2021-02-16, 15:07
Medlem
Azrils avatar
Att förkovra sig om förekomsten av Putte i tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Vilken sida i tråden? Hur gammal är han nu?

Steg 1. Scrolla högst upp på sidan.
Steg 2. Lokalisera rutan "Sök"
Steg 3. I sökrutan så skriver du "Putte"
Steg 4. Tryck på knappen "Sökning"
Steg 5. Ta del av alla inlägg som innehåller ordet "Putte"
Citera
2021-02-16, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bodde på den tiden på Haga Östergata.

Citat:
Vilken sida i tråden? Hur gammal är han nu?

Han är Kjell-Åkes några år äldre bror.

"Putte" kom också att kallas för "Putte på Haga Östergata". Ett passande namn eftersom han bodde på just den gatan.
Citera
2021-02-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi börjar med Kjell-Åkes dåvarande flickvän. Hon är numera en förgrämd snart 70-årig kvinna som är mycket bitter över vad som kom att hända henne för så länge sedan. Hon har förstås aldrig kommit över den här tiden tillsammans med Kjell-Åke. Hon har anklagande uttalat sig flera gånger på detta sätt: "och där lämnade han mig bara mitt i skiten". Tankfullt har hon också uttalat sig "han hade ibland pengar, mycket pengar, på sig utan att berätta var dessa kom ifrån".

Flickvännen var också en av personerna som besökte Gays lägenhet. Strax efter den 29 juli knackar hon på hos Gay varvid en person öppnar dörren. Hon frågar då efter Gay och säger också till den här personen att "jag ser att vår bil står här".

Flickvännen vet helt klart, och även hennes systrar, vad som hände och varför men de har också sagt att de kommer aldrig att berätta detta. Flickvännen hade stor betydelse för Kjell-Åke när han gick under jorden. Utan att kunna bevisa detta så måste det ha varit hon som hjälpte Kjell-Åke med mat och kläder då han låg och tryckte i olika lägenheter i Göteborg under vargavintern 1965-66.

Jag tror att Kjell-Åke lovade henne att komma tillbaka men att han var tvungen att dra från Göteborg så snart detta bara var möjligt - för ett tag. Jag tror vidare att hon trodde på honom för utan hennes hjälp hade han haft svårt att t. ex. klara nödvändiga inköp såsom mat. Nu kom han aldrig någonsin tillbaka men, återigen, utan att kunna bevisa det så har hon med stor sannolikhet haft kontakt med honom via telefon efter att han lämnade Göteborg. Redan 1968 insåg hon att han aldrig mera skulle komma tillbaka.

Idag bor hon i samma förort till Göteborg som Kjell-Åkes syster. Fastän hon är faster till sonen så har aldrig f. d. flickvännen velat umgås med henne.

När Kjell-Åke och flickvännens son växte upp fick han alltid höra att hans pappa försvann "då han skulle gå ut för att köpa en tidning". När sonen växte till sig så ville han försöka att ta reda på vad som hade hänt hans far. Hans mormor avrådde då honom att han inte skulle göra det.

Sonens mormor, morfar, två mostrar och mamma kände mycket väl till vad som hände och varför. Idag är mormodern och morfadern avlidna men de tre systrarna lever och tiger fortfarande som muren.

När det gäller Kjell-Åkes äldre bror "Putte" så var han 18½ år när försvinnandet skedde. "Putte" och Kjell-Åke umgicks inte riktigt i samma kretsar men måste ha haft en hel del gemensamma bekanta i Haga där de båda levde och verkade. Den förstnämnde hängde ofta på Mosters medans den sistnämnde hängde på Mården. Båda dessa populära träffpunkter låg i Haga.

"Putte" har också vägrat att uttala sig om sin bror och om vad som hände. I ett telefonsamtal 2009 berättade han i a f att Kjell-Åke var kriminell. Brodern har konstant vägrat att ställa upp på ett antal intervjuer då han har blivit tillfrågad att göra det. Han vill inte heller berätta vad som var orsaken till att han var tvungen att flytta från deras gemensamma lägenhet på Haga Östergata 12. Detta kom att ske en mycket kort tid innan Kjell-Åke försvann.

Ingen skall inbilla mig att inte flickvännen och brodern har kunskap om händelserna den 29 juli 1965 och tiden därefter. Flickvännen lär nog vara den som är allra mest insatt.

Däremot var förstås varken flickvännen eller "Putte" själva inblandade i det som kom att ske.

Har du läst dikten som skrevs många år efter deras försvinnande?
Har alltså även Gays flickvän mött en person i hans lägenhet?
Citera
2021-02-16, 16:39
Medlem
Azrils avatar
Jag undrar om Putte någonsin har funderat tillbaka på händelserna som utspelade sig för våra gossar i tråden med honom själv som bifigur(?) under tiden där han sitter i den värmande solen, i gröngräset avnjutandes sin morots juice som gör honom både pigg och glad.

