Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-03, 23:28
  #5425
Medlem
Skaraborg2s avatar
Notis.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowri
Har du möjlighet att skriva en kortfattad text för en notis i Pv bladet får du gärna göra det, sånt är jag inget bra på, kort vad det är frågan om och all möjlig info om bilen, alla nummer på bil motor osv, nåt jag kan kopiera sen snabbt ?

Visst skulle jag kunna göra det fast inte i kväll.

Eftersom jag inte kan skicka PM till dig så får jag skriva denna kortfattade text till notisen här i tråden.
Citera
2018-07-04, 00:31
  #5426
Medlem
Det är lugnt, men har genast lite problem, har hittar ett skogsvrak i Falun, stämmer exakt med beskrivning, har skickat ut upphittaren att leta nummer, han skulle återkomma , saken är att det står nog mycket Pv i skogarna som inte finns ägare på, detta är en nål i höstack, när det kommer ut att det letas lär det bli många tips på bilar , har du nån mailadress ? Finns bilder här du borde se ,
Citera
2018-07-04, 15:55
  #5427
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammalt PV-vrak utanför Falun.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowri
Det är lugnt, men har genast lite problem, har hittar ett skogsvrak i Falun, stämmer exakt med beskrivning, har skickat ut upphittaren att leta nummer, han skulle återkomma , saken är att det står nog mycket Pv i skogarna som inte finns ägare på, detta är en nål i höstack, när det kommer ut att det letas lär det bli många tips på bilar , har du nån mailadress ? Finns bilder här du borde se ,

Det låter ju mycket intressant.

Du har helt rätt i att det har funnits, och finns fortfarande, mängder av gamla PV-bilar bl. a. dumpade ute i skogen. Många sådana vrak har hittats. En del av dem tas upp i tråden.

Någon mailadress lämnar jag inte - speciellt i en tråd. Du har nu fått n hel del information om den försvunna PVn så du får utgå ifrån denna. Vi får väl se vad upphittaren kan ha att berätta.
Citera
2018-07-12, 15:20
  #5428
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel den 8 juli 2018.

I tidskriften Svenska historiska brott, 8-22 juli 2018, tas även detta fall upp. Inget nytt framkommer dock och finns på sidorna 100-103. Illustrerat med bl. a. ett stort foto på Kjell-Åke taget strax innan han försvann där han håller sin nyfödde son.

Citat överrubrik:

"Trion som plötsligt försvann spårlöst".

Citat underrubrik:

"Kjell-Åke, 16, lämnade sin nyfödda baby".

Ett litet citat i början av artikeln:

"De tre vännerna från Göteborg skulle ut och campa. De kom aldrig tillbaka. Nu har det gått 53 år sedan det mystiska massförsvinnandet."

På sidorna 104-109 i denna tidskrift tas "Hymmes" försvinnande upp.
Citera
2018-07-13, 15:48
  #5429
Medlem
Azrils avatar
5 Haunting Unsolved Mass Disappearances
Citera
2018-07-16, 13:16
  #5430
Medlem
Skaraborg2s avatar
Publicerat den 7 maj 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
5 Haunting Unsolved Mass Disappearances

Det är den ypperlige Criminally Listed som tar upp många intressanta fall som publicerade detta på Youtube den 7 maj 2017. Har för mig att han var den förste som tog upp fallet på Youtube på engelska.
Citera
2018-07-22, 01:16
  #5431
Medlem
Har intresserat mig lite för det här fallet nu i några dagar och har kommit fram till att bilen tillsammans med de fyra männen troligen ligger på botten av någon sjö sydost om centrala Göteborg, möjligen Delsjön.

