2010-02-26, 17:07
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Artikel Aftonbladet onsdagen den 3 september 1965, sidan fem. Artikeln skriven av Bengt Johannisson.

Jag tycker personligen att detta är en bland de mest intressanta artiklar som skrevs om Hybner vid denna tid. Här framkommer klart och tydligt att skyddspolisen misstänkte brott. Dessutom att mamma Ebba blev en privatspanare och hjälpte polisen i deras arbete. Dessutom att hon trodde att sonen fanns i Göteborgs undre värld.

japp, absolut intressant..
Man kan fråga sig vad det var som gjorde att modern misstänkte att sonen hamnat i Gbgs undre värld..
jo, förmodligen hade hennes privata spaningar gett sådana indikationer. Mycket intressant! Man skulle vilja veta vad hon fått reda på!
Citera
2010-02-26, 17:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag tycker personligen att detta är en bland de mest intressanta artiklar som skrevs om Hybner vid denna tid. Här framkommer klart och tydligt att skyddspolisen misstänkte brott. Dessutom att mamma Ebba blev en privatspanare och hjälpte polisen i deras arbete. Dessutom att hon trodde att sonen fanns i Göteborgs undre värld.

Jag undrar om Hübner och Emanuel har några kusiner i livet i dag, och om dessa i så fall sitter inne på material.

Reutercronorna är fåtaliga, Lundquistarna däremot ymnigt förekommande, även med rätt stavning. Bara några få heter Evert, bland dem också unga människor.

Det är inte ovanligt att man ger sina söner brorsnamn som icke tilltalsnamn. Är det fråga om en berömdhet eller beundransvärd person kan det finnas ett intresse av att bevara namnet i släkten och sålunda namnge en person född på 1970-talet till Evert, annars knappast ett namn på modet vid den tiden.
Citera
2010-02-26, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av PM den 1 september 2009, kl. 01.26.

Efter erhållet tillstånd den 27 januari läggs härmed delar av detta PM ut. Det som inte tas med handlar om helt andra saker.

"Han sitter just nu i telefon med en kvinna som skall sitta inne med info, men hon verkar litet nervös, hon vill att XX skall sköta det hela snyggt. Ja det är i allra högsta grad känsligt trotts alla dessa år som förflutit, och inte ens alla gm är i livet idag."
Citera
2010-02-26, 19:37
Medlem
getosts avatar
Citat:
Efter erhållet tillstånd den 27 januari läggs härmed delar av detta PM ut. Det som inte tas med handlar om helt andra saker.

"Han sitter just nu i telefon med en kvinna som skall sitta inne med info, men hon verkar litet nervös, hon vill att XX skall sköta det hela snyggt. Ja det är i allra högsta grad känsligt trotts alla dessa år som förflutit, och inte ens alla gm är i livet idag."

- Ursäkta om jag låter provocerande, men det är väl så man når vidare i spekulationerna.
Om nu uppgiftslämnaren skriver att vissa "gm" är döda, måste väl samma person rimligen veta att NÅGON/NÅGRA är döda, och dessutom vilka. Eller hur tänker ni när ni tar emot källfakta?
Citera
2010-02-26, 19:48
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Ursäkta om jag låter provocerande, men det är väl så man når vidare i spekulationerna.
Om nu uppgiftslämnaren skriver att vissa "gm" är döda, måste väl samma person rimligen veta att NÅGON/NÅGRA är döda, och dessutom vilka. Eller hur tänker ni när ni tar emot källfakta?
Det är ju den naturligaste tolkningen iaf.
Provocerande vet jag dock inte om det va
Citera
2010-02-26, 20:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad visste Hybners mamma?

Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
japp, absolut intressant..
Citat:
Man kan fråga sig vad det var som gjorde att modern misstänkte att sonen hamnat i Gbgs undre värld..
jo, förmodligen hade hennes privata spaningar gett sådana indikationer. Mycket intressant! Man skulle vilja veta vad hon fått reda på!

Ja du det undrar jag också över? Hon måste ha fått indikationer på detta på något sätt? Som du själv skrev troligtvis genom hennes privata spaningar efter sonen i Göteborg.

Det skulle verkligen ha varit mycket intressant, att få ta del av vad modern hade fått reda på. Tyvärr är ju inte detta möjligt.
Citera
2010-02-26, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kusiner i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag undrar om Hübner och Emanuel har några kusiner i livet i dag, och om dessa i så fall sitter inne på material.

Reutercronorna är fåtaliga, Lundquistarna däremot ymnigt förekommande, även med rätt stavning. Bara några få heter Evert, bland dem också unga människor.

Det är inte ovanligt att man ger sina söner brorsnamn som icke tilltalsnamn. Är det fråga om en berömdhet eller beundransvärd person kan det finnas ett intresse av att bevara namnet i släkten och sålunda namnge en person född på 1970-talet till Evert, annars knappast ett namn på modet vid den tiden.

