2009-07-23, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fin bild på en gammal Volvo, 1956.

Tack för länken på denna fina bild på en gammal 56:a, Mane Attraction.

Ang. de nya reg.plåtarna så fick jag dessa tlll den bil jag då hade, sent på året 1972 eller under tidig vår 1973. Troligtvis våren -73.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 22:15.
Citera
2009-07-23, 22:14
Medlem
Skaraborg:

Det tillförde kanske inte utredningen ngt men nu vet man iaf hur pv:n såg ut . Är inte stora skillnader men dom är ändå såpass så
man ser skillnad på nya o äldre pv:arSen så undrade jag en sak som kanske är en felskrivning från din sida.

Här på flashback så är färgen duvblå medans du(jag antar att det är du med) på svenska mord skrivit duvgrå.

Detta fallet blir ju konstigare o konstigare ju mer man kollar på det.
Citera
2009-07-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken på denna fina bild på en gammal 56:a, Mane Attraction.

Ang. de nya reg.plåtarna så fick jag dessa tlll den bil jag då hade, sent på året 1972 eller under tidig vår 1973. Troligtvis våren -73.

Ok då kan man utesluta det iaf.
Citera
2009-07-23, 22:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Duvblå och duvgrå PV.

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Skaraborg:

Det tillförde kanske inte utredningen ngt men nu vet man iaf hur pv:n såg ut . Är inte stora skillnader men dom är ändå såpass så
man ser skillnad på nya o äldre pv:arSen så undrade jag en sak som kanske är en felskrivning från din sida.

Här på flashback så är färgen duvblå medans du(jag antar att det är du med) på svenska mord skrivit duvgrå.

Detta fallet blir ju konstigare o konstigare ju mer man kollar på det.

Ja jag började med att lägga ut tråden om "Dahlsjö-fallet" på SM i januari år. Förstod att det skulle bli mycket bättre respons på Fb med tanke på antalet medlemmar. Lade då ut den återigen på Fb i april.

Nej det är inte någon felskrivning från min sida.

Norlén har satt rubriken till detta kapitel, som handlar om dessa försvinnanden till "Den duvgrå PV:n". Inne i kapitlet kallar han den för duvblå. I GP:s artikel från 1984 kallas också bilen för en duvblå PV. Därför har jag för det mesta kallat denna för den duvblå PV:n.

Ja det håller jag verkligen med dig om. Fallet blir allt konstigare och konstigare ju mera man gräver i det.
Citera
2009-07-23, 23:11
Medlem
Kan bara instämma i vad som flera sagt, det här blir mer och mer udda. Man kan även fråga sig varför polisen 1965 inte kontaktade Sahlin? Om det var i denna bil killarna sist hade setts, varför inte kolla med ägaren? Iofs tror jag inte att han var inblandad på något sätt, skulle gissa att bilen var falskskyltad, även om det är mycket skumt att det inte kommit fram tidigare.

Att den skulle vara omlackerad har jag svårt att tro på, har svårt att få ihop att Sahlin-bilen är den aktuella. Någon i Dahlsjö-gänget skulle alltså ha stulit/lånat/köpt bilen från Sahlin, sedan händer något som gör att ingen i Dahlsjö-gänget plus ytterligare en ung man någonsin mer hörs av, och sedan får Sahlin på något sätt tillbaka bilen. Låter helt otroligt långsökt.
Citera
2009-07-23, 23:13
Medlem
Orm Ondes avatar
Att färgen på PV:n ibland kallas duvblå, ibland duvgrå men kanske egentligen var midnattsblå förvånar mig inte så mycket...Volvo hade en hel del snarlika blågrå lacker på 50-talet som folk säkert lätt blandade ihop. En äldre midnattsblå 56:a där lacken blekts något med åren kan uppfattas som duvgrå, se bara på den slitna 56:a på blocket som någon länkade till. Åtminstone jag tycker att den färgen påminner om den som skogsduvor har på fjädrarna.

