2012-03-04, 14:50
Medlem
Cartiers avatar
Har erhållit följande mejl från Riksarkivet, som till stor del styrker S2:s uppgifter rörande sekretessen. Detta är alltså inte ett inscannat dokument, men texten publiceras i sin helhet med undantag för datum och diarienummer. Däremot väljer jag att publicera handläggarens namn.

"Begäran om utlämnande av polisutredningar i Göteborgs polisdistrikts arkiv

Ni har begärt att ta del ta del av polisutredningar angående Hübner Olof Alexis Lundqvist, Jan Olof Dalsjö, Kjell Åke Johansson och Gay Karlsson, ur arkivet för Göteborgs polisdistrikt arkiv som förvaras i Landsarkivet i Göteborg.

Handlingarna omfattas av sekretess enligt 18 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (sekretess till skydd främst för intresset av att förebygga och beivra brott) samt 21 kap (sekretess till skydd för uppgift om enskild persons förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer) och 35 kap (sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, mm). Därför behöver ni styrka eventuellt släktskap med ovannämbnda personer och kunna uppvisa legitimation.

Landsarkivet medger att Ni kan ta del av ifrågavarande handlingar vid besök i Landsarkivet mot förbehåll, med stöd av i 10 kap 14 § offentlighets- och sekretesslagen uppställda villkor. Den tystnadsplikt som uppkommer genom ett sådant förbehåll inskränker den rätt att meddela och offentliggöra uppgifter som följer av 13 kap 5 § andra stycket offentlighets- och sekretesslagen.

Detta beslut får överklagas till landsarkivarien vid Landsarkivet i Göteborg. Överklagandet skall ske skriftligt. I skrivelsen skall anges vilket beslut som avses och vilken ändring i beslutet som begärs. Skrivelsen med överklagandet skall ha inkommit inom tre veckor från mottagandet av beslutet."

Enligt uppdrag
Asima Catic

Kan det vara detta 35 kap som S2 tolkat så att brottet fortfarande skulle pågå? Detta återfinns iaf här:http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Offentlighets--och-sekretessla_sfs-2009-400/#K35

Om tid och intresse finnes så kan jag tänka mig att överklaga detta beslut.
Citera
2012-03-04, 14:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I dessa artiklar kan man läsa om "Dahlsjögängets" försvinnande:

1. GT 15 september 1965.
2. GT 21 oktober 1965.
3. Expressen 22 november 1965.
4. FIB/Aktuellt nr. 42 den 18 oktober 1966.
5. Hemmets Journal nr. 42 den 4 oktober 1981.
6. GP 29 juli 1984.
7. Arbetet 30 augusti 1990.
8. Arbetet 1 september 1990.
9. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
10. Ingmar Norlens bok " Nordens Mata Hari...", 1995, sidorna 221-227.

"Hymme" Lundquists försvinnande.

1. GP 28 augusti 1965.
2. GT 28 augusti 1965.
3. GHT 30 augusti 1965.
4. Expressen 3 september 1965 (hela sista sidan).
5. GT 3 september 1965.
6. Aftonbladet 8 september 1965.
7. Expressen 30 september 1965.
8. GT 21 oktober 1965.
9. Expressen 12 november 1965.
10. GP 14 november 1965.
11. Expressen 16 november 1965.
12. GT 19 november 1965.
13. GP 14 november 1965.
14. Expressen 16 november 1965.
15. GT 19 november 1965.
16. Expressen 22 november 1965.
17. Bohuslänningen 21 december 1965.
18. Expressen 22 december 1965.
19. Bohuslänningen 22 mars 1966.
20. GP 1 april 1966.
21. Hemmets Journal nr. 27 den 4 juli 1966.
22. Hemmets Journal nr. 42 den den 4 oktober 1981.
23. GP 29 juli 1984.
24. Arbetet 30 augusti 1990.
25. Arbetet 1 september 1990.
26. Hemmets Journal nr. 4 den 25 januari 1993.
27. Ingmar Norlens bok "Nordens Mata Hari....", 1995, sidorna 221-227.

Här finns artiklar att läsa för den intresserade. Vad som skrevs under 1970-talet går inte att säga, eftersom ingen har gått igenom detta årtionde.
Tack, Skaraborg2! Det var ingen dålig samling! I mina ögon styrker detta din trovärdighet en hel del eftersom man nu inte behöver tvivla på att du verkligen lagt ned mycket tid på research.

