2020-08-24, 23:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kristen kurator i Göteborg 1965-66.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Vädret för tidpunkten för försvinnande och tiden efter var önskad här, nu är detat för oslo eftersom jag inte hittade Göteborg där nu :
https://i.imgur.com/M5pF2RM.jpg

Ni nämner "kurator" och den norska sjömanskyrkan hade förmodligen också anställda som hjälpte sjömän med olika problem, jag menar att "social kurator" användes som titel på några av dessa, till Rotterdam där en stor hamn där norska sjömänskyrkan fortfarande har en kyrka i drift
https://www.sjomannskirken.no/rotterdam/

Jan Johansen var Norges vanligaste namn för några år sedan, även om en vänder det till jahn, finns det fortfarande ingen tvekan om norska rötter, även i en stor hamnstad som Rotterdam, borde det vara möjligt att ligga lite låg med en berättelse om norsk far, bod i sverige några år innan man kom till Nederländerna och en nyfiken norska eller svenska var nöjd...

Vädret i Göteborg har tidigare tagits upp en del i tråden.

Vädret i Oslo verkar ha varit liknande som vädret var i Göteborg den 29 juli 1965 när det gäller temperaturen. Om jag nu har läst diagrammet rätt så regnade det dock inte Oslo den här dagen vilket det gjorde i Göteborg. Regnet bokstavligen vräkte ner.

Ja en kristen kurator har blivit omnämnd en hel del gällande Kjell-Åke och detta var i Göteborg. Om Dahlsjö också hade fått hjälp av en sådan i Göteborg har aldrig framkommit. Om han sedan fick någon hjälp i Rotterdam vare sig från den svenska eller norska sjömanskyrkan är omöjligt att uttala sig om.

Om Dahlsjö kom att använda sig av efternamnet Johansen vet vi inte heller. Han kan ha gjort det men lika gärna även stavningarna Johansson eller Johanson kan han ha använt. Om nu den här uppgiften stämmer?
Citera
2020-08-25, 01:59
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vädret i Göteborg har tidigare tagits upp en del i tråden.

Vädret i Oslo verkar ha varit liknande som vädret var i Göteborg den 29 juli 1965 när det gäller temperaturen. Om jag nu har läst diagrammet rätt så regnade det dock inte Oslo den här dagen vilket det gjorde i Göteborg. Regnet bokstavligen vräkte ner.

Ja en kristen kurator har blivit omnämnd en hel del gällande Kjell-Åke och detta var i Göteborg. Om Dahlsjö också hade fått hjälp av en sådan i Göteborg har aldrig framkommit. Om han sedan fick någon hjälp i Rotterdam vare sig från den svenska eller norska sjömanskyrkan är omöjligt att uttala sig om.

Om Dahlsjö kom att använda sig av efternamnet Johansen vet vi inte heller. Han kan ha gjort det men lika gärna även stavningarna Johansson eller Johanson kan han ha använt. Om nu den här uppgiften stämmer?

då har jag surrat med vem var vem av dem...
Men vädret har du antagligen läst rätt, tänkte mest på början av augusti der..
Citera
2020-08-25, 19:29
Medlem
Hans son ska tydligen ha ändrat för och efternamn med tanke på sin fars bakgrund. Dottern har gift sig och har ett annat efternamn. Vilket vet jag inte. Hon har två döttrar och då blev Dahlsjö morfar.
Citera
2020-08-25, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Hans son ska tydligen ha ändrat för och efternamn med tanke på sin fars bakgrund. Dottern har gift sig och har ett annat efternamn. Vilket vet jag inte. Hon har två döttrar och då blev Dahlsjö morfar.

Nu skall vi se.

Dahlsjös son skall alltså ha skyddade personuppgifter. Inte nog med det. Han har dessutom bytt både för- och efternamn. Detta p. g. a. sin fars bakgrund. Skulle detta i s f enbart ha berott på vad som hände i Göteborg - eller hade detta också något att göra med Dahlsjös liv och leverne i Nederländerna?

Den förmodade dottern däremot behövde ju inte byta efternamn eftersom det skedde automatiskt via giftermål. Vilket jag också trodde att hon hade gift sig.

Jag tycker det hela låter så märkligt måste jag säga. Din PM-kontakt är verkligen otroligt insatt i framför allt gällande Dahlsjös liv i Rotterdam. Vem besitter idag en sådan kunskap i Sverige? Den familj han lämnade efter sig i Göteborg som själva upplevde den 29 juli är idag alla avlidna. En broder, han som ägde den midnattsblå, avled så sent som 2017 och han berättade ingenting. Pratade själv med honom vid flera tillfällen per telefon.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-25 kl. 23:08.
Citera
2020-08-25, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väderleken dygnet den 29-30 juli 1965 i bl. a. Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
då har jag surrat med vem var vem av dem...
Men vädret har du antagligen läst rätt, tänkte mest på början av augusti der..

Den ende av de tre som hade någon koppling till Norge var Kjell-Åke som jag känner till.

Hans far var född där men Kjell-Åke hade aldrig bott i Norge.

Så här var vädret dygnet den 29-30 juli 1965 i Torekov, Åsa respektive Göteborg:

Sommaren 1965 var delvis mycket kylig och regnrik. Torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg var temperaturen följande: Kl. 06.00: 12,2 grader, kl. 12.00: 14,8 grader samt kl. 18.00: 14,6 grader. Morgontemperaturen denna dag överträffas endast av temperaturen kl. 12.00 den 2/8 då det endast var 11,2 grader.

Dygnsnederbörden den 29-30 juli, från 06.00 till 06.00, var hela 29,23 mm. Det regnrikaste dygnet under tiden den 21/7 till den 11/8. Det dåliga vädret kom som det ofta brukar göra från de brittiska öarna.

