2012-01-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Den har inte var jag vet nämnts i denna tråd tidigare. Tanken slog mig när ett senare inlägg skrev om Karlssons(?) extra par byxor som inte skulle bli smutsiga/blöta samtidigt som "källarutrymmen" skulle ha en viktig roll i dramat. När tanken slog mig var jag däremot inne en sväng i UE-tråden du hänvisar till för att se om det kunde finnas någon möjlighet för sådana tunnlar. Kan ju dock ha varit så att han bara skulle gräva i någon källare... nja.

Har du nåra egna tankar kring tunnlarna i Haga/Annedal på mitten av 60-talet så vore det kul att höra dessa.

Kan ju vara så att verksamheten rörde flera olika typer av verksamhet och just nu har jag gått ifrån Tunnel-smugglingen en anning och är inne på att prostitution kan ha haft en viss betydelse. Få verksamheter kan tänkas vara så känsliga idag som just detta.

kommer inte ihåg vilket inlägg det förekom, men prova sökfunktionen
Sökte efter inlägget med "X-punkten" och fann detta:
https://www.flashback.org/sp22841577
Rätt eller fel inlägg?

Annars var detta helt nytt för mig; det avgörande ska alltså ha skett inne i själva Haga, dessutom under samma natt som de försvann. En fråga till dig Skaraborg2: Skriv du inlägget jag länkar till i anslutning till att du fick reda på "hur det verkligen gick till", så att säga?
Citera
2012-01-07, 17:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Khaki.

[quote=Motala]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Sannolikt KHAKI och som då nyligen lanserats och som var högsta mode vid tiden

Ja det har du nog rätt i.
Citera
2012-01-08, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Sökte efter inlägget med "X-punkten" och fann detta:
https://www.flashback.org/sp22841577
Rätt eller fel inlägg?

Annars var detta helt nytt för mig; det avgörande ska alltså ha skett inne i själva Haga, dessutom under samma natt som de försvann. En fråga till dig Skaraborg2: Skriv du inlägget jag länkar till i anslutning till att du fick reda på "hur det verkligen gick till", så att säga?

Ja, detta är rätt inlägg som jag skrev den 1 maj 2010.
Citera
2012-01-10, 14:07
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Antar att du syftar på "Televerket region väst - Handlingar rörande tunnlar" från Riksarkivet? Av intresseskäl får du gärna berätta hur du kommer fram till årtalet 1974.

Det kan jag tyvärr inte, men allt jag hittar tyder på att tunnlarna i bästa fall var under projektering vid den aktuella tidpunkten.
Det kan förstås finnas andra, ytligare tunnlar som jag inte känner till - men dom stora sakerna som idag korsar området var nog inte byggda då, dessutom skulle dom vara svåra att komma åt om man inte hade nycklar även om dom skulle finnas.
Citera
2012-01-10, 16:15
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det kan jag tyvärr inte, men allt jag hittar tyder på att tunnlarna i bästa fall var under projektering vid den aktuella tidpunkten.
Det kan förstås finnas andra, ytligare tunnlar som jag inte känner till - men dom stora sakerna som idag korsar området var nog inte byggda då, dessutom skulle dom vara svåra att komma åt om man inte hade nycklar även om dom skulle finnas.

Var det inte i början på sjuttitalen man på började den nya byggnationen på Hvidfeltsplatsen och man byggde bla det nya kvarteret för televerket jag menar den byggnad som Bilhälls huserade i och Skatteverket. I samband med att Televerket omlokaliserades kan ju de tunnlar du angivet byggts ut.

mvh
Citera
2012-01-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Vet inte om du försöker spela nisse duktig här, men du "kan tyvärr inte säga"? Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, och tala klarspråk om vad vi vet respektive vad vi inte vet. Och i din text låter du först tvärsäker men sedan tvivlar du, t.ex. påståendet "nog". Att det är 70-talet känns rimligt. (Länk: http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/51E254B9A9DAE5BDC12577BC0026F848/$File/1043_07_20070917.pdf?OpenElement). Kom dock ihåg att de olika systemen inte nödvändigtvis sprängdes ut samtidigt.

