2009-07-15, 18:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glömde återigen sak. Den vita PV:n av årsmodell 1964.

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
En dum fråga kanske men hur vet man att inte alla bragdes om livet? Är det denna information du sitte inne på??

Och jag har nog missat detta med den vita pv:n?

Denna vita PV skall ev. ha stått vid Kungstorget i mitten av oktober 1965. Bakom ratten satt för vittnet en helt okänd man. I bilen satt även Dahlsjö och Johansson. Dahlsjö skall då ha sagt till detta vittne: "Berätta inte för någon att du har sett oss här."

Kan detta stämma? Ja det är inte alls omöjligt. Dessa upplysningar kom iaf fram till en av Dahlsjös bröder. Han i sin tur gick till polisen med dessa.
Citera
2009-07-15, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen större respekt för lagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Om jag läser mellan raderna i tråden så verkar grabbarna i PVn (undantaget Hymne om han nu var med) inte haft någon större respekt för lagen i.o.m. att man ger sig ut på långtur i en bil utan körkort. Dessutom verkar ju deras familjebakgrund vara problematisk. Detta gör att jag gissar att de kan varit inblandade i någon form av kriminalitet som kan lett till att de mördades. Eller att de umgåtts med typer som helt enkelt hade väldigt kort stubin. Men att tre eller fyra personer mördas utan att det ens blir några rykten i den undre världen är lite svårt att smälta. På den tiden fanns det säkert tunga våldsbrottslingar som kunde injaga respekt, men en individ kan väl inte skrämma folk till tystnad på samma sätt som dagens gäng? Om det inte fanns några rykten så kanske det var en olycka trots allt? Alternativet till en olycka är att vi har med en förhärdad mördare som kan slå ihjäl tre eller fyra människor och sen få deras bil att spårlöst försvinna att göra. Det borde ha blivit en del sladder tycker man.

Tack för visat intresse Dakuwanga.

Nej så var nog fallet ang. respekten för lagen. Hit hörde naturligtvis inte "Hymme". Åtminstone Karlssons uppväxt var problematisk. Både Dahlsjö och Karlsson kom från skilsmässofamiljer och med halvsyskon. Detta var ej fallet med Johansson. Hur hans uppväxt var har jag ingen som helst aning om?

P.g.a. av att de, åtminstone två (2) dem, hade denna bakgrund samt att troligtvis alla tre (3) umgicks i "fel" kretsar kan man ju anta att de befann sig i en s.k. "högriskgrupp". Alltså enligt den tidens sätt att se på detta.

Trots att de troligtvis hade denna bakgrund, så tror jag inte att detta var den direkta orsaken till detta som hände denna dag. Från början var detta ett ganska simpelt och enkelt fall, och som troligen inte heller var menat vad det sedan blev.

Ang. rykten vet jag inte så noga, men som jag har förstått det hela så skall det ha florerat en mängd rykten vid denna tid. Både i tidningarna, bland grannar, släktingar etc. Ett stort antal av dessa skall också ha kommit till polisens kännedom under åratal.
Citera
2009-07-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse Dakuwanga.
Tack själv för den tid du lägger ner på att posta här!

Har du hört några av dessa rykten? Vad gick de ut på i stora drag? Jag har läst något i tråden om att de skulle lämnat landet men det köper jag inte riktigt eftersom ingen anhörig hört av dem.
Citera
2009-07-16, 13:25
Medlem
Citat:
Tack för visat intresse Lage Vrängare.

Nej jag har inte vänt mig till polisen - ännu iaf. Olle Broström var pensionerad polis redan när Norlén tog upp fallet i mitten av 1990-talet. Det var Broström som hade hand om utredningen av den duvblå PV:n. Han hade börjat vid polisen redan 1941. Jag undrar om han verkligen ännu kan vara i livet? Detta är ju hela 68 år sedan! Nej jag tror inte att det är så mycket att hämta från det hållet tyvärr.

Däremot måste den gamla dammiga polisutredningen finnas någonstans i polisens förråd? Hos Landsarkivet i Göteborg finns de iaf inte.

När jag väl har fått fullmakten från systern så skall jag försöka att få ut så mycket som möjligt om Gay Roger Karlsson. Sedan vet man ju inte förstås hur mycket det kan finnas om honom?

Man tycker iaf att det skulle vara lättare att få ut sådana här handlingar om man har en fullmakt från en nära anhörig? Vad tror ni?

