vill jag kontrollera med henne att jag har uppfattat rätt. En del uppgifter vill jag inte lägga ut - iaf inte just nu. Dock kan jag berätta att de, åtminstone Dahlsjö och Karlsson, levde i en s.k. "högriskgrupp". Detta enligt den tidens sätt att se på saker och ting. Detta kan dock ha spelat roll i det som sedermera skulle komma att inträffa?

Vill iaf berätta en sak till om Gay Roger Karlsson. Han hade en son i Göteborg. När denne son var 18 månader gammal blev han ihjälsparkad av sin styvfar. Detta skedde när modern till Karlssons son, låg på BB för att föda styvafderns barn. Vet ej när i tiden denna vidriga händelse inträffade? Troligtvis 1964 eller i början av 1965?

Karlsson skall ha haft "tjejtycke" och hade många tjejer. Den tjej som han var förlovad med vid försvinnandet skall ha hetat Yvonne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-09 kl. 14:24.
Citera
2009-07-09, 17:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson och Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
hehe, ja nej jag snöade väl kanske in en aning där på slutet

men om Karlsson och Stockholmaren skulle vara döda och Johansson och Dahlsjö hade försvunnit, tror du att de var inblandade i deras död eller snarare att de var rädda för att gå samma öde till mötes?

ber om ursäkt om jag glömt något du pekat på tidigare i tråden, läste igenom hela imorse och en del saker kan ha ramlat ur minnet...

Du ställer verkligen ett mycket klurig fråga där fade out. Därtill otroligt svår att svara på - ja näst intill omöjlig.

Jag tror återigen att om Dahlsjö och Johansson hade varit rädda att gå samma väg till mötes så hade de troligtvis hört av sig till nära och kära. Jag är också ganska övertygad om att denna härva av händelser rymmer mer personer, vilka vi inte har en aning vilka de var. Ev. två (2) personer till?

När systern träffade sin bror denna sista gång ihop med Dahlsjö, innan bilen återigen kördes mot antingen Brämaregården eller Hisingsbron, så var han precis som han brukade vara. Glad och öppen. Vad som än väntade honom hade han dessbättre ingen aning om detta.

Karlsson och Dahlsjö var uppenbarligen goda kamrater som hängde ihop en hel del. Båda verkar också ha haft en ungefärlig samma bakgrund samt var i samma ålder. Hur det var med Johansson är jag inte lika säker på? Han var ju iaf rätt mycket yngre än de övriga två. Dock verkar det som om de ändå hängde ihop alla tre en del.

Karlssons syster hade däremot aldrig hört talats om Kjell Åke Johansson förrän efter försvinnandet.

Min slutsats av vad jag känner till hitills är denna: Efter att den duvgrå PV:n lämnar Risåsgatan 9C denna ödesdigra torsdag morgon/förmiddag så vet ingen vad som hände eller vart O 19920 kördes? Jag tror att bilen denna regniga dag kördes norröver (inte skulle jag vilja åka och tälta och bada i det väder som rådde), alltså förbi Centralen och där stod "Hymme" och liftade. Av någon anledning beslöt de att plocka upp honom, för att på så sätt ge honom lift en bit. Detta p.g.a. att Dahlsjö, Johansson och Karlsson hade inget speciellt att göra denna dag eftersom det inte blev något badande och tältande i Åsa. Åtminstone Johansson skulle ha arbetat denna dag men tydligen "firade" han från jobbet.

Därefter hände något som det är näst intill omöjligt att spekulera om. Jag tror att vad som än hände, så befann sig "Hymme" på fel plats vid fel tidpunkt. Han fick "följa med på köpet" s.a.s.

Kanske någon annan kan ha förslag på eller idéer om vad som kunde ha hänt?

Iof sig så begicks denna dag det berömda och klassiska "grodmansrånet" i Göteborg just vid denna tidpunkt som den duvgrå PV:n var ute och rullade. Där blev dock rånarna gripna........men men man börjar ju undra ändå?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-09 kl. 17:50.
Citera
2009-07-10, 01:49
Medlem
En mycket underlig och mystisk historia alltihop! Vad som gör mig nyfiken är vad du skriver Skaraborg att Dahlsjö och Karlsson tillhörde en högriskgrupp. vad kan det vara? Något kriminellt? Svaret på gåtan kanske finns här? Jag tycker det verkar helt otroligt att Karlssons syster inte berättat för polisen om mötet med mannen i Karlssons lägenhet. En sådan viktig sak! Jag undrar varför? Undersöktes inte lägenheten någon gång? Sedan undrar jag över historien med Karlssons lille son som blev ihjälslagen. Detta måste haft en fruktansvärd påverkan på honom. Vad fick gärningsmannen för straff? Här finns tydligen mer under ytan som man undrar över. Det är mycket möjligt att Hymme kom i kontakt med dessa killar och blev ett offer på något sätt. Risåsgatan där Karlsson bodde ligger väl i utkantan av Haga och inte i Annedal som det står på en del ställen.Det är väl en tvärgata till Landsvägsgatan? En brant backe har jag för mig. Det är förnämligt att du fortsätter att forska i fallet Skaraborg. Man kan nog få fram en hel del intressanta uppgifter fastän der har hänt för så länge sedan.
Citera
2009-07-10, 02:29
Medlem
Halvt OT, men du skriver att Karlssons betydligt yngre syster var den enda som brydde sig om hans försvinnande. Undrar hur gammal systern var vid tillfället och om hon var minderårig, vem som hade vårdnaden? Och Karlssons föräldrar, var de inte i livet?

