2013-02-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det är mycket möjligt att en av bröderna Dahlsjö kan ha hyrt något garage på Bergsgatan? Detta är ingenting jag känner till.

Oj! Jag fick för mig att jag läs detta i tråden. Det får inte bli ett villospår.
Jag har sökt bakåt och inte hittat några belägg för mitt påstående.
Mer än detta:

Citat:
Efter att den 20/2 av XX via mellanhanden fått tillstånd att lägga ut den uppgiften som inte togs med förut, så läggs den ut nu istället.

"När jag pressade honom ytterligare på bilen nämnde han att "det låg en verkstad i huset". Ligg bara lågt med verkstaden, kanske inte tid att att gå ut med den nu. Huset har en central del i det hela sa han."

Citat:
Tack för den infon hallberg-rassy.

Jag har letat fram fem st. mindre/halvstora verkstäder/garage som var verksamma i Haga 1965. Dessa låg på följande adresser: Risåsgatan 22, Brunnsgatan 21, Bengt Nordhemsgatan 64, Rygatan 7 och Hälsingegatan 4. Inget av dessa gamla telefonnummer finns i dag registrerat på någon bilverkstad. Två av dem finns inte registrerade alls. Likadant med telefonnumret till Café Mården (Lisa Olsson) finns i dag registrerat.

På Rygatan bodde förresten en av Dahlsjös äldre bröder. Denne broder är avliden sedan länge. Det verkar som om denne broder kan ha hållit på med litet bilaffärer vid sidan om sitt ordinare arbete.

Ingen av dessa finns kvar i dag. Detta säger dock så lite eftersom garaget 1965 har först av allt flyttat på sig eftersom huset där det låg är rivet sedan länge. Dessutom så kan mycket väl stället ha bytt namn i samband med ett ev. ägarbyte och kan också flyttat från Haga.

Jag har följt tråden i princip från början och skaffat mig en ganska klar bild av vad som skett.
("nicket"har jag reggat senare)
Citera
2013-02-24, 12:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. bilförsäljning?

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Oj! Jag fick för mig att jag läs detta i tråden. Det får inte bli ett villospår.
Jag har sökt bakåt och inte hittat några belägg för mitt påstående.
Mer än detta:

Jag har följt tråden i princip från början och skaffat mig en ganska klar bild av vad som skett.
("nicket"har jag reggat senare)

Det är helt riktigt att en av Jannes äldre bröder kan ha hållit på med bilaffärer 1965. Denna uppgift är inte bekräftad på något sätt. Inte heller isf vem av bröderna. Var denna ev. bilförsäljning kan ha legat har jag ingen som helst aning om.

Vad bra att du har följt tråden i princip från början och på så sätt kunnat skaffa dig en ganska klar bild av som skedde.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-24 kl. 12:23.
Citera
2013-02-27, 14:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommendantsängen.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Verkstäder, forts.

Kommendantsängens 3:e Kvarter Vaktposten
Men det fanns minst tre intressanta fastigheter i Kommendantsängens Tredje Kvarter Vaktposten. De bröt tvärs igenom detta annars fashionabla stenkvarter, mellan Risåsgatan och Sveagatan.

Stadsdelen heter alltså Kommendantsängen och inget annat, då som nu.

Ovanifrån såg det ut så här:

http://oi50.tinypic.com/99jdjn.jpg

Sveagatan är gatan som går horisontellt på bilden.

Således mer eller mindre sammanbyggda enkla skjulliknande byggnader ägnade för verksamheter och inte för bostadsändamål. Och några till på andra sidan Sveagatan.

Vad användes de till?

