2023-11-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt intressanta inlägg.

Du fick aldrig berättat för dig när detta skulle ha inträffat? Skulle detta ha skett i Göteborg? Du vet inte vilken skola detta skulle ha handlat om? Känner ganska bra till om olösta försvinnanden och det ovan nämnda fallet handlar dessutom om ett flerförsvinnande. Mig veterligen finns det inga andra olösta flerförsvinnanden i modern tid förutom fallet som denna tråd handlar om men kanske finns det något som inte har blivit uppmärksammat?

Den ende detta ev. skulle kunna passa in på är Kjell-Åke Johansson. Dock har det aldrig framkommit att han ville till USA. Däremot ville han gå ut till sjöss. Fast varför skulle han ha velat ta sig till Norge för att göra det? Vem skulle i s f hans kamrat ha varit?

Detta bör ha varit i Göteborg och då troligen på en Hisingsskola. Detta bygger jag på alt hon berättade om hur Clark Olofsson var som elev. När är lite svårare men min uppfattning är att tidsperioden är ungefär samtidigt med Clark men troligen samma klass.
Citera
2023-11-22, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
vad kan hon egentligen ha menat?

Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Detta bör ha varit i Göteborg och då troligen på en Hisingsskola. Detta bygger jag på alt hon berättade om hur Clark Olofsson var som elev. När är lite svårare men min uppfattning är att tidsperioden är ungefär samtidigt med Clark men troligen samma klass.

Det är förstås inte lätt för dig att veta vilka de försvunna var som din lärarinna berättade för dig.

Om vi nu tar Kjell-Åke så gick han i Nordhemsskolan och flyttade senare över till Kronängsskolan (nedlagd 2007) i Högsbo. Han avslutade sin skolgång där men det är oklart om han gick både höstterminen 1963 och vårterminen 1964.

Clark är född 1947 och Kjell-Åke är/var född 1949. När han gick där som elev så var Clark inte elev på Kronängskolan. Åtminstone inte under vårterminen 1964. Jag har sett skolfoto på pojkarna som gick där denna termin och Clark finns inte med. Kjell-Åke hade aldrig uttryckt någon önskan att få komma till USA. Däremot vill han gå till sjöss.

Kan detta verkligen stämma som hon berättade om ett flerförsvinnande som är totalt okänt? Eller menade hon att Kjell-Åke skulle har försvunnit tillsammans med Janne Dahlsjö? De båda försvann i o f s i samma veva men inte tillsammans.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-11-22 kl. 21:38.
Citera
2023-11-23, 07:56
Medlem
Citat:
Det är förstås inte lätt för dig att veta vilka de försvunna var som din lärarinna berättade för dig.

Om vi nu tar Kjell-Åke så gick han i Nordhemsskolan och flyttade senare över till Kronängsskolan (nedlagd 2007) i Högsbo. Han avslutade sin skolgång där men det är oklart om han gick både höstterminen 1963 och vårterminen 1964.

Clark är född 1947 och Kjell-Åke är/var född 1949. När han gick där som elev så var Clark inte elev på Kronängskolan. Åtminstone inte under vårterminen 1964. Jag har sett skolfoto på pojkarna som gick där denna termin och Clark finns inte med. Kjell-Åke hade aldrig uttryckt någon önskan att få komma till USA. Däremot vill han gå till sjöss.

Kan detta verkligen stämma som hon berättade om ett flerförsvinnande som är totalt okänt? Eller menade hon att Kjell-Åke skulle har försvunnit tillsammans med Janne Dahlsjö? De båda försvann i o f s i samma veva men inte tillsammans.
Det måste isåfall vara Gay Karlsson lärarn menar, bodde i slättadamm liksom Clark O men kan inte gått i samma klass
Citera
2023-11-23, 17:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boende i Slätta Damm.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Det måste isåfall vara Gay Karlsson lärarn menar, bodde i slättadamm liksom Clark O men kan inte gått i samma klass

Om det är Gay Karlsson hon menade så lär hon nog blandat ihop olika personer.

Har läst att Clark kom inflyttandes till Slätta Damm 1960. Då hade Gay redan flyttat därifrån även om han ibland besökte sin syster i föräldrahemmet så det är mycket möjligt att han kom att se Clark. Gay skall ha avslutat sin skolgång 1957 så de båda kan aldrig ens ha gått i samma skola samtidigt. Det var en åldersskillnad på fyra år mellan dem.

Redan 1959 bor Gay hos en äldre broder i Lundby. Efter den 31 juli 1965 förekommer inget om honom men visst försvann han. Ryktet i Haga denna höst gjorde gällande att han skulle ha blivit mördad vid ett nybygge någonstans. Gay Karlsson har mig veterligen aldrig varit elev på Kronängsskolan.
Citera
2023-12-03, 22:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systern till Gay Karlsson.

Gay Karlssons syster, hon som kom att träffa "Tröjmannen", är tyvärr numera avliden.

Av sin familj som Gay lämnade efter sig då han försvann finns det idag bara hans yngsta halvsyster kvar i livet. Hon var då en liten flicka och har därför inte många minnesbilder av sin bror.

Jag är glad över att jag fick träffa henne 2009 under ett par dagars tid då hon berättade vad hon visste om sin bror.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-03 kl. 22:03.
Citera
2023-12-09, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
1962-03-28.

Att Gay Karlsson och Clark skulle ha haft något med varandra att göra kan vi med stor sannolikhet utesluta.

