2009-07-24, 01:06
Medlem
Kan det inte vara så att Sahlins bil blev stulen, Grabbarna krockade bilen, dumpade den och Sahlin fick tillbaka den? Han kanske inte ville oroa änka med att "desperados" hade kört bilen så han sa att han hade krockat den...
Finns det inga polisrapporter att få tag i?
Citera
2009-07-24, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu tror jag inte åldrarna spelade så stor roll om Sahlin hade varit kriminell. Jag tror dock inte att han var det heller, men konstigt är det.

Ja det är verkligen konstigt med denna bil. Det finns en mängd olika idéer och scenarier här ang. denna. Dock mycket svårt att spekulera något närmare än så länge. Hoppas verkligen att det går att få fram något mera om detta regnummer O 19920?

Nja, hade de rört sig i samma samhällsskikt så hade åldrarna inte behövt ha betydelse, men de tycks inte ha gjort det. Visserligen vet vi väldigt lite om Sahlin men han var gift med samma kvinna till sin död, han ägde en volvo 1963, vid den tiden hade knappast alla bil, så jag har svårt att tro att han tillhörde de allra fattigaste i samhället. Sedan kan man, med vetskapen att han stod som ägare till Dahlsjö-bilen, alltid spekulera i om han levt dubbelliv av något slag, men det är som sagt spekulationer.
Citera
2009-07-24, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy
Kan det inte vara så att Sahlins bil blev stulen, Grabbarna krockade bilen, dumpade den och Sahlin fick tillbaka den? Han kanske inte ville oroa änka med att "desperados" hade kört bilen så han sa att han hade krockat den...
Finns det inga polisrapporter att få tag i?

Om de stal bilen, varför skulle de då lämna tillbaka den med nycklar och allt och utan att han gick till polisen? Skulle i så fall krävt någon form av vänskap mellan Sahlin och Dahlsjö-gänget (eller åtminstone någon av dem), vilket jag har mycket svårt att se. Dessutom kan den inte varit borta länge om frun inte ens hann märka att den var borta.
Citera
2009-07-24, 01:49
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Om de stal bilen, varför skulle de då lämna tillbaka den med nycklar och allt och utan att han gick till polisen? Skulle i så fall krävt någon form av vänskap mellan Sahlin och Dahlsjö-gänget (eller åtminstone någon av dem), vilket jag har mycket svårt att se. Dessutom kan den inte varit borta länge om frun inte ens hann märka att den var borta.
Hade inte en av grabbarna jobb? Kan Sahlin och, Karlsson tror jag det var, ha mötts på det viset. Karlsson kan i så fall haft tillgång till bilen med eller utan Sahlins vetskap. Jag menar "lånat" bilen över dagen eller så. Osannolikt, ja kanske, men allt är så knepigt med detta fall så det skulle inte förvåna mig om förklaringen vore så enkel.
Citera
2009-07-24, 09:10
Medlem
Bilen var falskskyltad - Vattenteorin mest tänkbar

Uppenbarligen var bilen som killarna åkte i falskskyltad med numret O 1992.

Gissningsvis torde polisen, om de hade detta reg.nummer - och om polisen åtminstone lite skötte sitt jobb - då ha kontaktat ägaren, dvs Sahlin, och av honom fått uppgiften att hans bil inte alls var stulen.

Den mest logiska lösningen i detta fall, och den är inte särskilt mystisk eller spännande eller fantasieggande, är följande: sällskapet har helt enkelt någonstans "lyckats" med att köra ned bilen i något vattendrag och drunknat.

Visst, man har draggat och inte funnit någonting. Men det finns trots allt gott om ogenomsökta skrymslen och platser på sjöbottnar. Och där lär bilen och kropparna finnas än i dag.
Senast redigerad av John Ohlsson 2009-07-24 kl. 09:14. Anledning: skrivfel
Citera
2009-07-24, 13:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Hade inte en av grabbarna jobb? Kan Sahlin och, Karlsson tror jag det var, ha mötts på det viset. Karlsson kan i så fall haft tillgång till bilen med eller utan Sahlins vetskap. Jag menar "lånat" bilen över dagen eller så. Osannolikt, ja kanske, men allt är så knepigt med detta fall så det skulle inte förvåna mig om förklaringen vore så enkel.