Då finns det alltså ganska gott om publik info mo fallet och vi behöver inte tvivla på att försvinnandena verkligen ägt rum.

Ska bli intressant att se hur många av belackarna i denna tråd som orkar ta sig för att rota rätt på, och läsa, några av dessa artiklar.
Citera
2012-03-04, 15:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Har erhållit följande mejl från Riksarkivet, som till stor del styrker S2:s uppgifter rörande sekretessen. Detta är alltså inte ett inscannat dokument, men texten publiceras i sin helhet med undantag för datum och diarienummer. Däremot väljer jag att publicera handläggarens namn.

"Begäran om utlämnande av polisutredningar i Göteborgs polisdistrikts arkiv

Ni har begärt att ta del ta del av polisutredningar angående Hübner Olof Alexis Lundqvist, Jan Olof Dalsjö, Kjell Åke Johansson och Gay Karlsson, ur arkivet för Göteborgs polisdistrikt arkiv som förvaras i Landsarkivet i Göteborg.

Handlingarna omfattas av sekretess enligt 18 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen (sekretess till skydd främst för intresset av att förebygga och beivra brott) samt 21 kap (sekretess till skydd för uppgift om enskild persons förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer) och 35 kap (sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, mm). Därför behöver ni styrka eventuellt släktskap med ovannämbnda personer och kunna uppvisa legitimation.

Landsarkivet medger att Ni kan ta del av ifrågavarande handlingar vid besök i Landsarkivet mot förbehåll, med stöd av i 10 kap 14 § offentlighets- och sekretesslagen uppställda villkor. Den tystnadsplikt som uppkommer genom ett sådant förbehåll inskränker den rätt att meddela och offentliggöra uppgifter som följer av 13 kap 5 § andra stycket offentlighets- och sekretesslagen.

Detta beslut får överklagas till landsarkivarien vid Landsarkivet i Göteborg. Överklagandet skall ske skriftligt. I skrivelsen skall anges vilket beslut som avses och vilken ändring i beslutet som begärs. Skrivelsen med överklagandet skall ha inkommit inom tre veckor från mottagandet av beslutet."

Enligt uppdrag
Asima Catic

Kan det vara detta 35 kap som S2 tolkat så att brottet fortfarande skulle pågå? Detta återfinns iaf här:http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Offentlighets--och-sekretessla_sfs-2009-400/#K35

Tack för utmärkt rotande! Ytterligare ett inlägg som stärler Skaraborg2´s sak. Denna tråd börjar åter igen bli riktigt intresssant.

Jag noterar speciellt följande ur ditt inlägg när det gäller skälen till sekretessen: "35 kap (sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, mm). " Ska detta tolkas som att någon eller några av de inblandade (men inte nödvändigtvis någon av de tre försvunna) samarbetat med polisen i syfte att förebygga brott?
Citera
2012-03-04, 15:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar.

I artikeln i GT torsdagen den 21 oktober 1965 kopplas för första gången Kjell-Åke Johansson ihop med "Hymme" Lundquist.

"Den duvblås" registreringsnummer omnämns för första gången i media i Expressen den 22 november 1965.
Citera
2012-03-04, 16:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
[Längre lista med artikelreferenser]

Tack för den listan. Jag tvekar inte på att dessa referenser existerar men det jag personligen undrar mest över i dagsläget är det skribenten diskhanduk framförde i ett inlägg - och som du bekräftade via PM till denne (inlägg #2861) om jag förstod saken rätt - om din nypåkomna tveksamhet om kopplingen mellan trion och killen "Hymme".

Skulle du kunna förklara hur du i nuläget personligen ser på kopplingen mellan trion och killen? Om du inte kan göra det, kan du i så fall ge en "hint" om varför det inte är möjligt?
Citera
2012-03-04, 17:21
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Om jag säger att Landsarkivet har gett mig svaret att sådan sekretess gäller i fallet Hymme - räcker det som bevis för dig?

