2018-07-03, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stansat chassinummer i karossen.

Citat:
Ursprungligen postat av WernamoGummi2
Så här är det: Uppe hörnet i motorrummet sitter på en Pv en skruvad aluminiumplåt med Chassinummer, färgnummer, karosskulör och klädselnummer. MEN, det finns även ett stansat chassinummer i karossen, i närheten av värmepaketet. Angående motorn var det först på B18 motorn som fick stansade nummer. En B4B motor (i detta fall) och B16 hade en aluminiumplåt nitad på motorns högra sida med motornummer mm

Ett stort tack för din ingående information.

Då vet vi vad hur det ar med chassinummer, motornummer m. m. gällande den försvunna Volvon. Mycket bra att chassinumret var stansat och inte nitat som motornumret på en PV 444 av årgång 1956. Svårare att få bort något som är stansat än något som har blivit fastnitat.
Citera
2018-07-03, 17:51
Medlem
Hm att gå efter motornr tror jag inte så värst på, är det nåt man byter i veteranbilar så är det Ju ibland motorer, men bäst är väl regnr motornr och chassienr, svenska Volvo Pv klubben finns på Facebook i dag där skulle man kunna få nödvändiga kontakter, att hitta bilen skulle kanske få info som vore värdefullt, ni får ursäkta mitt något griniga svar i en del inlägg, var inget illa ment, Jag har för del PR sen varit medlem i Pv klubben och vet att det är så att många medlemmar har en bil dom åker med men hemma står några till som ibland används som reservdelar så det finns bilar som inte är med i några register, därför menar jag att man måste nå ut till medlemmar, det är inte alla som känner till detta fall, så ju mer spridning desto mer info kan vi få, pvklubben har även en medlemstidning som några ggr om Året går ut till alla medlemmar, att få in en notis där hade varit nåt
Citera
2018-07-03, 18:18
Medlem
Om jag kan få Chassi nr motor nr och regnummer i ett PM så kan jag söka lite bland Pv folk som är med i klubben, kontakter finns även i Norge vad gäller Pv bilar så jag gör gärna ett försök
Citera
2018-07-03, 18:20
Medlem
Och då så klart övrig info om bilen, typ av motor, färg på bil inredning eventuella skador mm
Citera
2018-07-03, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Notis i PV-klubbens tidning?

Citat:
Ursprungligen postat av Lowri
Hm att gå efter motornr tror jag inte så värst på, är det nåt man byter i veteranbilar så är det Ju ibland motorer, men bäst är väl regnr motornr och chassienr, svenska Volvo Pv klubben finns på Facebook i dag där skulle man kunna få nödvändiga kontakter, att hitta bilen skulle kanske få info som vore värdefullt, ni får ursäkta mitt något griniga svar i en del inlägg, var inget illa ment, Jag har för del PR sen varit medlem i Pv klubben och vet att det är så att många medlemmar har en bil dom åker med men hemma står några till som ibland används som reservdelar så det finns bilar som inte är med i några register, därför menar jag att man måste nå ut till medlemmar, det är inte alla som känner till detta fall, så ju mer spridning desto mer info kan vi få, pvklubben har även en medlemstidning som några ggr om Året går ut till alla medlemmar, att få in en notis där hade varit nåt

Detta vore verkligen något att få in en notis om bilen i medlemmarnas egen tidning. På så sätt skulle alla som är intresserade av gamla Volvobilar bli uppmärksammade få kännedom om den här bilen.
Citera
2018-07-03, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter om den försvunna PV:n.

Citat:
Om jag kan få Chassi nr motor nr och regnummer i ett PM så kan jag söka lite bland Pv folk som är med i klubben, kontakter finns även i Norge vad gäller Pv bilar så jag gör gärna ett försök

Eftersom jag inte kan skicka PM till dig så lägger jag ut informationen om bilen här:

Här kommer en del infomation om den. Skulle verkligen vara bra om det gick att få in en notis i klubbens egen tdning.

Bilen rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956 som ny. Volvo var en PV 444 KS.

Chassinummer: 103956.

Motornummer: 120944.

Bilens sista registreringsnummer var: O 18920. Den erhöll aldrig det nya registreringsnumret. Bilen hade innan varit registrerad först i Göteborg, sedan i trakterna av Umeå och därefter i Täby, Stockholms län. När bilen s. a. s. "flyttade hem" till Göteborg så erhöll den ett vakansnummer som råkade att vara just detta.

