2011-09-20, 12:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickvän.

Citat:
Ursprungligen postat av Corelli
Tack för en mycket intressant tråd. Jag inser hur mycket arbete som lagts ner på efterforskningar. Jag kan ingenting om de tre göteborgarna utöver vad som framkommit i tråden, men jag har av olika orsaker en hel del information om Hymme.

Hymme skulle inte till konstskolan. Han skulle förvisso till orten Gerlesborg (som huserar konstskolan med samma namn), men det var för att träffa en tjej som han träffat där sommaren det föregående året. Hon arbetade där som barnflicka. Hymme hade besökt Gerlesborg flera gånger tidigare.

Det gör att det inte verkar rimligt att han frivilligt skulle ha stuckit iväg utomlands till t.ex. Australien som antytts tidigare i tråden.

Hymme hade ett ganska lynnigt humör och hade en del konflikter med sin pappa och hade tidigare stuckit hemifån i samband med sådana.

Det finns flera som kände Hymme ganska bra och som under lång tid undrat vad som hände med honom. Jag har ikväll försökt läsa relevanta delar av tråden för dem.

Om någon har mer information om vad som hände Hymme skulle jag vara mycket tacksam för PM eller fler inlägg i tråden.

Är du säker på detta Corelli? Var den här tjejen i Gerlesborg "Hymmes" flickvän?

Du kan också skicka mig PM om du vill.
Citera
2011-09-21, 11:20
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ung Hårdrockare
Du påstår att din far hade med sig en kamera ut i skogen när ni skulle plocka svamp?

Jag är fortfarande nyfiken på vad som är fel med mitt påstående.
Citera
2011-09-22, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Paraleller.

Man kan faktiskt dra vissa paraleller mellan "Ernst Emil Erlandsson" och "Dahlsjö-fallet"! Även om dessa båda mysterium har en början i olika tidsåldrar.

"EEE" började då förra seklet var ungt och "avslutades" i Jönköping 1964. Man kan säga att när detta "avslutades" så "började" istället "Dahlsjöfallet" i Göteborg. Endast drygt ett år mellan dessa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-09-22 kl. 13:46.
Citera
2011-09-30, 22:13
Medlem
Paralleller...?

Utöver att de båda är postade av samma person under "Försvunna Personer", så kan jag inte se några likheter. Hoppas fortfarande på mer info i detta spännande fall.
Citera
2011-09-30, 23:09
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzy_Star
Paralleller...?

Utöver att de båda är postade av samma person under "Försvunna Personer", så kan jag inte se några likheter. Hoppas fortfarande på mer info i detta spännande fall.
Skaraborg2:s parallellitetstanke härrör ur en gissning som odlats i tråden: att minst en, troligen två, av de unga männen levt fram i sen tid. Eller i vart fall en substantiell tid efter det förmenta försvinnandet. Dock har de, i så fsll, lämnat få kända spår efter sig. Förutom några vanskliga vittnesmål om observationer av en alt. två av männen. Vittnesmål som pekar mot samhällets botten; mot de kvarter där ingen frågar vem man är, vart man är på väg eller var man kommer ifrån.

Hur som helst, om någon enda av de fyra överlevt regnskuren den där varma sommardagen så har vederbörande levt incognito eller likt en Ernst Emil Erlandsson levt med falsk identitet för all tid därefter. Av någon okänd anledning.
Citera
2011-10-01, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kall och blåsig dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Skaraborg2:s parallellitetstanke härrör ur en gissning som odlats i tråden: att minst en, troligen två, av de unga männen levt fram i sen tid. Eller i vart fall en substantiell tid efter det förmenta försvinnandet. Dock har de, i så fsll, lämnat få kända spår efter sig. Förutom några vanskliga vittnesmål om observationer av en alt. två av männen. Vittnesmål som pekar mot samhällets botten; mot de kvarter där ingen frågar vem man är, vart man är på väg eller var man kommer ifrån.

