2010-03-04, 16:26
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för litet olika information du har lagt ut i tråden FluffsterBunny. Alltid intressant.

Tror inte att detta om "Hymmes" pappa finns med förut.

Tack för uppskattningen, jag tyckte artikeln var ganska intressant då man får en ganska bra bild av hur Hymmes pappa var som person. Ett stycke i texten kanske kan vara vägledande mot personer som har mer info om Hymme och eftersökningarna av honom, jag tänker då på textsnutten:

En som kände Evert Lundquist väl var Ulf Linde, akademiledamot, före detta konstkritiker, jazzmusiker och museichef för Thielska galleriet.

Som är saxad från artikeln.

Mvh
/F
Citera
2010-03-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
2. Säkert dragit och kallt i denna gamla nedslitna lägenhet som snart skulle rivas.

I så fall, om lägenheten låg mot norrsidan eller långt ned i huset. Det var säkert dragigt och oisolerat men sådana hus blir desto varmare på sommaren…

Även det där med avresan och det påstådda campandet har varit lite svårt att släppa.
Om de hittade på en campingtur som ursäkt hade de ju otur att ovädret drog in praktiskt taget samtidigt som de gav sig av. Det slog mig att det kan ha varit precis tvärtom, att dåligt väder gynnade det de nu tänkt göra och därför inväntade sämre väder.
Jag förstod inte varför du återgav så mycket om väderförhållandena i juli och augusti 1965 men du kanske var inne på samma spår?

Att berätta för omgivningen att man skulle åka och campa kan ha varit bra på två sätt. Om de tänkt vara borta en längre tid skulle ingen behöva undra ifall de var borta bara en natt eller många nätter. Å andra sidan, om det tvärtom var en mycket snabb utflykt de planerat skulle saknandet och efterforskandet fördröjas ett bra tag.

Blev det klarlagt att det var KÅJ som sagt att de skulle åka till Danmark? Och att han såg ut att ha åkt på stryk innan de försvann? Om Danmark var det riktiga men hemliga målet kanske KÅJ fick en skopa för att han berättat och att man sedan hittade på campingturen som nödlögn?
Citera
2010-03-04, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymmes" föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Tack för uppskattningen, jag tyckte artikeln var ganska intressant då man får
Citat:
en ganska bra bild av hur Hymmes pappa var som person.
Ett stycke i texten kanske kan vara vägledande mot personer som har mer info om Hymme och eftersökningarna av honom, jag tänker då på textsnutten:

En som kände Evert Lundquist väl var Ulf Linde, akademiledamot, före detta konstkritiker, jazzmusiker och museichef för Thielska galleriet.

Som är saxad från artikeln.

Mvh
/F

Eftersom "Hymmes" föräldrar var och är än i dag välkända personer, så finns det en hel del att få fram om dem. Detta har inte direkt något med hans försvinnande att göra men visar på under vilka förhållanden bröderna växte upp.
Citera
2010-03-04, 19:45
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocatello
Kanske långsökt, men ändå: Han kan, trots sommarvärmen, ha rotat fram en långärmad tröja med hög polokrage ur Karlssons vintergarderob för att dölja riv- och klösmärken på underarmarna och blånader efter strypgrepp på halsen; uppkommna efter en batalj av handgripligheter med någon/några av de andra...

Eller så ringer det på dörren och vår man vill inte öppna med bar överkropp. Snabbare att dra på sig en tröja än att knäppa en skjorta då.
Citera
2010-03-04, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Eller så ringer det på dörren och vår man vill inte öppna med bar överkropp. Snabbare att dra på sig en tröja än att knäppa en skjorta då.

Ganska nära sanningen kanske...Jag hade gjort samma sak. Idag skulle jag nog inte öppnat dörren om jag inte väntat bewök. Men 1965 gjorde man ju det om man ens låste dörren.

Dock om detta är skälet till att den hemstickade bortgivna gåvotrjöan bars vid det tillfället....

Låt oss gå vidare dock...

Jag tror utan att veta att det kan helt enkelt vara så at för att inte öppna oklädd znappa första klädesplagg...inte osannolikt..
Citera
2010-03-04, 20:54
Medlem
Citat:

Japp.
Citera
2010-03-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Play
Ganska nära sanningen kanske...Jag hade gjort samma sak. Idag skulle jag nog inte öppnat dörren om jag inte väntat bewök. Men 1965 gjorde man ju det om man ens låste dörren.

Dock om detta är skälet till att den hemstickade bortgivna gåvotrjöan bars vid det tillfället....

Jag tror utan att veta att det kan helt enkelt vara så at för att inte öppna oklädd znappa första klädesplagg...inte osannolikt..

Instämmer. För att inte i komplicerade fall som detta helt förirra sig, bör man, även om det bär emot, alltid som utgångspunkt ha den mest odramatiska förklaringen. För det är oftast den som är sanningen. Trist men sant.
Citera
2010-03-04, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vädret i Göteborg under tiden 29/7-10/8 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
I så fall, om lägenheten låg mot norrsidan eller långt ned i huset. Det var säkert dragigt och oisolerat men sådana hus blir desto varmare på sommaren…

Även det där med avresan och det påstådda campandet har varit lite svårt att släppa.
Om de hittade på en campingtur som ursäkt hade de ju otur att ovädret drog in praktiskt taget samtidigt som de gav sig av. Det slog mig att det kan ha varit precis tvärtom, att dåligt väder gynnade det de nu tänkt göra och därför inväntade sämre väder.
Citat:
Jag förstod inte varför du återgav så mycket om väderförhållandena i juli och augusti 1965 men du kanske var inne på samma spår?
Att berätta för omgivningen att man skulle åka och campa kan ha varit bra på två sätt. Om de tänkt vara borta en längre tid skulle ingen behöva undra ifall de var borta bara en natt eller många nätter. Å andra sidan, om det tvärtom var en mycket snabb utflykt de planerat skulle saknandet och efterforskandet fördröjas ett bra tag.