Det skall finnas två kusiner (tror jag det var) till bröderna som skall vara i livet. Tyvärr verkar ingen känna tll vad dessa skall heta?

Manne dog ju 2004 så det kan ju ev. finnas en möjlighet att dessa kusiner kan inneha material om "Hymme".

Sedan funderar jag också över i vilken skola bröderna gick? De gick inte många år i skola ute på Mälaröarna utan föräldrarna flyttade dem till en skola inne i Stockholm.
Citera
2010-02-26, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar Expressen om "Hymme".

Har fått tag i ytterligare artiklar ang. "Hymme". Artiklarna skrivs inte ut i sin helhet eftersom det mesta redan finns i tråden.

Första artikeln är från Expressen fredagen den 3 september 1965. Här har "Hymme-fallet" fått hela sista sidan.

"VAR ÄR HAN?"

"Mystiskt borta en månad."

Alldeles i slutet av artikeln finns detta skrivet:
"Hybner har även bekanta i Göteborg, men varken dessa eller vännerna i Lysekilstrakten har han besökt. De har heller inte hört av honom."

Nästa artikel kommer från Expressen torsdagen den 30 september 1965, sidan sex.

"Var är 18-åringen? Borta två månader."

"Kriminalpolisen i Stockholm ser nu allvarligt på 18-årige Hûbner Olof Alexis Lundkvists försvinnande, och larm har gått ut till samtliga nordiska länder och till utlandet via Interpol."

"Ynglingenn har aldrig tidigare varit borta från hemmet."

"Man har konstaterat att 18-åringen inte haft något pass med sig vid resan till Göteborg."

"- I det här fallet får vi sätta flera frågetecken, säger förste kriminalassistent Erik Palmqvist på första roteln vid Stockholmskriminalen."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-26 kl. 21:18.
Citera
2010-02-26, 21:51
Medlem
Hej!

Jag känner inte till något om detta fall men tänkte ändå ge er lite mer att tanka på:

Göteborg var under denna tid på 60-talet en stor hamnstad. Det låg fartyg längs hela hamnen ända upp i älven. Alltså mitt inne i stan. Också under Hisingsbron. Dessa fartyg kom från alla sjöfararnationer och var alltså en mycket spännande miljö. Här kunde man köpa smuggelssprit och cigaretter billigt. Man kunde också knyta mängder med tillfälliga förbindelser av olika slag.

Vid denna tiden fanns minst ett (troligen två) färjerederier som körde till England ett par dagar i veckan. Det var lätt att komma ombord på dessa fartyg och också åka med på överfarten till England. Själv var jag med (fripassagerare) vid två resor eftersom jag hade en pojkvän som jobbade på båten. Om jag minns rätt var det Saga Line.

Ett vanligt tillhåll för ungdomar på den tiden var Koppartrans Raffinaderi på Hisingssidan. Där ordnades stora fester. (Det skulle väl idag kallas svartklubbar). Festerna hölls i personalmatsalen. Det gick dessutom att köra bil in på området). Kan mycket väl tänka mig att de här killarna hörde till dem som besökte detta ställe eftersom de var bekanta med Hisingen. Jag vet ej vad man gjort med kajerna där ute men eftersom stora oljetankers kom in dit bör det ju vara ganska djupt där.

Många unga killar som bodde kvar i föräldrahemmet levde en stor del av sina liv i sina bilar. Drack, spelade musik med små skivspelare och raggade brudar. Så det kanske var mycket därför de skaffade PV:n. Den var lite "tjejmagnet" på den tiden.

Cafe Japan (numera Solrosen) var mycket välbesökt även på den tiden. Dit gick man om man ville känna sig lite bohemsk och inte bodde i Haga eller omgivande stadsdelar. Det var mycket spännande där dock inte mycket mer än fylla.

Apropå Hymmes bryggarfrack (jacka) så var den en tydlig "klassmarkör". Om killarna plockade upp honom i bilen så visste de redan då att han inte var arbetargrabb.

Håll till godo med lite tankar om tiden.
Citera
2010-02-26, 22:04
Medlem
getosts avatar
Crapstack och/eller Skaraborg - hur kommer det sig att ni inte helt sonika frågar uppgiftslämnaren vilka som mördats och om Hymme var med i bilden eller inte?
Citera
2010-02-26, 22:15
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Crapstack och/eller Skaraborg - hur kommer det sig att ni inte helt sonika frågar uppgiftslämnaren vilka som mördats och om Hymme var med i bilden eller inte?
Det har vi naturligtvis, men UL ville inte svara på dessa frågor + h*n svarar inte på några frågor alls, dealen är sådan. Vi får helt enkelt vänta tills UL känner för att läcka lite till.
Citera
2010-02-26, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga svar på dessa frågor.

Citat:

Via mellanhanden har också detta gjorts. Som du förstår har vi inte erhållit något svar på våra frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in