2009-07-24, 15:34
Medlem
Åter till tråden, och här har det hänt grejer sedan sist, när "detektiven allmänheten" är i farten

Skaraborg2, har polisen (eller har polisen via sina arkiv) sparat något från fallet som du kan få del av? På så sätt kan man väl se om regnumret kanske bara har varit en olycklig felskrivning, som sedan kommit att vandra vidare genom tidningar osv. Det kanske var O 19921 el dyl?

Ett annat uppslag är ju om det (ganska tidsödande jobb antar jag går att kolla om det under säg, ett halvår före försvinnadet och framåt, anmälts en stulen PV från 55-57. Om man velat falskskylta bilen kanske det inte var ngn större skillnad mellan 55, 56 och 57. Alltså, anmälda bilstölder i Göteborgsområdet.

Tillägg: Änkan Sahlin kanske har barn som är mer klara i huvudet?
Citera
2009-07-24, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Sahlin-bilen" och "Dahlsjö-bilen" samma bil?

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Precis, vi måste på något sätt försöka få reda på om:
1) Bilen som Sahlin innehar är samma bil som Dahlsjö-trion försvann i?
2) Om Sahlin isåfall hade någon koppling till grabbarna alls?

Är bilen på registreringsbeviset (länkarna funkar ju inte längre, som bekant) samma modell/årsmodell och allt, som den bil O 19920 som Dahlsjö och gänget förmodligen försvann i?
Isåfall, om plåtarna är fejkade, känns det lite väl otroligt att man lyckats fejka plåtar från en annan bil som är exakt samma modell/årsmodell och allt... Om man nu inte kollat upp det, vill säga, men hur skulle den noggranna researchen gått till om man inte hade tillgång till t ex dator?

Använd www.megaupload.com
Jag tror man kan tanka ner obegränsat där.

Just det junaz.

Detta två mycket viktiga nyckelfrågor betyder otroligt mycket, hur man skall gå tillväga framöver, i detta alltmer kufiska och minst sagt underliga fall.
Citera
2009-07-24, 15:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sparade arkiv hos polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Åter till tråden, och här har det hänt grejer sedan sist, när "detektiven allmänheten" är i farten

Skaraborg2, har polisen (eller har polisen via sina arkiv) sparat något från fallet som du kan få del av? På så sätt kan man väl se om regnumret kanske bara har varit en olycklig felskrivning, som sedan kommit att vandra vidare genom tidningar osv. Det kanske var O 19921 el dyl?

Ett annat uppslag är ju om det (ganska tidsödande jobb antar jag går att kolla om det under säg, ett halvår före försvinnadet och framåt, anmälts en stulen PV från 55-57. Om man velat falskskylta bilen kanske det inte var ngn större skillnad mellan 55, 56 och 57. Alltså, anmälda bilstölder i Göteborgsområdet.

Tillägg: Änkan Sahlin kanske har barn som är mer klara i huvudet?

Polisen har ju naturligtvis sparat rubbet i detta fall, men frågan är var exakt man vänder sig om en sådan begäran? Polismyndigheten i Göteborg? Detta kan jag absolut göra bara jag vet närmare? Någon som vet?

I Landsarkivets digra arkiv så finns den uppenbarligen inte - men den skulle ha funnits där? Vet ej varför? Som jag har skrivit förut så har jag iaf också begärt info från Landsarkivet ang. detta reg.nummer O 19920, om det finns nämnt i deras personakter.

Kom att tänka på en annan sak: PU (Polisundelserättelser) är denna publikation offentlig handling efter en viss tid? Vi vet att iaf Dahlsjö fanns med i denna för första gången PU 227 - A - 67. Alltså hela två (2) år efter att han försvann.