Gay Roger Karlsson höll på att utbilda sig till målare. Enligt Norlén så arbetade Kjell Åke Johansson på företaget NORAB på Fiskehamnsgatan. Dahlsjö vet jag ej vad han arbetade med. Ingen av dem lär ha skött sina resp. arbeten helt perfekt. Man får en uppfattning om att det var åtminstone en hel del "firande".

Javisst kunde de ha träffats på en arbetsplats men det verkar inte troligt att Sahlin arbetade som målare iaf. Återigen: Vad gjorde en planeringsman 1963?

Om någon av dem hade fått lånat bilen så hade detta uppenbarligen skett en hel del under år 1965. Isf så måste Sahlin troligtvis innehaft ytterligare en bil?

Jag upptäckte en sak i det Norlén skrev. Den 14 oktober 1965 kom två (2) anonyma tips till Kjell Åke Johanssons föräldrar. Det första tipset var att Kjell Åke satt på Café Auto på Haga Östergata och drack kaffe (samma gata som Dahlsjö bodde på). Det andra tipset gjorde gällande att Kjell Åke hade setts samma dag i närheten av CocaCola-fabriken på Bergsgatan. Inget av tipsen ledde till något. Vet inte om dessa två tips kom från en och samma person eller från två olika?

Ja prudens allt är möjligt i detta fall.
Citera
2009-07-24, 13:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vatterteorin fortfarande mölig - tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Uppenbarligen var bilen som killarna åkte i falskskyltad med numret O 1992.

Gissningsvis torde polisen, om de hade detta reg.nummer - och om polisen åtminstone lite skötte sitt jobb - då ha kontaktat ägaren, dvs Sahlin, och av honom fått uppgiften att hans bil inte alls var stulen.

Den mest logiska lösningen i detta fall, och den är inte särskilt mystisk eller spännande eller fantasieggande, är följande: sällskapet har helt enkelt någonstans "lyckats" med att köra ned bilen i något vattendrag och drunknat.

Visst, man har draggat och inte funnit någonting. Men det finns trots allt gott om ogenomsökta skrymslen och platser på sjöbottnar. Och där lär bilen och kropparna finnas än i dag.

Ja om bilen var falskskyltad så kan tyvärr fortfarande "vattenteorin" möjlig.

Jag har iaf begärt upplysningar om det i dessa tre (3) personers personakter, nämns på något ställe registreringsnumret på denna bil som ev. försvann. Dessutom om det på något ställe nämns vem som var ägaren till den duvblå PV:n.
Citera
2009-07-24, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bil 1965 ännu inte var mans egendom.

Citat:
Nja, hade de rört sig i samma samhällsskikt så hade åldrarna inte behövt ha betydelse, men de tycks inte ha gjort det. Visserligen vet vi väldigt lite om Sahlin men han var gift med samma kvinna till sin död, han ägde en volvo 1963, vid den tiden hade knappast alla bil, så jag har svårt att tro att han tillhörde de allra fattigaste i samhället. Sedan kan man, med vetskapen att han stod som ägare till Dahlsjö-bilen, alltid spekulera i om han levt dubbelliv av något slag, men det är som sagt spekulationer.

Du har rätt i att äga en bil 1965 var ännu inte var mans egendom, men detta höll på att snabbt förändras. Redan i slutet av 1960-talet så hade de flesta en bil av något slag.

Nej det ser inte ut som om Sahlin och "Dahlsjö-gänget" hade umgåtts i samma slags kretsar men mycket konstigt verkar det. Man skulle vilja veta var planeringsmannen Erik Sahlin arbetade?

Problemet, som jag ser det, är att vi vet inte om "Sahlin-bilen" och "Dahlsjö-bilen" var en och samma bil?
Citera
2009-07-24, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borta länge?

Citat:

Just det. Vi vet att bilen sågs av systern på Vågmästareplatsen två tre dagar innan försvinnandena. Vi vet också att bilen användes för resan till Borås, som Karlsson och Dahlsjö gjorde en tid innan. I Borås låg de dessutom över en (1) natt.

Den ev. resan till Åsa (som troligtvis aldrig blev av) så skulle de även då ha använt sig av O 19920 (med största sannolikhet)? Åtminstone vid två tillfällen som vi känner till användes denna bil av "Dahlsjö-gänget". Iaf av Dahlsjö och Karlsson.

