2012-03-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Nu förstår jag inte riktigt - är det här Grishnac som råkade ta fel konto eller liknande?
Just det här är ett av de stora problemen i tråden. Fattningsförmågan på många håll är av den graden att man understundom bara häpnar. Hur svårt är det för någon att enbart applicera uppgifterna från Skaraborg2 & Co till verkligheten. Det tomrum som här uppstår är jag övertygad om att de personer som har tilldelats en normal portion av sunt förnuft ser igenom.

Quoter:
Du fattar!
Citera
2012-03-03, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Som "forskare" (välkänd på arkivet) går det att få läsa dessa 46 år gamla uppgifter, men arkivet skickar naturligtvis inte ut kopior hur som helst.

Och att polisen inte hade några spår angående själva försvinnandet visste vi ju redan, så därför är det sannolikt att man inte kan hitta någonting av värde här - om nu Hymme verkligen hade råkat ut för någonting Göteborgs-relaterat.
Vi diskuterar i nulägget inte Hymme. Vad har du för fakta angående "dahlsjötrion"? Någon sekretess beträffande dessa lär inte finnas, eller hur? Att ducka och inte svara ser aningen märkligt ut. Du var som bekant tongivande i tråden här. Om ni inte kan svara i nuläget så med tanke på era påståenden tidigare om hur nära ni var att lösa gåtan, så vore det kanske klädsamt att göra en snygg pudel, gå till frissan samt starta om på ny kula.
Citera
2012-03-03, 19:02
Medlem
Nu tycker jag att vi tänker lite på humöret här inne. Mitt antagande beträffande Quoter vill jag påstå inte var så dumt, eftersom båda tycktes ha kopplingar till en viss ort i norra Sverige, samt att Grishnacs svar uteblev under flera timmar. För att inte tala om att både två uppebarligen inte kände till dessa uppgifter rörande Hymme, som jag trodde var rätt kända vid det här laget om man följt tråden.

Hittar tyvärr inte det aktuella inlägget från S2. Men det bör inte vara så speciellt många sidor tillbaka.
Citera
2012-03-03, 19:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
För att inte tala om att både två uppebarligen inte kände till dessa uppgifter rörande Hymme, som jag trodde var rätt kända vid det här laget om man följt tråden.

Jag har i skrivande stund bläddrat igenom de inlägg trådskaparen postat i denna tråd detta år, det vill säga 2 månader.

Något inlägg där denna sagt vad du påstod har jag inte hittat (däremot mycket om denne "Hymme" och kontakter med Landsarkivet). Finns det någon fler än jag som missat denna info? Kan du misstagit dig på denna punkt?
Citera
2012-03-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag har i skrivande stund bläddrat igenom de inlägg trådskaparen postat i denna tråd detta år, det vill säga 2 månader.

Något inlägg där denna sagt vad du påstod har jag inte hittat (däremot mycket om denne "Hymme" och kontakter med Landsarkivet). Finns det någon fler än jag som missat denna info? Kan du misstagit dig på denna punkt?
Skaraborg sade nyss till mig i PM att även han trodde sig ha skrivit detta i tråden. Han kunde inte heller hitta det. Men visst måste det finnas en hel del personer här inne som också uppfattat dessa uppgifter?

Möjligtvis har det blivit raderat? Men det är precis där någonstans, när vi berörde Landsarkivet och eventuell sekretess, som det borde ha funnits.

Citera
2012-03-03, 20:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Skaraborg sade nyss till mig i PM att även han trodde sig ha skrivit detta i tråden. Han kunde inte heller hitta det.

Intressant. Men han verkar i dagsläget oförmögen att framföra detta själv i tråden, eller? Denne skribent har en tendens att abdikera från tråden när de kritiska rösterna blir för högljudda, vad jag kan se.

Citat:
Men det är precis där någonstans, när vi berörde Landsarkivet och eventuell sekretess, som det borde ha funnits.

Det om något hade jag personligt tyckt varit intressant om trådskaparen velat vidareutveckla. Med dig som "mellanhand" kanske?
Citera
2012-03-03, 21:25
Medlem
Citat:
Intressant. Men han verkar i dagsläget oförmögen att framföra detta själv i tråden, eller? Denne skribent har en tendens att abdikera från tråden när de kritiska rösterna blir för högljudda, vad jag kan se.