Det vore däremot intressant att få veta varifrån uppgiften om registeringsnumret kommer egentligen. Är det någon av grabbarnas anhöriga som uppgett numret för polisen ? Eller kan det helt enkelt vara så att det av misstag blivit fel nummer i GP-artikeln och i Norléns bok? Eftersom polisen i vart fall var så engagerade att de draggade i vattendragen mellan Göteborg och Åsa efter sagda PV, borde de ju ha kollat vem den stod registrerad på också...

En annan förklaring hade kunnat vara att Centralgaraget i Kungälv stått som ägare eftersom grabbarna fortfarande betalade av på bilen och säljaren vägrade skriva över den på Karlsson eller Dahlsjö förrän den var betald. Det förklarar dock inte den efterföljande ägaren eller hans änkas uppgifter om att bilen var svart. Jag lutar själv närmast åt teorin om den falska skyltningen; av allt att döma var grabbarna inte så noga med det lagliga, i vart fall vad avsåg mindre saker, och som många redan påpekat var det ju mycket lätt att själv göra sig en nummerplåt av den gamla typen. Såvitt jag minns gick det att köpa lösa siffror på varuhusen.

PS: finns det ingen annanstans man kan lägga upp registreringshandlingarna för PV:n? Det är omöjligt att komma in där de ligger nu.
Senast redigerad av Orm Onde 2009-07-23 kl. 23:17.
Citera
2009-07-23, 23:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet blir mer och mer udda.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Kan bara instämma i vad som flera sagt, det här blir mer och mer udda. Man kan även fråga sig varför polisen 1965 inte kontaktade Sahlin? Om det var i denna bil killarna sist hade setts, varför inte kolla med ägaren? Iofs tror jag inte att han var inblandad på något sätt, skulle gissa att bilen var falskskyltad, även om det är mycket skumt att det inte kommit fram tidigare.

Att den skulle vara omlackerad har jag svårt att tro på, har svårt att få ihop att Sahlin-bilen är den aktuella. Någon i Dahlsjö-gänget skulle alltså ha stulit/lånat/köpt bilen från Sahlin, sedan händer något som gör att ingen i Dahlsjö-gänget plus ytterligare en ung man någonsin mer hörs av, och sedan får Sahlin på något sätt tillbaka bilen. Låter helt otroligt långsökt.

Vi förutsätter att Sahlin fortsätter att köra sin PV med regnummer O 19920 under tiden den 30 juli 1965 och fram till den 13 april 1967. Polisen har under dessa nästan två (2) år sökt efter bilen med ljus och lykta(?). I t.ex. GP så går man ut med den försvunna bilens regnummer regnummer O 19920 iaf 1984. Efterlysningarna efter dem och bilen hade redan varit ute i tidningarna 1965-66. På denna tid gick man ofta ut med just regnummer vid efterlysningar. Uppenbarligen reagerar varken grannar, bekanta, arbetskamrater etc. på detta. Ännu märkligare så får polisen uppenbarligen inget tips om detta heller.

Dahlsjö-gänget var troligen inte helt främmande för s.k. "billån".

Menar du då daniel_andersso att detta gäng skulle ha stulit en duvblå PV, sedan falskskyltat denna med O 19920? Ja det var de nog iof i stånd till.

Javisst kan de ha stulit denna från Sahlin men de hade uppenbarligen kört omkring i denna ett tag helt öppet i bl.a. de centrala delarana av Göteborg. Det är synd att man inte kan få när i tiden exakt Dahlsjö och Karlsson åkte till Borås. Jag undrar ändå om de var så himla pigga på att köra omkring i de centrala delarna med en stulen (dessutom stulen i göteborgstrakten) och falskregistrerad bil? Inte det att de inte skulle vågat göra detta utan just dessa risker med att åka fast. Det räckte nog till att framföra bilen utan körkort.

Vad jag också tycker är mycket konstigt är detta varför inte Sahlin själv, när han såg sitt eget regnummer efterlysas, tog kontakt med polisen? Detta måste han med största sannolikhet ha sett med tanke på alla skriverierna. Om inte han så hans fru, kamrater etc.