Jag är övertygad om att gode herr Putte inte finner sin nyvunna hjältestatus som dynamitard eller som inblandad i Dahlsjöfallet varken som något positivt eller trivsamt, dock skulle det vara alldeles utomordentligt spännande att få ta del av hans berättelse med hans egna ord, att få veta namn och annat om ägaren till felaktigt valt kassaskåp samt vem som var den den högt uppsatte kontakt som såg till att Putte fortsatt kunde släntra runt drickandes morotsjuice.

Putte ingick såvitt jag förstår normalt sett i "Citygänget" och för att ni nytillkomna ska få en chans att förstå vilka fina scouter och söndagsskolegossar (och flickor) detta gäng bestod av så visas här en ögonblicksbild ur "citygängets" leverne, färdkost ifrån Alingsås.

Att få reda på mer angående slutbesiktningen skulle också vara synnerligen intressant då jag tror att detta kunde lägga rätt flera pusselbitar.

Denna händelse med lille Peter gör mig fortfarande mycket illa berörd, hade Guy inte varit så talträngd och envis på spriten kanske både Guy lille Peter hade levt idag.

"Verkstaden" ligger i "huset där allting började" är också en pusselbit som jag inte kan släppa.

Vem avsändaren av brevet till Kjell-Åkes son är/var skulle också vara lite intressant att veta, var det någon form av dåligt samvete som låg bakom detta brev?

Nu har ni fått lite intressant att börja med, resten av tråden får ni själva tugga er igenom precis som vi andra har gjort och själva leta efter pusselbitar som vi andra kanske har förbisett

/Azril
Citera
2021-02-16, 16:49
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Självklart så gjorde du det, dock har du inte i mitt tycke kunnat lägga fram tillräckligt starka argument för att kunna övertyga särskilt många om att detta faktiskt var så händelsen utspelade sig

/Azril

Nej, naturligtvis inte men så har ingen annan i tråden heller kunnat göra.

Vad har du själv för teori om du inte anser det ofint att fråga nu när du ändock kritoserat min?
Senast redigerad av Eastmancolor 2021-02-16 kl. 16:59.
Citera
2021-02-16, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kort tid innan den 29 juli 1965.

Citat:
Har alltså även Gays flickvän mött en person i hans lägenhet?

Den flickvän som omnämns i inlägget du citerade är Kjell-Åkes.

Även Gay hade en flickvän som bodde hos honom så hon lär ha sett en hel del personer komma och gå i den här lilla lägenheten. Strax innan den 29 juli kommer hon tillbaka till lägenheten efter att ha varit bortrest ett tag. Hon berättar då för en man som tillfälligt befinner sig där om att hon har gjort slut med Gay, packar sitt pick och pack och flyttar därifrån. Detta sker en mycket kort tid innan Gay försvann. Det kan handla om en eller två dagar.
Citera
2021-02-16, 17:07
Medlem
SeanAverys avatar
Lyssnat på podden olösta fall. Där det väl är Gays syster som kommit till hans lägenhet en tid efter försvinnandet och någon annan öppnar i hennes brors favorittröja, alltså tröjmannen som det pratats om i tråden tidigare. Minns jag rätt är det först när privatspanare Jerker skicka en tidningsartikel från 1984 till henne år 2009, först då identifierar hon tröjmannen som Kjell Åke.

Jag tycker det är märkligt att hon helt missat bilderna i tidningen, visst, det skrevs inte så mycket om det som det borde ha gjort men från 1965 till 2009 måste hon väl någon gång ha sett efterlysningsbilderna som anhörig
Citera
2021-02-16, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson och media.

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Lyssnat på podden olösta fall. Där det väl är Gays syster som kommit till hans lägenhet en tid efter försvinnandet och någon annan öppnar i hennes brors favorittröja, alltså tröjmannen som det pratats om i tråden tidigare. Minns jag rätt är det först när privatspanare Jerker skicka en tidningsartikel från 1984 till henne år 2009, först då identifierar hon tröjmannen som Kjell Åke.

Jag tycker det är märkligt att hon helt missat bilderna i tidningen, visst, det skrevs inte så mycket om det som det borde ha gjort men från 1965 till 2009 måste hon väl någon gång ha sett efterlysningsbilderna som anhörig

Det är helt riktigt.

När det gäller Grodmansrånet och "Hymme" kom dessa båda händelser att bli otroligt omskrivna. Så var dock inte fallet gällande de tre som försvann. Första gången fallet omnämns i media är 1965-10-21 då med mindre foton på Kjell-Åke och "Hymme".

Under 1965 och 1966 kom deras försvinnande att omnämnas en del gånger i media och ibland med foton. Även under 1966 tas fallet upp i s. k. herrtidningar vid två tillfällen. Under 1970-talet omnämndes det inte alls. Under 1980-talet vid tre tillfällen tillfallen och åtminstone vid ett av dem utan foton på de försvunna. Artikeln från 1984 var helt klart den bästa som skrevs. Även Norlén tar upp fallet i en veckotidning. 1990 kom ett par artiklar med anledning av att det var 25 år sedan de försvann. 1995 utkommer Ingmar Norléns bok. Det är först under 2010-talet som Dahlsjöfallet kommer att tas upp riktigt ordentligt efter trådstarten 2009.

