2020-08-20, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efternamnet Blokland.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Blokland ska tydligen barnens mamma heta i efternamn. Vet ej om det är något som är sant.

Blokland är ett vanligt nederländskt efternamn och det finns också en by med samma namn.

Om man tittar på namnet Aart Blokland, så finns det många med detta namn. Nu har jag bara tittat som snabbast men kan inte hitta någon som passar in. Om uppgiften stämmer att Dahlsjö hade en son med detta för- och efternamn bör denne vara född någon gång under slutet av 1960-talet tills någon gång under den första halvan av 1980-talet. Alltså under ca 15 års tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-20 kl. 21:29.
Citera
2020-08-21, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Betlehemskyrkan och Skansberget.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Om du söker i den här tråden skriver folk som verkar kunna brobygge att det inte är så sannolikt av flera skäl. Det hade varit mycket lättare att dumpa honom i ngn bygggrop på nära håll i eller kring Haga och täcka över hjälpligt så att han inte blev upptäckt.

En annan sak: om ngn kom och sa att Gay ligger, t.ex. under Betlehemskyrkan, kan missing people gräva där efter honom? Känns som om detta kommer att bli obekräftade uppgifter tills man river igen. Om det ens finns ngt kvar av Karlsson då. Under stora delar sv Gbg är det ishavslera. Hur påverkar det?

Att Gay Karlsson skulle ha blivit inmurad i brofundamentet är det nog ingen som tror kan ha skett.

Kan inte ha varit ett lätt jobb. Jag antar att hela arbetsplatsen hölls upplyst nattetid. Det bör även ha funnits bra med avspärrningar. För att MP skulle söka efter honom t. ex. under Betlehemskyrkan så räcker det inte med att någon kommer med obekräftade uppgifter. Det måste i s f vara 100% bekräftad information att så är fallet. I s f vem skulle vilja betala för detta? Ingen så Betlehemskyrkan behöver nog inte oroa sig över att något sådant skulle komma att ske.

Hur ishavslera påverkar vet jag inte men skelettet och tänderna måste finnas kvar än idag. Tänk om han istället kom att begravas uppe på Skansberget någonstans? På den här tiden kallad för Rånarkullen. Även om jag inte känner till vare sig rivningar eller nybyggnationer där så är detta i a f både Haga och Annedal.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-21 kl. 17:04.
Citera
2020-08-22, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nära släktingar till både Kjell-Åke och Gay.

Citat:
Ursprungligen postat av swedboy77
Hej gänget! Det var några månader sedan jag var inne och läste och kanske har missat något de senaste men en tanke slog mig. Ber om ursäkt ifall det varit uppe tidigare.
Det finns ju numera flertalet DNA tjänster tex My Heritage och liknande där man kan spåra personer via DNA. Det förutsätter ju förstås att någon nära släkting är villig att ställa upp som sökande. Eller ifall det finns någon ägodel kvar med DNA av de saknade.

Det vore ju fantastiskt spännande att se ifall någon av trion plus Hymne fört vidare sina gener.

Kanske en galen idé men det vore nåt att bita i😉

Det finns villiga och nära släktingar både gällande Kjell-Åke och Gay.

Däremot inte gällande Dahlsjö. När det gäller personliga ägodelar som finns kvar känner jag enbart till Kjell-Åkes kombinerade antecknings- och adressbok och plånbok. Tror inte att dessa skulle ge någonting efter över 55 år sedan han tog i dem för sista gången. Tänk alla som har tagit i dessa saker under alla år som nu har gått.

När det gäller Kjell-Åke så vet vi att han redan försvinnandet förde sina gener vidare. Efter uppgifter som har framkommit kan ev. Dahlsjö fått en son och en dotter i Rotterdam. Däremot kom inte Gay att göra detta innan han försvann och inte heller efteråt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-22 kl. 16:31.
Citera
2020-08-22, 17:22
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns villiga och nära släktingar både gällande Kjell-Åke och Gay.

Däremot inte gällande Dahlsjö. När det gäller personliga ägodelar som finns kvar känner jag enbart till Kjell-Åkes kombinerade antecknings- och adressbok och plånbok. Tror inte att dessa skulle ge någonting efter över 55 år sedan han tog i dem för sista gången. Tänk alla som har tagit i dessa saker under alla år som nu har gått.

När det gäller Kjell-Åke så vet vi att han redan försvinnandet förde sina gener vidare. Efter uppgifter som har framkommit kan ev. Dahlsjö fått en son och en dotter i Rotterdam. Däremot kom inte Gay att göra detta innan han försvann och inte heller efteråt.

Behöver inte vara ett nybygge utan man kan begrava lik ändå.
Citera
2020-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Behöver inte vara ett nybygge utan man kan begrava lik ändå.
Absolut, men Skaraborg2 har fått uppgifter om att Karlsson skulle blivit avrättad och dumpad under ett nybygge. Tror att flera sagt det. Men det blir inte så lätt att verifiera.
Citera
2020-08-22, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anonyma UL.

Citat:
Absolut, men Skaraborg2 har fått uppgifter om att Karlsson skulle blivit avrättad och dumpad under ett nybygge. Tror att flera sagt det. Men det blir inte så lätt att verifiera.

Gay kan förstås ha kunnat bli avrättad och dumpad vid något som inte var ett nybygge men.....

Uppgiften att det skall ha handlat om just ett nybygge har framkommit från två av varandra oberoende källor med 10 års mellanrum. Dock har aldrig uppgiften framkommit var detta nybygge skall ha legat någonstans tyvärr. Man får därför anse att den uppgiften om ett nybygge har blivit bekräftad men att detta har skett från anonyma UL.