Annars är det ju bara för dig att själv ta kontakt med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Men snälla du, jag trasslar knappast in mig i några frågeställningar alls - om först S2 kommer och säger "det är sekretess på dokuementen" och jag säger att hans ord knappast är vedertagen sanning om han nu inte skulle vara professor och gå ut med sitt namn som referens för att det är sant så hjälper det väl knappast att en diskhanduk kommer ut och säger "jo det ÄR sant, jag har fått det svaret".
Förklara gärna för mig var det finns en referens i detta?
Det där är ju det vedertagna sättet att lämna källhänvisningar/referenser. Om du går igenom källförteckningen i en bok finner du att källorna inte är publicerade i sin helhet där. Så länge Landsarkivet finns kvar och det är klart vilken person vi talar om, kommer det där fungera som källhänvisning.

Trodde du att det ingick att springa folks ärenden i konceptet?
Citera
2012-03-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
---
Sven-Gustafs inlägg här ovanför tycker jag lägger fram en viktig poäng. Att som Cartier gjort och författa ett mejl tar inte många minuter, och det jag inte förstår är varför du - som tycks ha en outsinlig kraftkälla när det kommer till att kritisera - inte väljer att lägga lite av den energin på att själv kolla upp saker? Hade först tänkt be dig kontakta Landsarkivet men eftersom vi nu redan har fått ett mailsvar som lagts upp så hoppas jag att vi nu kan se just den här aspekten av debatten som "bevisad".

Somliga säger ju att anonyma skribenter på Internet inte kan tillskrivas speciellt stor trovärdighet, men här glömmer man i sådana fall att jag som anonym på precis samma sätt som en offentlig person kan bygga upp ett förtroendekapital. Skulle det visa sig att jag ljugit med de uppgifter jag lagt fram så sjunker naturligtvis min trovärdighet, och med detta som stöd vill jag dessutom påstå att det vore direkt puckat att från min sida ljuga, då det är så förbannat enkelt för någon annan att kolla upp dessa uppgifter.

Citat:
Att dokumenten om Hymme saknar relevans för min del beror på att jag är övertygad om att hans fall inte äre relaterat till det andra på något annat sätt än att alla personers senast kända vistelseort var Göteborg.

Vad gäller att jag inte engagerar mig i Hymmes papper så är det av ovan nämnda anledning, jag ser inte kopplingen till Dahlsjögänget.
Jag förstår inte din argumentationsteknik här riktigt. Det är väl just eftersom du inte ser kopplingen till fallet Dahlsjö som Hymmes papper borde vara intressanta, då dessa utgör själva materialet som fått Skaraborg att ändra uppfattning till din favör.
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier

[...]
Vore intressant att se hur det gick om du överklagade, med tanke på att handläggaren tycks ha gjort en miss. Sekretess för allmänna handlingar enligt 18 kap. gäller i högst fyrtio år och bör därmed ha blivit öppna redan 2005 (för 21. och 35. kap är det dock sjuttio år som gäller, d.v.s. 2035). Kan man inte begära att de känsliga uppgifterna täcks över/stryks i materialet som man blir delgiven, eller tar arkivet självständigt det beslutet?
Senast redigerad av diskhanduk 2012-03-04 kl. 17:53.
Citera
2012-03-04, 18:23
Medlem
Antagligen är det ett antal år sedan besluten om sekretess och hemligstämpling togs så självklart bör de överklagas. Det kan ju hursomhelst inte innehålla några sensationella saker för då hade ingen fått se pappern överhuvudtaget.
Citera
2012-03-04, 18:30
Bannlyst
De snaste inläggen här klargör inget. Fortfarande så är det Skaraborg2 & Co:s påståenden tidigare som är intressanta. Att försöka vrida klockan tillbaka som ni nu gör funkar inget bra. Vi har under tiden här fått de mest fantastiska påståenden beträffande fallet. Plötsligt så avstannar allt!

Varför?

Fallet var enligt Sk2 "århundradetskriminalfall", "svenskkriminalhistoria". Vad blev det av det?

Intressant att just idag när "gudfadern" (Sk2) nedlåter sig att återigen "välsigna" tråden med sin närvaro så återkommer av en händelse ett antal "lärljungar som inte begriper bättre.