Hur som helst, om någon enda av de fyra överlevt regnskuren den där varma sommardagen så har vederbörande levt incognito eller likt en Ernst Emil Erlandsson levt med falsk identitet för all tid därefter. Av någon okänd anledning.

Det är faktiskt mer än enbart en gissning.

Nu var faktiskt inte torsdagen den 29 juli 1965 en värm och skön sommardag. Det var heller inte någon regnskur utan regnet fullkomligt vräkte ner och det blåste ordentligt. Det var en kylig och kall dag. Med andra ord ett riktigt busväder.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-10-01 kl. 22:01.
Citera
2011-10-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är faktiskt mer än enbart en gissning.

Nu var faktiskt inte torsdagen den 29 juli 1965 en värm och skön sommardag. Det var heller inte någon regnskur utan regnet fullkomligt vräkte ner och det blåste ordentligt. Det var en kylig och kall dag. Med andra ord ett riktigt busväder.

Spännande, om det nu så är mer än en gissning?
Skulle det i så fall vara en eller två personer som levde långt efter den regniga dagen den 29 juli 1965?
Citera
2011-10-04, 20:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
1943, 1944, 1947 och 1949.

Citat:
Ursprungligen postat av Mazzy_Star
Spännande, om det nu så är mer än en gissning?Skulle det i så fall vara en eller två personer som levde långt efter den regniga dagen den 29 juli 1965?

Ja spännande är det och det är mer än en gissning. Ibland överträffar verkligheten dikten.

Naturligtvis går det inte att få fram allt i ett olöst massförsvinnande som skedde för över 46 år sedan. Allt går ju ej heller att få bekräftat. Mycket har hänt under dessa årtionden.

Vet att tråden är lång men i denna går det att få fram ett namn. Var och en som läser tråden får själva bilda sig en uppfattning om vilket namn som menas.

Nog är det märkligt att fyra unga män födda 1943, 1944, 1947 och 1949 försvann samma dag i samma stad eller hur? Ingen av dessa fyra har heller aldrig påträffats avlidna.

Vem var "jokern" i denna kvartett?
Citera
2011-10-09, 00:59
Medlem
thefiremans avatar
För ett halvår sedan läste jag tråden från start till sista inlägg. Det hade då kommit fram uppgifter om att någon av de försvunnas (Gay?) syster hade sett KÅ iklädd någons (Gay?) tröja efter försvinnandet. Dessutom hade flera uppgifter lämnats till skribenter i tråden från personer som var med och visste mer.

Kan någon göra en kort sammanfattning om vad som har hänt sedan dess?
Citera
2011-10-09, 15:49
Bannlyst
Kan detta fall ha att göra med det "fynd" som har hittats i Tanum?
Citera
2011-10-09, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Bohuslän.

Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Kan detta fall ha att göra med det "fynd" som har hittats i Tanum?

Svårt att säga? Konstskolan ligger iaf i traketrna av just Tanum.

Det hittades också i maj i år någon eller några kroppsdelar från en människa som hade legat länge enligt Bohuslänningen. Har för mig att det var delar av ett kranium.

Verkar dyka upp en del gamla lik i år i Bohuslän.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-10-09 kl. 17:43.
Citera
2011-10-10, 15:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna PV:n.

I tråden har det skrivits en hel del om den försvunna PV:n. Detta var en PV 444, årsmodell 1956 med reg. nummer O18920 - alias "den duvblå".

Här är litet upplysningar om denna årsmodell hämtat från Året Runt nr: 23/1956.

Inköpspriset var 1956 för en denna bil 8700 kronor. Skatten var 166 kr. Den hade 51 hästkrafter. Bränsleförbrukningen var 0,9 liter/mil. Tjänstevikten var 1040 kg. Toppfarten var 120 km/timme.

"Den duvblå" (som egentligen var midnattsblå) rullade ut från Torslandaverken den 8 mars 1956.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in