Citat:
Ursprungligen postat av
MrConwell
Som sagt, bara en teori. Men jag baserar den pa ett par logiska slutsatser. Om kyrka/fralsis nu verkar vara inblandat (som Skaraborg verkar ha ratt bra pa fotterna for) sa ar det en definitiv utvag att forsvinna ett par ar helt lagligt for en ung och initiativrik person med problem. Speciellt med utgangslage fran en stor hamn/sjofartsstad. Samt, det ar mycket enklare att skaffa sig en ny identitet utomlands med mindre byrakrati och dar det "inte stalls sa mycket fragor" och sedan atervanda till Sverige, aterigen helt "lagligt".
Sa gissningsvis.....runt 70-71, med ett nytt pass. Sag 5 ar, sa 1971. Rimligtvis aterigen via bat fast nu pa ostkusten/Malmo, vore galenskap att ta sig in igen via Goteborg. Lag migrationsverket i Norrkoping 1971 ? Passar ju bra med vittnesuppgift i Linkoping 1972.
Ja detta är bara en teori men kunde helt klart ha varit möjlig.
Inte någonstans har det framkommit vilken organisation det var som hjälpte Kjell-Åke. Det kan ha varit FA men även en frikyrkoorganisation. Fanns åtminstone en frikyrka i Haga 1965-66. Det som har framkommit, och som tidigare har omnämnts, är att en kvinnlig kristen kurator hjälpte honom. Utan hennes hjälp hade det slutat illa för hans del.
Kom Kjell-Åke att lämna Sverige med fartyg, så tror jag inte detta kom att ske från hamnen i Göteborg. Där arbetade hans egen far och där hade hamnarbetarna korpgluggarna öppna. De kände mycket väl till hans försvinnande. Ej heller om han återvände med med fartyg hem kom detta att ske i Göteborg. Hamnen där var även farlig för honom ca sex år senare. Kan tänka mig Malmö, Landskrona eller Helsingborg.
Ca 1971 låter troligt som det år när han återkom. Antingen med ett annat lands pass eller med ett svenskt i ett annat namn. Vart tog han vägen då? Kan han ha bott i Linköping eller någon annanstans i Östergötland 1972? Utan att vi vet så kan han mycket väl ha slagit ner sina bopålar där.