2009-08-21, 12:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fasan att det skall vara O19920 från början?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Otroligt!
Det är många som minns att det skrevs i tidningarna och följde fallet.
Det skall verkligen bli intressant att se när det börjas skrivas och vad det skrivs om. Reg.nr borde komma fram, borde vara något närbesläktat till 019920, fasan för att det var 019920 de sökte är fortfarande stor, isf är det ju inte så konstigt att bilen har sätts på andra ställen!

Ja CrapStack detta vore verkligen en fasa, om O19920 figurerade ända från början? Förutom att reg.numret skall finnas på microfilm någonstans, så får vi också hoppas på att Bengt Dahlsjö kan få fram detta nummer?

Jag kan inte bli klok på detta fall? Varför skrevs det inget kort tid efter försvinnandena? Alla andra liknande fall skrevs det ju om? Man kan ju börja fundera över om K-Å, verkligen anmäldes som saknad med en gång?
Citera
2009-08-21, 18:40
Medlem
obafgkms avatar
Eftersom det fanns många fordon registrerade i dåvarande Göteborgs- och Bohuslän så kanske numret i stället var OA19920. Bara en tanke....
Citera
2009-08-21, 20:38
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Eftersom det fanns många fordon registrerade i dåvarande Göteborgs- och Bohuslän så kanske numret i stället var OA19920. Bara en tanke....

Ingen dum tanke alls.
Citera
2009-08-21, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket bra förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm

Ett mycket bra förslag obafgkm.

Jag har faktiskt redan frågat Bengt Dahlsjö, om han kom ihåg om "den duvblå" hade ett O eller OA nummer? Tyvärr minns han inte detta, vilket inte är så konstigt efter alla dessa år.

Nu var det så att gamla Göteborg & Bohuslän hade beteckningarna O, OA samt OB. Nu tror jag inte att "den duvblå" kan ha haft ett reg.nummer som började på OB. Detta p.g.a. att Volvon var av årsmodell 1956, och jag tror inte att bokstavskombinationen OB fanns 1956.

Skall ringa nu på måndag, och kolla för säkerhets skull båda kombinationerna OA19920 samt OB19920.

Skall bli intressant och se om de överhuvudtaget fanns?
Citera
2009-08-22, 09:04
Medlem
jan.i.tors avatar
regnr, Haga mm

Ny (att skriva) här, intressant tråd. Men lång.
Och ostrukturerad - det ligger i sakens natur, ingen kritik alltså!
Så svaren kanske finns i tråden, men jag har missat dem.
* Har jag fattat det rätt att det ännu inte hittats några källor från tiden om de tres försvinnande i tidningsarkiv eller myndighetsarkiv undantaget den sk Sahlinbilen?
* De tre anmäldes inte som försvunna tillsammans?
* När (och av vem? Polisen?) kopplades de tres försvinnanden ihop?
* Vet man ens med säkerhet att de försvann just den dagen?
* Kopplingen till Hübners försvinnande har endast att göra med datumet, inga bevis på att de träffats denna dag eller tidigare?

* Ang regnr. Är närliggande nr kollade? Pga skrivfel, eller ombytta siffror på skylten (Det enklaste vore väl att flytta de siffror man redan har om man vill falskskylta).

* Ang Haga/Olivedal/Annedal i Gbg. Obs! Jag höll till där på 80-talet, 15 år senare, men somligt kan väl vara samma-samma
A) Nycklar: Gamla hus hade enkla lås, lätta att kopiera. Antingen enklaste snäpplås typ Yale (öppnas idag m kreditkort el. då tex m en spackelspade), eller ännu enklare, typ såna man har i innerdörrar idag.
Dessutom låste man inte så mycket som nu. Jag låste inte om jag gick ner till affären, men när jag var bortrest. Typ. På 80-talet. Fanns liksom inget att stjäla!

B) Rivningskontrakt så länge hyran betalades o ingen störde värre än nån annan kollade ingen värd, varken privat el. allmännytta, vem som faktiskt uppehöll sig i lyan. Hyran betalades kontant o anonymt med inbetalningskort på postkontor skulle jag tro. Vi bytte friskt med varann, mina bekanta o jag, inte alla bodde i den lägenhet de hade kontrakt på. Inte som idag m internetbankspår, störningsjourer osv.

C) Bilder fr området 1970/71, fotografen har nog fler (kan vara värt att kolla om det blir en bok)
http://www.naturproduktion-bh.se/05/05-08/gbg/allm.html
Senast redigerad av jan.i.tor 2009-08-22 kl. 09:13. Anledning: Milestone! Post # 800 ;) + glömde ett par ord
Citera
2009-08-22, 11:20
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5677630.ab

Tyvärr är väl det liknande detta som har hänt.

Jag vet att det inte tillför något men visar på att möjligheten finns...
Citera
2009-08-22, 12:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnen bil+förare i Holland hittade efter 14 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5677630.ab

Tyvärr är väl det liknande detta som har hänt.

Jag vet att det inte tillför något men visar på att möjligheten finns...

Ja jag läste också detta idag i pappersupplagan.