Gay, Kjell Åke och Jan Olof åker runt med bilen i Göteborg. De plockar vid ~15:00 upp "Hymme" för att ge honom lift en bit på väg söderut. Ingen av dem har körkort, och kanske har de något annat i bilen som de inte vill ertappas med. Plötsligt är det poliser överallt och vägar är avspärrade p.g.a. Grodmansrånet. De tar småvägar österut för att undvika att stoppas av polisen och de är allmänt nojiga eftersom de inte vet vad som föranleder polispådraget. Bilen framförs i snabb fart efter småvägar som de inte känner till och de tappar kontrollen över fordonet och kör ner i en sjö. Ingen av de fyra hinner/kan ta sig ut ur bilen och samtliga omkommer.

Det finns liknande fall där flera personer och tillhörande fordon försvunnit spårlöst, där man långt senare hittat fordonet i sjön tillsammans med kropparna, t.ex. i Oklahoma (https://www.youtube.com/watch?v=TpbX_Rdf7pc), vilket är ett fall som också genererade många fantasifulla teorier.

Sannolika antaganden som jag baserar teorin på.
1. Bilen måste ligga under vatten. Alternativen att den skulle registrerats om, ligga i skogen utan att hittas, förts utomlands o.s.v. känns osannolikt. Det finns dessutom många potentiella ställen där bilväg löper i närhet av djupt vatten i och runt Göteborg.
2. Alla fyra måste avlidit relativt snabbt på så sätt att de inte har kunnat påträffas. Det krävs pengar, kontakter och motivation för att någon ska kunna gå under jorden utan spår. Vilket inte kunnat påvisas i något av fallen. Det har heller inte hittats kvarlevor eller tillhörigheter från någon av dem. Och inget försök till kontakt har någonsin gjorts av någon av dem.
3. I 99% av alla försvinnanden med dödlig utgång påträffas offren inom 5 km från sista iakttagelsen (Har ej källa på det, men har läst det någonstans). Och det är oftast frågan om självmord eller en olycka.
4. Alla fyra försvinnanden har med varandra att göra. Att 3 + 1 personer som inte har någon uppenbar anledning att försvinna försvinner spårlöst samma dag är för märkligt för att inte kopplas ihop.
5. De har inte blivit mördade. I de fall både både bil och person är försvunna under en längre period är den enda sannolika förklaringen att de kört i vattnet och drunknat. Det är mycket enklare att gömma en människa än en bil. Och skulle de blivit mördade skulle troligen mördaren använt bilen för att ta sig från platsen och inte gjort något försök att gömma bilen. Det har heller inte framkommit något motiv.
6. Försvinnandet har ingen direkt koppling till Grodmansrånet. Det skulle i så fall kommit fram under den utredningen, alternativt skulle det kommit fram långt efter.
Citera
2018-07-22, 17:40
  #5432
Medlem
Skaraborg2s avatar
I a f inte Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av dud380
Har intresserat mig lite för det här fallet nu i några dagar och har kommit fram till att bilen tillsammans med de fyra männen troligen ligger på botten av någon sjö sydost om centrala Göteborg, möjligen Delsjön.

Detta kom i a f inte att ske med Kjell-Åke. Med tanke på vad som har framkommit om honom så överlevde han datumet 29 juli 1965.

Ingen som helst kontakt med dessa tre och "Hymme" har någonsin framkommit. Om det nu ev. var så att han liftade med dessa så varför skulle "Hymme" lifta söderut? Han kom redan från Åsa-hållet medans dessa tre skulle, enligt vad bl. a. Kjell-Åke hade sagt, ner och campa och bada där den här dagen då det var riktigt dåligt väder. "Hymme" skulle norröver. Tack vare att det spöregnade så kunde Grodmansrånet genomföras.

Att ingen kontakt togs mellan Kjell-Åke och Dahlsjö och deras anhöriga kan ingen säga att de inte gjorde det. Dessa båda kan kan mycket väl ha gjort detta med tanke på vad som har framkommit.