Bättre kan ni förhoppningsvis
Citera
2012-03-06, 12:18
Medlem
Quoters avatar
Var det inte möjligt att få svar på min fråga till skaparen av denna tråd som jag yppade i inlägg #2873? Om den nuvarande teorin mellan "Dahlsjö/Hymme"-kopplingen? Kan det vara så att trådskaparens uppfattning i frågan har blivit belagd med "yppandeförbud"?
Citera
2012-03-06, 13:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Sven-Gustafs inlägg här ovanför tycker jag lägger fram en viktig poäng. Att som Cartier gjort och författa ett mejl tar inte många minuter, och det jag inte förstår är varför du - som tycks ha en outsinlig kraftkälla när det kommer till att kritisera - inte väljer att lägga lite av den energin på att själv kolla upp saker? Hade först tänkt be dig kontakta Landsarkivet men eftersom vi nu redan har fått ett mailsvar som lagts upp så hoppas jag att vi nu kan se just den här aspekten av debatten som "bevisad".

Att lägga upp mailet i sig bevisar ju ingenting, men att faktiskt skriva ut handläggarens namn ger stabilitet till uppgiften, så ja - nu kan jag lägga mer tilltro till uppgifterna om sekretess.
Vad jag sedan gör utan att redovisa det på FB har du ju inte en aning om, det kan hända saker även om det inte kommer till kännedom för alla på FB.

Citat:
Somliga säger ju att anonyma skribenter på Internet inte kan tillskrivas speciellt stor trovärdighet, men här glömmer man i sådana fall att jag som anonym på precis samma sätt som en offentlig person kan bygga upp ett förtroendekapital. Skulle det visa sig att jag ljugit med de uppgifter jag lagt fram så sjunker naturligtvis min trovärdighet, och med detta som stöd vill jag dessutom påstå att det vore direkt puckat att från min sida ljuga, då det är så förbannat enkelt för någon annan att kolla upp dessa uppgifter.

Jag är absolut en av dom som påstår att man inte kan tillskriva någon större tilltro till anonyma skribenter - självklart kan du själv skapa ett förtroendekapital och därigenom själv validera uppgifter endast genom ditt eget ord, men problemet här är att jag har inte läst något som bygger upp ett sådant förtroendekapital för dig eller någon annan som har skrivit i den här tråden så därför kan jag inte bara tro på något som en okänd skribent påstår i tråden. Det är upp till skribenten att acceptera detta eller inte, jag kommer också med uppgifter utan bevis vilket du själv är väl medveten om, men jag känner inte att det så viktigt huruvida folk i tråden tror mig eller inte - det visar sig nog till sist om det var sant eller inte ändå.

Citat:
Jag förstår inte din argumentationsteknik här riktigt. Det är väl just eftersom du inte ser kopplingen till fallet Dahlsjö som Hymmes papper borde vara intressanta, då dessa utgör själva materialet som fått Skaraborg att ändra uppfattning till din favör.
Vore intressant att se hur det gick om du överklagade, med tanke på att handläggaren tycks ha gjort en miss. Sekretess för allmänna handlingar enligt 18 kap. gäller i högst fyrtio år och bör därmed ha blivit öppna redan 2005 (för 21. och 35. kap är det dock sjuttio år som gäller, d.v.s. 2035). Kan man inte begära att de känsliga uppgifterna täcks över/stryks i materialet som man blir delgiven, eller tar arkivet självständigt det beslutet?

Du förstår inte min argumentation? Jag är intresserad av vad som hände i fallet Dahlsjö - inte i fallet Hymme primärt, eftersom det knappast enligt mig är relaterat så är ju fallet Hymme inte intressant och eftersom jag har varit av den åsikten en tid nu så blir ju även dom sekretessbelagda uppgifterna ointressanta.
Vad som gjorde saken intressant från början var att det inte var klarlagt vilka uppgifter som omfattades av sekretess och det felaktigt antogs av mig att det skulle vara uppgifter rörande Dahlsjöfallet vilket nu tydligen inte var.
Alltså finns det inga hemligstämplade papper om Dahlsjöfallet ändå till syvende och sist om jag inte har missat något.

Dessutom väntar vi fortfarande besked på om S2 har ändrat uppfattning om han anser att Hymmes försvinnande är relaterat till de övrigas.....eller har jag missat det med?
Citera
2012-03-06, 15:07
Medlem
13579111317s avatar
Om allmänheten fick reda på sanningen om Dahlsjö-gänget så skulle det skaka samhället i dess grundvalar. Det som hände är så omvälvande att jag först hade svårt att tro på det, men de uppgifter jag fått ta del av kan inte misstros.

Världen kommer aldrig mer att te sig likadan, och jag hoppas för allas skull att hemligheten aldrig bli känd utan för den exklusiva krets som idag känner den fruktansvärda historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in