2009-07-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En mycket intressant upplysning ang. den blå färgen. Ja färgen kan ju ha varit en felskrivning av GP 1984. Samma färg ger Norlén bilen också 1995. Hur såg rivierablå exakt ut? Midnattsblå vet jag. Pärlgrå verkar alltför grå?

En något matt 56:a

http://www.blocket.se/alvsborg/Pv_1956_volvo_20789907.htm
Citera
2009-07-23, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ägarbyte utan registrering?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Här händer grejer!

Tyvärr kommer jag in som (ger mig fan på) elfte man på Prudens länkar och har alltså inte sett dem.

Kan man se av- och påställningshistorik på fordonet? Kan man se fordonets färg/ändring av färg?

Är det möjligen så att Dahlsjö köpt bilen men utan att ägarbyte registrerats innan han "förlorar intresse" för den? Eller att han/han och Karlsson informellt lagt handpenning och sedan får "annat att tänka på"?

Ja alldeles otroligt är det kanske inte? Dock vet vi så hade Dahlsjö och Karlsson bilen, bara två - tre dagar innan de försvann. Hur fick då Sahlin tillbaka O 19920? Ja antingen någon dag innan den 29 juli eller också efter att de hade försvunnit.

Johansson hade iaf omtalat för flickvännen att de ev. skulle "ut och lufta på sig" just denna torsdag. Vad jag vet så omnämnde han inte precis att det var med den duvblå PV:n. Kan ju ha varit med en annan bil men jag undrar om de hade tillgång till fler bilar än just denna?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 20:43.
Citera
2009-07-23, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rivierablå PV av 1956 års modell.

Citat:
Ursprungligen postat av frissefrisén
En något matt 56:a

http://www.blocket.se/alvsborg/Pv_1956_volvo_20789907.htm

En sådan färg kanske folk skulle ha lagt märke till med tanke på alla dessa svarta PV som fanns? Detta skedde ju 1965 och denna färg riktigt "lyser" i ögonen på en. Midnattsblå är ju mörkare i färgen och mera lik den duvblå.

Tack för ytterligare en länk till gamla Volvos.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 21:43.
Citera
2009-07-23, 20:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Är ingen pvexpert utan jag satt och läste bara på den här sidan och såg nu att den duvgrå försvann först i december 1954. Sorry.
http://tomeli.ownit.nu/Volvo%20pv444.htm

December -54 räcker ju för att utesluta Dahlsjö-vagnen.

Konstigt ändå, jag tycker det där med "duvblå" ("duvgrå" i Volvos terminilogi) känns så bekant, så rätt, både vad gäller gamla PV och Amazoner - och jag tvivlar på att jag sett så många 50-talare, jag är för ung. "Pärlgrå" kan vara en mycket närliggande variant.
Citera
2009-07-23, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika färgnyanser.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
December -54 räcker ju för att utesluta Dahlsjö-vagnen.

Konstigt ändå, jag tycker det där med "duvblå" ("duvgrå" i Volvos terminilogi) känns så bekant, så rätt, både vad gäller gamla PV och Amazoner - och jag tvivlar på att jag sett så många 50-talare, jag är för ung. "Pärlgrå" kan vara en mycket närliggande variant.

Jag har sett många gamla Volvobilar från 1950-talet. Kan tänka mig att när t.ex. GP skrev att den var duvblå så var den midnattsblå. Det är ju inte så stor skillnad på dessa färgnyanser. Undrar om inte en pärlgrå är något för grå för att kallas för duvblå/duvgrå?

Förutom den vanliga svarta så fanns det också en vinröd variant som inte var så ovanlig. Den svarta var iaf definitivt den mest vanligaste.

Jag vet inte, men jag undrar om inte denna modell från 1956, var en sådan att ju fortare du gasade desto fortare gick vindrutetorkarna när de var på? Om du var tvungen att köra sakta när regnet stod som spön i backen, så rörde sig dessa vindrutetorkare mycket långsamt. Kanske någon som vet?
Citera
2009-07-23, 21:21
Medlem
Citat:
Jag har sett många gamla Volvobilar från 1950-talet. Kan tänka mig att när t.ex. GP skrev att den var duvblå så var den midnattsblå. Det är ju inte så stor skillnad på dessa färgnyanser. Undrar om inte en pärlgrå är något för grå för att kallas för duvblå/duvgrå?

Förutom den vanliga svarta så fanns det också en vinröd variant som inte var så ovanlig. Den svarta var iaf definitivt den mest vanligaste.

