Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Vet inte om du försöker spela nisse duktig här, men du "kan tyvärr inte säga"? Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, och tala klarspråk om vad vi vet respektive vad vi inte vet. Och i din text låter du först tvärsäker men sedan tvivlar du, t.ex. påståendet "nog". Att det är 70-talet känns rimligt. (Länk:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/51E254B9A9DAE5BDC12577BC0026F848/$File/1043_07_20070917.pdf?OpenElement). Kom dock ihåg att de olika systemen inte nödvändigtvis sprängdes ut samtidigt.
Annars skall det tilläggas att det riktiga säkerhetstänket kommit först i nutid. Nycklar var absolut inte ett måste. Många tillfällen under 80-talet stod portar vidöppna och ungar var nere och kutade. Vi har hört exempel från Rannebergen så sent som under 90-talet. För att inte tala om vid ombyggnationer, då portalerna kunde vara frilagda från både portar och lås, med ett enkelt byggnadsstängsel att klättra över som enda hinder. En julhelg såg det ut så vid Röda Sten, enligt uppgift. Dock, som sagt, är tunnlarna - båda systemen - säkerligen av senare datum för att vara intressanta för Dahlsjö-fallet, även om det skulle vara trevligt att veta hur du kan vara så säker.
Jag är relativt säker och har tillgång till information genom mitt arbete - duger det som information för dig?
Dock är det svårsökt och det är inte helt säkert att alla uppgifter är införda korrekt, det är trots allt människor som lägger in dessa och människor gör misstag.
Däremot vet jag från personer som jobbat i tunnlarna från 70-talet att det inte skulle förekomma spring där nere av obehöriga, kalla kriget var i full gång och det gällde även då att skydda sin infrastruktur.
Men som sagt, det är irrelevant - jag ville bara med mitt inlägg påpeka att tunnlarna inte fanns vid den aktuella tidpunkten och därför knappas är intressanta i sammanhanget.
Dessutom var kaponjären inte en grävd tunnel utan en upphöjd sådan och löpte längs med det som idag är kaponjärgatan och därför är jag skeptisk till att där skulle finnas någon tunnel idag.