Citat:
Ursprungligen postat av
Puch
Ja de har väl säkert inte haft något samröre, men det var väl läraren som hade haft Clark som elev, då kan väl hon ha haft Gay i en tidigare kull
Det är något rörigt gällande skolgången under 1960-talets första hälft i Göteborg.
Gay Karlsson gick sju år i folkskolan och avslutade sin skolgång 1957 samma år som han också konfirmerades. Vet inte om Kronängsskolan bedrev den slags verksamhet då som den senare kom att göra? Var skolan ens i drift då? Hans syster berättade aldrig för mig att brodern skulle ha varit elev där.
1962 var det åttaårig obligatorisk skolgång som gällde och det nionde året var frivilligt i Göteborg. Clark hade precis fyllt 15 år när han i slutet av mars detta år flyttade dit. Han hade då endast drygt två månader kvar att avsluta sin skolgång så han kan inte heller varit elev på ovan nämnda skola. Att han frivilligt skulle ha gått ytterligare ett år har jag svårt att tänka mig. En som faktiskt däremot gjorde det var Kjell-Åkes äldre bror.
Kjell-Åke själv avslutade sin skolgång då han var 15 år. Han sista klass som han fullgjorde var årskurs 7. Han hade i småskolan fått gått om ett år under 1950-talet. Man var inte så noga på den tiden och jag känner till personer som är födda i det tidiga 1950-talet och som avslutade sin skolgång redan efter sjunde klass utan ha gått om ett år.
Vare sig Gay eller Clark var med största sannolikhet aldrig elever på Kronängsskolan.