Sveagatan 4-6
Vi börjar på Sveagatan. På nr 4 fanns ursprungligen stall och magasin i trä byggt 1922 av Birger Johansson m fl. Där blev det sedan lager för kol och koks och fastigheten gick igenom till Risåsgatan 16. På nr 6 syns en garagelänga:

http://oi48.tinypic.com/ilj2op.jpg

Om fyran fortfarande användes för ved och koks vet jag inte men många av de äldsta trähusen och landshövdingehuset värmdes förmodligen med sina kakelugnar och somliga använde sina gamla vedspisar så det fanns nog fortfarande efterfrågan på ved. Och där det fanns vattenburen centralvärme – eldade man fortfarande pannorna med koks? Bilden för närmast tankarna till begbilförsäljning.

Så till garagelängorna på nr 6. Från början var den en öppen infart in på gården men senare byggdes gården över. Var det helt enkelt parkerade bilar bakom dessa garageportar och vad fanns det på gården?

Sveagatan 3-7
Ett tillfälligt hopp till kvarteret mittemot; på andra sidan gatan såg det ut på liknande sätt; med Johansson J A ved- o kolaffär (ej med på bild), Johansson Bror åkeri med garage och och längst bort Sven Bratt AB som handlade med byggvaror.

Så såg det ut:

http://oi48.tinypic.com/2nlsh37.jpg

Den sista bilden är från sjuttiotal och där har Innerstadsbyggen slagit ner sina pålar på nr 5 föranlett av de omfattande byggaktiviteterna i området.

(forts)

Återigen tack för intressanta foton. Bra att du har märkt ut vilket som var Kommendantsängens tredje kvarter Vaktposten samt återigen huset där Gay bodde.
Citera
2013-02-27, 21:15
Medlem
kraksparks avatar
Kan det finnas ngn koppling tro till trion på dessa adresser som askum lade upp
Men det fanns minst tre intressanta fastigheter i Kommendantsängens Tredje Kvarter Vaktposten
Citera
2013-02-27, 22:05
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Men det fanns minst tre intressanta fastigheter i Kommendantsängens Tredje Kvarter Vaktposten

Med all respect, har läst bidragit til tråden. Vad är problemet med att man drar
Citera
2013-02-27, 22:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsvägsgatan och Risåsgatan.

Citat:

Visst kan det vara på det sättet utan att vi känner till detta. Sveagatan ligger ju också i närheten av Risåsgatan.

De två gator som hela tiden dyker upp är just Risåsgatan samt Landsvägsgatan. Den senare dyker nog allra mest upp i en mängd olika sammanhang. Åtminstone Kjell-Åke besökte mycket ofta denna gata.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-27 kl. 22:28.
Citera
2013-02-27, 23:22
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Visst kan det vara på det sättet utan att vi känner till detta. Sveagatan ligger ju också i närheten av Risåsgatan.

De två gator som hela tiden dyker upp är just Risåsgatan samt Landsvägsgatan. Den senare dyker nog allra mest upp i en mängd olika sammanhang. Åtminstone Kjell-Åke besökte mycket ofta denna gata.

Så #Radioaffären# de hade det namnet på 60talet, på Snickaregatan har inget intresse
Citera
2013-02-27, 23:53
Medlem
Är lilla och stora risårsgatan samma idag?
Citera
2013-02-27, 23:59
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Är lilla och stora risårsgatan samma idag?

risåsgatan o lilla risåsgatan heter det idag
Citera
2013-02-28, 00:01
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Så #Radioaffären# de hade det namnet på 60talet, på Snickaregatan har inget intresse
Vad hette radioaffären?
Citera
2013-02-28, 16:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Vad är problemet med att man drar."

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Med all respect, har läst bidragit til tråden. Vad är problemet med att man drar

Menar du med ditt inlägg vad som är problemet med att de tre försvunna drog iväg för alltid? Menar du att detta inte var några problem eller hur menar du? Kan du vidareutveckla detta hur du menar?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-28 kl. 16:11.
Citera
2013-02-28, 23:59
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Vad hette radioaffären?

Minnet sviker men ngt på Lun/Lind tror jag. Har sökt i blå boken men inte hittat någon träff men saknar aktuell årgång, Radioshoppen kan ha funnits på en parallellgata hade dock en Duett som firmabil om det hjälper för dig att hitta rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in