2009-07-24, 19:55
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Isåfall, om plåtarna är fejkade, känns det lite väl otroligt att man lyckats fejka plåtar från en annan bil som är exakt samma modell/årsmodell och allt... Om man nu inte kollat upp det, vill säga, men hur skulle den noggranna researchen gått till om man inte hade tillgång till t ex dator?

Jag tycker inte det känns otroligt, snarare vettigt. Om man vill falskskylta en stulen bil, är väl att välja ett registreringsnummer som redan existerar, det allra säkraste. Om polisen i radiobilen ringer in och gör en förfrågan, blir svaret att den är inte alls anmäld stulen.

Researchen går till så att man väljer ett nummer från en likadan - och mycket vanlig - bil på gatan i Göteborg. Sifferkombinationer kunde ju tydligen plockas ihop av vem som helst. Länsbokstaven fanns på nästan varenda skylt.

Resonemanget brister först om Sahlins bil verkligen var svart. Varför sno ett verkligt registreringsnummer om det inte överensstämmer med bilens färg? En polispatrull kan snabbt se att det inte går ihop.

En annan tveksamhet är, som sagts, huruvida bilen någonsin efterlystes officiellt, efter de unga männens försvinnande.

Red: Såg sent omsider att John Ohlsson redan tagit upp en del (huvudsaken) av ovanstående.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-07-24 kl. 19:59.
Citera
2009-07-24, 21:15
Medlem
cheringens avatar
Hej Skaraborg och ni andra!!

Enastående arbete som ni har lagt ner på "fallet". Och nog triggar det igång ens sinnen.

För jösse namn Skaraborg, samla och bena ut all info och skriv en bok!!!

Lite problem med att lägga upp material så att samtliga intresserade kan få ta del av det? Jag erbjuder serverplats, där allt kan tankas hem för de som är intresserade. HELT kostnadsfritt naturligtvis.

Bara att skicka ett PM Skaraborg, så hjälper jag gärna till med detta.
Citera
2009-07-24, 21:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samla ihop all info och bena ut.

Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Enastående arbete som ni har lagt ner på "fallet". Och nog triggar det igång ens sinnen.

För jösse namn Skaraborg, samla och bena ut all info och skriv en bok!!!

Lite problem med att lägga upp material så att samtliga intresserade kan få ta del av det? Jag erbjuder serverplats, där allt kan tankas hem för de som är intresserade. HELT kostnadsfritt naturligtvis.

Bara att skicka ett PM Skaraborg, så hjälper jag gärna till med detta.

Tack för ditt erbjudande samt för uppskattningen cheringen. Låter verkligen intressant.

Först måste iaf all info samlas ihop - det som nu går att få tag på. Efter insamlingen, som kommer att ta sin lilla tid, så skall "Dahlsjö-fallet" benas ut. Så gott detta nu går efter 44 år. Skall bli verkligen intressant och se hur långt det går att komma med Dahlsjö och grabbarna, samt förstås O 19920.

All info som jag får tag på sparar jag naturligtvis.
Citera
2009-07-24, 21:52
Medlem
Detta är utan tvekan den mest intressanta tråd jag läst på FB, stor eloge till alla som bidragit till tråden!

Det jag fastnar vid är vem som skrivit artikeln i GP?
Hur kom kom reg.numret fram till journalisten?
Detta skrevs 1984 och således borde denna personen vara betydligt lättare att få tag på och därigenom kanske det kan redogöras hurvida polisrapporten fanns att tillgå vid tillfället.

Vem pratade journalisten med, det borde ju redan på denna tiden gått att få fram att reg.numret fanns skrivit på E.S.?
Citera
2009-07-24, 22:01
Medlem
prudenss avatar
Kan det röra sig om denna Bertil Håkansson? Observera, endast en vild chansning!
http://www.adamedia.se/kontakt.html
Senast redigerad av prudens 2009-07-24 kl. 22:04.
Citera
2009-07-24, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var kom uppgifterna ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av Ilith
Detta är utan tvekan den mest intressanta tråd jag läst på FB, stor eloge till alla som bidragit till tråden!

Det jag fastnar vid är vem som skrivit artikeln i GP?
Hur kom kom reg.numret fram till journalisten?
Detta skrevs 1984 och således borde denna personen vara betydligt lättare att få tag på och därigenom kanske det kan redogöras hurvida polisrapporten fanns att tillgå vid tillfället.

Vem pratade journalisten med, det borde ju redan på denna tiden gått att få fram att reg.numret fanns skrivit på E.S.?

Tack för ditt intresse samt för din uppskattning Ilith.

Vet du vem denne journalist Bertil Håkansson är? Jag har kollat och han ser fortfarande ut att vara mycket aktiv inom sitt yrke.

