2020-07-17, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Exakt hur lång tid efter den 30 juli besökte systern Gays lägenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det tycker man att smhi borde ha, t.ex. Samtidigt duger nog 9-10 augusti rätt väl så här långt efter. På det hela taget är hela den historien konstig: på KÅJ varit med och dödat GRK borde han hållit sig ifrån hans lägenhet OCH kläder. Speciellt om det var för att GRK pratade bredvid munnen och hela gänget måste hålla sig undan. OM hela gänget försökte gå under jorden, borde han inte heller gå dit. Och varför behövde inte fjärde mannen försvinna lika effektivt?

Du hade ju också ännu senare vittnesmål på ngn som såg KÅJ på Liseberg.

Före 11 september 2001 var det mycket enklare att åka med som fripassagerare. Inte poppis hos redarna men inte samma totalkatastrof som idag. Absolut rimligt för tre killar som kände hamnarna i Gbg skapligt.

I o f s gör det det men man skulle vilja veta exakt hur många dagar som hade gått.

Systern har själv berättat för mig att så fort vädret blev bra lämnade hon Slätta Damm och reste till Annedal. Den sista uppgiften om Gay är från kvällen den 30 juli. Någon gång efter detta datum och det datum systern besökte lägenheten kom han att bli avrättad. Det spelar ju i o f s ingen större roll om det handlar om 9-10 dagar eller t. ex. 7 dagar men det skulle vara intressant att veta hur många dagar det var exakt mellan dessa båda datum.

Det fanns i tidigt skede misstankar om att Kjell-Åke kunde ha varit med och dödat Gay. Då dessa misstankar fanns hade ännu inte så mycket information framkommit. Idag är det ingen som tror längre att så var fallet.

Det är helt riktigt ang. vittnesmålet från Liseberg då detta öppnade för säsongen 1966. Jag tror att inte så lång tid efter denna iakttagelse lämnade han landet. Nästa iakttagelse görs inte förrän 1972.

Låter intressant ang. detta med fripassagerare på fartygen. Känner inte så mycket till om detta. Kan du berätta mera om fripassagerarsystemet innan detta ändrades.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-17 kl. 20:23.
Citera
2020-07-17, 21:10
Medlem
Han dog i Rotterdam 1998.
Citera
2020-07-17, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
1998?

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5

Hur vet du att det rätta årtalet då Dahlsjö avled är 1998?

Under åratal har uppgiften varit 1996-97.
Citera
2020-07-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s gör det det men man skulle vilja veta exakt hur många dagar som hade gått.

Systern har själv berättat för mig att så fort vädret blev bra lämnade hon Slätta Damm och reste till Annedal. Den sista uppgiften om Gay är från kvällen den 30 juli. Någon gång efter detta datum och det datum systern besökte lägenheten kom han att bli avrättad. Det spelar ju i o f s ingen större roll om det handlar om 9-10 dagar eller t. ex. 7 dagar men det skulle vara intressant att veta hur många dagar det var exakt mellan dessa båda datum.

Det fanns i tidigt skede misstankar om att Kjell-Åke kunde ha varit med och dödat Gay. Då dessa misstankar fanns hade ännu inte så mycket information framkommit. Idag är det ingen som tror längre att så var fallet.

Det är helt riktigt ang. vittnesmålet från Liseberg då detta öppnade för säsongen 1966. Jag tror att inte så lång tid efter denna iakttagelse lämnade han landet. Nästa iakttagelse görs inte förrän 1972.

Låter intressant ang. detta med fripassagerare på fartygen. Känner inte så mycket till om detta. Kan du berätta mera om fripassagerarsystemet innan detta ändrades.

Jag kan inte säga att jag vet hur fripassagerarsystemet funkade eller funkar. Idag finns lagstiftning (ISPS) som gör det väldigt besvärligt för skepp m fripassagerare. Finns en trivsam kandidatuppsats som kan laddas ner från nätet om läget 2014, skriven av Kaersgaard och Haak. De skriver att historiskt kunde fripassagerare ses som nästan välkommen arbetskraft och det var mest problem med att hålla dem med mat. Det var skapligt enkelt att smyga ombord och av i många hamnar.
Men hur gjorde man sedan när man väl var i det nya landet?
Citera
2020-07-17, 23:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke - inte enkel att spåra.