I "Dahlsjö-fallet" så finns det så otroligt mycket konstigheter och mystiska sammanträffanden?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 23:51.
Citera
2009-07-23, 23:49
Medlem
CrapStacks avatar
Vilken SOPPA

Jag och ringer den gamla trevliga damen på måndag igen, ni får gärna komma med förslag på frågor, lämpligen via pm, så slipper vi spamma ner tråden.
Kanske skall på hembesök för att se på lite gamla bilder? Får bli om två veckor isf.
Den enklaste förklaringen är ju att GP/Norlén har fått fel nummer.
Men det är ju väldigt skumt isf att bilen verkar vara extremt lik Dahlsjös bil
Citera
2009-07-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi förutsätter att Sahlin fortsätter att köra sin PV med regnummer O 19920 under tiden den 30 juli 1965 och fram till den 13 april 1967. Polisen har under dessa nästan två (2) år sökt efter bilen med ljus och lykta(?). I t.ex. GP så går man ut med den försvunna bilens regnummer regnummer O 19920. Uppenbarligen reagerar varken grannar, bekanta, arbetskamrater etc. på detta. Ännu märkligare så får polisen uppenbarligen inget tips om detta heller.

Dahlsjö-gänget var troligen inte helt främmande för s.k. "billån".

Menar du då daniel_andersso att detta gänget skulle ha stulit en duvblå PV, sedan falskskyltat denna med O 19920?

Javisst kan de ha stulit denna från Sahlin men de hade uppenbarligen kört omkring i denna ett tag helt öppet i bl.a. de centrala delarana av Göteborg. Det är synd att man inte kan få när i tiden Dahlsjö och Karlsson åkte till Borås.

D

Min tanke är att de på något sätt, sannolikt illegalt, fått tag på en helt annan bil än den Sahlin ägt, och falskskyltat denna andra bil med O19920.

Att det skulle vara Sahlins bil de stulit finns det enligt mig två saker som talar emot. Varför har änkan inget minne av att bilen blivit stulen? Hennes minne må inte vara det bästa, men verkar konstigt att hon minns en krock men inte en stöld. Bestulen på sin bil blir man bara en gång i livet i regel, de flesta blir det aldrig, så det bör vara något man kommer ihåg om det hänt. Och minst lika mystiskt är hur Sahlin fick tillbaka bilen med nycklar och allt efter att killarna försvunnit för alltid. Om det nu inte finns någon koppling mellan Sahlin och Dahlsjö-gänget men det låter osannolikt. Olika ålder, som det verkar olika samhällsklass. Vad skulle Sahlin ha för skäl att vilja umgås med småkriminella ungdomar?
Citera
2009-07-24, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norlén och O 19920.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag och ringer den gamla trevliga damen på måndag igen, ni får gärna komma med förslag på frågor, lämpligen via pm, så slipper vi spamma ner tråden.
Kanske skall på hembesök för att se på lite gamla bilder? Får bli om två veckor isf.
Den enklaste förklaringen är ju att GP/Norlén har fått fel nummer.
Men det är ju väldigt skumt isf att bilen verkar vara extremt lik Dahlsjös bil

Ja Norlén skrev faktiskt aldrig ut detta regnummer. Däremot gjorde GP detta. Även Landsarkivet i Göteborg skrev ut detta regnummer i ett brev till mig. Detta behöver inte betyda något, för jag nämnde själv detta regnummer i ett brev till dem.

Fråga gärna den gamla damen om just färgen och om den blev omlackerad efter att den hade krockat? Kommer jag på några mera frågor skickar jag dig dessa via PM.

Javisst kan GP fått fel nummer? Man kan då fråga sig hur de då fick tag på Sahlins regnummer? Bilen hade ju varit skrotad och borta ur registren i över 15 år? Är det verkligen två (2) olika Volvobilar vi talar om?