Nej detta går inte att bevisa lika lite som att alla fyra hamnade i vattnet och omkom.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-22 kl. 17:45.
Citera
2018-07-22, 23:13
  #5433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta kom i a f inte att ske med Kjell-Åke. Med tanke på vad som har framkommit om honom så överlevde han datumet 29 juli 1965.
Läste inte hela tråden om vad som framkommit, bara att Kjell Åkes syster letat efter honom och då besökt hans lägenhet varpå hon mött en främling iklädd Kjell Åkes tröja. Antar att det utspelade sig efter den 29:e Juli då? Det finns säkert förklaring på det som inte innefattar mord, hon kanske blandar ihop dagarna, eller någon kompis kanske hade nyckel. Jag tror inte heller att en mördare skulle ta på sig sitt offers tröja, det låter ju extremt korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen som helst kontakt med dessa tre och "Hymme" har någonsin framkommit. Om det nu ev. var så att han liftade med dessa så varför skulle "Hymme" lifta söderut? Han kom redan från Åsa-hållet medans dessa tre skulle, enligt vad bl. a. Kjell-Åke hade sagt, ner och campa och bada där den här dagen då det var riktigt dåligt väder. "Hymme" skulle norröver. Tack vare att det spöregnade så kunde Grodmansrånet genomföras.
Ok, jag trodde "Hymme" skulle söderut? Men oavsett så spelar det ingen roll, jag tror de har plockat upp honom och skjutsat honom i den riktning han färdades. Så om det är så att det finns iakttagelser av "Hymme" när han är på väg norrut mot Göteborg från Åsa så tror jag bilen också färdats åt det hållet. Då kan man tänka sig att de körde norrut efter 158:an mot Göteborg. Och någonstans i höjd med Uggledal blir de medvetna om att det är en poliskontroll längre fram varpå de svänger höger in på skogsvägar för att ta sig in till Göteborg. De vägarna löper ofta längs med sjöar och de skulle mycket väl kunnat köra ner i någon av Oxsjön eller Sisjön. Om de svängde höger längre norrut efter 158:an skulle de kört genom Änggårdsbergen och där finns flera mossar, som i Google maps ser potentiellt djupa ut, där också skogsvägar löper jämsides. Finns det inga magnetfiskare i Göteborg som kan "fiska" vid de ställen där vägen är hyfsat nära vattnet? Det skulle ta några timmar och jag har på känn att bilen ligger i någon av mossarna. Om den skulle göra det kan man ju tänka sig att bilen och kropparna är välbevarade eftersom de legat i en mosse. Vattennivån i mossarna bör också vara historiskt låga nu eftersom det varit så varmt och torrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att ingen kontakt togs mellan Kjell-Åke och Dahlsjö och deras anhöriga kan ingen säga att de inte gjorde det. Dessa båda kan kan mycket väl ha gjort detta med tanke på vad som har framkommit.

Nej detta går inte att bevisa lika lite som att alla fyra hamnade i vattnet och omkom.
Allt är sedan länge preskriberat, man kan tycka att det borde kommit fram vid det här laget i så fall.

Anledningen till att jag tror att de plockade upp "Hymme" är:
1. Han brukade lifta
2. Det spöregnade och det fanns plats i bilen. Det var också vanligt att plocka upp liftare på den tiden.
3. Det finns indikationer på att de båda färdats norrut mellan Åsa och Göteborg
5. Alla är lika spårlöst försvunna och de försvann samtidigt.
Citera
2018-07-23, 19:35
  #5434
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viktigt att man sätter sig in i fallen så bra som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av dud380
Läste inte hela tråden om vad som framkommit, bara att Kjell Åkes syster letat efter honom och då besökt hans lägenhet varpå hon mött en främling iklädd Kjell Åkes tröja. Antar att det utspelade sig efter den 29:e Juli då? Det finns säkert förklaring på det som inte innefattar mord, hon kanske blandar ihop dagarna, eller någon kompis kanske hade nyckel. Jag tror inte heller att en mördare skulle ta på sig sitt offers tröja, det låter ju extremt korkat.