Clark kom att flytta in på adressen Hällskriftsgatan 2B först 1962-03-28. Åratal innan hade Gay flyttat från Hällskriftsgatan 8. Däremot kan det ha varit fullt möjligt att de såg varandra då han var tillbaka i Slätta Damm för att hälsa på systern.
Citera
2023-12-09, 23:06
Medlem
Citat:
Att Gay Karlsson och Clark skulle ha haft något med varandra att göra kan vi med stor sannolikhet utesluta.

Clark kom att flytta in på adressen Hällskriftsgatan 2B först 1962-03-28. Åratal innan hade Gay flyttat från Hällskriftsgatan 8. Däremot kan det ha varit fullt möjligt att de såg varandra då han var tillbaka i Slätta Damm för att hälsa på systern.
Ja de har väl säkert inte haft något samröre, men det var väl läraren som hade haft Clark som elev, då kan väl hon ha haft Gay i en tidigare kull
Citera
2023-12-10, 10:44
Medlem
EdKempers avatar
Jag har börjat följa ett program på youtube som heter Adventures with purpose och kom att tänka på detta fallet. Dom använder ”sonar technologi” för att leta efter bilar med saknade personer i vatten, är detta något man använder i Sverige? Lägger med ett avsnitt som är mycket bra!

https://youtu.be/isqd8OOcJpQ?si=eZfdeUI0Vgihxp6y
Citera
2023-12-10, 16:49
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Jag har börjat följa ett program på youtube som heter Adventures with purpose och kom att tänka på detta fallet. Dom använder ”sonar technologi” för att leta efter bilar med saknade personer i vatten, är detta något man använder i Sverige? Lägger med ett avsnitt som är mycket bra!

https://youtu.be/isqd8OOcJpQ?si=eZfdeUI0Vgihxp6y

Det är intressant. Fanns en tråd om sonar där Dahlsjöfallet blev omnämnt, men frågan är var det borde sökas. Kanske Lygnern?
(FB) Personer försvunna med sina bilar i Sverige, kan de hittas med sonar-sök i vatten?
Senast redigerad av pudellus 2023-12-10 kl. 16:52.
Citera
2023-12-10, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skolgången i Göteborg under första halvan av 1960-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Ja de har väl säkert inte haft något samröre, men det var väl läraren som hade haft Clark som elev, då kan väl hon ha haft Gay i en tidigare kull

Det är något rörigt gällande skolgången under 1960-talets första hälft i Göteborg.

Gay Karlsson gick sju år i folkskolan och avslutade sin skolgång 1957 samma år som han också konfirmerades. Vet inte om Kronängsskolan bedrev den slags verksamhet då som den senare kom att göra? Var skolan ens i drift då? Hans syster berättade aldrig för mig att brodern skulle ha varit elev där.

1962 var det åttaårig obligatorisk skolgång som gällde och det nionde året var frivilligt i Göteborg. Clark hade precis fyllt 15 år när han i slutet av mars detta år flyttade dit. Han hade då endast drygt två månader kvar att avsluta sin skolgång så han kan inte heller varit elev på ovan nämnda skola. Att han frivilligt skulle ha gått ytterligare ett år har jag svårt att tänka mig. En som faktiskt däremot gjorde det var Kjell-Åkes äldre bror.

Kjell-Åke själv avslutade sin skolgång då han var 15 år. Han sista klass som han fullgjorde var årskurs 7. Han hade i småskolan fått gått om ett år under 1950-talet. Man var inte så noga på den tiden och jag känner till personer som är födda i det tidiga 1950-talet och som avslutade sin skolgång redan efter sjunde klass utan ha gått om ett år.

Vare sig Gay eller Clark var med största sannolikhet aldrig elever på Kronängsskolan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-10 kl. 17:23.
Citera
2023-12-12, 15:23
Medlem
Citat:
Det är något rörigt gällande skolgången under 1960-talets första hälft i Göteborg.

Gay Karlsson gick sju år i folkskolan och avslutade sin skolgång 1957 samma år som han också konfirmerades. Vet inte om Kronängsskolan bedrev den slags verksamhet då som den senare kom att göra? Var skolan ens i drift då? Hans syster berättade aldrig för mig att brodern skulle ha varit elev där.

1962 var det åttaårig obligatorisk skolgång som gällde och det nionde året var frivilligt i Göteborg. Clark hade precis fyllt 15 år när han i slutet av mars detta år flyttade dit. Han hade då endast drygt två månader kvar att avsluta sin skolgång så han kan inte heller varit elev på ovan nämnda skola. Att han frivilligt skulle ha gått ytterligare ett år har jag svårt att tänka mig. En som faktiskt däremot gjorde det var Kjell-Åkes äldre bror.

Kjell-Åke själv avslutade sin skolgång då han var 15 år. Han sista klass som han fullgjorde var årskurs 7. Han hade i småskolan fått gått om ett år under 1950-talet. Man var inte så noga på den tiden och jag känner till personer som är födda i det tidiga 1950-talet och som avslutade sin skolgång redan efter sjunde klass utan ha gått om ett år.

Vare sig Gay eller Clark var med största sannolikhet aldrig elever på Kronängsskolan.
Nä det hade väl varit onödigt långt till skolan, den låg väl borta i Frölunda
Citera
2023-12-12, 16:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Gay Karlsson gick sju år i folkskolan och avslutade sin skolgång 1957 samma år som han också konfirmerades. Vet inte om Kronängsskolan bedrev den slags verksamhet då som den senare kom att göra? Var skolan ens i drift då?

Enligt en text från Göteborgs stadsmuseeum:

"1962 flyttade Lv6 till Kviberg och byggnaderna togs omhand av Högsbo sjukhus (1964) och Frölundagymnasiet, den gamla officersmässen kom att bli en heldagsskola för högstadieelever, Kronängsskolan."

Ingen Kronängsskola före 1962 enligt detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in