Blev det klarlagt att det var KÅJ som sagt att de skulle åka till Danmark? Och att han såg ut att ha åkt på stryk innan de försvann? Om Danmark var det riktiga men hemliga målet kanske KÅJ fick en skopa för att han berättat och att man sedan hittade på campingturen som nödlögn?

Detta med väderleken ansåg jag som mycket viktigt att få reda på.

Det var p.g.a. av tre orsaker:
1. Kjell-Åke hade sagt att de skulle åka och campa i Åsa.
2. Norlén skrev i sin bok att "det var högsommar, varmt och dammigt i Göteborg."
3. Karlssons lillasyster hade besökt lägenheten efter den 29/7. Det var fortfarande sommar.

Jag började då med att kolla "Grodmans-rånet" som är ganska flitigt omnänt lite här och var. Där fanns det två olika uppgifter:
1. Att regnet smattrade mot taket när en av ligans medlemmar vaknade.
2. När polisen kör ut till Gamlestaden på eftermiddagen spöregnade det.
Detta rån vet vi att dåligt väder var förutsättningen för genomförandet.

P.g.a. av det dåliga vädret samt att vare sig Dahlsjö eller Johansson tar med sig badgrejor eller campingutrustning, så måste det betyda att de ljög. De gjorde i stället något annat. Något som de inte ville berätta om. Vad de än kan ha gjort så måste det ha varit något ljuskyggt.

Jag följer detta ruskväder med iderliga lågtryck från den 29 juli och fram till den 10 augusti. Denna dag tittade solen äntligen fram igen. Därmed inte sagt att det inte kan ha kommit någon regnskur emellanåt.

Alltså med största sannolikhet, så kan lillasystern tidigast den 10 augusti ha besökt lägenheten på Risåsgatan. Personligen tror att det tog längre tid innan besöket men om hon hade besökt lägenheten t.ex. detta datum, så måste Karlsson redan ha varit död 11-12 dagar. Att Karlsson är död vet jag naturligtvis inte förutom att han ringde ganska ofta hem till systern och modern i Slätta damm. När han ringde hem till modern för sista gången vet jag inte? Modern kom inte ihåg detta när jag talade med henne. Systern hade iofs flyttat hemifrån vid Karlssons försvinnande. Dessutom har jag inte kunnat få fram något om Karlsson efter detta magiska datum.

Detta med att de skulle åka och bada i Åsa samt resan i Danmark skall Kjell-Åke ha nämnt för sin flickvän. Jag vet inte om Dahlsjö hade nämnt något om detta för sin familj?

Hans flickvän är det i dag ingen som har kontakt med.

Kan också tillägga, att om någon/några av dessa i "Dahlsjö-gänget" hade legat och tryckt någonstans efter den 29 juli, så fick de en verkligen kall och snörik vinter 1965-66. I stil med vintern 2009-10.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-04 kl. 21:51.
Citera
2010-03-04, 21:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen ett möjligt "tröjscenario".

Citat:

Återigen mycket möjligt att det kan ha gått till på detta sätt.
Citera
2010-03-04, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väntade "tröjmannen" besök av någon denna dag?

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Ganska nära sanningen kanske...Jag hade gjort samma sak.
Citat:
Idag skulle jag nog inte öppnat dörren om jag inte väntat bewök. Men 1965 gjorde man ju det om man ens låste dörren.

Det kan också ha varit så att "tröjmannen" väntade besök av någon? Även om han väntade besök, så kunde han ändå ha gjort samma sak med tröjan.

Han vet att ett besök skall komma under dagen men inte när? Han ligger kanske halvnaken på Karlssons soffa och halvsover. Det knackar på dörren och raskt grabbar han tag i första bästa sak som råkar bil just den hemstickade tröjan. Raskt på med tröjan och så öppnar han dörren......och så får han till sin stora förvåning se lillasystern stående ute i svalen. Nej det kan inte ha varit något trevligt besök ur "tröjmannens" synpunkt! Detta hade han aldrig räknat med.

Vem var då "tröjmannen"? Ja allt pekar på att det var Kjell-Åke Johansson.

Om "tröjmannen" kände igen henne vet jag inte men hon var väldigt lik sin bror.

Det lär knappast ha funnits ett tittöga i denna gamla lägenhetsdörr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-04 kl. 23:02.
Citera
2010-03-05, 00:03
Bannlyst
[quote=

Det lär knappast ha funnits ett tittöga i denna gamla lägenhetsdörr.[/QUOTE]

Tror inte ens det fanns nycklar

I just hold one thing against you
,,I sígned up

Denna tråd är beroendeframkallande.....

Skojar

Play
Citera
2010-03-05, 16:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonabonnemang 1965.

Har nu kollat Göteborgs telefonkatalog 1965.

Har då tittat på Dahlsjö eftersom detta är enklast. För år 1964 hade dessa en telefon:
1. Modern Fru Ingrid Dahlsjö, Haga Östergata 5D, Gbg SV.
2. Brodern som sålde bilen till honom. Han hade då yrket chaufför och bodde på Nordehhemsgatan, Gbg SV.
3. En numera avliden äldre broder. Även denne var chaufför och bodde på Rygatan, Gbg SV.

"Vår" Dahlsjö hade naturligtvis ingen telefon registrerad på sig.

Även familjernaa Johansson och Karlsson hade telefoner vid denna tid enligt anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in