I Torekov denna dag var det som högst 15,0 grader och som lägst 12.0 grader. Mätstationen var Kullen. Gällande dygnsnederbörden för den 29-30 juli så var mätstationen Boarp, mellan Torekov och Båstad. 1965-07-29 06:00:01;1965-07-30 06:00:00; 33.8 mm.

Den närmaste mätstationen från Åsa var Grimeton i Rolfstorp, 40-45 km söderut. Den högsta temperaturen var 14,6 grader och den lägsta 12,5 grader. Dygnsnederbörden var här något lägre än i Göteborg och Torekov. 1965-07-29 06:00:01;1965-07-30 06:00:00; 21.4 mm.
Citera
2020-08-26, 21:00
Medlem
Hans dotter har tydligen två söner. De ska bo i Amsterdam. Januis heter en.
Citera
2020-08-26, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två döttrar? Två söner?

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Hans dotter har tydligen två söner. De ska bo i Amsterdam. Januis heter en.

Dahlsjös ev. dotter skall ha fått två barn.

Var detta två döttrar eller två söner? Båda uppgifterna har förekommit.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-26 kl. 23:08.
Citera
2020-08-27, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vargavintern i Göteborg 1965-66.

Det har omnämnts en hel del om vädret tidigare.

Inte bara den 29 juli 1965 utan också tiden tiden efteråt. En del av det nedanstående har förut varit uppe på tapeten i tråden.

Även vädret har här sin betydelse. Natten mot den 29 juli började vädret i Göteborg bli dåligt. Vi vet att när en person vaknade denna morgon så slog regnet kraftigt mot fönsterblecket. Tack vare att det spöregnade, så kunde bankrånet i Gamlestaden utföras under torsdagen. Vintern 1965-66 var mycket kall och snörik. Isväder inträffade två gånger den här vintern: 1966-01-12 - 1966-01-18 och 1966-02-08 - 1966-02-13. Två perioder med fem respektive sex isdygn. Benämningen isväder/isdygn uppstår då landets alla SMHI mätstationer uppvisar minusgrader under 24 timmar. Långt in i april kan man se i media hur gator och bilar i Göteborg var täckta med snö. Med andra ord så rådde det en riktig vargavinter där under vintern 1965-66.

Man skulle kunna säga att Kjell-Åke var mer eller mindre fastfrusen i Göteborg den här vintern. Dahlsjö hade kanske redan hade hunnit lämnat landet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-27 kl. 21:58.
Citera
2020-08-28, 11:32
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker det hela låter så märkligt måste jag säga. Din PM-kontakt är verkligen otroligt insatt i framför allt gällande Dahlsjös liv i Rotterdam. Vem besitter idag en sådan kunskap i Sverige? Den familj han lämnade efter sig i Göteborg som själva upplevde den 29 juli är idag alla avlidna. En broder, han som ägde den midnattsblå, avled så sent som 2017 och han berättade ingenting. Pratade själv med honom vid flera tillfällen per telefon.

Varningsflagg på Quentin5! Var extremt försiktig med uppgifter från den här användaren. Denne har trollat stenhårt i trådarna om Helena Andersson och Lelle Hildebrand, och hävt ur sig det ena grundlösa påståendet efter det andra utan att kunna ange några källor. Det luktar bekräftelsetörstande mytoman lång väg.
Citera
2020-08-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Varningsflagg på Quentin5! Var extremt försiktig med uppgifter från den här användaren. Denne har trollat stenhårt i trådarna om Helena Andersson och Lelle Hildebrand, och hävt ur sig det ena grundlösa påståendet efter det andra utan att kunna ange några källor. Det luktar bekräftelsetörstande mytoman lång väg.
Tror att Skaraborg2 har koll i den här tråden. Även om Quentin5 är helt sanningsenlig med den info hen fått, vet vi ju inte om den som givit hen uppgifter trollar eller saknar koll eller säger som det är, men delar av det som sägs kan ändå kontrolleras.
Citera
2020-08-28, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Delar går att kontrollera.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Tror att Skaraborg2 har koll i den här tråden. Även om Quentin5 är helt sanningsenlig med den info hen fått, vet vi ju inte om den som givit hen uppgifter trollar eller saknar koll eller säger som det är, men delar av det som sägs kan ändå kontrolleras.

Ja, jag har god koll på den här tråden.

Det som gjorde att jag började dra öronen åt mig var detta med var Gay Karlsson skulle ha blivit begravd. Vid ett nybygge i Haga. Först Haga och sedan det gamla "beprövade kortet" Älvsborgsbron. Problemet är att det kan med den allra största sannolikhet inte finnas någon idag som kan ha all den här kännedomen om Dahlsjös liv i Nederländerna. Åtminstone inte i Sverige.

Vi får hoppas att några av dessa uppgifter som går att kolla upp i Nederländerna kan komma att bekräfta någon eller några av dessa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-28 kl. 19:42.
Citera
2020-08-28, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifterna under februari i år.

Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe

Vi får se om någon eller några av de omnämnda uppgifterna kan komma att bli verifierade från Nederländerna.

De mycket intressanta uppgifter som framkom under februari i år från en som själv hade bott och varit verksam i Haga 1965-66, via en mellanhand, var annorlunda. Här kunde UL, via mellanhanden, berätta om uppgifter som vi redan kände till men som inte fanns utlagda i tråden. En del av dessa uppgifter var även helt nya. Risken finns alltid att någon läser igenom tråden och på så sätt får fram uppgifter som sedan kommer att kunna användas i syfte att visa på att någon sitter på intressant information utan att denne någon gör det.

Om så är fallet här vet jag inte men vi blev mycket undrande över uppgiften om ett nybygge i Haga 1965 och sedan Älvsborgsbron.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-28 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in