Det om något hade jag personligt tyckt varit intressant om trådskaparen velat vidareutveckla. Med dig som "mellanhand" kanske?
Jag är säker på att han dyker upp här i tråden förr eller senare.
Citera
2012-03-03, 22:10
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Snacka om att du trasslar in dig i dina egna frågeställningar, Grishnac.

Här har du först av allt kritiserat avsaknaden av källor samt påstått att Skaraborg2 skulle ha ljugit angående sekretess och yppandeförbud i polisutredningen. När jag säger att jag har funnit uppgifter som tyder på att allting varit sant så "räcker naturligtvis inte mina bevis", och då tycker jag faktiskt att du själv får anstränga dig och kolla upp saker - tydligen har du orken att sitta i diverse trådar och kritisera avsaknaden av källor. Samtidigt har du själv ingen lust att själv sprida ljus i frågorna. Exakt vad tillför det?

Sedan är det ett mycket märkligt påstående i ovanstående citat från dig. Hela sakfrågan jag för fram ang. att någon skulle ha ljugit saknar helt plötsligt betydelse menar du, såfort det visar sig att din kritik möjligtvis varit felaktig - och då börjar du istället yra om att någon måste lägga fram hållbara bevis för att det överhuvudtaget finns en koppling mellan Dahlsjö-fallet och Hymmes försvinnande? Hur tänkte du egentligen här, måste jag fråga?
Då har du uppenbarligen glömt att Skaraborg2, efter att ha läst nämnda polisutredning, ju har ändrat uppfattning - han påstår inte längre att kopplingen finns. Så vem har ett sådant intresse att bevisa att kopplingen finns, förutom du själv som det verkar?

Men snälla du, jag trasslar knappast in mig i några frågeställningar alls - om först S2 kommer och säger "det är sekretess på dokuementen" och jag säger att hans ord knappast är vedertagen sanning om han nu inte skulle vara professor och gå ut med sitt namn som referens för att det är sant så hjälper det väl knappast att en diskhanduk kommer ut och säger "jo det ÄR sant, jag har fått det svaret".
Förklara gärna för mig var det finns en referens i detta?

S2 har påstått att han har fått skriva på ett dokument om "yppandeförbud" - termen i sig används inte i det här sammanhanget till att börja med - och han borde ju då kunna visa detta dokument eftersom man ju självklart får en kopia på sådant som man skriver under - inte sant?

Vad är det för sakfråga du har fört fram om att någon skulle ha ljugit? Jag måste ha missat något någonstans.
Jag är intresserad av att det i tråden framförs av TS att det finns en massa häpnadsväckande uppgifter runt fallet men att dessa bekvämt nog är hemligstämplade samt att det dras paralleler mellan Hymmes försvinnande och Dahlsjögänget - det målas upp en historia om att något helt vansinnigt otroligt har inträffat men det presenteras inga uppgifter om vad detta skulle vara eller vad som tyder på detta.

Att dokumenten om Hymme saknar relevans för min del beror på att jag är övertygad om att hans fall inte äre relaterat till det andra på något annat sätt än att alla personers senast kända vistelseort var Göteborg.

Vad gäller att jag inte engagerar mig i Hymmes papper så är det av ovan nämnda anledning, jag ser inte kopplingen till Dahlsjögänget.

Till sist så skall jag också informera dig om att även om jag har kopplingar till norrland så bor jag inte där längre och Quoter är inte jag med någon annan inloggning om det var det du hoppades på.
Citera
2012-03-04, 01:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopOfThePop
Du har rätt i att jag i mitt inlägg delger er andra min uppfattning beträffande Skaraborgs fakta. Eftersom vi befinner oss på ett diskussionsforum så måste det vara ok. att just delge er andra sin uppfattning. Du efterlyser konkreta fakta. Jag baserar mitt ställningstagande på vad som Skaraborg2 & Co levererar och hur det presenteras. Hela sättet tråden är uppbyggd på samt allt hemlighetsmakerie påverkar mitt ställningstagande. Sannolikheten för att detta är så känsligt efter 47år och att ingen person med insyn/kännedom sjungit ut är "noll".

