2020-09-05, 16:18
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=T0Y7Fgr5Gag Vet inte om den varit med förut kanske kan vara lite intressant.
Citera
2020-09-06, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bräcke i Jämtland.

Citat:
Ursprungligen postat av fozziebeer
https://www.youtube.com/watch?v=T0Y7Fgr5Gag Vet inte om den varit med förut kanske kan vara lite intressant.

Stort tack för ditt intressanta inlägg.

Videon utlagd den 2 augusti 2019 och har aldrig tidigare varit uppe för diskussion här. Man ser att det gamla sönderrostade bilvraket har legat länge i Revsundssjön. Den är till stor del av taket har rostat bort. Bilen har också sjunkit ner i havsbottnen. Jag kan inte avgöra vad Volvon hade för färg en gång tiden. Kan någon annan se vad den ursprungliga färgen var?

Ett verkligt sammanträffande är att den här sjön ligger i just Bräcke kommun.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

https://www.google.se/maps/place/Revsundssj%C3%B6n/@62.8126122,15.0049105,10z/data=!4m5!3m4!1s0x466f83c50bdfced5:0x2b54eff91bc1c 4d6!8m2!3d62.8938338!4d15.2341157
Citera
2020-09-06, 20:53
Medlem
Den bilen är av årsmodell 1957, så den har nog ingen koppling till detta fallet.
Citera
2020-09-07, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årsmodell 1957.

Citat:
Ursprungligen postat av BB176-671
Den bilen är av årsmodell 1957, så den har nog ingen koppling till detta fallet.

Tack för den uppgiften.

Nej jag har aldrig trott att det upphittade gamla bilvraket skulle ha något att göra med de tre som försvann. Bara en märklig slump att bilen hittades i Bräcke kommun och att de tre skulle ha setts i Bräcke 1966. Tror inte på den uppgiften att de skulle ha befunnit sig i Bräcke.

Vad skulle de där att göra även om det fanns två personer i de här kretsarna i Haga 1965-66 med kopplingar till just Jämtland.
Citera
2020-09-09, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel september 2020.

Ny artikel i # 7/2020 av tidskriften HISTORISKA BROTT & mysterier där detta fall tas upp på sidorna 26 och 27. På sidan 27 finns fyra små foton av de försvunna personerna den här dagen under rubriken som citeras: "Männen som försvann samma dag."

Artikelns huvudrubrik är som också citeras:

"Bankrånarna flydde - i grodmansdräkt!" men det är mestadels försvinnandena som diskuteras. De fyras status är idag: "Försvunnen sedan den 29 juli 1965."

Två citat från sidan 27.

Detta gäller de tre från Haga: "Idag anses deras försvinnande vara ett av de mest oförklarliga fallen av sitt slag i svensk historia."

Det andra citatet gäller alla fyra: "En sak är klar. Den 29 juli 1965 är ett datum som för alltid kommer att vara skrivet med nattsvart bläck i svensk kriminalhistoria. Och för familjerna till de försvunna männen har ovissheten varit svår att bära under alla år de har varit försvunna."
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-09-09 kl. 15:17.
Citera
2020-09-09, 21:52
Medlem
448s avatar
Vissa sådana här historior kommer alltid vara omskrivna trots att det inte är så mycket okänt om vad som hänt.

Skulle inte förvåna mig om nått tv program om 40 år dyker i nån hallandså efter kroppar o bilvraksrester 😆
Citera
2020-09-10, 15:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
En någorlunda klar bild efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vissa sådana här historior kommer alltid vara omskrivna trots att det inte är så mycket okänt om vad som hänt.

Skulle inte förvåna mig om nått tv program om 40 år dyker i nån hallandså efter kroppar o bilvraksrester 😆

Det har du rätt i.

Vissa fall är sådana att de alltid kommer att bli omskrivna. Detta är ett sådant fall. Precis som Viola Widegrens försvinnande 1948.

När det gäller massförsvinnandet i Göteborg, så finns det idag en någorlunda klar bild över vad som hände med tre som försvann efter den 29 juli. Även om det mesta är grundat på obekräftade uppgifter. Dessbättre finns det i a f en del uppgifter som har blivit bekräftade under årens lopp.