OK. Dock, Olle B kanske hade ngn assistent eller så talade man om saken runt kaffet på stationen, eller dylikt. Kanske minns ngn ngt. Tycker nog att du ska köra "polisspåret" i botten ;-)

För även om polisen skötte försvinnadet av en av killarna dåligt, så kan de väl ändå inte ha struntat i att TRE personer bara går upp i rök? Jag bortser från Hymme, som polisen kanske inte kopplade ihop med PV-trion, i vart fall inte inledningsvis. Detta måste ju rimligen ha rört upp lite damm även hos polisen.

Slutligen måste jag höja på mina ögonbryn. Jag har läst det mesta om svensk kriminalhistoria genom åren, är själv dessutom yrkesverksam inom rättsväsendet, men hade tills jag såg denna tråd, aldrig hört talas om Dahlsjöfallet. Otroligt.

Bra tråd, bra jobbat Skaraborg2
Citera
2009-07-16, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Topografi Göteborg. Lämnade landet?

Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Tack själv för den tid du lägger ner på att posta här!

Har du hört några av dessa rykten? Vad gick de ut på i stora drag? Jag har läst något i tråden om att de skulle lämnat landet men det köper jag inte riktigt eftersom ingen anhörig hört av dem.

Ja en del saker har jag fått bekräftade. Detta gäller då framför allt Gay Roger Karlsson.

Ju mera jag har fått fram, desto säkrare har jag blivit på ett visst scenario.

Varför det har tagit så lång tid för mig, har berott på till stor del att jag inte har vetat hur det bl.a. har sett ut vid Göteborgs Central och dess närhet till Götaälvbron, samt Brämaregården. Dessutom att denna bro år 1965 var den enda broförbindelse som fanns om man skulle norröver från centralen.

Med den kunskap jag nu innehar, så faller många bitar på plats. Även om det aldrig tyvärr går att bevisa till 100%.

Jag är ganska säker på att två (2) av dessa personer, lämnade landet på något sätt. Efter att en tid hållit sig gömda i Göteborg. Mycket tyder på att så skedde. Preskriberingen för troligtvis ett (1) dråp och ett (1) mord, är som vi alla vet 25 år för mord. Preskriberingen skedde alltså den 29 juli 1990. Jag tror då att båda dessa personer då var döda, troligtvis utanför Sveriges gränser.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-16 kl. 13:40.
Citera
2009-07-16, 13:53
Medlem
junazs avatar
Lite spekulationer/teorier:

Dahlsjö/Karlsson plockar upp Hymme vid Götaälvbrons fäste 29 juli 1965. Man fortsätter sedan över bron mot Brämaregården där man plockar upp Johansson.

Vad som händer efter detta kan vi bara spekulera om, men det känns väl inte helt otroligt att anta att man kanske fortsatt norrut mot Gerlesborgs konstskola, då det var Hymmes destination. Plockar man upp en liftare brukar man ju inte precis köra åt direkt motsatt håll mot vad denne ska till.

Någonstans sker något, brott eller olycka (jag lutar åt det första alternativet), och förmodligen 2 i sällskapet brags om livet. Om vittnesuppgiften att en vit PV med Dahlsjö/Johansson i baksätet ses på Kungstorget i mitten av oktober -65 är riktig, kan vi anta att det är Hymme/Karlsson som brags om livet 29 juli. Isåfall skulle jag misstänka att bilen har lackerats om och regskyltar bytts.

Någon olycka vill jag nästan utesluta, det är för många osannolika omständigheter för att så skulle vara fallet. Dog alla fyra i bilen? Var tog den och kropparna isåfall vägen? Varför finns inte minsta spår av bilolycka eller dyl någonstans? Dog enbart delar av sällskapet i bilen 29 juli, och de återstående gjorde sig av med kropparna och fordonet? Motiv? Varför höll man sig sedan undan i 44 år? Vad ville man isåfall dölja?

Det mest troliga är väl som Skaraborg2 nämnt, att bilen med kroppar dumpats i ett vattendrag och sedan pga slumpen/ödet/enormt omsorgsfullt igensopande av spår aldrig återfunnits av en levande själ. Då uppstår däremot också frågan om motiv? Vem i dessa herrars bekantskapskrets önskade livet ur dem och framförallt varför? Och isåfall också varför även Hymme? Mördades han kanske isåfall i egenskap av vittne? Dock undrar jag vad som får dig så säker på att endast 2 kroppar fanns i bilen då den dumpades isåfall? Det sägs också att bilen spelar en väldigt viktig roll, och det har jag ännu så länge inte lyckats knyta ihop på något sätt. Nånting säger mig att den spelar för stor roll för att ha dumpats direkt med 2 kroppar i, det skulle ha kunnat gjorts med vilken bil eller fordon som helst, då hade inte själva varianten av fordon spelat någon större roll.