Jag tror inte att det skedde en olycka i stil med denna bil, som låg i en kanal i Amsterdam. I denna bil befann sig "bara" en person.

Däremot tror jag att "den duvblå" blev sänkt i något vattendrag som ligger än idag i skymundan.
Citera
2009-08-22, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Iintressanta uppgifter och frågor. 09.08.22.

Citat:
Ursprungligen postat av jan.i.tor
* Har jag fattat det rätt att det ännu inte hittats några källor från tiden om de tres försvinnande i tidningsarkiv eller myndighetsarkiv undantaget den sk Sahlinbilen?
* Kopplingen till Hübners försvinnande har endast att göra med datumet, inga bevis på att de träffats denna dag eller tidigare?

* Ang regnr. Är närliggande nr kollade? Pga skrivfel, eller ombytta siffror på skylten (Det enklaste vore väl att flytta de siffror man redan har om man vill falskskylta).

* Ang Haga/Olivedal/Annedal i Gbg. Obs! Jag höll till där på 80-talet, 15 år senare, men somligt kan väl vara samma-samma
A) Nycklar: Gamla hus hade enkla lås, lätta att kopiera. Antingen enklaste snäpplås typ Yale (öppnas idag m kreditkort el. då tex m en spackelspade), eller ännu enklare, typ såna man har i innerdörrar idag.
Dessutom låste man inte så mycket som nu. Jag låste inte om jag gick ner till affären, men när jag var bortrest. Typ. På 80-talet. Fanns liksom inget att stjäla!

B) Rivningskontrakt så länge hyran betalades o ingen störde värre än nån annan kollade ingen värd, varken privat el. allmännytta, vem som faktiskt uppehöll sig i lyan. Hyran betalades kontant o anonymt med inbetalningskort på postkontor skulle jag tro. Vi bytte friskt med varann, mina bekanta o jag, inte alla bodde i den lägenhet de hade kontrakt på. Inte som idag m internetbankspår, störningsjourer osv.

C) Bilder fr området 1970/71, fotografen har nog fler (kan vara värt att kolla om det blir en bok)

Du skall ha stort tack för visat intresse samt för din uppskattning. Kommer att besvara ditt långa inlägg genom två (2) olika inlägg.

Nej det är ingen kritik att den långa tråden är ostrukturerad för det är den. Bland det bästa är att tråden inte har spårat ur med en massa påhopp och ovesäntligheter. Bara ett (1) enda inlägg av alla har varit av den arten.

Nej det har än så länge inte hittats något från tidningsarkiv tiden efter att försvinnandena skedde (förutom "Hymme"). Från myndighetsarkiv verkar det inte heller finnas något från denna tid. T.ex. Dahlsjö efterlyses för första gången i PU 1967?

Nej Dahlsjö, Johansson och Karlsson anmäldes inte som ett gemensamt försvinnande. Man kan fråga sig blev Dahlsjö överhuvudtaget anmäld som saknad? Karlsson blev efter flera år till sist anmäld som försvunen av systern. Detta kan faktiskt ha skett så sent som 1969? När det gäller Johansson, så skall han ha anmälts som försvunnen den 30 juli 1965. Detta enligt Norlén. Jag undrar dock om denna uppgift verkligen kan stämma?

När dessa till sist kopplades samman som ett gemensamt vet jag inte ännu, men det måste ha tagit flera år. Hade de rätta kopplingarna gjorts från början, genom att anhöriga hade anmält så hade det med största sannolikhet aldrig blivit ett "Dahlsjö-fall"! Det skall ha varit polisen som kopplade samman dessa försvinnanden som ett gemensamt.

Ja man vet att att den 29 juli var den sista dagen som anhöriga såg dem. T.ex. skall Dahlsjö när han lämnade sin bostad för sista gången ha setts av sin moder. Även Johansson skall ha setts av anhöriga. Efter den 29 juli så sågs vare sig dessa tre personer eller den duvblå PV:n av anhöriga. Karlsson sågs av systern sista gången, ca två-tre dagar innan han försvann vid Vågmästareplatsen. Vill påpeka att ingenting är till 100% säkert. De flesta personer som kan ha haft uppgifter att lämna är avlidna. Många år har gått och folk minns fel.

Ang. "Hymme" Lundquist så trodde polisen att han hade fått lift med "den duvblå" den 29 juli. Nej helt säkert så hade "Hymme" och "Dahlsjö-gänget" aldrig träffats tidigare. Personligen så är jag övertygad om att hans försvinnande hör ihop med de övrigas. Uppgifterna ang. "Hymme" är betydligt säkrare än de övriga. Här vet vi faktiskt en del. De var kan man säga varandras motpoler s.a.s.
Citera
2009-08-22, 16:28
Medlem
jan.i.tors avatar
då o nu

Jag har funderat på en sak, vi ser 40-50 år gamla händelser med dagens ögon. Några tankar om detta fall:

* 16-årige Kjell-Åke för ung för att vara vän med de båda andra
Vid 16 år var det normalt att betraktas som (i det närmaste) vuxen, att klä sig som vuxen och att ha börjat arbeta. Att ha eget boende (hyresrum t ex) var inte lika vanligt men inte alls onormalt. Inte ens på 70-talet var det konstigt att börja arbeta efter skolan, kanske t o m tidigare för dem utan intresse/möjlighet att studera. Inte alls som i dag när de unga är mambor o evigt studerande pga en skev bostads- o arbetsmarknad. Alltså kan inte jag se att en 16-åring med nödvändighet var något konstigt sällskap för en 21-åring. Lika lite som en 20-åring idag är "för" ung för att hänga med en 25-åring.

