2010-06-10, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln hösten 1990.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Skaraborg2: Skall du lägga ut en godbit om dagen från den här artikeln istället för att servera alltihop samlat vågar jag gissa att en och annan här blir lite upprörd... Och då menar jag inte bara Smurfcity.

Har du en tydligare referens till artikeln? Har du den bara på papper kan jag scanna in den på biblioteket och lägga ut den, men då behöver jag ett datum.

Har också funderat på hur långt bakåt man skall gå... tror de personer som detta berör inte var så långsiktiga och sofistikerade att de väntar ett helt år... Får lite mer känslan av Brick Top kontra de tre svartingarna i "Snatch" när det gäller trojkans öde...
Men allt beror på hur mycket som hann hända emellan.

Jag gick på GT för jag gissade att en kvällstidning skulle slå upp en bilsprängning lite mer. GHT kunde nog mycket väl nöja sig med en liten notis om en saboterad bil om en sådan händelse.

Baserat på vad som är postat i tråden om Hymme så är det en slutsats som inte är helt orimlig.

Har nu läst igenom den ytterligare några gånger.

Artikeln publicerades i Arbetet en lördag i september 1990. Datumet skall vara antingen den 1, 11 eller 21.

Torsdagen innan denna artikel publicerades ytterligare en som handlade om försvinnandena.

Detta är ett tidningsurklipp som tillhör en annan person.
Citera
2010-06-10, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
OK. Tala ur skägget då och bemöt den eller de som du avser.

Jag vet.

Tack det samma.

Självklart, men tydligen inte så pass nära att han visste att han varit på sjön. Men visst, han kan ju ha glömt bort det också.

Nej, det är inte spekulationer, det är ju vad tex CrapStack skrev. Jag väljer att tro honom.

1. Läs igenom i lugn och ro vad vi andra skriver. Du "skjuter från höften" emellanåt.
2. Bra.
3. ???
4. Faktum kvarstår!
5. Du får tro vad du vill FDC, liksom alla andra får det. Som tidigare nämts här: Det är ett öppet forum.

Tycker inte du själv att det är många påståenden som inte är styrkta. Även om man har lovat någon beträffande viss information, att inte återge det här i nuläget så är det om man går igenom hela tråden massor som bara är just påståenden. Det är detta jag hävdar borde styrkas av i första hand "Skara" och CrapStack. Eftersom uppgifterna jag avser härstammar från dessa två.
Citera
2010-06-10, 18:11
Medlem
getosts avatar
Vad är det för jävla kindergartengnäll i den här tråden.

Ifrågasättande är nödvändigt för en levande diskussion, men anklagelser och meningslöst gnäll om hur olika personer väljer att framställa sina teorier är rena tramset.
Det finns ett mindre forum som ägnar sig åt påhopp o ironi för den som inte klarar av att det här caset inte är annat än gissningar tills något är fullt bekräftat.

Jag tror personligen inte att någon såhär långt efter händelserna bryr sig om vad som kommer fram, men det är ändå uppgiftslämnarna här som avgör vad som ska lämnas i slutänden.
Citera
2010-06-10, 19:16
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det kanske är korrekt att det inte har stått så ordagrant, men jag tyckte att följande inlägg gav en bild av en icke alltför hämmad och sluten Hymme, vilket du verkar vilja ha det till.
Bedöm själv.

https://www.flashback.org/sp21527321

Det här vet vi med säkerhet (saxat ur tråden):

"....Han lämnade iaf Torekov för att liftande bege sig via Göteborg till Gerlesborgs konstskola på morgonen den 29 juli 1965. Detta med att han skulle lifta hade han åtminstone berättat för sin mamma. Precis när han skulle ge sig av hade han ha frågat sin mor: "Du kanske skulle göra mig sällskap?" Modern började då göra sig klar samt att ta reda på trafikförbindelserna. Då plötsligt ändrade "Hymme" sig och sade: "Nej förresten. Jag vill klara det här själv."
Därefter lämnar han familjens sommarstuga. Han hade iaf inte köpt någon eller några biljetter innan för färd med buss och tåg till Göteborg.
Han hade inte heller med sig sitt pass. I plånboken hade 60-70 kr."

"....Vid försvinnandet bar han brun bryggarfrack, marinblå pullover, grå byxor, bruna skor med snörning över vristen. I en väska hade han böcker av Freud och van Gogh, transistorradio och grön sovsäck."

"....Är nervös. Innehar starka nervtabletter."

Problemet är att du nog tänker: 'Om jag var Hymme, hur hade jag gjort då?' och så sätter fantasier i gång som övergår till en teori. När det gäller 'överklassdamen' har vi så knapphändiga upplysningar om henne. Det är meningslöst att spekulera i hennes eventuella roll i det här fallet.
Citera
2010-06-10, 19:46
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Vad är det för jävla kindergartengnäll i den här tråden.

Ifrågasättande är nödvändigt för en levande diskussion, men anklagelser och meningslöst gnäll om hur olika personer väljer att framställa sina teorier är rena tramset.
Det finns ett mindre forum som ägnar sig åt påhopp o ironi för den som inte klarar av att det här caset inte är annat än gissningar tills något är fullt bekräftat.