Väntar med spänning på de detaljer du sitter inne med, Skaraborg2
Citera
2009-07-16, 14:01
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
J
Jag är ganska säker på att två (2) av dessa personer, lämnade landet på något sätt. Efter att en tid hållit sig gömda i Göteborg. Mycket tyder på att så skedde. Preskriberingen för troligtvis ett (1) dråp och ett (1) mord, är som vi alla vet 25 år för mord. Preskriberingen skedde alltså den 29 juli 1990. Jag tror då att båda dessa personer då var döda, troligtvis utanför Sveriges gränser.

Jag har förståelse för att du inte vill säga allt, men vad får dig att tro att de skulle varit döda 1990 utomlands? Det kan du gärna inte ha fått någon info från GRK syster.
Personligen med infon som den "grå FB massan" har så tror jag också att de drog utomlands men för den skull behöver de inte vara döda, eller finns det info om detta också?
Citera
2009-07-16, 14:22
Medlem
Kan man tänka sig ett scenario där Dahlsjö,Karlsson och Johansson plockar upp en liftande Hymme, som är i samma ålder som dem och de tycker kanske att det kan bli kul med en annan ungdom i samma ålder i bilen. Snart märks dock den skilda bakgrunden och säkert stora skillnader i både intressen, värderingar m.m. Både killarna i bilen och Hymme har hett temprament och ett gräl uppstår som leder att någon av killarna tar livet av Hymme, kanske inte medvetet, men ger ett slag som tar väldigt illa och Hymme avlider.

Bland killarna uppstår nu panik, hur ska de lösa detta? Karlsson kanske vill att de ska gå till polisen och förklara vad som hänt, alternativt sjukvården, kanske är de inte säkra på om Hymme är död eller medvetslös. De andra vill inte ha något med polis/sjukvård att göra, de riskerar ju då många år i fängelse. Därför tar de även livet av Karlsson.

Sedan undrar jag liksom crapstack varför Dahlsjö och Johansson ska ha avlidit före 1990? Johansson skulle vid detta tillfälle varit 41 år, Dahlsjö 46. Nog för att de sannolikt levt hårda liv med missbruk inblandat, och medellivslängden i sådana kretsar inte är direkt hög, så känns det definitivt inte omöjligt att de nått den åldern, går inte ens att utesluta att de lever idag.
Citera
2009-07-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ja en del saker har jag fått bekräftade. Detta gäller då framför allt Gay Roger Karlsson.

Ju mera jag har fått fram, desto säkrare har jag blivit på ett visst scenario.

Varför det har tagit så lång tid för mig, har berott på till stor del att jag inte har vetat hur det bl.a. har sett ut vid Göteborgs Central och dess närhet till Götaälvbron, samt Brämaregården. Dessutom att denna bro år 1965 var den enda broförbindelse som fanns om man skulle norröver från centralen.

Med den kunskap jag nu innehar, så faller många bitar på plats. Även om det aldrig tyvärr går att bevisa till 100%.

Är lite tveksam till "lämnat landet"-teorin. Det brott som sannolikt inträffat, synes ha skett oplanerat. Killarna verkar inte ha varit förmögna. Det kostar VÄLDIGT mkt pengar att hålla sig undan utomlands, i vart fall i ett inledningsskede. Man måste rimligen från polisens sida, även om det var Kling o Klang i farten, ha kollat saldot på de försvunnas bank- eller postkonton. Att ta ut pengar på den tiden var krångligare än idag, Bankomat fanns ej, bara vardagar och medelst besök på kontor. Administrationen att ta ut pengar från sin svenska bank via en utländsk bank ska vi inte tala om.

Måste rimligen ha kollats upp.
Citera
2009-07-16, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spekulationer m.m. 65.07.29.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Lite spekulationer/teorier:

Dahlsjö/Karlsson plockar upp Hymme vid Götaälvbrons fäste 29 juli 1965. Man fortsätter sedan över bron mot Brämaregården där man plockar upp Johansson.