Enligt mitt förmenande så har Skaraborg2 & Co byggt upp en historia där man tappat greppet och har kört på i ett "rus" för att få uppmärksamhet. Tittar man bakåt i tråden så reagerar Skaraborg2 & Co oerhört negativt vid minsta ifrågasättande ang. deras uppgifter. Att sedan "hyllningskören" hejar på med inlägg löpande gör att det hela eskalerar till något som med tiden glider Skaraborg2 & Co ur händerna.

Det ur alla avseenden bästa för ämnet är om Skaraborg2 eller någon av "Co" bemödade sig om ett klarläggande.

Varför inte. FritzDaCat eller CrapStack.
Ditt resonemang följer principen "om det inte finns några bevis så är det båg".

Jag tycker att principen "om det inte finns några bevis så går det inte att säga om det är båg eller sanning" är bättre.

Man bör notera att Skaraborg2 av någon anledning inte publicerar bevis eller fakta ens när de uppenbarligen finns. T ex har h*n valt att inte publicera en enda inscannad artikel om Dahlsjö-gängets försvinnande. Eller något polis- eller myndghetsdokument. Trots att det rimligen bör finnas och att Skaraborg2 bör ha stött på dem.

Alltså är det svårt att dra några slutsatser utifrån att Skaraborg2 inte publicerar några inscannade fakta.

Och därmed blir det så att ditt sätt att dra slutsatser - dvs utan fakta - hamnar i precis samma klass som det du kritiserar.

Själv väljer jag att inta en avvaktande attityd; jag ber Skaraborg2 publicera några kalla fakta - helst inscannade. Och medan jag väntar så tror jag varken bu eller bä.

Men oavsett om Skaraborg2´s påståenden är rätt eller fel så är det en förbaskat spännande tråd. Det är värt en del i sig. Men det är klart - kommer det aldrig fram några konkreta fakta blir det litet av en saga.
Citera
2012-03-04, 06:23
Bannlyst
Citat:
Detta beteende ter sig aningen märkligt. Det inger absolut inte något som helst förtroende för Skaraborg2. Så länge t.s. inte själv är benägen att gå i svaromål så är förtroendet lågt för vederbörande.

Citat:
Varför med mellanhand? Med det antal inlägg som Skaraborg2 har levererat här tidigare så ser jag ingen anledning till att använda mellanhand. Detta skänker enbart ett löjes skimmer över både "mellanhand" och Skaraborg2.
Citera
2012-03-04, 13:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidningsartiklar 1965-1995.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ditt resonemang följer principen "om det inte finns några bevis så är det båg".

Jag tycker att principen "om det inte finns några bevis så går det inte att säga om det är båg eller sanning" är bättre.

Man bör notera att Skaraborg2 av någon anledning inte publicerar bevis eller fakta ens när de uppenbarligen finns. T ex har h*n valt att inte publicera en enda inscannad artikel om Dahlsjö-gängets försvinnande. Eller något polis- eller myndghetsdokument. Trots att det rimligen bör finnas och att Skaraborg2 bör ha stött på dem.

Alltså är det svårt att dra några slutsatser utifrån att Skaraborg2 inte publicerar några inscannade fakta.

Och därmed blir det så att ditt sätt att dra slutsatser - dvs utan fakta - hamnar i precis samma klass som det du kritiserar.

Själv väljer jag att inta en avvaktande attityd; jag ber Skaraborg2 publicera några kalla fakta - helst inscannade. Och medan jag väntar så tror jag varken bu eller bä.

Men oavsett om Skaraborg2´s påståenden är rätt eller fel så är det en förbaskat spännande tråd. Det är värt en del i sig. Men det är klart - kommer det aldrig fram några konkreta fakta blir det litet av en saga.

I dessa artiklar kan man läsa om "Dahlsjögängets" försvinnande:

1. GT 15 september 1965.
2. GT 21 oktober 1965.
3. Expressen 22 november 1965.
4. FIB/Aktuellt nr. 42 den 18 oktober 1966.
5. Hemmets Journal nr. 42 den 4 oktober 1981.
6. GP 29 juli 1984.
7. Arbetet 30 augusti 1990.
8. Arbetet 1 september 1990.
9. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
10. Ingmar Norlens bok " Nordens Mata Hari...", 1995, sidorna 221-227.