Jag har också erhållit foton, då Dahlsjö "daktades" hos polisen. Fotona är tagna i vänster profil, rakt framifrån samt höger något i halvprofil. Denna daktning skedde GBG 1960 samt ett daktningsnummer. Ev. användes dessa foton när han sedermera efterlystes? Dock är han bara här 16 år och ser litet "valpig" ut. Det andra fotot som jag har på honom måste ha varit taget strax innan han försvann. Samma sak med fotot på Johansson. Var dessa kom ifrån vet jag inte innan de hamnade i GP?
Citera
2009-07-24, 16:17
Medlem
Descartess avatar
Vill tacka för en otroligt intressant tråd, läser den med spänning.

Jag har ett par frågor:
Hur vet man att PV:n herrarna åkte i väg med hade registreringsnummer O 19920? Genom GP förstår jag? Men hur visste GP detta?

När ni hämtade ut uppgifter om O 19920, går det inte att istället söka på vilka bilar Dahlsjö har ägt (det var han som sägs ha varit ägare till bilen?), för att på så vis se om han ägt en PV med ett annat reg.nummer och fastslå att bilen var falskregad alt. att GP skrev fel?
Citera
2009-07-24, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjö ägde en annan bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Descartes
Vill tacka för en otroligt intressant tråd, läser den med spänning.

Jag har ett par frågor:
Hur vet man att PV:n herrarna åkte i väg med hade registreringsnummer O 19920? Genom GP förstår jag? Men hur visste GP detta?

När ni hämtade ut uppgifter om O 19920, går det inte att istället söka på vilka bilar Dahlsjö har ägt (det var han som sägs ha varit ägare till bilen?), för att på så vis se om han ägt en PV med ett annat reg.nummer och fastslå att bilen var falskregad alt. att GP skrev fel?

Tack för visat intresse Descartes.

Återigen enligt Norlén så skulle de ha försvunnit tillsammans med denna bil. GP:s artikel 1984 var troligtvis hämtade från efterlysningar av dem/interjuver med olika poliser, kanske hade journalisten fått läsa delar av utredningen etc.?
I denna artikel i GP nämndes också, att de tre unga männen försvann tills. med denna duvblå PV 444 den 29 juli 1965.

Det är ett mycket bra och vettigt förslag med du kommer här med. Gå på Dahlsjös namn och personnummer och se om han hade ägde en bil vid försvinnandet (och tiden dess förinnan). Tack för den idéen Descartes.
Citera
2009-07-24, 17:12
Medlem
Descartess avatar
Om nu Dahsjö ägde en PV; varför skulle han vilja falskregistrera den?
Är inte det troligaste att Bilen var stulen och att O 19920-plåtarna var stulna, alt. tillverkade? Det verkar vara ett för stort sammanträffande att O 19920 tillhör en PV, hemmahörande i Gbg-trakten, för att registreringsnumret inte har med fallet att göra.

Antingen minns änkan fel; på något vis hade hennes make samröre med någon av de tre herrarna, eller så har någon av herrarna sett Eriks bil, snott/tillverkat skyltarna och sen hängt på dessa skyltar på sin stulna PV.

Jag är övertygad om att O 19920 är rätt reg.nummer. Antingen var bilen stulen och skyltarna falska/stulna eller så ligger det en hel hundkyrkogård begraven hos denne Eric Sahlin.

Det viktigaste för att föra det vidare måste att fastslå om den riktiga O 19920 var bilen herrarna färdades i eller om det var en annan PV, stulen eller ägd av Dahlsjö.

Var bilen stulen får man börja leta efter stulna PV:s från Göteborgstrakten vid tiden före försvinnandet, kanske hittades denna bil senare, utan de falska O 19920-plåtarna och ingen satte det i sammanband med försvinnandet?

Ähh, jag bara svamlar antagligen, den lilla "Colombon" i mig kommer fram
Citera
2009-07-24, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
En förfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Descartes
Om nu Dahsjö ägde en PV; varför skulle han vilja falskregistrera den?
Är inte det troligaste att Bilen var stulen och att O 19920-plåtarna var stulna, alt. tillverkade? Det verkar vara ett för stort sammanträffande att O 19920 tillhör en PV, hemmahörande i Gbg-trakten, för att registreringsnumret inte har med fallet att göra.