Citat:
Om det nu är som vi tror att han var tvungen att gå under jorden, var det förstås viktigt att han inte var enkel att spåra. Den som hjälpte honom fick väl lämna det åt honom själv att höra av sig till sina nära. Och har han bytt namn och födelsedatum blev det inte lätt för eftrrsökningsbyrån. Hade de ngt specialtrix?

Naturligtvis.

Att ha skottpengar på sig så vill man inte bli spårad. Att höra av sig familjen fick han nog själv bestämma hur han skulle göra. Kjell-Åke måste ha bytt både namn och p-nummer innan han återkom till Sverige efter ett antal år i främmande land. Om Eftersökningsbyrån, om det nu var FA som låg bakom det hela, hade något specialtrix vet jag inte men lätt att få fram några uppgifter om honom under 1970-talet var säkerligen inte en lätt uppgift. Dokument från 1965-66 hade nog försvunnit.
Citera
2020-07-18, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stora hamnar i Amsterdam, Rotterdam och Antwerpen.

Citat:
Jag kan inte säga att jag vet hur fripassagerarsystemet funkade eller funkar. Idag finns lagstiftning (ISPS) som gör det väldigt besvärligt för skepp m fripassagerare. Finns en trivsam kandidatuppsats som kan laddas ner från nätet om läget 2014, skriven av Kaersgaard och Haak. De skriver att historiskt kunde fripassagerare ses som nästan välkommen arbetskraft och det var mest problem med att hålla dem med mat. Det var skapligt enkelt att smyga ombord och av i många hamnar.
Men hur gjorde man sedan när man väl var i det nya landet?

Att arbeta sig över som det hette var ganska vanligt.

Jag fick själv ett erbjudande om jobba mig över från en utomeuropeisk hamn till Köpenhamn i början av 1970-talet. Inte tal om identitetskoll av något slag. Behövdes heller ingen sjömansbok. Kontrollen på den här tiden var inte som idag i t. ex. hämnarna även om den förekom.

Beroende på vilket land det handlade om. Vissa länder var ju mer noggranna än andra. Hade man bara ett pass och själv var litet driftig så gick det nog bra att kunna försvinna. Janne Dahlsjö hade varken pass (åtminstone inte sitt egna) eller sjömansbok när han tog sig in i Nederländerna och som det verkar ha blivit kvar där. Hur han tog sig dit vet vi inte men han kan ha arbetat sig över på ett fartyg svart som avgick någonstans från västkusten till utrikes hamn. Dock inte från hamnen i Göteborg och ej heller behöver fartyget ha gått direkt till Rotterdam. Hamnarna i Amsterdam, Rotterdam och Antwerpen var tre mycket stora hamnar med livlig trafik av svenska fartyg som anlöpte dessa hamnar regelbundet.
Citera
2020-07-18, 17:15
Medlem
Citat:
Har du mer info? Vilket namn står i hans dödsattest? Hur vet du att det är Dahlsjö? OM vi får fram dödsattest och säkrad identitet lovar jag att bjuda er på banankaka a la svenska kyrkan i Rotterdam som jag nu försetts med recept på.
Citera
2020-07-18, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket betydelsefulla och viktiga frågor.

Citat:
Har du mer info? Vilket namn står i hans dödsattest? Hur vet du att det är Dahlsjö? OM vi får fram dödsattest och säkrad identitet lovar jag att bjuda er på banankaka a la svenska kyrkan i Rotterdam som jag nu försetts med recept på.

Två verkligen mycket betydelsefulla och viktiga frågor.