"Hymme" Lundquists försvinnande.

1. GP 28 augusti 1965.
2. GT 28 augusti 1965.
3. GHT 30 augusti 1965.
4. Expressen 3 september 1965 (hela sista sidan).
5. GT 3 september 1965.
6. Aftonbladet 8 september 1965.
7. Expressen 30 september 1965.
8. GT 21 oktober 1965.
9. Expressen 12 november 1965.
10. GP 14 november 1965.
11. Expressen 16 november 1965.
12. GT 19 november 1965.
13. GP 14 november 1965.
14. Expressen 16 november 1965.
15. GT 19 november 1965.
16. Expressen 22 november 1965.
17. Bohuslänningen 21 december 1965.
18. Expressen 22 december 1965.
19. Bohuslänningen 22 mars 1966.
20. GP 1 april 1966.
21. Hemmets Journal nr. 27 den 4 juli 1966.
22. Hemmets Journal nr. 42 den den 4 oktober 1981.
23. GP 29 juli 1984.
24. Arbetet 30 augusti 1990.
25. Arbetet 1 september 1990.
26. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
27. Ingmar Norlens bok "Nordens Mata Hari....", 1995, sidorna 221-227.

Här finns artiklar att läsa för den intresserade. Vad som skrevs under 1970-talet går inte att säga, eftersom ingen har gått igenom detta årtionde.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-03-04 kl. 14:08.
Citera
2012-03-04, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I dessa artiklar kan man läsa om "Dahlsjögängets" försvinnande:

1. GT 15 september 1965.
2. GT 21 oktober 1965.
3. Expressen 22 november 1965.
4. FIB/Aktuellt nr. 42 den 18 oktober 1966.
5. Hemmets Journal nr. 42 den 4 oktober 1981.
6. GP 29 juli 1984.
7. Arbetet 30 augusti 1990.
8. Arbetet 1 september 1990.
9. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
10. Ingmar Norlens bok " Nordens Mata Hari...", 1995, sidorna 221-227.

"Hymme" Lundquists försvinnande.

1. GP 28 augusti 1965.
2. GT 28 augusti 1965.
3. GHT 30 augusti 1965.
4. Expressen 3 september 1965 (hela sista sidan).
5. GT 3 september 1965.
6. Aftonbladet 8 september 1965.
7. Expressen 30 september 1965.
8. GT 21 oktober 1965.
9. Expressen 12 november 1965.
10. GP 14 november 1965.
11. Expressen 16 november 1965.
12. GT 19 november 1965.
13. GP 14 november 1965.
14. Expressen 16 november 1965.
15. GT 19 november 1965.
16. Expressen 22 november 1965.
17. Bohuslänningen 21 december 1965.
18. Expressen 22 december 1965.
19. Bohuslänningen 22 mars 1966.
20. GP 1 april 1966.
21. Hemmets Journal nr. 27 den 4 juli 1966.
22. Hemmets Journal nr. 42 den den 4 oktober 1981.
23. GP 29 juli 1984.
24. Arbetet 30 augusti 1990.
25. Arbetet 1 september 1990.
26. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
27. Ingmar Norlens bok "Nordens Mata Hari....", 1995, sidorna 221-227.

Här finns artiklar att läsa för den intresserade. Vad som skrevs under 1970-talet går inte att säga, eftersom ingen har gått igenom detta årtionde.
Bra att Skaraborg2 har återuppstått. Vet inte riktigt vad du vill säga med detta inlägg. Du har tidigare i tråden hänvisat till dessa artiklar. En rimlig förväntan på dig framöver är att du vilket seden påbjuder svarar på de inlägg som är riktade till dig. En förklaring på varför det plötsligt blev stiltje när fallet var på väg att lösas kan du kanske också ge din syn på? Hur tänkte du när du påstod att "dahlsjöfallet" är kriminalhistoria? Det är som bekant inte klarlagt att det är något brottsligt inblandat i samband med trions försvinnande. Har du numera "knoppat" av Hymme från fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in