Sedan kan jag bara instämma i vad tidigare har skrivits, det är ett oerhört skumt fall detta, och ett enda mysterium vad som egentligen hände denna dag. Jag lutade först spontant mot en bilolycka, där eventuellt även Hymme Lundqvist gått åt, men stämmer uppgifterna med mannen i Karlssons lägenhet så kan den teorin nog strykas helt.
Citera
2009-07-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
En mycket underlig och mystisk historia alltihop! Vad som gör mig nyfiken är vad du skriver Skaraborg att Dahlsjö och Karlsson tillhörde en högriskgrupp. vad kan det vara? Något kriminellt? Svaret på gåtan kanske finns här? Jag tycker det verkar helt otroligt att Karlssons syster inte berättat för polisen om mötet med mannen i Karlssons lägenhet. En sådan viktig sak! Jag undrar varför? Undersöktes inte lägenheten någon gång? Sedan undrar jag över historien med Karlssons lille son som blev ihjälslagen. Detta måste haft en fruktansvärd påverkan på honom. Vad fick gärningsmannen för straff? Här finns tydligen mer under ytan som man undrar över. Det är mycket möjligt att Hymme kom i kontakt med dessa killar och blev ett offer på något sätt. Risåsgatan där Karlsson bodde ligger väl i utkantan av Haga och inte i Annedal som det står på en del ställen.Det är väl en tvärgata till Landsvägsgatan? En brant backe har jag för mig. Det är förnämligt att du fortsätter att forska i fallet Skaraborg. Man kan nog få fram en hel del intressanta uppgifter fastän der har hänt för så länge sedan.

Nej, Risåsgatan ligger söder om skanstorget, går mellan linnégatan och övre husargatan... bara en petitess... den branta backen minns jag inte namnet på, men den leder upp till sveagatan (som risåsgatan också korsar)

EDIT: Backen upp heter Lilla Risåsgatan, så inte konstigt att blanda ihop dem
Citera
2009-07-10, 14:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fråga om Göteborg.

Eftersom min egen kunskap om Göteborg är mycket dålig så måste jag fråga er som känner till denna stad.

Kl. 14.15 den 29 juli 1965 begicks ett rån mot Skandivaiska Banken i ovan nämnda stad. Detta rån gick till kriminalhistorien under namnet "Grodmansrånet". Förrövarna blev gripna.

Detta bankkontor ligger/låg på Gamlestadsvägen 8.

Jag undrar nu hur ligger Gamlestadsvägen i förhållande till Risåsgatan? Ligger/låg detta bankkontor i Haga/Annedal?
Citera
2009-07-10, 14:45
Medlem
Citat:
Eftersom min egen kunskap om Göteborg är mycket dålig så måste jag fråga er som känner till denna stad.

Kl. 14.15 den 29 juli 1965 begicks ett rån mot Skandivaiska Banken i ovan nämnda stad. Detta rån gick till kriminalhistorien under namnet "Grodmansrånet". Förrövarna blev gripna.

Detta bankkontor ligger/låg på Gamlestadsvägen 8.

Jag undrar nu hur ligger Gamlestadsvägen i förhållande till Risåsgatan? Ligger/låg detta bankkontor i Haga/Annedal?

Nej, det ligger inte i närheten... däremot så ligger det "på vägen" om man kör ut på leden genom stan och åker norrut, som du väl har spekulerat i? om nu de större vägarna gick likadant 65...

här ser du (förhoppningsvis) platsernas förhållande till varandra...

http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=ris%C3%A5sgatan+g%C3%B6t eborg&daddr=Gamlestadsv%C3%A4gen+8+g%C3%B6teborg&h l=sv&geocode=&mra=ls&sll=57.71263,12.002907&sspn=0 .041401,0.104284&ie=UTF8&ll=57.713134,11.98308&spn =0.0414,0.104284&z=14
Citera
2009-07-10, 14:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen ointresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond

Tack för visat intresse Edmond!

Ja jag vet att Karlsson tillhörde denne "grupp" till 100%, och Dahlsjö till 90%. Vet ej hur det förhöll sig med Kjell Åke Johansson, men eftersom han umgicks med Dahlsjö och Karlsson så är det inte helt otroligt att han också gjorde det? Jag vill ännu inte gå in ännu inte gå in på detta. Först vill jag fråga ytterligare frågor till Karlssons syster så att jag inte har missförstått henne eller glömt något. Därefter vill jag fråga henne om det är okay att lägga ut detta på Fb? Hon får bestämma ang. sin brors personliga förhållanden.

T.ex. Landsarkivet har lagt sekretess på Dahlsjös personliga förhållanden, ev. upp till 70 år.

Deras bakgrund spelade troligtvis in på det som sedan skedde?

Nej detta blev aldrig omnämnt av systern. Skall gå in närmare varför det inte blev så i svaret till daniel_andersso.

Naturligtvis måste detta ha haft en fruktansvärd påverkan på Gay Roger Karlsson. Vet ej vad denne GM erhöll för straff?

Ja du har så rätt i detta att det ligger otroligt mycket under ytan. En del saker går nog att få någon klarhet i men det mesta kommer att bli obesvarat - tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in