Jag vet inte, men jag undrar om inte denna modell från 1956, var en sådan att ju fortare du gasade desto fortare gick vindrutetorkarna när de var på? Om du var tvungen att köra sakta när regnet stod som spön i backen, så rörde sig dessa vindrutetorkare mycket långsamt. Kanske någon som vet?

Många äldre bilar var iaf så. Vet dock inte hur det var med Volvo men jag skulle tippa på at dom hade samma system som andra bilar från denna tid.

Det jag inte fattar om nu bilen var falsskyltad, hur kan en "känd" bil undgå utredarna att det är en annan bil som har denna registreringsskylt?
Citera
2009-07-23, 21:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Om du menar p.g.a. likströmsgenerator och 6-voltssystem - och därmed förbunden dålig laddning - så bör detta ha gällt 56-an.
Citera
2009-07-23, 21:33
Medlem
Citat:

Kan tänka mej att duvblå var ett namn som fanns kvar i folkmun på många av volvos blåaktiga färger men volvo själva kallade dom nått annat?

Ang torkarna så är det nog dom gamla vakuumdrivna torkarna du tänker på, jag tror dom satt på tidiga pv och fanns kanske kvar ända tills den delade framrutan försvann? Men var det inte tvärtom, dom fick ju vakuum från insugningsröret och det borde vara mer fart på dom ju mindre man gasar och att dom nästan stannar vid fullgas? Är dock osäker, har aldrig åkt i en bil med såna torkare.
Citera
2009-07-23, 21:43
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Ang torkarna så är det nog dom gamla vakuumdrivna torkarna du tänker på, jag tror dom satt på tidiga pv och fanns kanske kvar ända tills den delade framrutan försvann? Men var det inte tvärtom, dom fick ju vakuum från insugningsröret och det borde vara mer fart på dom ju mindre man gasar och att dom nästan stannar vid fullgas? Är dock osäker, har aldrig åkt i en bil med såna torkare.

Det stämmer. Bland annat Volvo hade vacuumdrivna torkare. Ju mer man trampade på gasen, desta långsammare gick torkarna. Kul vid omkörningar!
Citera
2009-07-23, 21:44
Medlem
Citat:
Kan tänka mej att duvblå var ett namn som fanns kvar i folkmun på många av volvos blåaktiga färger men volvo själva kallade dom nått annat?

Givetvis är det så. Minns väl att ju mer man gasade så gick torkarna långsammare. Förlåt för mitt misstag i mitt tidigare inlägg
Citera
2009-07-23, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vakuumdrivna torkare.

Citat:

Jag åkte mycket i flera sådana under åren 1968-71, bl.a. i en gammal vinröd PV som hade åtminstone delad framruta. Kommer ihåg just detta med torkarna. Ja du har rätt i detta ang. hastigheten på torkarna. Kom ihåg fel efter alla år. Vet att vi svor ve och förbannelse över dem. Denna gamla vinröda PV fick vi iaf upp i 100 km på raksträckor. 1956-an hade väl ingen delad bakruta? Har ett svagt minne av att denna hade det?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 22:05.
Citera
2009-07-23, 22:07
Medlem
Citat:
Jag åkte mycket i flera sådana under åren 1968-71, bl.a. i en gammal vinröd PV som hade åtminstone delad framruta. Kommer ihåg just detta med torkarna. Ja du har rätt i detta ang. hastigheten på torkarna. Kom ihåg fel efter alla år. Vet att vi svor ve och förbannelse över dem. Denna gamla vinröda PV fick vi iaf upp i 100 km på raksträckor. 1956-an hade väl ingen delad bakruta? Har ett svagt minne av att denna hade det?

http://images.google.se/imgres?imgurl=https://www.netauktion.se/uploads/extrabilder2090_center.jpg&imgrefurl=https://www.netauktion.se/auction/product/volvo-pv-444k-56/&usg=__jry_EDmvNJHmygKmf-fpZmLWFKA=&h=315&w=420&sz=25&hl=sv&start=11&um=1&t bnid=6XgWkn7YVo3WvM:&tbnh=94&tbnw=125&prev=/images%3Fq%3DVolvo%2B444%2B56%26hl%3Dsv%26client%3 Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SEfficial%26sa %3DN%26um%3D1

världens längsta länknamn. Men här är en PV 444 från 56. ljusblå eller vad namnet nu än är.

En annan fråga som kanske inte är relevant. Men när kom dom nya regplåtarna? Tänkte ifall bilen fick nya plåtar istället för Länsplåtarna. Eller behöll dom gamla bilarna dessa nr?

edit:

fråga mig inte hur smileyn hamnade i länknamnet
Senast redigerad av Mane Attraction 2009-07-23 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in