Vad som händer efter detta kan vi bara spekulera om, men det känns väl inte helt otroligt att anta att man kanske fortsatt norrut mot Gerlesborgs konstskola, då det var Hymmes destination. Plockar man upp en liftare brukar man ju inte precis köra åt direkt motsatt håll mot vad denne ska till.

Någonstans sker något, brott eller olycka (jag lutar åt det första alternativet), och förmodligen 2 i sällskapet brags om livet. Om vittnesuppgiften att en vit PV med Dahlsjö/Johansson i baksätet ses på Kungstorget i mitten av oktober -65 är riktig, kan vi anta att det är Hymme/Karlsson som brags om livet 29 juli. Isåfall skulle jag misstänka att bilen har lackerats om och regskyltar bytts.

Någon olycka vill jag nästan utesluta, det är för många osannolika omständigheter för att så skulle vara fallet. Dog alla fyra i bilen? Var tog den och kropparna isåfall vägen? Varför finns inte minsta spår av bilolycka eller dyl någonstans? Dog enbart delar av sällskapet i bilen 29 juli, och de återstående gjorde sig av med kropparna och fordonet? Motiv? Varför höll man sig sedan undan i 44 år? Vad ville man isåfall dölja?

Det mest troliga är väl som Skaraborg2 nämnt, att bilen med kroppar dumpats i ett vattendrag och sedan pga slumpen/ödet/enormt omsorgsfullt igensopande av spår aldrig återfunnits av en levande själ. Då uppstår däremot också frågan om motiv? Vem i dessa herrars bekantskapskrets önskade livet ur dem och framförallt varför? Och isåfall också varför även Hymme? Mördades han kanske isåfall i egenskap av vittne? Dock undrar jag vad som får dig så säker på att endast 2 kroppar fanns i bilen då den dumpades isåfall? Det sägs också att bilen spelar en väldigt viktig roll, och det har jag ännu så länge inte lyckats knyta ihop på något sätt. Nånting säger mig att den spelar för stor roll för att ha dumpats direkt med 2 kroppar i, det skulle ha kunnat gjorts med vilken bil eller fordon som helst, då hade inte själva varianten av fordon spelat någon större roll.

Väntar med spänning på de detaljer du sitter inne med, Skaraborg2

Jag hoppas att i morgon kunna lägga ut en del ang. Gay Roger Karlsson och hans bakgrund. Systerns fullmakt skall troligtvis komma då.

Ja egentligen kan vi också bara spekulera om att den duvblå PV:n plockade upp "Hymme" vid det södra brofästet av Hisingsbron. Troligtvis var det dock på detta sätt.

Dina spekulationer/teorier tycker jag verkar mycket vettiga och en del av dem ganska troliga.

Det som kom att utspela sig i bilen skedde troligtvis inte långt efter att de hade lämnat Brämaregården. Därför tror jag också att hela händelseförloppet utspelade sig betydligt närmare Göteborg än uppåt norra Bohuslän.

Ingen, mig veterligen, önskade livet ur vare sig Dahlsjö, Johansson eller Karlsson. Ännu mindre "Hymme". Det är nog inte riktigt på så sätt som man får se varför det blev som det blev. Det hela berodde troligtvis bl.a. på bagateller. Det ena ledde till det andra. "Hymme" var på fel plats - han hade med allra största sannolikhet liftat med en bil som han aldrig skulle ha stigit in i!

Naturligtvis kan jag ju inte vara så säker på att det var "bara" två (2) kroppar i O 19920, när den troligtvis dumpades i något vattendrag. Dock är jag ändå ganska säker på detta. Detta inte enbart p.g.a. alla tips som kom om in till polisen ang. Dahlsjö och Johansson i jämn ström - utan till en mycket stor del vad systern berättade för mig om en specifik händelse - efter den 29 juli.

Jag vet att man inte skall sätta alltför stor tilltro till en massa tips av detta slag. Se t.ex. på fallet med Viola Widegren? Låt oss säga att det kom in ca 40-50 tips om Dahlsjö och Johansson (jag vet inte alls hur många dessa var, bara att det var många). I en del fall kom det in vittnesiaktagelser från personer som personligen hade känt dem innan den 29 juli. Låt oss säga att om bara 4-5 tips av alla dessa skulle vara riktiga?

