2009-07-19, 01:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Carl Jonas Love Almqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Självfallet. Polisen måste alltid beakta ekvationen resursåtgång contra utfall/medial uppmärksamhet med mera. Inte en chans att ngn polis skulle sätta igång ngt arbete om TS outade lite namn på en händelse snart ett halvt sekel gammalt, och dessutom på Flashback.

För att raljera lite: Om jag har lite teorier om Carl Jonas Love Almqvist, så tror jag inte att ngn förundersökning inleds.

Nej det tror inte jag heller att en förundersökning skulle inledas.
Citera
2009-07-19, 01:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingmar Norlén igen.

Jag fick ytterligare ett e-mail från honom sent igår. Han önskade med mig lycka till. Antar att han menade lycka till i grävandet ang. den duvblå PV:n.
Citera
2009-07-19, 01:14
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Gay Roger Karlsson hade böjelser åt det lagliga hållet

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja!

Tack för en konkret och intressant, kanske avgörande, uppgift.

Du ska också ha tack för det "hästjobb" du uträttar. Ditt arbete, vad gäller läsning och resonerande, borde kunna finna sin motsvarighet i det praktiska. Världen kryllar av vältränade unga män med dykarcertifikat. Sådana grabbar har ofta en dragning åt äventyr och "action". Jag tror att de ofta saknar möjlighet att få utlopp för denna. Att skanna av Hisingens vattendrag skulle kunna vara ett vettigt projekt.

Det behöver inte ens vara ett projekt. Man kan tänka sig en hel massa amatörer, eller flera grupper av sådana, som mer eller mindre konsekvent riktar in sin nyfikenhet på ett visst område (t.ex. Hisingen) under loppet av ett par årtionden. När den ene tröttnar kan en annan ta vid.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-07-19 kl. 01:16.
Citera
2009-07-19, 01:16
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ju mera jag har satt mig in i fallet, desto mera övertygad har jag blivit att i den duvblå PV:n sitter endast dessa fyra (4) personer vid detta tillfälle.

Jag är också ganska övertygad om att "Hymme" blir dödad p.g.a. av ett flertal mindre bagateller från början. Det började med en mindre dispyt med "Hymme" som eskalerade sedan mycket snabbt. Sedan utvecklades det till något som absolut inte var mening att det skulle gå på detta sätt. Man kan nog anse mordet på "Hymme" som ett dråp. Karlsson blir inte dödad av någon "utomstående" person. Han blir däremot mördad.

Det kan inte ha varit trevligt att ha suttit i denna bil, denna regniga torsdag för snart 44 år sedan, medans den körs från Brämaregården norrut på Hisingen.

Jag vet att det hela låter konstigt, men det beror på detta vad hon fick se! Varför hon fick se detta har jag svårt att förstå faktiskt?

Ja det skulle ju vara ett sätt förstås CrapStack, det som du föreslog.
Inväntar fortsättningen med spänning
Vad i ...., kan hon ha sett?

Det går an att skicka mig rubbet så lägger jag ut det

Nu kan jag knappt somna, väntar på PM
Citera
2009-07-19, 01:17
Medlem
Har nu läst en del o är kanske inte helt hundra, men frågorna hopar sig i huvudet. Frågor som säkert Skaraborg2 ställt sig redan o då ber jag om ursäkt.

1. Dumpades bilen och varför har den ännu inte hittats?

Att åka till en sjö/hav var säkert svårare på 60-talet än nu och så djupa är inte sjöarna så att sådant här kan försvinna. Iaf inte att dom ligger på et sådant ställe så att ingen lägger märke till det.

Nu menar jag att ska du sänka en bil så får du göra det där det är djupt och hur många vägar går till ett ställe där det faktiskt är djupt nog och sådan lite rörelse så ingen märkt ngt på 45 år.

Bör tillägas att här i sjön så hittade dom en bil efter ett halvår. Jag vet att tjärn och liknande är svårare saker men vägnätet var väl inte lika bra då.

2. Varför är preskribitionstiden(stavningen är fel säkert) så lång på Hymmes fall?

Den är ju närapå i klass med Jack The Ripper och Kennedymordet.

3. Om allt var en olycka?

Är det verkligen värt att lämna allt du har? (hur lite det än må vara)
Citera
2009-07-19, 01:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gode idéer samt Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack för en konkret och intressant, kanske avgörande, uppgift.

Du ska också ha tack för det "hästjobb" du uträttar. Ditt arbete, vad gäller läsning och resonerande, borde kunna finna sin motsvarighet i det praktiska. Världen kryllar av vältränade unga män med dykarcertifikat. Sådana grabbar har ofta en dragning åt äventyr och "action". Jag tror att de ofta saknar möjlighet att få utlopp för denna. Att skanna av Hisingens vattendrag skulle kunna vara ett vettigt projekt.

Det behöver inte ens vara ett projekt. Man kan tänka sig en hel massa amatörer, eller flera grupper av sådana, som mer eller mindre konsekvent riktar in sin nyfikenhet på ett visst område (t.ex. Hisingen) under loppet av ett par årtionden.

Tack för det Sven-Gustaf ang. "hästjobbet". Ja det är verkligen inga dumma idéer med vältränade unga män med en dragning åt äventyr och spänning. Jag tror t.ex. scanningen av alla vattendrag skulle vara ett projekt för en hel massa glada amatörer - kanske en en del dem är pensionärer med mera tid?

Ang. Gay Roger Karlssson så var han, enligt systern, snäll och glad. Tog hellre emot stryk än gav stryk. Han var omtyckt och han skall ha haft empati. Han skall ha varit barnkär. Hans son blev ju bara 1½ år gammal men han försökte alltid att spendera tid med honom.

Om Karlsson hade levat idag och levt på det sätt han då gjorde, så hade hans levnad med dagens mått mätt, varit ganska "idyllisk" måste man nog påstå. Under hans levnad såg man det dock på ett betydligt allvarligare sätt.

En sådan mjuk person med empati, hade nog ingen möjlighet att överleva katastrofdagen den 29 juli.
Citera
2009-07-19, 01:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Är det verkligen värt att lämna det du har"?

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Har nu läst en del o är kanske inte helt hundra, men frågorna hopar sig i huvudet. Frågor som säkert Skaraborg2 ställt sig redan o då ber jag om ursäkt.

1. Dumpades bilen och varför har den ännu inte hittats?

Att åka till en sjö/hav var säkert svårare på 60-talet än nu och så djupa är inte sjöarna så att sådant här kan försvinna. Iaf inte att dom ligger på et sådant ställe så att ingen lägger märke till det.

Nu menar jag att ska du sänka en bil så får du göra det där det är djupt och hur många vägar går till ett ställe där det faktiskt är djupt nog och sådan lite rörelse så ingen märkt ngt på 45 år.

Bör tillägas att här i sjön så hittade dom en bil efter ett halvår. Jag vet att tjärn och liknande är svårare saker men vägnätet var väl inte lika bra då.

2. Varför är preskribitionstiden(stavningen är fel säkert) så lång på Hymmes fall?

Den är ju närapå i klass med Jack The Ripper och Kennedymordet.

3. Om allt var en olycka?

Är det verkligen värt att lämna allt du har? (hur lite det än må vara)

Jag undrar Mane Attraction vad du exakt menar med "Är det verkligen värt att lämna allt det du har? (hur litet det än må vara)

Ja jag vet inte om det var svårare att åka tlll en sjö, ett hav eller annat vattendrag under 1960-talet? Jag har själv varit med både moped och bil till olika vattendrag, där man kunde köra ända till strandkanten vid denna tid. Det var t.o.m. lättare p.g.a. av mindre bebyggelse och mindre människor i rörelse. Kan dock inte uttala mig hur det ser eller såg ut på Hisingen?

Dessa unga män kände säkert till något djupt vattendrag på Hisingen. De kände nog till både Haga och Hisingen, lika väl som sina fickor. Trion var alla infödda göteborgare.

Vare sig Dahlsjö, Johansson, Karlsson eller Lundquist har hittats döda. Alltså i praktiken skulle alla fyra (4) ännu kunna leva. Ang. försvinnanden så brukar myndigheterna sätta en sekretess på 70 år. Som t.ex. i fallet med Viola Widegren. Är det detta du tänker på när du skriver om "Hymmes" långa preskriberingstid?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-19 kl. 01:51.
Citera
2009-07-19, 10:46
Medlem
Skaraborg2:

Det jag undrade var att om det nu var en olyckshändelse, ex dråp så undrar jag om det var värt att gå under jorden. Jag vet inte om jag hade gjort det. Nu ser ju deras situation annorlunda än vad min gör så dom tyckte nog det. OM dom nu försvunnit.

Angående preskribitionstiden så visste jag inte att det var så lång tid. Jag stryker den frågan.
Citera
2009-07-19, 12:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dråp och mord vid samma tillfälle?

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Skaraborg2:

Det jag undrade var att om det nu var en olyckshändelse, ex dråp så undrar jag om det var värt att gå under jorden. Jag vet inte om jag hade gjort det. Nu ser ju deras situation annorlunda än vad min gör så dom tyckte nog det. OM dom nu försvunnit.

Angående preskribitionstiden så visste jag inte att det var så lång tid. Jag stryker den frågan.

Okay då fårstår jag ditt resenemang Mane Attraction..

Det fanns nog goda anledningar att lämna allt bakom sig. Först ett dråp och därefter ett mord. Nej här var det nog bara att "lägga på en rem" som det gamla uttrycket säger.

Jag är övertygad om att två av dem dog den 29 juli och två av dem försvann. Däremot är det inget man kan stå för eller att det går att bevisa tyvärr.
Citera
2009-07-19, 12:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det Karlssons syter såg efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Inväntar fortsättningen med spänning
Vad i ...., kan hon ha sett?

Det går an att skicka mig rubbet så lägger jag ut det

Nu kan jag knappt somna, väntar på PM

Ja det hon såg var verkligen graverande - i allra högsta grad.

Troligtvis togs aldrig denna sak upp när hon blev interjuvad av Norlén 1994/95?

Hade detta kommit fram under hösten/senhösten 1965 så hade nog fallet varit uppklarat sedan länge? O 19920 hade då aldrig blivit en myt och Dahlsjö och grabbarna hade aldrig blivit en vändringssägen under en följd av år.

Ang. ev. PM så får du vänta. Jag kommer först under denna vecka att via en bekant försöka att få ut dessa bilder på tråden. Dahlsjö, Johansson och Lundquist.
Citera
2009-07-19, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lägga ut känsliga uppgifter i "Dahlsjö-tråden"?

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Som jag ser det så kan det inte skada om du säger vad som du grundar dina misstankar på. Nu vet jag ju inte exakt vad som får dig att tveka, om det du vet på något sätt starkt antyder vem av Dahlsjö och Johansson som är gärningsman. Om någon anhörig skulle läsa detta, vilket får anses som en ren spekulation, så tror jag inte att de blir gladare att du håller inne med info. I nuläget vet de att det är 50% sannolikhet att du misstänker att deras anhöriga är skyldig till 2 personers död, men att du inte vill säga vad du grundar det på. Detta tror jag faktiskt skulle vara värre att bära på för resten av livet, än att du säger vems anhöriga som du misstänker har en släkting som gjort sig skyldig till detta, och du förklarar på vilka grunder. Sedan finns det fler saker som jag tycker gör din oro än mer obefogad. Syskonen till Dahlsjö och Johansson bör ligga i åldersintervallet 50-70 år, vilket inte är flashbacks vanligaste målgrupp om man uttrycker sig milt. Har mycket svårt att tro att yngre släktingar till Dahlsjö och Johansson som inte var födda när det hände skulle ta detta så hårt att de gör en polisanmälan. Dessutom är flashback extremt restriktiva när det gäller att lämna ut identiteter. Vet iofs inte om det finns folk irl som kan din identitet, men om ingen anhörig till Dahlsjö eller Johansson kan den så kan du nog vara lugn, finns många inlägg i detta forum som erkänner brottslig verksamhet, hets mot folkgrupp, narkotikabrott kryllar det av inlägg som innefattas av, men ingen blir anmäld för att flashback inte lämnar ut identiteter.

När du skriver att det inte var något trevligt systern såg så blir man ju ännu mer intresserad av att veta vad det var. Ett lik är uteslutet, då du inte är helt hundra på att Hymme och Karlsson verkligen är döda. Skulle spontant gissa på antingen blodiga kläder, blodiga vapen eller möjligen ett brev där det av innehållet framgår att Karlsson är död. Men jag hoppas att jag och övriga trådläsare får veta det, risken att du råkar ut för något pga. detta ser jag som helt obefintlig.

Ja jag förstår hur du tänker och vad du menar daniel_andersso. Ligger en del i vad du säger.

Nu är jag inte inne så mycket på andra områden på Fb, och har ej heller skrivit mycket i dessa. Är mest intresserad av just kriminalhistoria.

Vad som får mig att tveka har jag skrivit en del förut om. Det är en sak att skriva t.ex. "Jag spöade skiten ur Kalle", Kalle skriver "Jag rånade Pelle på 5000 kr" eller "jag rånade en Pressbyråkisok på 50 limpor cigaretter". I stort sett alla sådana här brott leder aldrig numera till något som helst straff. I 1965 var det på ett helt annat sätt.

Du skriver om åldersintervallet 50-70 år. Ja nu är det så att jag själv finns inom detta åldersintervall, som du säkert förstår - dock mot den lägre siffran. Till Dahlsjö finns det faktiskt bröder som har passerat de 80. Den yngste brodern till honom är dryga 60. Till Johansson är den äldste brodern dryga 60 och den yngste en bit över de 50. Johansson har också ett barn och ev. kan även hans föräldrar vara i livet? Modern skulle då närma sig de 80 och fadern de 90.

Ett erkänna brottslig verksamhet på Fb är nog en sak men att kasta grova anklagelser utan att kunna bevisa dessa är något helt annat.

Ang. Karlsson och "Hymme" är jag till 95-99% säker på att de är döda. Karlsson skulle aldrig ha försvunnit utan att någonsin mera höra av sig till systern. "Hymme" skulle inte heller ha gjort på detta sätt gentemot sina föräldrar. Att Karlsson aldrig har hört av sig vet vi p.g.a. systern. Finns ingen anledning för henne att sitta och ljuga. Hon har inget att tjäna på detta. Samma sak med "Hymmes" föräldrar. De hade heller ingen anledning att ljuga. Om han hade hört av sig till dem så hade de omdelbart gått ut i massmedia. Det hade varit hur lätt som helst för dem att få bra med utrymme i t.ex. Aftonbladet och Expressen. Däremot kan jag ju naturligtvis inte bevisa detta.

Som jag skrev förut så kommer jag till att börja med att försöka att få fotona utlagda på "Dahlsjö-tråden".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-19 kl. 13:48.
Citera
2009-07-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ja jag förstår hur du tänker och vad du menar daniel_andersso. Ligger en del i vad du säger.

Nu är jag inte inne så mycket på andra områden på Fb, och har ej heller skrivit mycket i dessa. Är mest intresserad av just kriminalhistoria.

Om man ser trådarna i "veckans brott" så är det en stor mängd ogrundande anklagelser mot personer som inte är dömda eller i vissa land ens misstänkta för brott. Kan bland annat nämna trådarna om Arboga-morden och tråden om skotten i gamla stan.

Även i medier har i vissa fall anklagelser skett mot personer i mycket uppmärksammade fall. I Palme-mordet har både Lisbeth, Mårten och ejn mängd journalister pekat ut Christer trots att han är friand i domstol.

Citat:
Vad som får mig att tveka har jag skrivit en del förut om. Det är en sak att skriva t.ex. "Jag spöade skiten ur Kalle", Kalle skriver "Jag rånade Pelle på 5000 kr" eller "jag rånade en Pressbyråkisok på 50 limpor cigaretter". I stort sett alla sådana här brott leder aldrig numera till något som helst straff. I 1965 var det på ett helt annat sätt.

Du skriver om åldersintervallet 50-70 år. Ja nu är det så att jag själv finns inom detta åldersintervall, som du säkert förstår - dock mot den lägre siffran. Till Dahlsjö finns det faktiskt bröder som har passerat de 80. Den yngste brodern till honom är dryga 60. Till Johansson är den äldste brodern dryga 60 och den yngste en bit över de 50. Johansson har också ett barn och ev. kan även hans föräldrar vara i livet? Modern skulle då närma sig de 80 och fadern de 90.

Åldersresonemanget var mer en sannolikhetsbedömning från min sida, skulle gissa att merparten av flashbacks läsare är under 30, dock långt ifrån alla, och givetvis är det inget som på något sätt säger att de anhöriga inte läser tråden.

Men, som sagt, som jag ser det är risken att du råkar ut för något juridiskt för att du publicerar det du vet så nära noll man kan komma. Med största sannolikhet kommer du inte bli polisanmäld. Och om du ändå blir det kommer flashback aldrig lämna ut ditt IP-nummer, det gör de bara när det gäller mycket grova brott, någon moderator får gärna fylla i med de exakta detaljerna när det gäller flashbacks policy om utlämning, men kan så gott som lova att en anmälan som gäller förtal alternativt förtal av avliden inte räcker. Dessutom tvivlar jag på att ens ett IP-nummer hade räckt för fällande dom, då det inte går att bevisa att det är du som skrivit inlägget även om det är skrivet från din dator.

EDIT: Blev fel i citeringen
Senast redigerad av daniel_andersso 2009-07-19 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in