Inte skulle de ha kunnat "låna" denna bil såpass många gånger utan att Sahlin skulle ha vetat om "lånerierna"? Om dessa "lånerier" skedde så måste någon av Dahlsjö, Johansson eller Karlsson känt Sahlin ganska väl.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-24 kl. 14:04.
Citera
2009-07-24, 14:47
Medlem
junazs avatar
Precis, vi måste på något sätt försöka få reda på om:
1) Bilen som Sahlin innehar är samma bil som Dahlsjö-trion försvann i?
2) Om Sahlin isåfall hade någon koppling till grabbarna alls?

Är bilen på registreringsbeviset (länkarna funkar ju inte längre, som bekant) samma modell/årsmodell och allt, som den bil O 19920 som Dahlsjö och gänget förmodligen försvann i?
Isåfall, om plåtarna är fejkade, känns det lite väl otroligt att man lyckats fejka plåtar från en annan bil som är exakt samma modell/årsmodell och allt... Om man nu inte kollat upp det, vill säga, men hur skulle den noggranna researchen gått till om man inte hade tillgång till t ex dator?

Citat:
Ursprungligen postat av prudens
http://rapidshare.com/files/259221244/VOLVOPV_444_-_K_1956.jpg.html
http://rapidshare.com/files/259221650/VOLVOPV_444_-_K_1956_0001.jpg.html

Här kommer länkarna igen - finns det verkligen inte något bättre ställe att lägga ut filer på? På Rapidshare måste man registrera sig annars kan filerna endast laddas ner tio ggr...
Använd www.megaupload.com
Jag tror man kan tanka ner obegränsat där.
Citera
2009-07-24, 15:17
Medlem
Kopiera en "grön" bils reg.nr. gammalt knep

junaz skriver bl.a. "Är bilen på registreringsbeviset (länkarna funkar ju inte längre, som bekant) samma modell/årsmodell och allt, som den bil O 19920 som Dahlsjö och gänget förmodligen försvann i?
Isåfall, om plåtarna är fejkade, känns det lite väl otroligt att man lyckats fejka plåtar från en annan bil som är exakt samma modell/årsmodell och allt... Om man nu inte kollat upp det, vill säga, men hur skulle den noggranna researchen gått till om man inte hade tillgång till t ex dator?"

Nej, inte alls. Tvärtom. Exakt så gör ju en någorlunda tänkande biltjuv: han stjäl en bil och ser till att kopiera en likadan bils - som inte är stulen - reg.nr. Den är inte efterspanad och vid ev. poliskontroll så är ju den stulna bilen till synes OK. Knepet är gammalt som gatan.

Lite intressant i denna historia vore att känna till vilken eller vilka blåaktiga Volvobilar som vid denna tidpunkt var anmälda som stulna, även om det iofs inte ändrar mitt antagande att ungdomarna någonstans med denna bil förolyckades i något vattendrag.
Citera
2009-07-24, 15:27
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag och ringer den gamla trevliga damen på måndag igen, ni får gärna komma med förslag på frågor, lämpligen via pm, så slipper vi spamma ner tråden.
Kanske skall på hembesök för att se på lite gamla bilder? Får bli om två veckor isf.
Den enklaste förklaringen är ju att GP/Norlén har fått fel nummer.
Men det är ju väldigt skumt isf att bilen verkar vara extremt lik Dahlsjös bil
Jättebra jobbat och verkligen smart initiativ att prata direkt med änkan. Om damen lider av någon form av demenssjukdom kan det vara en idé att göra ett nytt försök att prata med henne. Det kan variera otroligt mycket vid demens och en människa kan vara helt klar den ena stunden och förvirrad i nästa. Hoppfullt är att det som lagrats i långtidsminnet har en tendens att sitta kvar och det gäller här att trycka på de rätta knapparna - vilket du uppenbarligen lyckades med. Kanske minns hon ännu mer vid nästa samtal. Lycka till!

Om du besöker henne får vi verkligen hoppas hon har gamla bilder på PVn där regnr. och bilfärg är väl synligt.
Senast redigerad av prudens 2009-07-24 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in