Verkligt krångligt fall det här CrapSatck.
Citera
2009-07-24, 00:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registreringsnumret O 19920.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Att färgen på PV:n ibland kallas duvblå, ibland duvgrå men kanske egentligen var midnattsblå förvånar mig inte så mycket...Volvo hade en hel del snarlika blågrå lacker på 50-talet som folk säkert lätt blandade ihop. En äldre midnattsblå 56:a där lacken blekts något med åren kan uppfattas som duvgrå, se bara på den slitna 56:a på blocket som någon länkade till. Åtminstone jag tycker att den färgen påminner om den som skogsduvor har på fjädrarna.

Det vore däremot intressant att få veta varifrån uppgiften om registeringsnumret kommer egentligen. Är det någon av grabbarnas anhöriga som uppgett numret för polisen ? Eller kan det helt enkelt vara så att det av misstag blivit fel nummer i GP-artikeln och i Norléns bok? Eftersom polisen i vart fall var så engagerade att de draggade i vattendragen mellan Göteborg och Åsa efter sagda PV, borde de ju ha kollat vem den stod registrerad på också...

En annan förklaring hade kunnat vara att Centralgaraget i Kungälv stått som ägare eftersom grabbarna fortfarande betalade av på bilen och säljaren vägrade skriva över den på Karlsson eller Dahlsjö förrän den var betald. Det förklarar dock inte den efterföljande ägaren eller hans änkas uppgifter om att bilen var svart. Jag lutar själv närmast åt teorin om den falska skyltningen; av allt att döma var grabbarna inte så noga med det lagliga, i vart fall vad avsåg mindre saker, och som många redan påpekat var det ju mycket lätt att själv göra sig en nummerplåt av den gamla typen. Såvitt jag minns gick det att köpa lösa siffror på varuhusen.

PS: finns det ingen annanstans man kan lägga upp registreringshandlingarna för PV:n? Det är omöjligt att komma in där de ligger nu.

Som jag skrev förut i ett svar till CrapStack så kommer detta från en artikel i GP söndagen den 29 juli 1984. Denna artikel tog upp ett antal omöjliga fall som inte hade gått att lösa. Som hade inträffat i Gölteborg. Det äldsta fallet de tog upp var just "Dahlsjö-fallet". Norlén skrev aldrig ut detta nummer.

Ja det gick hur lätt som helst att köpa nya siffror där det såldes t.ex. bildelar. Dessa siffror brukade hänga på krokar sittande på en tavla i nummerföljd. Jag kan inte minnas att det gick att köpa länsbokstäver?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-24 kl. 00:11.
Citera
2009-07-24, 00:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika åldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Min tanke är att de på något sätt, sannolikt illegalt, fått tag på en helt annan bil än den Sahlin ägt, och falskskyltat denna andra bil med O19920.

Att det skulle vara Sahlins bil de stulit finns det enligt mig två saker som talar emot. Varför har änkan inget minne av att bilen blivit stulen? Hennes minne må inte vara det bästa, men verkar konstigt att hon minns en krock men inte en stöld. Bestulen på sin bil blir man bara en gång i livet i regel, de flesta blir det aldrig, så det bör vara något man kommer ihåg om det hänt. Och minst lika mystiskt är hur Sahlin fick tillbaka bilen med nycklar och allt efter att killarna försvunnit för alltid. Om det nu inte finns någon koppling mellan Sahlin och Dahlsjö-gänget men det låter osannolikt. Olika ålder, som det verkar olika samhällsklass. Vad skulle Sahlin ha för skäl att vilja umgås med småkriminella ungdomar?

Nu tror jag inte åldrarna spelade så stor roll om Sahlin hade varit kriminell. Jag tror dock inte att han var det heller, men konstigt är det.

Ja det är verkligen konstigt med denna bil. Det finns en mängd olika idéer och scenarier här ang. denna. Dock mycket svårt att spekulera något närmare än så länge. Hoppas verkligen att det går att få fram något mera om detta regnummer O 19920?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in