Färg: Midnattsblå. En person som åkte med i bilen en mycket kort tid innan den försvann har berättat att den också hade samma färg inuti. Hon har berättat att hon minns att instrumentbrädan var mycket mörk i färgen. Nästan svart men ändå inte.

Bilen var troligtvis ombyggd på så sätt att det fanns ett eller flera hemliga gömställen. Kanske i bagageutrymmet? Däremot så vet vi att en skivspelare hade monterats in i bilen denna sommar.

Om bilen hade några skador är okänt. Enligt Janne Dahlsjös äldre bror så var den i gott skick. Brodern hade köpt den av en person den 24 juli 1964. Under våren/försommaren 1965 köpte Janne bilen av honom för 700 kr.
Citera
2018-07-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom jag inte kan skicka PM till dig så lägger jag ut informationen om bilen här:

Här kommer en del infomation om den. Skulle verkligen vara bra om det gick att få in en notis i klubbens egen tdning.

Bilen rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956 som ny. Volvo var en PV 444 KS.

Chassinummer: 103956.

Motornummer: 120944.

Bilens sista registreringsnummer var: O 18920. Den erhöll aldrig det nya registreringsnumret. Bilen hade innan varit registrerad först i Göteborg, sedan i trakterna av Umeå och därefter i Täby, Stockholms län. När bilen s. a. s. "flyttade hem" till Göteborg så erhöll den ett vakansnummer som råkade att vara just detta.

Färg: Midnattsblå. En person som åkte med i bilen en mycket kort tid innan den försvann har berättat att den också hade samma färg inuti. Hon har berättat att hon minns att instrumentbrädan var mycket mörk i färgen. Nästan svart men ändå inte.

Bilen var troligtvis ombyggd på så sätt att det fanns ett eller flera hemliga gömställen. Kanske i bagageutrymmet? Däremot så vet vi att en skivspelare hade monterats in i bilen denna sommar.

Om bilen hade några skador är okänt. Enligt Janne Dahlsjös äldre bror så var den i gott skick. Brodern hade köpt den av en person den 24 juli 1964. Under våren/försommaren 1965 köpte Janne bilen av honom för 700 kr.
Okej jättebra, jag kommer att ta kontakt med några i Pv klubben och se om det går att komma fram till ett sökande i klubben, en bil kan ju inte gå upp i rök, det kommer ta lite tid detta men jag återkommer så fort det går ......
Citera
2018-07-03, 22:44
Medlem
Är det 0 19920 som regnummer eller det du gav mig sist här nu ?
Det är inte samma, vilket är rätt ?
Citera
2018-07-03, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det rätta registreringsnumret är O 18920.

Citat:
Är det 0 19920 som regnummer eller det du gav mig sist här nu ?
Det är inte samma, vilket är rätt ?

Det regnummer som omnämns i detta inlägg är det felaktiga. Denna felaktighet uppstod p. g. a. en artikel i G-P den 29 juli 1984 där en siffra hade blivit felaktigt tryckt. Det riktiga är O 18920.

Litet mera information.

Efter att bilen lämnade Göteborg och flyttade norrut så fick den regnummer AC 26848. Efter ett tag i Norrland så hamnade den i Stockholms län och erhåll då regnummer B 59932. Därefter återvände den till Göteborg. Där erhöll PVn den 20 september 1958 vakansnummer O 18920 som just då råkade vara ledigt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-03 kl. 23:07.
Citera
2018-07-03, 23:15
Medlem
Okej, för det som är intressant är det nummer som satt på när den försvann och det är o 18929 ? Bäst fråga för mycket,
Citera
2018-07-03, 23:19
Medlem
Har du möjlighet att skriva en kortfattad text för en notis i Pv bladet får du gärna göra det, sånt är jag inget bra på, kort vad det är frågan om och all möjlig info om bilen, alla nummer på bil motor osv, nåt jag kan kopiera sen snabbt ?
Citera
2018-07-03, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
O 18920.

Citat:
Okej, för det som är intressant är det nummer som satt på när den försvann och det är o 18929 ? Bäst fråga för mycket,

Inte O 18929. Detta är felaktigt. Det rätta är O 18920.

Inget som jag vet men den skulle kunna ha falskskyltats inför torsdagen den 29 juli 1965? Till detta fanns det mycket goda möjligheter till att göra så.

I vilket fall som helst så var detta PVns rätta registreringsnummer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-03 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in