När man läser artikeln, fick iaf jag, den känslan att journalisten hade fått uppgifterna ur "de gulnade och söndertömmade handlingarna". Uppenbarligen så måste han ha sett dessa handlingar. När han väl såg dem så får man väl förutsätta att han också fick läsa dem.

Kanske pratade Håkansson med samme man som Norlén gjorde. F.d. kriminalinspektören Olle Broström. Han började redan vid polisen 1941. Undrar om han verkligen fortfarande kan vara i livet?

Problemet är detta: Troligtvis minns Håhansson ingenting om denna artikel idag. Inte ens Norlén som skrev om fallet så sent som 1995 minns något.
Citera
2009-07-24, 22:25
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske pratade Håkansson med samme man som Norlén gjorde. F.d. kriminalinspektören Olle Broström. Han började redan vid polisen 1941. Undrar om han verkligen fortfarande kan vara i livet?

Har kollat ratsit.se. Det finns ingen Olle Broström i lämplig ålder i Sverige. Det finns en Olof dito (som den äldste och ende möjlige) f. 1922, bosatt i Stockholm. Jag hyser tvivel där - om han inte var stockholmare och flyttade hem efter tjänsteåren.

Polismän i den generationen brukade väl inte heller hålla sig med skyddade personuppgifter långt efter pensionsdatum?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-07-24 kl. 22:29.
Citera
2009-07-24, 22:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bertil Håkansson.

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Kan det röra sig om denna Bertil Håkansson? Observera, endast en vild chansning!
http://www.adamedia.se/kontakt.html

Jag tror prudens att du har fått fram rätt Bertil Håkansson. Den här journalisten hade en gång i tiden arbetat på just G-P. Dessutom ser han ut att vara i "rätt" ålder för att ha kunnat skriva den här artikeln.

Som jag skrev förut så är det säkert samma sak med Håkansson som med Norlén? Han minns säkert inget. Denna artikel skrev han ju för 25 år sedan.
Citera
2009-07-24, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olle Broström.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Har kollat ratsit.se. Det finns ingen Olle Broström i lämplig ålder i Sverige. Det finns en Olof dito (som den äldste och ende möjlige) f. 1922, bosatt i Stockholm. Jag hyser tvivel där - om han inte var stockholmare och flyttade hem efter tjänsteåren.

Polismän i den generationen brukade väl inte heller hålla sig med skyddade personuppgifter långt efter pensionsdatum?

Tyvärr har inte Norlén skrivit var någonstans han gör interjuven med Broström. Ej heller var någosnstans Broström började sin polisbana. Skulle jag fråga Norlén om detta så minns han säkert inte detta heller tyvärr. Han skriver iaf att Broström arbetade med "Dahlsjö-fallet" sina sista tjänsteår vid den s.k. skyddspolisen.

Ja det är ju möjligt att det kan vara denne 87-årige man? Fast jag hyser också tvivel.
Citera
2009-07-24, 23:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ang. Olle Broström.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf

Jag fick uppgifter om att den ende man med detta namn, som hade avlidit mellan åren 1947-2005 var en Olle Broström i Klippan. Han var född 1923 och avled 2003. Denne person hade just också hetat Olle - inte Olof.

Han skulle isf ha varit 18 år när han började vid polisen 1941. Detta är ju ingen omöjlighet.
Citera
2009-07-24, 23:53
Medlem
CrapStacks avatar
Sahlin och GP

På måndag tar jag och ringer Erik Sahlins son efter det så blir det hans änka.
Jag tycker också att vi tar ett långskott på Bertil.
Om ingen annan vill kan jag ta och ringa honom ang. reg. numret.

EDIT: PM:a gärna frågor som jag skall ställa
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-25 kl. 00:00.
Citera
2009-07-25, 00:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Sahlin.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
På måndag tar jag och ringer Erik Sahlins son efter det så blir det hans änka.
Jag tycker också att vi tar ett långskott på Bertil.
Om ingen annan vill kan jag ta och ringa honom ang. reg. numret.

EDIT: PM:a gärna frågor som jag skall ställa

Jättebra CrapStack att du ringer upp både sonen och änkan till Erik Sahlin. Kanske sonen minns denna PV bra?

Jättebra om du kan ringa Håkansson också. Själv har jag fullt upp med att skicka brev resp. e-mails till olika ställen, ringa systern m.m. Tyvärr tror jag inte att han kommer ihåg något, men vi kan ju alltid hoppas.

Ja frågorna till sonen blir väl ungefär samma som till änkan. Ang. "Sahlin-bilen" O 19920. Färg, reg.nummer, om den omlackerades efter krocken etc.

Skall bli spännande att höra vad de har att förtälja. Tänk om de kunde ha ett gammalt foto på den rackarn (bilen alltså) som du kunde få se?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in