Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
I så fall, om lägenheten låg mot norrsidan eller långt ned i huset. Det var säkert dragigt och oisolerat men sådana hus blir desto varmare på sommaren…
Även det där med avresan och det påstådda campandet har varit lite svårt att släppa.
Om de hittade på en campingtur som ursäkt hade de ju otur att ovädret drog in praktiskt taget samtidigt som de gav sig av. Det slog mig att det kan ha varit precis tvärtom, att dåligt väder gynnade det de nu tänkt göra och därför inväntade sämre väder.
Citat:
Jag förstod inte varför du återgav så mycket om väderförhållandena i juli och augusti 1965 men du kanske var inne på samma spår?
Att berätta för omgivningen att man skulle åka och campa kan ha varit bra på två sätt. Om de tänkt vara borta en längre tid skulle ingen behöva undra ifall de var borta bara en natt eller många nätter. Å andra sidan, om det tvärtom var en mycket snabb utflykt de planerat skulle saknandet och efterforskandet fördröjas ett bra tag.
Blev det klarlagt att det var KÅJ som sagt att de skulle åka till Danmark? Och att han såg ut att ha åkt på stryk innan de försvann? Om Danmark var det riktiga men hemliga målet kanske KÅJ fick en skopa för att han berättat och att man sedan hittade på campingturen som nödlögn?
Detta med väderleken ansåg jag som mycket viktigt att få reda på.
Det var p.g.a. av tre orsaker:
1. Kjell-Åke hade sagt att de skulle åka och campa i Åsa.
2. Norlén skrev i sin bok att "det var högsommar, varmt och dammigt i Göteborg."
3. Karlssons lillasyster hade besökt lägenheten efter den 29/7. Det var fortfarande sommar.
Jag började då med att kolla "Grodmans-rånet" som är ganska flitigt omnänt lite här och var. Där fanns det två olika uppgifter:
1. Att regnet smattrade mot taket när en av ligans medlemmar vaknade.
2. När polisen kör ut till Gamlestaden på eftermiddagen spöregnade det.
Detta rån vet vi att dåligt väder var förutsättningen för genomförandet.
P.g.a. av det dåliga vädret samt att vare sig Dahlsjö eller Johansson tar med sig badgrejor eller campingutrustning, så måste det betyda att de ljög. De gjorde i stället något annat. Något som de inte ville berätta om. Vad de än kan ha gjort så måste det ha varit något ljuskyggt.
Jag följer detta ruskväder med iderliga lågtryck från den 29 juli och fram till den 10 augusti. Denna dag tittade solen äntligen fram igen. Därmed inte sagt att det inte kan ha kommit någon regnskur emellanåt.
Alltså med största sannolikhet, så kan lillasystern tidigast den 10 augusti ha besökt lägenheten på Risåsgatan. Personligen tror att det tog längre tid innan besöket men om hon hade besökt lägenheten t.ex. detta datum, så måste Karlsson redan ha varit död 11-12 dagar. Att Karlsson är död vet jag naturligtvis inte förutom att han ringde ganska ofta hem till systern och modern i Slätta damm. När han ringde hem till modern för sista gången vet jag inte? Modern kom inte ihåg detta när jag talade med henne. Systern hade iofs flyttat hemifrån vid Karlssons försvinnande. Dessutom har jag inte kunnat få fram något om Karlsson efter detta magiska datum.
Detta med att de skulle åka och bada i Åsa samt resan i Danmark skall Kjell-Åke ha nämnt för sin flickvän. Jag vet inte om Dahlsjö hade nämnt något om detta för sin familj?
Hans flickvän är det i dag ingen som har kontakt med.
Kan också tillägga, att om någon/några av dessa i "Dahlsjö-gänget" hade legat och tryckt någonstans efter den 29 juli, så fick de en verkligen kall och snörik vinter 1965-66. I stil med vintern 2009-10.