Även UL har via PM skickat denna uppgift till Quentin5 att han skall ha blivit begravd vid ett bygge. Det skulle då bli en tredje person som omnämner detta. Fast här kan den här källan ev. ha sett den uppgiften tidigare i tråden?

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Detta var den andra gången denna uppgift nämndes:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-22 kl. 19:36.
Citera
2020-08-23, 20:02
Medlem
Sonen ska tydligen ha skyddade personuppgifter. Dottern vet jag inget om. Nu fick jag ett pm att Karlsson ligger inmurad i Älvsborgsbron.
Citera
2020-08-23, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bekräftade uppgifter från Holland?

Citat:
Jag kan skicka ner det namnet och kolla om en sådan person finns. OM den hon har fått barn med verkligen var Dahlsjö är förstås svårare att bevisa. Men det hade ju varit spännande att höra om han berättat ngt för dem om sitt förflutna.

Jättebra att du gör det.

Den här uppgiften tillsammans med de övriga, om dessa stämmer, så bör det gå att få fram ytterligare information om Dahlsjö och hans holländska familj. Kanske går det att någon av dessa uppgifter bekräftade?
Citera
2020-08-23, 21:35
Medlem
Citat:
Sonen ska tydligen ha skyddade personuppgifter. Dottern vet jag inget om. Nu fick jag ett pm att Karlsson ligger inmurad i Älvsborgsbron.
Rätt konstigt om Älvsborgsbron stämmer. Det är en rätt bra bit från Haga t.ex. Hursomhelst blir det inte lätt att bekräfta genom att gräva upp honom.
Jag vet inte hur lätt det blir för mina nederländska kontakter att komma åt deras motsvarighet till folkbokföring. Kanske är det mkt svårare än här. Låter oroande om sonen har skyddade uppgifter. Jag förknippar det med att det gått snett i livet ( eller att man är polis inom narkotikaspaning).
Citera
2020-08-23, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Älvsborgsbron.

Citat:

Att Dahlsjös ev. son skulle ha skyddade personuppgifter är faktiskt något jag har misstänkt.

Uppgiften om att det skulle vara Älvsborgsbron har tidigare framkommit - och avfärdats. Vilken uppgift är nu den rätta? Man kan knappast säga att Älvsborgsbron är Haga. Ang. detta att en person har blivit inmurad har jag tidigare fått höra talas om men då på ett helt annat ställe. Om den uppgiften eller orsaken stämmer har jag ingen som helst aning om.

Detta skulle handla om en person som blev inmurad i en mur - i Haga. Detta p. g. a. att den här personen hade pratat allt för mycket med Farbror Blå.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-23 kl. 22:12.
Citera
2020-08-24, 02:31
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att Dahlsjös ev. son skulle ha skyddade personuppgifter är faktiskt något jag har misstänkt.

Uppgiften om att det skulle vara Älvsborgsbron har tidigare framkommit - och avfärdats. Vilken uppgift är nu den rätta? Man kan knappast säga att Älvsborgsbron är Haga. Ang. detta att en person har blivit inmurad har jag tidigare fått höra talas om men då på ett helt annat ställe. Om den uppgiften eller orsaken stämmer har jag ingen som helst aning om.

Detta skulle handla om en person som blev inmurad i en mur - i Haga. Detta p. g. a. att den här personen hade pratat allt för mycket med Farbror Blå.

Vädret för tidpunkten för försvinnande och tiden efter var önskad här, nu är detat för oslo eftersom jag inte hittade Göteborg där nu :
https://i.imgur.com/M5pF2RM.jpg

Ni nämner "kurator" och den norska sjömanskyrkan hade förmodligen också anställda som hjälpte sjömän med olika problem, jag menar att "social kurator" användes som titel på några av dessa, till Rotterdam där en stor hamn där norska sjömänskyrkan fortfarande har en kyrka i drift
https://www.sjomannskirken.no/rotterdam/

Jan Johansen var Norges vanligaste namn för några år sedan, även om en vänder det till jahn, finns det fortfarande ingen tvekan om norska rötter, även i en stor hamnstad som Rotterdam, borde det vara möjligt att ligga lite låg med en berättelse om norsk far, bod i sverige några år innan man kom till Nederländerna och en nyfiken norska eller svenska var nöjd...
Citera
2020-08-24, 12:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
En gammal uppgift som jag nästan hade glömt bort.

Citat:
Rätt konstigt om Älvsborgsbron stämmer. Det är en rätt bra bit från Haga t.ex. Hursomhelst blir det inte lätt att bekräfta genom att gräva upp honom.
Jag vet inte hur lätt det blir för mina nederländska kontakter att komma åt deras motsvarighet till folkbokföring. Kanske är det mkt svårare än här. Låter oroande om sonen har skyddade uppgifter. Jag förknippar det med att det gått snett i livet ( eller att man är polis inom narkotikaspaning).

Känner på samma sätt.

Kanske den nederländska folkbokföringen inte är lika tillgänglig som den svenska? Om nu dessa uppgifter stämmer, så borde ändå din kontakt få fram något tycker man. Som t. ex. sonens födelsedatum samt var någonstans han är född?

Om han har skyddade personuppgifter så beror detta förstås på av någon anledning. Kan mycket väl vara någon av de du omnämner. Skulle ev. också kunna bero på att han känner till sin fars bakgrund och vill inte att någon skall söka efter honom? Även Janne Dahlsjö skulle ha kunnat ha haft skyddade personuppgifter för att undgå upptäckt.

Kom att tänka på en annan sak som framkom för länge sedan. Jag hade nästan helt glömt bort den här uppgiften. Om detta stämmer vet jag inte. Janne Dahlsjö hade sagt till sin familj att det var okej att hans familj kände till vad som hade hänt och att de talade om detta. Däremot fick de inte berätta detta för någon utanför familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in