Antingen minns änkan fel; på något vis hade hennes make samröre med någon av de tre herrarna, eller så har någon av herrarna sett Eriks bil, snott/tillverkat skyltarna och sen hängt på dessa skyltar på sin stulna PV.

Jag är övertygad om att O 19920 är rätt reg.nummer. Antingen var bilen stulen och skyltarna falska/stulna eller så ligger det en hel hundkyrkogård begraven hos denne Eric Sahlin.

Det viktigaste för att föra det vidare måste att fastslå om den riktiga O 19920 var bilen herrarna färdades i eller om det var en annan PV, stulen eller ägd av Dahlsjö.

Var bilen stulen får man börja leta efter stulna PV:s från Göteborgstrakten vid tiden före försvinnandet, kanske hittades denna bil senare, utan de falska O 19920-plåtarna och ingen satte det i sammanband med försvinnandet?

Ähh, jag bara svamlar antagligen, den lilla "Colombon" i mig kommer fram

Ja jag tror också att bakom detta regnummer O 19920 kan det ligga en hel liten hundkyrkogård. Mycket mycket underligt.

Jag har iaf nu gjort en förfrågan hos den myndighet, som jag tror har hand om registret för bilägare. Är det fel avdelning får jag reda på var jag exakt vänder mig.

Vi får se vad dessa frågor kan ge för resultat?
Citera
2009-07-24, 18:15
Medlem
Orm Ondes avatar
Lugna er nu pojkar, innan vi tar heder och ära av denne Erik Sahlin borde vi ge tillfälle åt de insatta att kontrollera om det verkligen är rätt registreringsnummer vi ägnar oss åt. Som jag tidigare sagt kan ju GP mycket väl ha skrivit fel i artikeln från 1984.

Om numret var falskskyltat så var det ju naturligt att ta ett nummer från en PV av samma årsmodell. 1956 års modell av PV 444 var lätta att känna igen eftersom grillen är unik för den årsmodellen (en fyrkantig rutnätsgrill med "horn" i övre hörnen, se den midnattsblå 56:a på Blocket som någon länkade till). 55:an har den äldre typen av grill, 57 års modell en annan grill och annan placering av baklyktorna. Eftersom vi vet att grabbarna var litet äventyrliga av sig när det gäller det lagliga, kan vi nog förutsätta att de inte var främmande för att göra en litet mer sofistikerad variant av falskskyltning.

Det skall bli spännande att erfara resultatet av vidare kontakter med Sahlins änka. Var litet försiktiga bara, vi har ju ingen som helst grund för att påstå att hennes avlidne man haft något skumt för sig.
Citera
2009-07-24, 18:54
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har iaf nu gjort en förfrågan hos den myndighet, som jag tror har hand om registret för bilägare. Är det fel avdelning får jag reda på var jag exakt vänder mig.

Vi får se vad dessa frågor kan ge för resultat?
Menar du Länstyrelsen, Västra Götalands Län? Borde väl gå att söka andra hållet också och fråga om en viss person ägt en bil. Jag fick i varje fall besked om att allt som rör fordon (Göteborgstrakten) före 1972 finns inom denna styrelse.
Citera
2009-07-24, 19:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skumt eller inte skumt?

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Lugna er nu pojkar, innan vi tar heder och ära av denne Erik Sahlin borde vi ge tillfälle åt de insatta att kontrollera om det verkligen är rätt registreringsnummer vi ägnar oss åt. Som jag tidigare sagt kan ju GP mycket väl ha skrivit fel i artikeln från 1984.