Annars skall det tilläggas att det riktiga säkerhetstänket kommit först i nutid. Nycklar var absolut inte ett måste. Många tillfällen under 80-talet stod portar vidöppna och ungar var nere och kutade. Vi har hört exempel från Rannebergen så sent som under 90-talet. För att inte tala om vid ombyggnationer, då portalerna kunde vara frilagda från både portar och lås, med ett enkelt byggnadsstängsel att klättra över som enda hinder. En julhelg såg det ut så vid Röda Sten, enligt uppgift. Dock, som sagt, är tunnlarna - båda systemen - säkerligen av senare datum för att vara intressanta för Dahlsjö-fallet, även om det skulle vara trevligt att veta hur du kan vara så säker.
Citera
2012-01-10, 17:31
Moderator
Pentyls avatar
Vän av ordning och göteborgsk geografi, inkl. den underjordiska, undrar vad dessa tänkta tunnlar är och vad i jösse namn de skulle ha med trådens försvunna ynglingar att göra.
Citera
2012-01-10, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur såg det ut 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Vän av ordning och göteborgsk geografi, inkl. den underjordiska, undrar vad dessa tänkta tunnlar är och vad i jösse namn de skulle ha med trådens försvunna ynglingar att göra.

Ja, jag vet faktiskt inte heller vad dessa omtalade tunnlar har med massförsvinnandet att göra? Dessutom verkar dessa tunnlar ha tillkommit efter 1965.

Det enda som är intressant, alltså i den här tråden, är hur det såg ut 1965 i Göteborg och då främst i Haga/Annedal.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-10 kl. 20:40.
Citera
2012-01-11, 03:48
Medlem
Hade varit fint om någon orkar sammanfatta tråden lite. Har läst en stor del av den för kanske 2 år sedan, och läste 25-30 sidor nu men förstår knappt något av det ni pratar om.
Citera
2012-01-11, 13:36
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Vet inte om du försöker spela nisse duktig här, men du "kan tyvärr inte säga"? Skulle vara bra om vi kunde reda ut detta, och tala klarspråk om vad vi vet respektive vad vi inte vet. Och i din text låter du först tvärsäker men sedan tvivlar du, t.ex. påståendet "nog". Att det är 70-talet känns rimligt. (Länk: http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/51E254B9A9DAE5BDC12577BC0026F848/$File/1043_07_20070917.pdf?OpenElement). Kom dock ihåg att de olika systemen inte nödvändigtvis sprängdes ut samtidigt.

Annars skall det tilläggas att det riktiga säkerhetstänket kommit först i nutid. Nycklar var absolut inte ett måste. Många tillfällen under 80-talet stod portar vidöppna och ungar var nere och kutade. Vi har hört exempel från Rannebergen så sent som under 90-talet. För att inte tala om vid ombyggnationer, då portalerna kunde vara frilagda från både portar och lås, med ett enkelt byggnadsstängsel att klättra över som enda hinder. En julhelg såg det ut så vid Röda Sten, enligt uppgift. Dock, som sagt, är tunnlarna - båda systemen - säkerligen av senare datum för att vara intressanta för Dahlsjö-fallet, även om det skulle vara trevligt att veta hur du kan vara så säker.

Jag är relativt säker och har tillgång till information genom mitt arbete - duger det som information för dig?
Dock är det svårsökt och det är inte helt säkert att alla uppgifter är införda korrekt, det är trots allt människor som lägger in dessa och människor gör misstag.
Däremot vet jag från personer som jobbat i tunnlarna från 70-talet att det inte skulle förekomma spring där nere av obehöriga, kalla kriget var i full gång och det gällde även då att skydda sin infrastruktur.

Men som sagt, det är irrelevant - jag ville bara med mitt inlägg påpeka att tunnlarna inte fanns vid den aktuella tidpunkten och därför knappas är intressanta i sammanhanget.
Dessutom var kaponjären inte en grävd tunnel utan en upphöjd sådan och löpte längs med det som idag är kaponjärgatan och därför är jag skeptisk till att där skulle finnas någon tunnel idag.
Citera
2012-01-12, 00:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket annat som är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av KONG-OLAV
Hade varit fint om någon orkar sammanfatta tråden lite. Har läst en stor del av den för kanske 2 år sedan, och läste 25-30 sidor nu men förstår knappt något av det ni pratar om.

Jag måste erkänna att jag faktiskt själv förstår väldigt litet om dessa diskussioner ang. olika tunnlar. Ändå är jag mycket insatt i detta massförsvinnande.

Det finns annat, som är mycket mera intressant när det gäller dessa personers försvinnande. T.ex. annat även detta under jord.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-12 kl. 00:37.
Citera
2012-01-12, 08:31
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag måste erkänna att jag faktiskt själv förstår väldigt litet om dessa diskussioner ang. olika tunnlar. Ändå är jag mycket insatt i detta massförsvinnande.

Det finns annat, som är mycket mera intressant när det gäller dessa personers försvinnande. T.ex. annat även detta under jord.

Det kommer sig självklart av det inlägg som pratade om ljusskygga aktiviteter i tunnlar som skulle finnas i Haga, då ville jag påvisa att dessa tunnlar inte existerade vid den aktuella tidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in