Däremot finns det ingen klar bild vad som var orsaken till att de tre var tvungna att gå under jorden. Där finns det inga bekräftade uppgifter utan endast rykten och ett antal scenarier.
Citera
2020-09-11, 20:10
Medlem
Vem anklagar mig för att trolla? Det gör jag_inte!! Det jag har fått i pm kan jag inte verifiera. Är det sant så är det. Jag vet inte.
Citera
2020-09-12, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö som person.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vem anklagar mig för att trolla? Det gör jag_inte!! Det jag har fått i pm kan jag inte verifiera. Är det sant så är det. Jag vet inte.

Jag anklagar dig inte för att vara ett troll men din PM-kontakt kan inte ha rätt gällande en del uppgifter.

Åtminstone inte gällande detta med Haga och Älvsborgsbron. Även detta gällande Dahlsjös ev. barn och barnbarn i Nederländerna. Tycker du skall fråga din kontakt vilket är den riktiga uppgiften. Dessutom en annan sak. I Sverige lär det knappast längre finnas någon person efter 2017 som kan ha all denna information om Janne Dahlsjö som försvann för över 55 år sedan. Däremot kan det finnas sådana personer i Nederländerna.

Nedanstående är den information vi har om honom och som vi vet och är bekräftad. Denna sträcker sig fram till den 29 juli 1965.

Dahlsjö skall ha varit lugn, sansad, försynt och glad person. Han gjorde inget väsen av sig. Personer som träffade honom har berättat att han brukade vara glad och vänlig. Han skall också ha varit tystlåten av sig.

Han hade arbetat periodvis som klassningsarbetare på Arendalsvarvet mellan åren 1958-1964 och under en kortare tid hade han arbetat ihop med Karlsson för ett företag på detta varv. Under en tid arbetade även Dahlsjö ihop med brodern som ev. sålde bilen till honom. Den försvunne gick ut till sjöss första gången den 26/11 1960 på ett motorfartyg med hemmahamn Onsala. Han mönstrade av i Rotterdam den 23/6 1961. Dahlsjös andra och sista tid till sjöss sker den 16/10 1961. Denna gång i Frankrike. Detta motorfartyg hade hemmahamn Kungsbacka. Avmönstringen denna gång sker den 23/12 1961 i Italien. Han avfördes vid Göteborgs sjömanshus den 31/12 1965. Anledningen var "Ej sjöfar."

Han gjorde sin värnplikt 20/5 1963 - 19/3 1964 på infanteriets stridsskola i Borensberg. Egentligen skulle han ha ryckt in redan den 24/10 1962 men fick då uppskov p. g. a. sjukdom. Han tillhörde I 4 och fick utbildning på kulspruta. Han blev frikallad den 25/9 1967. Vid sitt försvinnande var han anställd hos firma Underhållstjänst. Dahlsjö hade en något problematisk bakgrund, bl a finns det ett polisfoto då han daktades bevarat. Fotot togs, "en face", av polisen 1960 och har daktningsnummer 22259.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-09-12 kl. 16:57.
Citera
2020-09-13, 20:14
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Du har ett track record som gör att det inte går att ta dina inlägg på allvar. Du har i Helena-tråden flera gånger utpekat en viss person som skyldig. När du ombads belägga dina påståenden höll du tyst. Likaså har du i fallet Lelle Hildebrandt kommit med grundlösa uttalanden om vad som hänt. Eller du kanske hade fått insider-information via PM där också?

Jag tror du fabulerat ihop en fantasifull historia om Haga-gängets öde utifrån de få fakta som har framkommit. Hur var det nu, hade Dahlsjös dotter två söner eller två döttrar? Kan du inte ta och bestämma dig?
Citera
2020-09-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Du har ett track record som gör att det inte går att ta dina inlägg på allvar. Du har i Helena-tråden flera gånger utpekat en viss person som skyldig. När du ombads belägga dina påståenden höll du tyst. Likaså har du i fallet Lelle Hildebrandt kommit med grundlösa uttalanden om vad som hänt. Eller du kanske hade fått insider-information via PM där också?

Jag tror du fabulerat ihop en fantasifull historia om Haga-gängets öde utifrån de få fakta som har framkommit. Hur var det nu, hade Dahlsjös dotter två söner eller två döttrar? Kan du inte ta och bestämma dig?

Jag har bara fått pm om honom. Troll kan du vara själv. Jag tänker inte ange mina källor.
Citera
2020-09-13, 23:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen har heller begärt det.

Citat:
Jag har bara fått pm om honom. Troll kan du vara själv. Jag tänker inte ange mina källor.

Ingen har heller begärt, mig veterligen, att du skall ange din UL ang. Janne Dahlsjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in