Gays syster förnekade att hon någonsin i en tidning hade sett ett foto på Kjell-Åke tidigare. Skulle inte förvåna mig det minsta om hon aldrig såg ett foto på honom. Vad hon skulle ha gjort är att hon skulle ha gått till polisen efter mötet med "Tröjmannen" fast å andra sidan var varken Dahlsjö eller Gay efterlysta som saknade runt den 10 augusti 1965. Endast Kjell-Åke men honom hade hon aldrig tidigare sett.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-16 kl. 19:29.
Citera
2021-02-16, 19:59
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Det är helt riktigt.

När det gäller Grodmansrånet och "Hymme" kom dessa båda händelser att bli otroligt omskrivna. Så var dock inte fallet gällande de tre som försvann. Första gången fallet omnämns i media är 1965-10-21 då med mindre foton på Kjell-Åke och "Hymme".

Under 1965 och 1966 kom deras försvinnande att omnämnas en del gånger i media och ibland med foton. Även under 1966 tas fallet upp i s. k. herrtidningar vid två tillfällen. Under 1970-talet omnämndes det inte alls. Under 1980-talet vid tre tillfällen tillfallen och åtminstone vid ett av dem utan foton på de försvunna. Artikeln från 1984 var helt klart den bästa som skrevs. Även Norlén tar upp fallet i en veckotidning. 1990 kom ett par artiklar med anledning av att det var 25 år sedan de försvann. 1995 utkommer Ingmar Norléns bok. Det är först under 2010-talet som Dahlsjöfallet kommer att tas upp riktigt ordentligt efter trådstarten 2009.

Gays syster förnekade att hon någonsin i en tidning hade sett ett foto på Kjell-Åke tidigare. Skulle inte förvåna mig det minsta om hon aldrig såg ett foto på honom. Vad hon skulle ha gjort är att hon skulle ha gått till polisen efter mötet med "Tröjmannen" fast å andra sidan var varken Dahlsjö eller Gay efterlysta som saknade runt den 10 augusti 1965. Endast Kjell-Åke men honom hade hon aldrig tidigare sett.

Okej tack för detaljerad info. Kul att Olösta Fall tar upp denna tråden, dom är väldigt intresserade av personen som skrivit att den här en kontakt som växt upp samtidigt som dom här killarna
Citera
2021-02-16, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att berätta något.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Han lever och information finns om honom i tråden, sedan kan man leta fram hans adress och via Google street view titta på hans hus och trädgård. Självklart så vet han mycket väl vad som har hänt, varför och i vilken kronologisk ordning samt vilka ringar på vattnet de olika händelserna har fått.

/Azril

Naturligtvis vet han det.

Han och Kjell-Åkes dåvarande flickvän är två personer som har en hel del att berätta om Kjell-Åke tiden innan försvann men även efter den 29 juli. De är båda nu i 70-årsåldern och har gått tigande genom sina liv i över 55 års tid. De kommer att fortsätta med detta precis på samma sätt som Janne Dahlsjö äldre bror gjorde ända fram tills han avled 2017.

Hur många ytterligare personer kan det finnas kvar idag som vet anledningen och varför till allt detta skedde?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-16 kl. 21:36.
Citera
2021-02-16, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta Fall är mycket intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Okej tack för detaljerad info. Kul att Olösta Fall tar upp denna tråden, dom är väldigt intresserade av personen som skrivit att den här en kontakt som växt upp samtidigt som dom här killarna

Olösta Fall tycker jag är mycket bra och brukar lyssna på tjejerna när de tar upp ett nytt fall.

Den fetade texten förstår jag inte riktigt vad du menar. När jag läser igen så tror jag vad det är du har i åtanke.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-16 kl. 21:42.
Citera
2021-02-16, 22:33
Medlem
Citat:
Naturligtvis vet han det.

Han och Kjell-Åkes dåvarande flickvän är två personer som har en hel del att berätta om Kjell-Åke tiden innan försvann men även efter den 29 juli. De är båda nu i 70-årsåldern och har gått tigande genom sina liv i över 55 års tid. De kommer att fortsätta med detta precis på samma sätt som Janne Dahlsjö äldre bror gjorde ända fram tills han avled 2017.

Hur många ytterligare personer kan det finnas kvar idag som vet anledningen och varför till allt detta skedde?
Läste längre tillbaka i tråden att Kjell-Åkes son ska ha fått ett anonymt brev med information om att hans far ska ha haft skottpengar på sig. Det tycker jag verkade intressant, vilket år fick han detta brev?
Kanske lite långsökt men det kan ju ha varit Kjell-Åke själv som skrev brevet, om han nu är i liv eller i varje fall någon med kännedom om fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in