Jag tror personligen inte att någon såhär långt efter händelserna bryr sig om vad som kommer fram, men det är ändå uppgiftslämnarna här som avgör vad som ska lämnas i slutänden.

Så kan det bli, man får väl se det som om att många är intresserade av ett fall där ingen vet hur det slutar och då kan det bli lite gnälligt ibland om man har fastnat för ett scenario (inte minst jag själv ).
Vissa blir förbannade för att jag och S2 undanhåller info, men så är inte fallet.
Vi kan lika lite som någon annan styrka det vi har skrivit eller de teorier vi står för, vi vet inte allt och några former av bra bevis har vi inte (iaf inte jag, troligtvis inte S2 heller).
Det vi har är en gemensam kontakt (den som i princip all "hemlig" info har kommit ifrån), sen har S2 några fler kontakter och han lär fått kors info från dessa som dessutom stämmer överens med den första UL.

Mao så vet jag inte vem "överklass damen" är, vet ej vad hon bor, vet inte om hon har existerat, men om man ser till hur vi fick kontakt med denna UL (hans bakgrund är känd) så finner jag det föga troligt att det skulle varit hopdiktat.

Hoppas att vi kan släppa detta med bevis för ett tag, för jag har inga.
Varför det dröjer med infon kan jag inte heller svara på, men vi är lovade allt, däremot kanske det inte kommer ut i tråden, men det hoppas jag naturligtvis på och det är inget jag kan göra någonting åt.
Citera
2010-06-10, 19:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
Nej, det är inte alls problemet. Mina spekulationer baseras på de citat jag visade.
Jag förstår inte varför det är mer meningslöst att spekulera om överklassdamen när nu Skara har hört henne nämnas i sammanhanget, än teorin att Hymme liftade med PV:n, vilket ju inte finns något belägg alls för.
Sen stod det i tidningen i november 1965 att han tog tåg mellan Båstad och Gbg, så där har vi dessvärre flera bud.
För mig är bägge dessa scenarier möjliga. (Och några till.)
Du kanske har rätt i att han liftade till Gbg. Men sedan i ösregnet tog han kanske tåget - eller tänkte ta...
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-10 kl. 20:12.
Citera
2010-06-10, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Mao så vet jag inte vem "överklass damen" är, vet ej vad hon bor, vet inte om hon har existerat, men om man ser till hur vi fick kontakt med denna UL (hans bakgrund är känd) så finner jag det föga troligt att det skulle varit hopdiktat.

CrapStack!

Längre bak i tråden så bygger ni (CrapStack och Skaraborg2) diverse händelser på just denna "överklassdam". Hon spelar på många sätt en aktiv roll i de händelser ni beskriver. Hur menar du nu att vi ska tolka ditt inlägg ovan?

Nu hoppas jag verkligen att du bemödar dig om att svara för din egen trovärdighets skull.

Tack på förhand.
Citera
2010-06-10, 21:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Artikeln publicerades i Arbetet en lördag i september 1990. Datumet skall vara antingen den 1, 11 eller 21.

Torsdagen innan denna artikel publicerades ytterligare en som handlade om försvinnandena.

Första september måste det i så fall vara, då det var en lördag.
Citera
2010-06-10, 21:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Tack! Den 1 september 1990 var en lördag, den 11 och 21 var tisdag respektive fredag. Den artikeln skall jag fixa fram till er, men jag är lite osäker på när jag hinner gå till UB. Men jag fixar det (om ingen annan hinner före).

Edit: Trojan hann före med datumen.
Senast redigerad av Venator 2010-06-10 kl. 21:05.
Citera
2010-06-10, 21:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Längre bak i tråden så bygger ni (CrapStack och Skaraborg2) diverse händelser på just denna "överklassdam". Hon spelar på många sätt en aktiv roll i de händelser ni beskriver. Hur menar du nu att vi ska tolka ditt inlägg ovan?
Hävdar de att det är fakta, och inte antaganden då?
Citera
2010-06-10, 21:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lördagen den 1 september 1990.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Första september måste det i så fall vara, då det var en lördag.

Tack för den uppgiften Troian.

Alltså den 1 september publicerades denna artikel som har rubriken "Om jag ändå visste." Handlar om en interjuv med Bengt Dahlsjö.

Torsdagen den 30 augusti kom alltså den första artikeln om försvinnandena.
Citera
2010-06-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack! Den 1 september 1990 var en lördag, den 11 och 21 var tisdag respektive fredag. Den artikeln skall jag fixa fram till er, men jag är lite osäker på när jag hinner gå till UB. Men jag fixar det (om ingen annan hinner före).

Edit: Trojan hann före med datumen.

Vad bra!
Roligt om du hittar artiklen som var innan också.

Jag har för mig att Arbetet kom ut i en Göteborgsupplaga och en Stockholmsupplaga. Det här borde vara Göteborgsupplagan, kan man tycka. Bra att veta om artikeln skulle saknas.

Arbetet var väldigt bra på nyhetsbevakning men jag minns att de inte satsade lika mycket på reportage. Det här verkar ju dock ambitiöst och jag undrar vad som kan ha fått någon att skriva om det. Knappast något "sommarreportage" heller. Det var nästan precis efter 25 år och ett eventuellt mord var preskriberat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in