* Konstnärsfamilj = överklass?
Ja, det är rätt på ett sätt. En arbetare blev sällan konstnär, MEN konstnärer/konststuderande hade sällan höga inkomster.
Några bodde förstås i Haga med omnejd på 60-talet. Alltså kan en ung konststuderande/konstnärsson mkt väl (oavsett egna familjens ekonomi) ha varit bekant med någon i Haga boende person, som i sin tur kunde känna de tre andra. Konstnärer, (och studenter i alla slags utbildningar) då liksom nu, hade ofta brödjobb vid sidan, förresten: hamnen, Volvo, posten, varven, diskare, nattvak, Liseberg, taxi. You name it. Kära gamla Hovedskous konstskola (då på Haga nygata, senare på Järntorget) kunde varit ett annat ställe som Hübner velat kolla om Gerlesborg var på tapeten. Konstnärer rör sig också rätt ogenerat i alla samhällsklasser, då liksom nu.

Med detta vill jag inte spä på spekulationerna att sammankoppla Hübner med de andra, snarare tvärtom. Jag vill bara visa hur lätt man leds i en viss riktning. Det finns helt säkert slutsatser jag drar som är lika osäkra pga mina egna "färgade glasögon". Mina kunskaper om just dessa försvinnanden kommer f ö bara från denna tråd.
Senast redigerad av jan.i.tor 2009-08-22 kl. 16:34. Anledning: punkt o komma = lättare att läsa
Citera
2009-08-22, 16:46
Medlem
jan.i.tors avatar
varför fallet inte blev omskrivet?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sverige har faktiskt inget liknande fall som detta. Vad jag inte kan förstå är varför det inte har blivit mera omskrivet under alla årtionden?
(post#673)

En ren gissning från min sida: Jag antar att polisen trodde att de tre Gbg-grabbarna sjappat snarare än råkat ut för brott/olycka. Särskilt som det tog ett bra tag innan försvinnandena kopplades ihop. Det var - och är - vanligare att folk lämnade sitt gamla liv i hopp om något bättre än många tror.

Jag har själv en (avlägsen) släkting som lämnade sina barn och maka och försvann spårlöst. Denna släkting återfanns decennier senare på en annan kontinent av Frälsis eftersökningsbyrå, men återtog ingen kontakt vad jag vet. Jag är inte ens säker på att min släkting hade något pass. Pass behövdes inte heller för att åka till Danmark t ex. Där kunde man säkert uppehålla sig ett tag.
Vet vi om någon av de anhöriga i dessa fall försökt använt sig av Frälsis?
Citera
2009-08-22, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omflyttade siffror m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av jan.i.tor

Ja troligtvis det ett skrivfel någonstans "efter vägen" s.a.s. Bilen kan inte ha varit falskskyltad,för Jan-Olof Dahlsjö köpte bilen av sin äldre bror Bengt under våren/försommaren 1965. Detta har bekräftats av Bengt. Bilen måste ha haft ett liknande reg.nummer som "Sahlin-bilen"? Detta kommer att kollas upp.

Troligtvis hade Gay Roger Karlssons lägenhet ett enkelt lås. Dessutom verkar det som om det bara kan ha funnits en (1) nyckel till den? Om han hade vana att låsa dörren när han gick ut vet jag inte? Skall fråga hans syster ifall hon känner till hur han brukade göra?

Denna lägenhet som Karlsson innehade på Risåsgatan 9C,var enligt systern troligtvis en utslussninglägenhet. Karlsson hade spenderat en tid på en ungdomsvårdskola eller liknande. På den tiden placerades människor som GRK i rivningslägenheter i mer eller mindre slumliknande områden. Vare sig Dahlsjö eller Johansson hade egna lägenheter.
Citera
2009-08-22, 17:08
Medlem
Väldigt intressant!

Jag reggade mig enbart pga denna tråd, mycket intressant tråd med imponerande arbete av många (ingen nämnd, ingen glömd!).

Jag hade två kommentarer också. Först, angående bilen, kan Volvos museum bidra med något? Ute i Torslanda har ju Volvo ett museum.

Sedan, det andra, kan någon av dessa fyra ha hittats men inte identifierats?
Jag kan på rak arm komma på ett skelett i Göteborgstrakten som hittats men inte identifierats. Jag har letat efter länkar och i gamla GP men vad jag kan komma ihåg är att ett mansskelett hittades när det grävdes för Götatunneln, cirka 2000. Det låg under ett fundament till Pusterviksbron. Det hade placerats där innan fundamentet lades. Iofs invigdes den bron 1955, men...

Polisen kanske har fler oidentifierade kroppar hittade sedan 1965?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in