Man höll sig undan p.g.a. detta som hade inträffat den 29 juli 1965. Hade Dahlsjö och Johansson stannat kvar inom landets gränser, så hade de gått att få tag på. Jag tror att båda avled utomlands innan 1990.

Om både Dahlsjö och Johansson satt i baksätet på denna vita PV av 1964 års modell vet jag inte?

Jag tror inte att den duvblå PV:n av 1956 års modell blev omlackerad och fick "nya" regplåtar. Med den allrs största sannolikhet var den förstörd av vad som hade utspelat sig inne i bilen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-16 kl. 14:36.
Citera
2009-07-16, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gick till sjöss?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Är lite tveksam till "lämnat landet"-teorin. Det brott som sannolikt inträffat, synes ha skett oplanerat. Killarna verkar inte ha varit förmögna. Det kostar VÄLDIGT mkt pengar att hålla sig undan utomlands, i vart fall i ett inledningsskede. Man måste rimligen från polisens sida, även om det var Kling o Klang i farten, ha kollat saldot på de försvunnas bank- eller postkonton. Att ta ut pengar på den tiden var krångligare än idag, Bankomat fanns ej, bara vardagar och medelst besök på kontor. Administrationen att ta ut pengar från sin svenska bank via en utländsk bank ska vi inte tala om.

Måste rimligen ha kollats upp.

Ja brottet skulle delvis ha skett oplanerat.

Killarna var fattiga som krykråttor. Kollat saldot? Det undrar jag om så gjordes? Ja på den tiden så var det inte bara krångligare att ta ut pengar. Fortfarande fick folk sin avlöning kontant. Mitt eget första sommararbete var 1969 och då fick jag kontanterna direkt i nypan. Frågan är om de ens hade t.ex. en postsparbanksbok? Troligast var ett de hade föga användning för en sådan? Med "Hymme" var det naturligtvis på ett helt annat sätt.

Ja här var det verkligen Kling och Klang som var i farten.

Det kan ha varit så att Johansson ev. kan ha gått till sjöss? Han hade iof för sig vare sig inte sjömansbok. Han kunde dock ha gått ut som sjöman från främmande hamn. På denna tid var Antwerpen i Flandern ett sådant populärt ställe. Om han var innehavare av ett pass vet jag inte? Han kan ev. varit innehavare av ett annat lands pass?

Det fanns ytterligare en sak som kunde ha gjorts. Detta skriver jag att utan ha det minsta belägg för på något sätt. Bara en förklaring till att kunna hålla sig borta som de ändock gjorde. Detta var den franska Främlingslegionen.

Jag skall kolla upp så mycket jag kan. Landsarkivet återigen, polisen och gamla tidningar. Allt tar tyvärr tid att göra så.
Citera
2009-07-16, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alldrig hört talats om fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
OK. Dock, Olle B kanske hade ngn assistent eller så talade man om saken runt kaffet på stationen, eller dylikt. Kanske minns ngn ngt. Tycker nog att du ska köra "polisspåret" i botten ;-)

För även om polisen skötte försvinnadet av en av killarna dåligt, så kan de väl ändå inte ha struntat i att TRE personer bara går upp i rök? Jag bortser från Hymme, som polisen kanske inte kopplade ihop med PV-trion, i vart fall inte inledningsvis. Detta måste ju rimligen ha rört upp lite damm även hos polisen.

Slutligen måste jag höja på mina ögonbryn. Jag har läst det mesta om svensk kriminalhistoria genom åren, är själv dessutom yrkesverksam inom rättsväsendet, men hade tills jag såg denna tråd, aldrig hört talas om Dahlsjöfallet. Otroligt.

Bra tråd, bra jobbat Skaraborg2

Tack för din uppskattning Lage Vrängare.

Nej jag skulle ha blivit förvånad över, ifall du hade skrivit att du hade känt till "Dahlsj-fallet".

Nej Kling och Klang kopplade inte ihop "Hymme" med de övriga. De kopplade inte ens ihop, i början, Dahlsjö, Johansson och Karlsson. I början blev de efterlysta var för sig. Helt otroligt!

Under årtiondernas lopp så har man med jämna mellanrum kunnat läsa om den försvunne konstnärsonen Hûbner Lundquist. Alltid denna s.k. "avknoppning", vilket enligt mig har varit helt felaktigt. Det verkar som om intresset för dessa tre och O 19920 har varit, milt sagt, mycket ringa. Däremot det varit ett stort intresse för "Hymme"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in