Hoppas att skribenten Quentin5 kan ge oss svaren på dessa frågor? Den här banankakan som bakades och serverades på Svenska sjömanskyrkan i Rotterdam kan Janne Dahlsjö mycket väl själv ha ätit. Det har framkommit att han hade så dåligt ekonomiskt ställt att hans familj i Göteborg fick skicka honom pengar vid flera tillfällen. Kan det tänkas att även kyrkan där hjälpte en svensk olycksbroder i nöd? Så har skett gällande andra sjömanskyrkor i utlandet. Känner själv till flera fall.
Citera
2020-07-21, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke ca 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som sagt, bara en teori. Men jag baserar den pa ett par logiska slutsatser. Om kyrka/fralsis nu verkar vara inblandat (som Skaraborg verkar ha ratt bra pa fotterna for) sa ar det en definitiv utvag att forsvinna ett par ar helt lagligt for en ung och initiativrik person med problem. Speciellt med utgangslage fran en stor hamn/sjofartsstad. Samt, det ar mycket enklare att skaffa sig en ny identitet utomlands med mindre byrakrati och dar det "inte stalls sa mycket fragor" och sedan atervanda till Sverige, aterigen helt "lagligt".

Sa gissningsvis.....runt 70-71, med ett nytt pass. Sag 5 ar, sa 1971. Rimligtvis aterigen via bat fast nu pa ostkusten/Malmo, vore galenskap att ta sig in igen via Goteborg. Lag migrationsverket i Norrkoping 1971 ? Passar ju bra med vittnesuppgift i Linkoping 1972.

Ja detta är bara en teori men kunde helt klart ha varit möjlig.

Inte någonstans har det framkommit vilken organisation det var som hjälpte Kjell-Åke. Det kan ha varit FA men även en frikyrkoorganisation. Fanns åtminstone en frikyrka i Haga 1965-66. Det som har framkommit, och som tidigare har omnämnts, är att en kvinnlig kristen kurator hjälpte honom. Utan hennes hjälp hade det slutat illa för hans del.

Kom Kjell-Åke att lämna Sverige med fartyg, så tror jag inte detta kom att ske från hamnen i Göteborg. Där arbetade hans egen far och där hade hamnarbetarna korpgluggarna öppna. De kände mycket väl till hans försvinnande. Ej heller om han återvände med med fartyg hem kom detta att ske i Göteborg. Hamnen där var även farlig för honom ca sex år senare. Kan tänka mig Malmö, Landskrona eller Helsingborg.

Ca 1971 låter troligt som det år när han återkom. Antingen med ett annat lands pass eller med ett svenskt i ett annat namn. Vart tog han vägen då? Kan han ha bott i Linköping eller någon annanstans i Östergötland 1972? Utan att vi vet så kan han mycket väl ha slagit ner sina bopålar där.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-21 kl. 16:12.
Citera
2020-07-24, 21:37
Medlem
Dahlsjö dog under okänt namn på grund av sekretess. Han är begraven i Rotterdam,´. Hans namn röjdes aldrig under dödsattesten. Det finns dock rykten om att han skulle ha dött som Jan Johansson. Ett vanligt svenskt namn att ta.
Citera
2020-07-24, 21:44
Medlem
Vem vet mer om Kjell-Åke?
Citera
2020-07-24, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö.

Citat:
Dahlsjö dog under okänt namn på grund av sekretess. Han är begraven i Rotterdam,´. Hans namn röjdes aldrig under dödsattesten. Det finns dock rykten om att han skulle ha dött som Jan Johansson. Ett vanligt svenskt namn att ta.

Tack för intressanta uppgifter och hoppas att dessa stämmer.

Att Dahlsjö kom att begravas i Rotterdam har s. a. s. framgått genom att han bodde, levde och avled där. För en fem sex år sedan framkom uppgifter gällande honom som pekade på Nederländerna. Till Sverige återvände han aldrig men befann sig i Köpenhamn 1971 enligt bekanta till honom. Uppgiften om Danmark har också kommit från ytterligare ett annat håll.

Misstankar har funnits under åratal att han kanske hade behållit sitt tilltalsnamn Jan. Däremot förstod vi att han inte kom att behålla sitt ganska ovanliga efternamn Dahlsjö. Fortfarande var det som hände 1965 uppenbarligen så känsligt när han avled att hans riktiga namn aldrig kom att röjas.

Vet du vad han arbetade med där? Han hade dålig ekonomi så familjen i Göteborg skickade pengar till honom. Vet du om han blev nederländsk medborgare?
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-24 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in