Ok, jag trodde "Hymme" skulle söderut? Men oavsett så spelar det ingen roll, jag tror de har plockat upp honom och skjutsat honom i den riktning han färdades. Så om det är så att det finns iakttagelser av "Hymme" när han är på väg norrut mot Göteborg från Åsa så tror jag bilen också färdats åt det hållet. Då kan man tänka sig att de körde norrut efter 158:an mot Göteborg. Och någonstans i höjd med Uggledal blir de medvetna om att det är en poliskontroll längre fram varpå de svänger höger in på skogsvägar för att ta sig in till Göteborg. De vägarna löper ofta längs med sjöar och de skulle mycket väl kunnat köra ner i någon av Oxsjön eller Sisjön. Om de svängde höger längre norrut efter 158:an skulle de kört genom Änggårdsbergen och där finns flera mossar, som i Google maps ser potentiellt djupa ut, där också skogsvägar löper jämsides. Finns det inga magnetfiskare i Göteborg som kan "fiska" vid de ställen där vägen är hyfsat nära vattnet? Det skulle ta några timmar och jag har på känn att bilen ligger i någon av mossarna. Om den skulle göra det kan man ju tänka sig att bilen och kropparna är välbevarade eftersom de legat i en mosse. Vattennivån i mossarna bör också vara historiskt låga nu eftersom det varit så varmt och torrt.


Allt är sedan länge preskriberat, man kan tycka att det borde kommit fram vid det här laget i så fall.

Anledningen till att jag tror att de plockade upp "Hymme" är:
1. Han brukade lifta
2. Det spöregnade och det fanns plats i bilen. Det var också vanligt att plocka upp liftare på den tiden.
3. Det finns indikationer på att de båda färdats norrut mellan Åsa och Göteborg
5. Alla är lika spårlöst försvunna och de försvann samtidigt.

Nej det var inte Kjell-Åkes syster. Det var Gays syster som sökte efter brodern i hans lägenhet eftersom han inte hade hört av sig som han alltid brukade göra till lägenheten på Hällskriftsgatan. Den personen som då öppnade lägenhetsdörren bar Gays favorittröja på sig som systern själv hade stickat åt honom. Den här unge mannen kom att kallas för "Tröjmannen". 44 år senare identifierade systern den här personen som Kjell-Åke. Ja jag vet att det är en mycket lång tid. Deras möte i dörröppningen till Gays lägenhet inträffade någon gång runt den 10 augusti samma år.

I sitt sista kort som "Hymme" skickade från Göteborg C till sin familj så skrev han bl. a. "tog tåget från Båstad till Göteborg". Om detta stämmer vet jag inte för inga vittnen trädde fram att de hade sett honom på tåget upp genom Halland. Det fanns heller inga vittnen på att de hade sett honom lifta.

Ingenstans i polisutredningarna framkom heller uppgifter om hur "Hymme" tog sig till Göteborg. Däremot förekommer uppgiften från föräldrarna att de hade sett honom då han fick lift i Torekov in till Båstad.

Åsa ligger ju i norra Halland. Alltså söderut från Göteborg.

Det stämmer faktiskt inte riktigt. Skall man vara petnoga, och det skall man, så lämnade Janne Dahlsjö sin bostad och familj för sista gången på morgonen den 28 juli. Alltså dagen innan.

Jag vet att detta är en megatråd som det har skrivits i under drygt 9 års tid. Vill man diskutera fallet så är det viktigt att man också sätter sig in det hela så bra och noggrant som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-23 kl. 19:45.
Citera
2018-07-24, 14:26
  #5435
Medlem
Det låter ju onekligen spännande med magnetfiske,rätt stort område bara att söka igenom ,både Bohuslän ,Halland ,Göteborg
Citera
2018-07-24, 21:26
  #5436
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket lång sträcka.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Det låter ju onekligen spännande med magnetfiske,rätt stort område bara att söka igenom ,både Bohuslän ,Halland ,Göteborg

Även nordvästra Skåne i trakterna av Torekov och Båstad skulle detta i s f också behöva genomföras för att täcka hela denna långa sträcka. Förutom Halland, Göteborg och Bohuslän. Mycket kostsamt och tidskrävande.

Som alla förstår så kommer något sådant aldrig någonsin att genomföras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback