Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Lite spekulationer/teorier:
Dahlsjö/Karlsson plockar upp Hymme vid Götaälvbrons fäste 29 juli 1965. Man fortsätter sedan över bron mot Brämaregården där man plockar upp Johansson.
Vad som händer efter detta kan vi bara spekulera om, men det känns väl inte helt otroligt att anta att man kanske fortsatt norrut mot Gerlesborgs konstskola, då det var Hymmes destination. Plockar man upp en liftare brukar man ju inte precis köra åt direkt motsatt håll mot vad denne ska till.
Någonstans sker något, brott eller olycka (jag lutar åt det första alternativet), och förmodligen 2 i sällskapet brags om livet. Om vittnesuppgiften att en vit PV med Dahlsjö/Johansson i baksätet ses på Kungstorget i mitten av oktober -65 är riktig, kan vi anta att det är Hymme/Karlsson som brags om livet 29 juli. Isåfall skulle jag misstänka att bilen har lackerats om och regskyltar bytts.
Någon olycka vill jag nästan utesluta, det är för många osannolika omständigheter för att så skulle vara fallet. Dog alla fyra i bilen? Var tog den och kropparna isåfall vägen? Varför finns inte minsta spår av bilolycka eller dyl någonstans? Dog enbart delar av sällskapet i bilen 29 juli, och de återstående gjorde sig av med kropparna och fordonet? Motiv? Varför höll man sig sedan undan i 44 år? Vad ville man isåfall dölja?
Det mest troliga är väl som Skaraborg2 nämnt, att bilen med kroppar dumpats i ett vattendrag och sedan pga slumpen/ödet/enormt omsorgsfullt igensopande av spår aldrig återfunnits av en levande själ. Då uppstår däremot också frågan om motiv? Vem i dessa herrars bekantskapskrets önskade livet ur dem och framförallt varför? Och isåfall också varför även Hymme? Mördades han kanske isåfall i egenskap av vittne? Dock undrar jag vad som får dig så säker på att endast 2 kroppar fanns i bilen då den dumpades isåfall? Det sägs också att bilen spelar en väldigt viktig roll, och det har jag ännu så länge inte lyckats knyta ihop på något sätt. Nånting säger mig att den spelar för stor roll för att ha dumpats direkt med 2 kroppar i, det skulle ha kunnat gjorts med vilken bil eller fordon som helst, då hade inte själva varianten av fordon spelat någon större roll.
Väntar med spänning på de detaljer du sitter inne med, Skaraborg2

Jag hoppas att i morgon kunna lägga ut en del ang. Gay Roger Karlsson och hans bakgrund. Systerns fullmakt skall troligtvis komma då.
Ja egentligen kan vi också bara spekulera om att den duvblå PV:n plockade upp "Hymme" vid det södra brofästet av Hisingsbron. Troligtvis var det dock på detta sätt.
Dina spekulationer/teorier tycker jag verkar mycket vettiga och en del av dem ganska troliga.
Det som kom att utspela sig i bilen skedde troligtvis inte långt efter att de hade lämnat Brämaregården. Därför tror jag också att hela händelseförloppet utspelade sig betydligt närmare Göteborg än uppåt norra Bohuslän.
Ingen, mig veterligen, önskade livet ur vare sig Dahlsjö, Johansson eller Karlsson. Ännu mindre "Hymme". Det är nog inte riktigt på så sätt som man får se varför det blev som det blev. Det hela berodde troligtvis bl.a. på bagateller. Det ena ledde till det andra. "Hymme" var på fel plats - han hade med allra största sannolikhet liftat med en bil som han
aldrig skulle ha stigit in i!
Naturligtvis kan jag ju inte vara så säker på att det var "bara" två (2) kroppar i O 19920, när den troligtvis dumpades i något vattendrag. Dock är jag ändå ganska säker på detta. Detta inte enbart p.g.a. alla tips som kom om in till polisen ang. Dahlsjö och Johansson i jämn ström - utan till en mycket stor del vad systern berättade för mig om en specifik händelse -
efter den 29 juli.
Jag vet att man inte skall sätta alltför stor tilltro till en massa tips av detta slag. Se t.ex. på fallet med Viola Widegren? Låt oss säga att det kom in ca 40-50 tips om Dahlsjö och Johansson (jag vet inte alls hur många dessa var, bara att det var många). I en del fall kom det in vittnesiaktagelser från personer som personligen hade känt dem innan den 29 juli. Låt oss säga att om bara 4-5 tips av alla dessa skulle vara riktiga?
Man höll sig undan p.g.a. detta som hade inträffat den 29 juli 1965. Hade Dahlsjö och Johansson stannat kvar inom landets gränser, så hade de gått att få tag på. Jag
tror att båda avled utomlands innan 1990.
Om både Dahlsjö och Johansson satt i baksätet på denna vita PV av 1964 års modell vet jag inte?
Jag tror
inte att den duvblå PV:n av 1956 års modell blev omlackerad och fick "nya" regplåtar. Med den allrs största sannolikhet var den förstörd av vad som hade utspelat sig inne i bilen.