Om numret var falskskyltat så var det ju naturligt att ta ett nummer från en PV av samma årsmodell. 1956 års modell av PV 444 var lätta att känna igen eftersom grillen är unik för den årsmodellen (en fyrkantig rutnätsgrill med "horn" i övre hörnen, se den midnattsblå 56:a på Blocket som någon länkade till). 55:an har den äldre typen av grill, 57 års modell en annan grill och annan placering av baklyktorna. Eftersom vi vet att grabbarna var litet äventyrliga av sig när det gäller det lagliga, kan vi nog förutsätta att de inte var främmande för att göra en litet mer sofistikerad variant av falskskyltning.

Det skall bli spännande att erfara resultatet av vidare kontakter med Sahlins änka. Var litet försiktiga bara, vi har ju ingen som helst grund för att påstå att hennes avlidne man haft något skumt för sig.

Nej jag har heller inte sagt att Sahlin hade något att göra med Dahlsjö-gänget, eller att han på något sätt skulle ha levt ett dubbelliv.

När jag bl.a. skriver att det kan ligga en hel liten hundkyrkogård, bakom detta gamla regnummer så kan det faktiskt göra det. Detta i sin tur behöver inte betyda att Sahlin hade något att göra med "hundkyrkogården". Detta måste alltså kollas upp så gott det nu går.

Visst finns det en möjlighet att GP 1984 skrev fel regnummer och därför måste vi få detta bekräftat från annat håll. Ägde t.ex. Dahlsjö också en PV 444 av 1956-års modell och som var duvblå i färgen vid denna tid? Ev. med ett annat regnummer? Skulle det ev. vara på det sättet så skulle ev. med andra ord två (2) st. PV 444 varit ute och rullat på Göteborgs gator samtidigt med registreringsnumret O 19920.

Visst måste man ändå säga att det hela är mycket mycket underligt? Hur det än kan förhåller sig? Eller hur?
Citera
2009-07-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

Som jag redan skrivit vore det intressant att läsa vad som skrevs om det här fallet i massmedia från början 1965. Journalisten som skrev artikeln i GP 1984 kan mycket väl ha rört ihop saker och ting lite, skrivit fel regnr eller missat att skriva att bilen var falskskyltad. Förklaringen behöver inte vara konstigare. Är själv ganska säker på att det är 2 bilar med ev samma regnr det handlar om här så Sahlin har nog inget med fallet att göra.

edit:

Skaraborg2 hann före
Senast redigerad av frissefrisén 2009-07-24 kl. 19:18.
Citera
2009-07-24, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så här står det om fallet i GP 29 juli 1984.

Skriver av den biten i denna långa artikel som rör "Dahlsjö-fallet".

"De "hopplösa" fallen finns nere i arkivet. Där bland de gulnade och söndertömmade handlingarna kan man t.ex. hitta den märkliga historien om de fyra pojkarna som spårlöst försvann en sommardag för 19 år sedan. De var 18, 18, 21 och 22 år. Torsdagen den 29 juli 1965 åkte tre av dem söderut från Göteborg till Åsa för att bada. Bilen var en duvblå Volvo 444 modell -56 med registreringsnummer O 19920.

Trots ett enormt spaningsarbete har polisen inte lyckats hitta det minsta spår vare sig av pojkarna eller bilen.

Den fjärde pojken liftade norrut från sin familjs sommarställe i Torekov. När han kom till Göteborg skickade han ett vykort till föräldrarna: "Allt väl, Hûber". Detta är daterat och stämplat den 29 juli 1965.

Sedan dess är han försvunnen.

Finns det något samband mellan försvinnandena? Hur kunde också bilen försvinna helt spårlöst?

Idag har polisen inte något större hopp om att någonsin få svar på de här frågorna. De fyra pojkarna är och förblir nummer i statistiken över de ca 800 personer som står kvar som efterlysta år ut och år in."

Detta är hela artikeln som handlar om "Dahlsjö-fallet".

När det gäller det som Hûber skall ha skrivit så skall han också ha skrivit: "Var inte oroliga".

Journalisten som skrev detta heter Bertil Håkansson. Foto: Lars Söderbom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-24 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in